گام‌هایی برای خداحافظی دور از انتظار با شغل رویایی
20 اشتباه مهلک که ناخواسته حرفه شما درIT را به نابودی می‌کشانند
در این دنیای پرسرعت اطلاعات و فناوری، خودپسندی و تکبر می‌تواند قاتل حرفه شما باشد. خطرات پنهان زیادی وجود دارند که می‌توانند به‌آرامی حرفه شما را متزلزل و با شکست مواجه کنند. برنامه‌ریزی برای حرفه‌های فناوری اطلاعات آن هم در یک چشم‌انداز متغیر کار دشواریست، به‌خصوص زمانی که این امکان وجود دارد که برنامه‌های شما مانند برف در برابر آفتاب آب شود! آموختن مهارت‌های جدید فناوری و شبکه‌سازی، از جمله شیوه‌های مشخص و بدیهی برای تقویت حرفه شما هستند. اما تا چه اندازه با رویکردهایی که ناخواسته و تصادفی موقعیت شغلی شما را در سراشیبی سقوط قرار دهند، آشنا هستید؟ خطرات پنهانی که قاتلان خاموش حرفه شما هستند؛ برخی از دام‌‌ها و خطرات فناوری ممکن است اصلا به چشم نیایند.

1606683296_1_0.gif

متخصصان حرفه‌ای در مسیر یافتن راه‌های پیشرفت و ترقی، با مشکلات یا دام‌هایی روبه‌رو می‌شوند که برایشان دردسرساز است. بر همین اساس در این مقاله دیدگاه‌های برخی از متخصصان IT، استخدام‌کننده‌ها و توسعه‌دهندگان را جویا شدیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم در حرفه خود متخصص شویم و درعین‌حال از دام‌های ناشناخته‌ای که شغل ما را نابود می‌کنند، دوری جوییم. 

1>> به‌محض برخورد با مشکلات شغل خود را ترک می‌کنید

رویارویی با مشکلات و موقعیت‌های دشوار عاملی است که می‌تواند حرفه‌ شما را مرکز توجه قرار دهد. سوال اینجاست که آیا برای بهبود حرفه خود سراغ تغییر رفتار می‌روید یا این‌که فقط دکمه خروج را می‌زنید. این‌که چگونه با مساله بی‌عدالتی و ناسپاسی برخورد می‌کنید، توانایی شما را برای پیشروی و ادامه راه نشان می‌دهد. این‌که نیمه‌خالی لیوان را رد کنیم یا حقیقت را بدانیم، کار ساده‌ای است. ما اغلب با افرادی مواجه می‌شویم که به‌محض برخورد با مشکلات تصمیم به ترک شرکت می‌گیرند، چون به‌جای رفتن به سمت آن مشکل، سعی می‌کنند از آن فرار کنند. وقتی شغل شما در وضعیت بد و نامناسبی است، به عقب برگردید، بررسی کنید که چه اتفاقی افتاده و ببیند اقدام بعدی شما چه باید باشد. یاد بگیرید از تجربه‌های منفی بیشتر از تجربه‌های مثبت درس بگیرید.

2>> زیر فشار خم می‌شوید

استحکام ذهنی، یک اصل مهم و کلیدی است. پدیدار شدن ترس و وحشت در وجودتان می‌تواند هشداری برای حرفه IT شما باشد. به‌محض آن‌که از خود بی‌ثباتی نشان ‌دهید، مردم می‌پرسند که آیا شما قابل‌اطمینان هستید و آیا می‌شود در شرایط سخت و بحرانی به شما اعتماد کرد؟

3>> پل‌های ارتباطی را خراب می‌کنید

برقراری روابط پایدار با اطرافیانتان، یک اصل کلیدی برای توسعه موفق حرفه IT است. نابود کردن هر گونه رابطه‌ حرفه‌ای یک اشتباه بزرگ است که می‌تواند به رابطه شما با همکارانتان آسیب برساند و احتمالا فرصت‌های شغلی آینده را خراب می‌کند.

4>> فرصت‌ها را از دست می‌دهید

استیو کوپر، ‌بنیانگذار شرکت Excella Counsulting معتقد است؛ ما اغلب شاهد اتفاقاتی هستیم. او این اتفاق‌ها را این‌گونه توصیف می‌کند: «سکان زیاد و بادبان‌های کم»؛ یعنی ناتوانی در تغییر زمان و از دست دادن فرصت‌های خوبی که پیش روی ما قرار می‌گیرند. ما در حرفه خود به‌حدی سکان مهارت‌های فناوری را محکم در دست می‌گیریم که متوجه قدرت باورنکردنی رهبری بادی که آماده است حرفه ما را به مسیر جدید و حتی ارزشمندتر ببرد، نمی‌شویم. پس حواسمان به مزیت‌های تغییر مسیر باشد تا فرصت‌ها را از دست ندهیم. 

مطلب پیشنهادی

برای دوری از اشتباه‌‌های بزرگ در محل کار؛ این ده مطلب را بخوانید!

5>> رویدادهای اجتماعی را نادیده می‌گیرید

شما در مسیر رشد و پیشرفت حرفه خود نیاز دارید هر چند وقت یک‌بار ملاقاتی با همکاران داشته باشید. هیچ‌کس از جلسه‌ها و گردهمایی‌ اداری خوشش نمی‌آید اما هر چه نردبان حرفه‌ای شما بالاتر می‌رود، بیشتر انتظار می‌رود که گاهی اوقات در انظار ظاهر شوید. در بسیاری از شرکت‌ها، به‌طورمعمول نادیده گرفتن چنین رویدادهایی می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که شما هیچ علاقه‌ای به برقراری ارتباط با همکارانتان ندارید و این مسئله می‌تواند به حرفه شما آسیب بزند. برگزاری جلسه‌ها با همکاران و وقت‌گذرانی با آنان می‌تواند مزایای پنهانی نیز داشته باشد. کسب‌وکار همانند یک ورزش تیمی است. این‌که بخشی از یک شبکه ارزشمند و مورد اعتماد از متخصصان مستعد و بازیکنان حرفه‌ای و هم‌فکر باشید، بهترین راه برای دسترسی به فرصت‌های جدید شغلی است.

6>> هدف‌گذاری‌های کم‌ارزش

یک نکته حرفه‌ای در مورد شبکه‌سازی ارتباطی این است که اگر فقط با همکاران خودتان ملاقات و ارتباط دارید، ممکن است آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید این روابط برای شما سودمند نباشند. در واقع، حرفه فناوری اطلاعات باید ترکیبی از همتایان و مربیان باشد. ارتباط متداوم داشتن و به اشتراک گذاشتن و گوش دادن به تجربه‌های دیگران یک امر ضروری است. اشتباه دیگری که کمتر به چشم می‌آید عدم شبکه‌سازی ارتباطی با گروه مناسبی از متخصصان است. ارتباط داشتن با افرادی که در زمینه علاقمندی‌ها و حرفه‌ ما تجربه دارند و جزو مقامات بلندپایه هستند، مفید است، زیرا شما می‌توانید از توصیه‌ها یا مشاوره‌های شغلی آنان بهره‌مند شوید.

7>> در مورد ترمیم حقوق و دستمزد کوتاهی می‌کنید

متخصصان فناوری اطلاعات زمانی‌که به دنبال کار هستند، به مزایای ترمیم حقوق و دستمزد توجهی ندارند. درحالی‌که این افراد باید مزایای دیگری همانند کمک‌هزینه رفت‌وآمد، بودجه غذا و ارائه تجهیزات را در نظر بگیرند، چون در غیر این صورت متحمل هزینه‌های اضافی خواهند شد.

8>> ارزش خود را نمی‌دانید

اگر سابقه کاری پنج ساله در حرفه فناوری اطلاعات دارید و از حقوق و دستمزد کافی بهره نبرده‌اید باید بدانید تخصص‌های IT جزو مشاغل پر متقاضی در بازار کنونی است. برای یک کارفرما بسیار راحت‌تر است که کارمند فعلی خود را نگاه دارد تا این‌که یک کارمند جدید استخدام کند و به او آموزش دهد. از حقوق و دستمزد افراد تحصیل‌کرده‌ای که در جایگاهی همچون جایگاه شما هستند، اطلاع کسب کنید، رقبای زیادی وجود دارند که حاضرند حقوق و دستمزد کافی برای این‌گونه افراد بپردازند.

9>> درک درستی از کسب‌وکارتان ندارید

برخی از متخصصان حوزه فناوری و اطلاعات می‌گویند کسانی که در بخش فناوری هستند باید به یادگیری اصول پایه کسب‌وکار خود بپردازند در غیر این صورت، به حرفه خود آسیب می‌زنند. افراد درگیر در این کسب‌وکار باید بدانند که اقدامات روزمره آنان چه تاثیری بر کل شرکت دارد. باید بدانند که مهارت‌های ارتباطی چگونه می‌توانند اهداف سازمانی را پیش ببرند و عملکرد شرکت و اعضای تیم چه تاثیری روی آن‌ها دارد.

10>> فراموش می‌کنید چه کسانی سرمایه شما را تامین می‌کنند

دام دیگری که بر سر راه کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری است، عدم تمرکز کافی روی مشتری است. در برخی موارد، مشتری ممکن است آن‌کسی نباشد که شما فکر می‌کنید. هر شغل IT یک ذینفع دارد که از آن پشتیبانی می‌کند. با‌وجوداین، متخصصان IT اغلب از بهتر کردن ارتباط خود با این چک‌نویسان و تامین‌کنندگان سرمایه که اغلب در ساختمان یا بخش دیگری فعالیت می‌کنند، غافلند. 
اگر بتوانید کاری کنید که این افراد شما را بشناسند و برایتان ارزش قائل شوند و شما ستاره بخش فناوری باشید، به‌سرعت مسیر موفقیت را در پیش خواهید گرفت.  

مطلب پیشنهادی

 4 دلیلی که آدم‌ها می‌خواهند با شما کار کنند ( و 5 دلیلی که نمی‌خواهند)
آنچه کارفرمایان باید از تجربه کارجویان بدانند!

11>> با کارکنان غیرفنی مشکل دارید

متخصصان فناوری و اطلاعات اغلب اوقات نمی‌توانند خیلی راحت درباره طرح‌های خود در خصوص هزینه‌های جدید در حوزه فناوری یا اختصاص منابع یا افراد توضیح دهند. اگر این صحبت‌ها را برای افرادی انجام می‌دهید که اطلاعات چندانی از فناوری اطلاعات ندارند، نمی‌دانید چه نکاتی را بازگو کنید که برای آن‌ها مهم باشند و نمی‌دانید پیشنهاد‌های شما چه تاثیری روی آن‌ها یا روی شرکت خواهد گذاشت. اگر هم مطمئن باشید که خیلی واضح و دقیق همه‌چیز را توضیح داده‌اید، آیا این افراد به‌درستی محتوای ارائه‌شده را می‌فهمند؟ اگر همکار شما از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات باشد، به‌طور حتم خیلی راحت برنامه‌های شما را می‌فهمد و به کار می‌گیرد. پس اگر نمی‌توانید با همکاران غیر فنی خود ارتباط برقرار کنید، اهدافتان را برای کسی مطرح کنید که زبان شما را می‌فهمد و از او بخواهید تا موضوع را با سایر همکاران در میان بگذارد.

12>> در منطقه امن خود باقی می‌مانید

برخی از متخصصان IT هرگز به قلمرو خارج از فناوری فکر نمی‌کنند. این افراد باید در خودشان تغییر ایجاد کنند و بیشتر اجتماعی‌ و مشارکتی‌ باشند تا تاکتیکی و وظیفه محور. نتیجه عدم ایجاد چنین تغییری، نابودی حرفه IT شما را رقم خواهد زد. اگر کارمندانی دارید که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند، در پرسش‌های مربوط به فناوری به آنان کمک کنید و به آن‌ها بگویید که در صورت نیاز کمکشان خواهید کرد. داشتن همکارانی خارج از حوزه فعالیت شما می‌تواند تضمینی برای کمک به شما باشد.

13>> عدم وجود مهارت‌های بین فردی

شرکت iCIMS ( ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری استخدامی) گزارشی را در خصوص مهارت‌های نرم‌افزاری منتشر کرد که حاصل بررسی 400 منبع انسانی و استخدام افراد حرفه‌ای بوده است. افرادی که با مهارت‌های نرم‌افزاری در حوزه IT استخدام می‌شوند 18 درصد بیشتر از افراد با مهارت‌‌های سخت‌افزاری هستند. می‌توان تخمین زد 90 درصد مسائل اجرایی مربوط به ضعف‌های بین فردی است و بیشتر آن‌ها به‌دلیل کمبود توانایی نیست. ارزش واقعی یک متخصص IT یک ترکیب قدرتمند از تخصص عمیق فناوری و قابلیت‌های انسانی است. وقتی کارفرما این ترکیب را در یک شخص تشخیص دهد، سخاوتمندانه به او پاداش می‌دهد.

14>> عدم انطباق

تمایل به تغییر می‌تواند یک تیم را بسازد یا درهم بشکند. محیط می‌تواند استرس‌زا باشد و هیچ‌کس نمی‌خواهد با افرادی کار کند که اهمیت دوستی و رشد و پیشرفت را درک نمی‌کنند. تکنولوژی دائم در حال تغییر است و مهارت‌های فنی ارزشمند هستند، مهارت‌های نرم‌افزاری برای کسب‌وکار در بلندمدت باارزش‌ترند. فناوری با گذشت زمان رشد می‌کند، زیرا بخش بزرگی از فناوری، سازگاری و وفق‌پذیری است. این‌ها مهارت‌هایی نیستند که یک برنامه‌نویس یا متخصصان IT بخواهند به آن بسنده کند و این در حالی است که همین مهارت‌ها برای یک تکنسین جزو ضروریات به شمار می‌آید.

15>> دنبال کردن تحصیلات تکمیلی بدون تمرکز

اگر از متخصصان IT در مورد تحصیلات تکمیلی بپرسید، تقریبا هیچ‌کس جواب مشابهی به شما نمی‌دهد: ارزش پول خرج کردن ندارد مگر آن‌که مطمئن شوید که چرا این کار را انجام می‌دهید و بازگشت سرمایه شما چگونه خواهد بود. اگر فقط ادامه تحصیل را برای ارتقای پتانسیل درآمدی انجام می‌دهید، باید برای تایید این مسئله و این‌که آیا ادامه تحصیل برای شما پول‌ساز است یا خیر، تحقیق کنید. بسیاری از کارفرمایان و صنایع تجربه را بهتر و ارزشمندتر از آموزش می‌دانند. قبل از انجام این کار خوب درباره آن تحقیق کنید.

16>> از فرصت‌های آموزشی دوری می‌کنید

اگر در شرکتی کار می‌کنید که سعی دارد از طریق آموزش حرفه شما را تقویت کند و شما به همین دلیل آنجا را ترک می‌کنید؛ در واقع به شکل دیگری نابودی حرفه خود را رقم می‌زنید؛ دلیل آن هم ماندن طولانی‌مدت در یک شغل بدون داشتن یک مسیر شغلی مشخص است. حدود دوسوم کسانی‌که در حوزه برنامه‌نویسی کامپیوتر و IT هستند، می‌گویند که نیاز به آموزش مداوم و توسعه مهارت‌ها از لازمه‌های موفقیت و پیشرفت در این حرفه است. 

مطلب پیشنهادی

5 راهکار برتر برای به‌دست آوردن اولین شغل برنامه‌نویسی

17>> تمرکز ندارید

آموزش مداوم و توسعه مهارت‌های فنی برای تداوم حرفه شما یک امر ضروری است، اما تنها آموزش و تخصص کمک‌کننده حرفه شما نیست؛ باید برای مدتی این روند را متوقف کنید تا بتوانید روی کسب تجربه‌های بعدی به‌خوبی تمرکز کنید.

18>> فکر می‌کنید موفق شده‌اید

برخی اشتباه‌ها در زیر موفقیت‌های شغلی پنهان می‌شوند. بیشتر زمان و تلاش ما صرف جای‌گذاری افراد مناسب در سمت‌های مناسب می‌شود، بنابراین، مهم است که هنگام بروز رویدادها و در بسترهای اجتماعی بتوانیم حتی بعد از موفقیت هم همچنان شبکه ارتباطی خود را حفظ کرده و آن را رشد دهیم.

19>> به دنبال به چالش‌کشیدن کارمندان نیستید

 اشتباه دیگری که معمولا در روند پیشرفت این حرفه رخ می‌دهد آن است که وقتی کارمندان فناوری کار موردنظر را به‌خوبی به انجام رساندند، دیگر خودشان را به چالش نمی‌کشند. همیشه باید سعی کنیم افراد و خدمات را در زمینه‌هایی که مهارت‌های تاکتیکی آنان مورد نیاز است به کار بگیریم، ضمن این‌که فرصتی را فراهم کنیم تا درک بهتری از کسب‌وکار خارج از وظایف فوری خود داشته باشند. این کار متخصصان IT را تشویق می‌کند تا از محیط امن خود خارج شوند و خود را در معرض افراد و ایده‌های جدید و همچنین افکار انتقادی و حل مسئله که به نفع همه کارمندان و تیم است، قرار دهند.

20>> چشم‌انداز درازمدتی دارید

وقتی برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنید، خیلی پیش نروید. اگر نقشه راه شما بیشتر از 2 سال طول بکشد، یعنی این‌که خیلی دور شده‌اید. پیشنهاد می‌شود اهدافتان را در کوتاه‌مدت برای یک سال و در بلندمدت برای بیشتر از یک سال تنظیم کنید. باید دائم روند شغلی خود را بررسی کنید و اهداف خود را بر اساس دستاوردها، روند کاری و توسعه مهارت‌ها تنظیم کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟