05/11/1400 - 12:45
10 روند برتر تجارت و فناوری در سال 2022
در حالی که فناوری‌های متعدد برای محبوب‌تر شدن در سال جدید آماده می‌شوند، تأثیر همه‌گیری کرونا همچنان احساس می‌شود. با افزایش واکسیناسیون کرونا در سطح جهان، زندگی در حال برگشت به حالت عادی است. اگرچه، این دیگر دنیایی نیست که قبل از همه‌گیری کرونا تجربه کردیم. ماهیت طولانی مدت این بحران جهانی نیازهای مشتری و سبک زندگی روزمره را تغییر داده است. در نتیجه، این موضوع تصویر ذهنی و انتظار من از جهان در سال ۲۰۲۲ و پس از آن را تغییر خواهد داد. بیایید ۱۰ الگوی برتر تجارت و فناوری که احتمالاً در سال ۲۰۲۲ با آن‌ها روبرو خواهیم شد، مرور کنیم.

1606683296_1_0.gif

سرعت در فناوری­‌های علوم زیستی

صنعت علوم زیستی شامل داروسازی، بیوتکنولوژی، علوم محیطی، زیست پزشکی، مواد مغذی، علوم اعصاب، زیست­‌شناسی سلولی و بیوفیزیک است. سال ۲۰۲۱، تا حدودی به دلیل افزایش سرمایه‌­گذاری در فناوری واکسن mRNA و کیت‌­های تشخیص کووید-۱۹ با عملکرد بالا، باعث ایجاد نوآوری چشمگیری در فناوری‌­های علوم زیستی شده است.

نمونه‌­هایی از این نوآوری شامل واکسن­‌های مبتنی بر mRNA می­‌باشد که از سوی شرکت­‌های فایزر-بیوان­تک و مدرنا ساخته شده‌­اند. پیشرف­ت‌های اخیر داروی کرونا توسط شرکت مِرک (Merck) نیز صنعت علوم زیستی را به‌سرعت رو به جلو سوق داده است.

با نگاهی به آینده، من انتظار دارم که شاهد حرکت بسیار موثرتری در بخش­‌های متعدد علوم زیستی از قبیل تحقیقات پیشرفته، کاربرد فناوری روباتیک، ابزارهای هوش مصنوعی (A.l.)، استفاده از فناوری ابری، بهبود سرعت آزمایش دارو، ادغام اطلاعات ژنتیکی، و کاربرد فناوری ژن باشیم. من همچنین توسعه­ شخصی‌­سازی درمان را از طریق پیشرفت در فناوری ژنتیک پیش‌­بینی می­‌کنم. به­‌طور مثال، استارتاپ 23andMe به افراد کمک می­‌کند تا به ژنوم انسان دسترسی پیدا کنند، ماهیت آن را بشناسند و از آن بهره ببرند.

شبکه و اتصال: گسترش استفاده از اینترنت 5G-6G و اینترنت ماهواره‌­ای.

همان‌­طور که دورکاری رواج پیدا می­‌کند، میزان اطمینان از اینترنت (عملکرد و کیفیت آن) نیز بسیار بسیار مهم‌­تر از همیشه می­‌شود. اینترنت اشیاء (IoT) اینترنت را به بخشی جدایی‌­ناپذیرتر از زندگی ما تبدیل می‌­کند و پیشرفت­‌ها در تمام سطوح شبکه، به پیشبرد روند تحقیقات و اقتصاد اینترنت، ادامه می­‌دهد.

بر اساس به‌ر‌وزرسانی شاخص شبکه­‌های تصویری سیسکو برای سال ۲۰۱۸، پیش‌­بینی شده است که تا سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۴ میلیارد نفر بیشتر از اینترنت استفاده خواهند کرد؛ در مقایسه با ۳.۴ میلیارد کاربر اینترنت در سال ۲۰۱۷. با فرض جمعیت ۸ میلیاردی تا سال ۲۰۲۲، این عدد تقریباً معادل ۶۰ درصد از جمعیت جهان می‌­باشد. انتظار می­‌رود تا آن زمان، کاربران اینترنت ۴.۸ زتابایت داده در سال مصرف کنند که ۱۱ برابر میزان ترافیک IP تولید شده در سال ۲۰۱۲ با ۴۳۷ اگزابایت است.

در حالی­‌که اینترنت 5G ممکن است در مراحل ابتدایی خود باشد، در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش تمرکز بر روی اینترنت 6G خواهیم بود. چین در سال ۲۰۱۸ تحقیق درمورد اینترنت 6G را آغار کرد. تا اواخر سال ۲۰۲۰، این کشور ماهواره­‌ای را برای آزمایش انتقال سیگنال تراهرتز به فضا پرتاب کرد. هواوی و زِد­تی­ای نیز مشارکت داشتند. به همین ترتیب، ایالات متحده نیز توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) تحقیقات 6G را در سال ۲۰۱۸ با باز کردن طیف فرکانس بالاتری برای استفاده­ آزمایشی آغاز کرد. فناوری بهتر و پرسرعت‌­تر بعدی خانواده­ G در سال ۲۰۲۰ با شرکت­‌های پیشرو و موفق از جمله اَپل، ای­‌تی‌­اند­تی (AT&T) و گوگل آغاز شد. کره، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی به‌طور جدی به بررسی 6G پرداخته‌اند و ما انتظار داریم که در سال ۲۰۲۲ شاهد اطلاعیه­‌های بیشتری باشیم.

رایانش حرفه­‌ای (به­‌کار­گیری رایانه‌ها و بهره­‌برداری بالا از آن­‌ها) به جریان اصلی تبدیل می‌شود.

با در نظر گرفتن رشد اخیر تجزیه‌­و­تحلیل مبتنی بر کلان داده­‌ها و رایانش ابری، من انتظار دارم که رایانش حرفه­‌ای با عملکرد بالا در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. از کشفیات دارو تا تحقیقات بر روی سرطان تا اکتشاف در فضا، رایانش حرفه­‌ای، همواره اهمیت روزافزونی خواهد داشت و فناوری محاسبات کوانتومی باید مطابق با تقاضای کسب‌­وکار باشد.

ما بیش از این شاهد توسعه­ عظیمی در فضای محاسبات کوانتومی از سوی شرکت­‌های پیشرو از جمله گوگل، آی‌­بی­‌اِم، مایکروسافت، آمازون و علی­‌بابا بوده‌­ایم. استارتاپ­‌هایی مانند Rigetti Computing ،D-Wave Systems ،ColdQuanta ،1QBit ،Zapata Computing و QC Ware در فناوری و رشد خود، از انتظارات صنعت فراتر رفته­‌اند.

من انتظار پیشرفت سریع محاسبات کوانتومی را در طول سال ۲۰۲۲دارم، زیرا تقاضای بالا برای قدرت ماشینی بزرگ­تر به توسعه در این بخش سرعت خواهد داد. ما به احتمال زیاد در سال جدید اطلاعیه‌­هایی درمورد پیشرفت‌­های بزرگ کیوبیت (بیت کوانتومی) خواهیم دید. محاسبات کوانتومی تجاری به­‌زودی در دسترس ما خواهد بود و پیشرفت­‌های جدید با سرعتی پرشتاب رخ خواهد داد.

رشد مداوم در هوش مصنوعی، تجزیه­‌و­تحلیل کلان داده‌­ها و رایانش ابری

هوش مصنوعی به بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. همان‌­طور که به سال ۲۰۲۲ نگاه می­‌کنیم، از بهینه‌­سازی‌­ها تا فرآیند شخصی کردن، رتبه­‌بندی نتایج جست‌وجو، توصیه­ محصولات و شناخت و کنترل دستگاه­‌ها تا ساختن مدل­‌های بهتر از محیط برای صنعت اتوماسیون (خودکارسازی)، در همه جا شاهد کاربرد هوش مصنوعی هستیم.

سازمان­‌ها از تجزیه­‌وتحلیل پیش‌­نگر برای پیش­‌بینی روند­های آینده استفاده می­‌کنند. بر اساس گزارشی که از سوی Facts & Factors منتشر شده است، بازار جهانی تجزیه‌­وتحلیل پیش‌­نگر با نرخ رشد متوسط ترکیبی حدوداً ۲۴.۵ درصد در حال رشد است و انتظار می­‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۲۲.۱ میلیارد دلار برسد.

ما همچنان شاهد رشد عظیمی در رایانش ابری خواهیم بود. تا سال ۲۰۲۲، فضای ابری نهادینه‌­تر می­‌شود و حجم کار محاسباتی بیشتری روی ابر انجام خواهد شد. مطمئناً اینترنت اشیاء این فضا را به شکلی گسترده‌­تر پیش خواهد برد. براساس پیش‌­بینی­‌های گارتنر، انتظار می‌­رود هزینه‌­های جهانی برای خدمات ابری در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۴۸۲ میلیارد دلار برسد که از ۳۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰بیشتر است.

امنیت اینترنت و حریم خصوصی

همچنان که جهان دیجیتالی­‌تر می‌­شود، شاهد افزایش تعداد حملات سایبری به حریم شخصی و سازمانی در سرتاسر جهان هستیم. شرکت­‌های متعددی در روزهای اخیر هدف حملات سایبری بزرگ و مهمی قرار گرفته‌­اند و کسب­‌و­کارها در برابر حملات مخرب آسیب­‌پذیرتر شده­‌اند؛ این تا حدی به دلیل افزایش دورکاری با توجه به همه­‌گیری بیماری کرونا می‌­باشد.

در طول سال ۲۰۲۲، من انتظار دارم که شاهد حملات سایبری در همه­ بخش­‌ها باشیم و خواهیم دید که این صنعت اقدامات متقابل مختلفی را انجام خواهد داد. دفاع در برابر حملات سایبری شامل آموزش افراد نیز می­‌شود تا بتوانند حملات شبکه را شناسایی کرده و بدین ترتیب از وجهه­ شرکت خود محافظت کنند.

به­‌کارگیری هوش مصنوعی، ایجاد پروتکل­‌های امنیت سایبری قوی را آسان­‌تر، کم­‌هزینه‌­تر و موثرتر از همیشه می­‌کند. امنیت سایبری با استفاده از هوش مصنوعی می­‌تواند خطرات را شناسایی کرده و رفتارهای مجرمان سایبری را بیاموزد، بنابراین از حملات بعدی جلوگیری می­‌کند. همچنین می­‌تواند به متخصصان امنیت سایبری کمک کند تا زمان لازم برای انجام وظایف روزانه­ خود را کاهش دهند.

متاورس (فراجهان) در سال ۲۰۲۲ می­‌درخشد.

متاورس نوعی واقعیت دیجیتال است که رسانه­‌های اجتماعی، بازی­‌های آنلاین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ارزهای دیجیتال را ترکیب می­‌کند تا امکان تعامل مجازی با کاربر را فراهم نماید. متاورس ممکن است به هر چیزی در اینترنت، از جمله تمامی پیشنهادات واقعیت افزوده اشاره داشته باشد. فضای مجازی، آینده متاورس را توصیف کرده و دسترسی به انواع و اقسام سرگرمی‌­ها و پروژه­‌ها را فراهم می­‌کند که شامل ایجاد فرصت­‌های کاری هم می­‌شود.

ما انتظار داریم متاورس همه­‌جانبه و فراگیر باشد و به­‌طور رایگان در دسترس عموم قرار گیرد. این دنیای مجازی به‌صورت دیجیتال متمرکز خواهد بود و به‌­طور بالقوه شامل سرگرمی، ارتباط اجتماعی، بهره­‌وری کاری و اصلاح رفتار می‌­شود. این فناوری نوعی اکوسیستم کامل برای برنامه­‌نویسان، نرم‌­افزارها، تبلیغات و نوآوری­‌های دیجیتالی جدید ایجاد می­‌کند. متاورس سهولت، بهره­‌وری و دسترسی بی­‌دردسر به خدمات را تسهیل خواهد کرد.

امروزه تنها تعداد کمی از شرکت­‌ها سهم واقعی در متاورس دارند. شرکت‌هایی از جمله، بایت‌­دانس، تِنسنت، فیس‌­بوک، اِسپاتیفای، زوم، آمازون (تویچ)، علی­‌بابا، رابلوکس، بیلی‌بیلی، اِسنپ‌­چت، کوایشو و هواوی. ابزارهای پوشیدنی اَپل نیز با عینک‌های AR (عینک­‌های واقعیت­‌افزوده) که به­‌زودی عرضه می­‌شوند، به فناوری متاورس اشاره می­‌کنند. شاید شرکت مایکروسافت با پلتفرم بازی­‌های تیم مایکروسافت، پیشرفته‌­ترین شرکت جهان در زمینه­ متاورس باشد. توانایی نرم­‌افزار وی­چت در تسهیل پرداخت­‌ها و دسترسی به انواع خدمات، شروع ابر اپلیکیشن­‌های متاورس است.

همان­‌طور که اکوسیستم متاورس در سال ۲۰۲۲ رشد می‌­کند، من انتظار دارم که تأثیر مستقیمی بر آینده­ بسیاری از بخش­‌های فناوری داشته باشد. بخش­‌هایی از جمله: صنعت بازی­، پوشیدنی­‌ها، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بهره‌­وری مشارکتی (پلتفرم‌­های Canva ،Slack)، محصولات فناوری مصرف­‌کنندگان (از جمله عینک­‌های واقعیت­‌افزوده یا بلندگوهای هوشمند)، شبکه­‌های اجتماعی، فناوری آموزشی، فناوری سلامت، فناوری ارتباطات (پلتفرم زوم)، ارزهای دیجیتال و در نهایت بخش جابه‌­جایی آسان و مصرف براساس تقاضا (سایت­‌های آمازون، میوان، علی­‌بابا، اِسپاتیفای و JD.com).

پلتفرم­‌های اِن­‌اِف‌­تی (رمز ارزهای غیرقابل معاوضه) رونق خواهند گرفت.

یک توکن غیرقابل معاوضه (NFT) نوعی شیء دیجیتال است؛ داده­‌ها و کد رایانه­‌ای که مالکیت چیزی را نشان می­‌دهد. این دارایی ممکن است آنلاین (دیجیتال) باشد؛ به طور مثال، املاک و مستغلات مجازی در دنیای دیجیتال یا تجهیزات ویژه در یک بازی ویدیویی. یا می‌­تواند واقعی باشد؛ مشاور املاک، یک نقاشی، یا یک صندلی در سالن کنسرت. توکن غیرقابل معاوضه یا همان اِن‌­اِف­‌تی می­‌تواند ترکیبی نیز باشد؛ به طور مثال، حق تصمیم­‌گیری برای این‌که چه ­کسی می­‌تواند یک اتاق را در یک فضای زندگی تعاونی اجاره کند. یک کارت بیسبال، اولین توپ رونالدو، یک ماشین کلکسیونی و یا قطعه‌­ای زمین در مرکز لندن همه در نوع خود منحصربه‌­فرد هستند و می­‌توانند به اِن‌­اِف‌­تی منتقل شوند.  

ما در سال ۲۰۲۲، به احتمال زیاد شاهد حضور اِن­‌اِف­‌تی در همه‌جا خواهیم بود که شامل فیلم‌­ها، برنامه­‌های تلوزیونی، کتاب­‌ها و موارد دیگر می­‌شود. این توکن­‌های غیرقابل معاوضه بخشی از اقتصاد دیجیتال بوده و در حال تبدیل شدن به جریان اصلی می‌­باشند، زیرا این امکان را به افراد می­‌دهند که مالک چیزی شوند که نمایان­‌گر بخشی از چیزی بزرگ­تر از خودشان است؛ به طور مثال، یک اثرهنری یا یک شخصیت. اقتصاد دیجیتال از انواع بازارهای آنلاین از قبیل صنعت بازی­‌ها، املاک و مستغلات مجازی و حتا پلتفرم­‌های رسانه‌­های اجتماعی مثل فیس‌­بوک تشکیل شده است.

جامعه­ ما در دهه­ گذشته به دلایل مختلفی به‌ویژه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ و همه­‌گیری بیماری کرونا به‌­سرعت تغییر کرده است. این رویدادها در کنار هم قرار می­‌گیرند تا جهانی را شکل دهند که در آن اِن‌­اِف­‌تی­‌ها بر کالاها و خدمات کلکسیونی سنتی غلبه خواهند کرد تا سال ۲۰۲۲ را به یک سال فوق‌­العاده تبدیل کنند.

بخش رباتیک فراگیرتر می­‌شود.

ما در سال ۲۰۲۲ انتظار داریم که شاهد افزایش استفاده از رباتیک در زندگی روزمره باشیم. این استفاده شامل مراقبت­‌های بهداشتی، کشاورزی، خودرو، انبارداری و بخش­‌های مدیریت زنجیره­ تأمین می­‌شود و ما شاهد اتوماسیون­‌های مبتنی بر رباتیک بیشتری خواهیم بود که به پیشرفت‌‌های خود ادامه می­‌دهند.

همه­‌گیری بیماری کرونا هم مشکلات و هم فرصت­‌هایی را برای شرکت­‌های رباتیک در صنایع فروشگاه­‌های زنجیره‌­ای ولجستیک ایجاد می­‌کند. فشارهای غیرمنتظره بر سیستم­‌های تأمین و کمبود محصول، نیاز به کارایی بهتر زنجیره­ تأمین را مورد تأکید قرار داده است. همچنین واضح است که ربات­‌ها و اتوماسیون، ابزاری امن برای تولیدکنندگان فراهم می­‌کنند تا کارکنان را از لحاظ اجتماعی جدا از هم نگه دارند و به کسب‌­وکارها هم این اجازه را می­‌دهد که به فعالیت خود ادامه دهند.

به­‌کارگیری خودکارسازی رباتیک فرآیندها (RPA) به اتوماتیک­‌سازی فعالیت­‌هایی که به‌طور مکرر انجام می­‌شوند کمک می­‌کند. ما انتظار داریم که این خودکارسازی رباتیک فرآیندها (RPA) در سال ۲۰۲۲ رشد کند و به یک فناوری استاندارد در تجارت تبدیل شود. مدیر ارشد فناوری اطلاعات گزارش می­‌دهد که افسران ارشد اطلاعات برای رهایی کارکنان از وظایف خسته­‌کننده و تکراری از RPA استفاده می­‌کنند و در نتیجه به آن­‌ها اجازه­ انجام کارهای رضایت‌­بخش‌­تر را می­‌دهند. در نهایت، ما شاهد افزایش نانورباتیک، حسگرهای کوچک با قدرت پردازش محدود هستیم. اولین کاربردهای مفید این نانو ماشین­‌ها ممکن است در نانوپزشکی باشد. به­‌طورمثال، ماشین­‌های بیولوژیکی که برای شناسایی و از بین بردن سلول‌­های سرطانی یا تحویل دارو به­‌کار می‌­روند.

افزایش فوریت در بخش فناوری انرژی تجدیدپذیر (انرژی پاک)

تغیییرات آب‌وهوا و سرفصل­ خبرهای اثرگذار باعث رشد سریع در پذیرش انرژی پایدار می­‌شود. در طول همه­‌گیری بیماری کرونا، این تنها بخش از انرژی بوده که رشد کرده است. بر اساس گزارش آژانس بین­‌المللی انرژی (IEA)، در سال ۲۰۲۰، ۴۰ درصد انرژی سبز بیشتری تولید و استفاده شده است. این آژانس انتظار دارد که در سال ۲۰۲۲ رشد انرژی سبز دامه یابد. کاهش هزینه­ تولید انرژی پایدار به اطمینان از احتمال پذیرش انبوه نیز کمک می­‌کند. در حالی که ممکن است فناوری­ انرژی­‌های جدیدتر مانند سوخت هسته‌­ای، سوخت زیستی و هیدروژن مایع در مدت زمان بیشتری به تکامل برسند، ما همچنان منتظر پیشرفت­‌های جدی در سال ۲۰۲۲ هستیم.

گذشته از این، من انتظار دارم که شاهد رشد عظیمی در تولید و استفاده از فناوری بادی و خورشیدی باشیم. فناوری­‌های ذخیره‌سازی (باتری) در حال حاضر نقش بزرگ‌­تری را ایفا می­‌کنند، زیرا نیاز روزافزون به ذخیره­ انرژی­‌های تجدیدپذیر در آینده وجود خواهد داشت.

فناوری بلاک­چین بر دیگر فناوری‌­ها غلبه می­‌کند.

بلاکچین که نوعی فناوری ابتکاری متعلق به دفتر کل توزیع شده است، این امکان را به شرکت­‌ها می­دهد تا تراکنشی را ردیابی کنند و حتا بدون کمک موسسات مالی با طرف­‌های تأیید نشده به تجارت بپردازند. این قابلیت جدید به­‌طور قابل توجهی تضادهای تجاری را کاهش می‌­دهد. همچنین مزایای دیگری مانند پیوست کردن ساختار داده، شفافیت، امنیت، تغییرناپذیری و عدم تمرکز را نیز اضافه می­‌کند.           

فناوری بلاک­چین از استقبال گسترده‌­ای برخوردار شده است و همچنان بسیاری از صنایع، از بازی و مدیریت گرفته تا امور مالی را متحول می­‌کنند. طبق اعلام شرکت بین‌­المللی داده، شرکت­‌ها در سال ۲۰۲۱ حدوداً ۶.۶ میلیارد دلار برای راهکارهای بلاک­چین هزینه خواهند کرد که ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. انتظار می­‌رود این رقم در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۵ میلیارد دلار افزایش یابد. با ظهور اِن‌­اِف‌­تی­‌ها و متاورس، بلاکچین در سال ۲۰۲۲ اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

امروزه کسب‌­وکارها تشویق می‌­شوند تا مطالعه در خصوص فناوری بلاک­چین را آغاز کنند، زیرا انتظار می­‌رود که این فناوری فرصت­‌های تجاری قابل توجهی را ایجاد ­کند. شرکت اِستاتیستا گزارش می­‌دهد که پیش­‌بینی می­‌شود فناوری بلاک­چین جهانی تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۲۳.۳ میلیارد دلار برسد. یک استقرار موجود و قابل توجه در سامانه­ بلاک­چین همان برنامه­ پایگاه داده برای زنجیره­ تأمین شرکت والمارت است که امکان نظارت بر محصولات فردی را مستقیماً به همان منبع اصلی آن­‌ها می‌­دهد و به‌طور موثر استانداردهای تأمین مواد غذایی را بالا می­‌برد. آمازون از اقدامات مبتکرانه­ بلاک­چین خود در سال ۲۰۱۹ رونمایی می­‌کند تا به مشتریان خدمات وب­‌سایت آمازون اجازه دهد که از راهکارهای دفترکل توزیع شده بهره‌­مند شوند.

نگاهی به آینده

شکی نیست که با خروج جهان از همه­‌گیری بیماری کرونا، سال ۲۰۲۲ شاهد پیشرفت سریع در این فناوری­‌ها و همین­‌طور سایر فناوری­‌ها خواهد بود. من یک فرصت عالی برای سرمایه‌­گذاران، شرکت­‌ها و استارتاپ­‌های هوشمند می‌­بینم که در این فناوری­‌های نوظهور و روندهای تجاری سرمایه­‌گذاری کنند تا موفق­‌تر از همیشه باشند. بیایید امیدوارم باشیم که نوآوری­‌های حاصل، شرایط جهان را برای مردم و مشاغل بهتر کنند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟