بعد از سکه نوبت زمین مجازی است؟
خرید زمین 4.3 میلیون دلاری در متاورس (چند متر زمین مجازی)
در حالی که قیمت املاک و مستغلات فیزیکی در سال گذشته به شدت افزایش یافته است، قیمت زمین دیجیتال آنلاین در متاورس به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهند زمین دیجیتال در متاورس به میلیون‌ها نفر فروخته شده، زیرا مردم تلاش می‌کنند تا املاک و مستغلات مجازی در متاورس خریداری کنند و در آینده آن‌را به فروش برسانند. بازاری که انتظار می‌رود چند تریلیون دلار سودآوری به همراه داشته باشد.

1606683296_1_0.gif

متاورس به تعداد انگشت شماری از پلتفرم‌ها مثل Sandbox، Decentraland، Mirandus و Axie Infinity اشاره دارد که در حال ساخت یک نسخه تعاملی از اینترنت هستند که در آن کاربران می‌توانند بازی کنند، جهان‌های مجازی را کشف کنند و حتی تجارت کنند. فیس‌بوک زمانی این اصطلاح را رواج داده که بلافاصله به متا تغییر نام داد و نشان داد که قصد دارد دنیای مجازی همه‌جانبه ایجاد کند که در آن افراد می‌توانند با دوستان و خانواده دور هم جمع شوند، کار کنند، یاد بگیرند، بازی کنند، خرید کنند و بسازند.

پلتفرم‌ها با دادن فرصتی به کاربران و سرمایه‌گذاران برای خرید زمین از طریق ارز دیجیتال و مالکیت آن به عنوان NFT، بازاری را برای زمین دیجیتال فراهم کرده‌اند و از آنجایی که سرمایه‌گذاران به سرعت فرصت‌های تجاری را شناخته و آن‌را به منبع درآمدی تبدیل می‌کنند، انتظار می‌رود در کمتر از دو سال بخش عمده‌ای از کاربران مرفه و علاقه‌مندان به دنیای مجازی صاحب زمین دیجیتال در این پلتفرم‌ها باشند.

شرکت مدیریت دارایی‌های کریپتو Grayscale می‌گوید: «متاورس در نهایت می‌تواند به یک فرصت تجاری یک تریلیون دلاری در سال تبدیل شود.» اوایل این هفته، تیم سوئینی، مدیرعامل Epic Games گفت که شرکت او می‌تواند یک فرصت چند تریلیون دلاری را پدید آورد و در پاسخ به این سوال که آیا متاورس می‌تواند به یک بازار چند تریلیون دلاری تبدیل شود، پاسخ داد که بله این این اتفاق خواهد افتاد.

یک زمین دیجیتال 4.3 میلیون دلاری

به گزارش وال استریت ژورنال، شرکت Republic Realm، شرکتی که املاک دیجیتالی خریداری می‌کند و آن‌را به فضای مسکونی مجازی تبدیل می‌کند تا علاقه‌مندان اقدام به خرید یا اجرا کنند، روز سه‌شنبه 9 آذرماه 1400 اعلام کرد که زمینی به ارزش 4.3 میلیون دلار در Sandbox خریداری کرده است. این خرید بزرگترین فروش املاک و مستغلات مجازی بود که تا به حال انجام شده بود. جالب آن‌که یک هفته قبل‌تر، سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال Tokens.com زمینی در Decentraland را به قیمت حدود 2.4 میلیون دلار خریداری کرد.

سباستین بورگت، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Sandbox در همین ارتباط به وب‌سایت فورچون اعلام کرد: « تعداد مالکان املاک و مستغلات در دنیای بازی‌های مبتنی بر NFT تنها در ماه نوامبر از 12000 به 16000 نفر افزایش پیدا کرده‌اند.» از اتفاقات جالب مرتبط با Sandbox در هفته گذشته، راه‌اندازی یک بازی جدید در پلتفرم این شرکت است که به تعدادی از کاربران اجازه می‌دهد به نسخه آلفا آن دسترسی داشته باشند. به گفته بورگت از بعدازظهر پنجشنبه 11 آذرماه 1400 حدود 65 درصد از 166464 زمین سندباکس از زمان آغاز فروش عمومی شرکت در فوریه فروخته شده است و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته تا 35 درصد زمین باقیمانده را تا سال 2022 دست‌نخورده باقی نگه‌ دارد.

بورگت در مورد جذابیت بالقوه این طرح برای سرمایه‌گذاران می‌گوید: «ساخت املاک و مستغلات در دنیای مجازی می‌تواند سودآور باشد، زیرا انجام کارها سریع‌تر از دنیای فیزیکی و کاربران با محدودیت‌های دنیای واقعی روبرو نیستند. شکل زیر 166464 قطعه زمین فروخته شده سندباکس را نشان می‌دهد.

ارزش املاک مجازی

ارزش املاک مجازی، مانند املاک و مستغلات فیزیکی، اغلب تابع مکان آن ملک در نقشه مجازی و پلت‌فرم مرتبط است. در دسنترالند، قطعات بر اساس منطقه‌ای که در آن قرار دارند، ارزش‌گذاری می‌شوند. این‌ها شامل مناطقی برای خرید، مد و موارد این چنینی هستند.

آدیداس هم در متاورس زمین خرید

در Sandbox، هدف کاربران خرید ملک در نزدیکی زمین‌هایی است که حاوی تجربیات جالبی است، مانند بازی‌ها، کنسرت‌های دیجیتال یا فضاهای تفریحی که توسط کاربران شخصی یا شرکت‌هایی مانند آدیداس که اخیراً یک قطعه را خریداری کرده‌اند، ساخته شده‌اند. به گفته بورگت، سرمایه‌گذاران یا کاربران معمولاً با ارز رمزنگاری شده بومی پلتفرم اقدام به خرید می‌کنند.

فرصت‌های شغلی جدید در متاورس

بورگت می‌گوید: «از آن‌جایی که سرمایه‌گذاران و افراد به آزمایش پلتفرم‌های متاورس ادامه می‌دهند، مشاغل دیگر مانند آژانس‌های املاک مجازی، توسعه‌دهندگان و معماران به شکلی نوظهور پدید خواهند آمد که فرصت‌های شغلی جدیدی را رقم خواهند زد.»

به دلیل بهره‌مندی از فناوری NFT، سرمایه‌گذاران مالک حقوق ملکی هستند که می‌خرند و نه پلتفرم. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند زمین خود را با ساختمان‌ها یا جلوه‌های بصری جذاب توسعه دهند و آن‌را برای سود بیشتر بفروشند یا در هر ساختمانی که می‌سازند زمین یا فضاهایی را اجاره دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند تجربیاتی مانند برگزاری کنسرت ایجاد کنند و برای ورود از کاربران بلیط دریافت کنند.

مانند سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات فیزیکی، خرید زمین در این دنیاهای دیجیتال پرخطر است. اگر یک بازی توسط کاربران رها شود، قیمت یک طرح در یک پلتفرم متاورس ممکن است به صفر برسد.

یکی از نکات قابل تامل در این ارتباط سفته‌بازی است که باعث افزایش قیمت ملک دیجیتال می‌شود، زیرا افرادی که زمین را مجدداً می‌فروشند سعی می‌کنند سود ببرند. اما برخی از پروژه‌ها، مانند بازی نقش‌آفرینی فانتزی Mirandus توسط Gala Games که به زودی منتشر می‌شود، سعی می‌کنند از این جنبه از سرزمین دیجیتال فاصله بگیرند.

در طول سال گذشته، Mirandus بیشتر زمین دیجیتال خود را فروخت، حتی در شرایطی که بازی خود را عرضه نکرده بود. جیسون برینک، رئیس بلاک‌چین گالا گیمز، می‌گوید: «اگرچه نمی‌تواند مردم را از فروش مجدد بسته‌های Mirandus بر روی پلتفرم‌های شخص ثالث یا تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای خرید زمین باز دارد، اما تلاش می‌کند تا Mirandus را بیشتر یک بازی تا وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات تبدیل کند.»

دوقطعه زمین مجازی: 25 میلیون دلار

تنها دو بسته باقی مانده در Mirandus دو ارگ هستند که بزرگ‌ترین قطعات دارایی در بازی هستند. برینک در همین ارتباط به سایت  فورچون گفت: «به دلیل این‌که ارگ‌ها نسبت به سایر مالکان قدرت بیشتری در بازی به مالکان می‌دهند، فقط به افرادی فروخته می‌شوند که شرکت معتقد است مایل به کمک به توسعه بازی هستند و از NFT به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده نمی‌کنند. در حال حاضر، میراندوس در حال بررسی پیشنهادات مطرح شده برای خرید این دو ملک است که ارزش آن‌ها بیش از 25 میلیون دلار است. چیزی که ما به دنبال آن نیستیم این است که فرد یا شرکتی به دنبال آن باشد تا یک NFT بخرد و بعد به سراغ NFT بعدی برود و تنها به فکر کسب سود بیشتر باشد. واقعیت این است که این دو ملک برای سرمایه‌گذاری سوداگرانه نیستند. این‌ها به این دلیل هستند که ما به دنبال ساخت یک بازی شگفت‌انگیز هستیم و می‌خواهیم شما بخشی از آن باشید.»

می‌توانید زمین مجازی خود را اجاره دهید

صاحبان زمین می‌توانند با اجاره زمین خود یا فروش اقلام ساخته شده در زمین سود به دست آورند، بنابراین خرید یا فروش املاک در Mirandus به معنای سرمایه‌گذاری پسیو نیستند که کاربران مجبور باشند برای چندین ماه سپرده خود را نگه‌داری کنند تا به سودآوری دست پیدا کنند.

برینک در همین ارتباط می‌گوید: «ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چه کاری انجام دهند، اما روشن می‌کنیم که دارایی در میراندوس برای بازیکنان است. بدون بازی، دارایی شما هیچ ارزشی نخواهد داشت.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟