برنامه نویسی

آموزش رایگان پایتون (python)- آشنایی با مفهوم مدیریت خطاها در پایتون
02 اسفند 1397
در شماره گذشته آموزش پایتون با نحوه به‌کارگیری فرمان if…elif آشنا شدیم و به مثال‌های مختلفی اشاره کردیم که اجازه می‌دهند سناریوهای پیچیده تصمیم‌گیری را با استفاده از if…elif پیاده‌سازی کنید. در این شماره قصد داریم به سراغ مبحث مدیریت خطاها در پایتون برویم.
در شماره گذشته آموزش پایتون با نحوه انجام عملیات چندگانه، ساختار بلوک if….else و نحوه محاسبه چند شرط در یک فرمان if آشنا شدیم. در این شماره آموزش پایتون این مبحث را ادامه خواهیم داد.
در شماره گذشته آموزش پایتون با نحوه دریافت ورودی از کاربر و اتخاذ تصمیمات آشنا شده و به شکل کلی دستور if را بررسی کردیم. در این قسمت با جزییات بیشتر این فرمان آشنا خواهیم شد.
در شماره گذشته آموزش پایتون با مفهوم آرگومان‌های ورودی توابع، مقداردهی اولیه آرگومان‌ها، مقدار بازگشتی از یک تابع و مقایسه مقادیر بازگشتی توابع آشنا شدیم. در این شماره قصد داریم به سراغ نحوه دریافت ورودی رفته و مباحث دیگر مرتبط با توابع را بررسی کنیم.
در شماره گذشته آموزش پایتون با مفهوم توابع، ساخت و فراخوانی توابع آشنا شدیم و دیدیم که آرگومان‌ها باعث انعطاف‌پذیری توابع می‌شوند. در این شماره قصد داریم اطلاعات بیشتری در ارتباط با توابع به دست آوریم.
 به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار تا چه اندازه با چرخه ساخت برنامه‌های کاربردی آشنا هستید؟
21 بهمن 1397
نرم‌افزارهایی که کاربران هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنند، هر یک از سوی شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری ساخته شده‌‌ است. کاربران تنها زمانی می‌توانند از یک محصول نرم‌افزاری استفاده کنند که این محصول تمامی مراحل آزمایش و ارزیابی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. اما نکته جالب‌توجهی که شاید خیلی از کاربران از وجود آن اطلاع نداشته باشند به نحوه ساخت این نرم‌افزارها بازمی‌گردد. به‌عبارت‌دیگر، در زمان طراحی نرم‌افزارها شرکت‌ها از یکسری اصول و قواعدی تبعیت می‌کنند که بر مبنای این قواعد و دستورالعمل‌ها نرم‌افزارها تهیه و آماده می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، نرم‌افزارهای بزرگ تجاری به‌هیچ‌عنوان از نقطه صفر برنامه‌نویسی ساخته نمی‌شوند و بر مبنای الگوریتم‌ها و متدولوژی‌های نرم‌افزاری ساخته می‌شوند. در شرکت‌های بزرگ برنامه‌نویسان موظف هستند در قالب تیم‌های نرم‌افزاری که تعداد افراد قرارگرفته در این تیم‌ها با توجه به الگویی که یک سازمان از آن استفاده می‌کند، متغیر است کار کنند. بر همین اساس در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با چرخه تولید نرم‌افزارها آشنا کنیم.
در شماره گذشته با مفهوم عملگرها و عملوندها آشنا شدیم و دیدیم که برای نمایش داده‌ها مجبور هستیم ابتدا آن‌ها را با یکدیگر یا مقادیری که در اختیار داریم مقایسه کنیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت چه عملگرهایی در زبان برنامه‌نویسی پایتون وجود دارند.
برای آن‌که بتوانید از اطلاعات یا داده‌ها در برنامه‌ کاربردی خود استفاده کنید؛ در اولین گام باید با نحوه نمایش و مقایسه نوع‌های داده‌ای آشنا شوید. در یک برنامه کاربردی شما با انواع مختلفی از نوع‌های داده‌ای سروکار دارید. در دنیای برنامه‌نویسی برای انجام محاسبات مختلف روی نوع‌های داده‌ای باید از عملگرهای درستی استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است نتیجه‌ای که به دنبال آن هستید را دریافت نکرده یا برنامه شما با نمایش پیغام خطایی متوقف شود. شما می‌توانید از متغیرها برای دسترسی به داده‌ها و ویرایش آن‌ها متناسب با نیاز کاری خود استفاده کرده و نتایج را ارزیابی کنید. اما چگونه می‌توانیم بر روند نمایش داده‌ها در برنامه کاربردی خود کنترل داشته باشیم؟
برنامه‌نویسان برای انجام پروژه‌های برنامه‌نویسی به محیط‌های توسعه یکپارچه قدرتمندی مانند مایکروسافت ویژوال استودیو، اندروید استودیو و.... نیاز دارند. محیط‌‌های توسعه یکپارچه از ملزومات اصلی برنامه‌نویسی هستند، اما توسعه‌دهندگان به ابزارهای مکمل دیگری هم نیاز دارند تا فرآیند کدنویسی را برای آن‌ها ساده‌تر کرده و زمان ساخت نرم‌افزارها را کوتاه‌تر کند. ابزارها و سرویس‌های به اشتراک‌گذار کدها، کانتینرهایی شبیه کوبرنتس، ترمینال‌های به‌اشترا‌ک‌گذار کدها، مخازنی شبیه گیت‌هاب، نرم‌افزارهای کنترل نسخه و... همگی سعی دارند مها‌رت‌های کدنویسی توسعه‌دهندگان را بهبود بخشیده، بهره‌وری و کارایی تیم‌های توسعه را بیشتر کرده، ذهن توسعه‌دهندگان را روی مباحث کلیدی و اصلی پروژه‌ها متمرکز کرده و در یک‌کلام زندگی شاد و محیط کاری کم دغدغه‌ای برای توسعه‌دهندگان رقم بزنند.

صفحه‌ها

اشتراک در برنامه نویسی