آیا ورود ایرانیان به دنیای متاورس امکان‌پذیر است؟ چگونه؟
همان‌گونه که اطلاع دارید متاورس نزدیک به چند ماه است که مورد توجه کاربران قرار گرفته است، البته متاورس موضوع جدید نیست و حتا در سال‌های گذشته نیز در لابه‌لای اخبار به آن اشاره می‌شد، اما درست از زمانی که فیس‌بوک خبر از عرضه پلتفرمی جدید به‌نام متاورس داد و اعلام کرد نسخه جدیدی از اینترنت خواهد بود و به کمی بعد از فیس‌بوک به متا تغییر نام داد مورد توجه کاربران قرار گرفت. با این‌حال، پرسشی که اکنون مطرح است این است که آیا کاربران ایرانی نیز همچون سایر کشورها این شانس را دارند که قدم به دنیای متاورس گذاشته و در آن فعالیت حرفه‌ای و تجاری داشته باشند؟

1606683296_1_0.gif

نکته مهمی که باید در ابتدای مقاله به آن اشاره کنیم، این است که ورود به دنیای ناشناخته‌ها، ارزهای دیجیتال و فضای دیجیتال همچون متاورس به دانش و اطلاعات کافی نیاز دارد، بنابراین قبل از هرگونه اقدامی جوانب آن‌را به خوبی ارزیابی کنید و در ادامه تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

در سال 2021 رمزارزها به شکل گسترده‌ای به دنیای مجازی متاورس وارد شدند. با گسترش روزافزون این مفهوم بسیاری از برندهای معتبر و افراد مشهور شروع به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال متاورس کردند.

در طول تاریخ مردم همواره به دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای کسب درآمد بودند. برخی بدون تفکر این کار را انجام داده‌اند و برخی دیگر پس از مطالعات بسیار و ارزیابی جنبه‌های مثبت و منفی به سراغ این راه‌های جدید رفته‌اند. همین قاعده در ارتباط با ارزهای متاورس و نحوه‌ خرید ارزهای متاورس از بازارهای معاملاتی و صرافی نیز صدق می‌کند.

متاورس، یک دنیای کاملا دیجیتال

قبل از این‌که به معرفی برترین پروژه‌های متاورس برویم، ابتدا توضیحی کلی در ارتباط با ماهیت متاورس ارایه کنیم. در ساده‌ترین تعریف، متاورس دنیایی تمام دیجیتال و مبتنی بر واقعیت افزوده است که هرچه تصور ‌کنید در آن وجود دارد. به بیان ساده‌تر، متاورس در نظر دارد دنیای واقعی و مجازی را با یکدیگر ترکیب کند و یک دنیای واقعیت افزوده کامل در اختیار همگان قرار دهد. در این جهان کاملا دیجیتال، اقتصاد، دارایی‌ها، سرگرمی‌ها و همه چیز با پول دیجیتال یا همان ارز دیجیتال در دسترس خواهند بود. هر برنامه کاربردی یا خدماتی که روی این پلتفرم ارایه می‌شود به کاربران این امکان را می‌دهد با انسان‌های دیگر یا کاراکترهای دیجیتالی در یک دنیای مجازی تعامل داشته باشند و این درست همان چیزی است که متاورس بر مبنای آن در حال شکل‌گیری است.

به‌طور معمول، متاورس در بافت‌های شهری با فناوری پیشرفته نشان داده می‌شود و سعی می‌کند هم‌گرایی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را به بهترین شکل نشان دهد. این زیرساخت مجازی این ظرفیت را دارد تا از سرگرمی‌ها، تعاملات تجاری، اجتماعی، تحصیل و... پشتیبانی کند تا نسخه جدیدی از یک اینترنت ملموس‌تر را ارایه کند که در آن تعامل و مشارکت افراد کاملا شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی مثل Blade Runner باشد.

توکن غیرقابل معاوضه از مولفه‌های کلیدی این جهان مجاری

به‌احتمال زیاد تاکنون مطالب زیادی در ارتباط با توکن‌های NFT شنیده‌اید. NFTها یا به عبارت دقیق‌تر، توکن‌های غیرقابل معاوضه توصیف‌کننده مالکیت یک دارایی دیجیتالی منحصر‌به‌فرد هستند. کاربران از طریق این توکن‌ها می‌توانند مالکیت دارایی خود بر دارایی‌ها را کنترل و مدیریت کنند. تمامی یا بخش عمده‌ای از معاملات دنیای متاورس از طریق همین توکن‌ها انجام می‌شود، به‌طوریکه دارایی‌های کاربران در این دنیای مجازی به شکل توکن NFT خواهند بود. بنابراین اگر به دنبال خرید ارز متاورس هستید، ابتدا باید با محبوب‌ترین پروژه‌های این حوزه آشنا باشید.

Gala Games

رمزارز گالا، توکنی است که در شبکه گالا گیمز کاربرد دارد. گالا گیمز (Gala Games) بازی‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی را عرضه می‌کنند که به کاربران اجازه مدیریت بازی‌ها را می‌دهند. گالا گیمز سعی دارد از توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) به شکل کاربردی استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات و آیتم‌های بازی تحت تملک بازیکنانی است که برای استفاده از آن‌ها هزینه مربوطه را پرداخت می‌کنند.

ارز گالا از زنجیره بلوکی اتریوم که خاستگاه NFT است برای تخصیص آیتم‌های درون بازی استفاده می‌کند. در چنین شرایطی تمامی گیمرها از مزایای بازی زنجیره بلوکی بهره‌مند می‌شوند، حتی اگر ندانند که بازی واقعا در حال اجرا روی زنجیره بلوکی است. تقریبا از NFTها می‌توان برای هر آیتمی در بازی استفاده کرد، در حالی که این زنجیره بلوکی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا آزادانه این توکن‌ها را معامله کنند. در این حالت توسعه‌دهندگان بازی توانایی حذف آیتم‌های ساخته شده توسط کاربران را ندارند.

یک کاربرد جذاب در این زمینه آواتار شخصیت در یک بازی است که اجازه می‌دهد از آن آواتار در بازی دیگری استفاده کنید و ظاهر خود را حتی در هنگام انجام بازی‌های مختلف ثابت نگه دارید. این آواتار NFT با شما مرتبط است و هیچ مدیر بازی نمی‌تواند آن‌را حذف کند. حتی اگر مدیران بازی استفاده از آن‌را ممنوع کنند، باز هم مالکیت آواتار در اختیار شما است و قادر به معامله آن هستید. در زمان نگارش این مقاله، گالا گیمز یک بازی جذاب به‌نام Town Star را عرضه کرده که شبیه‌ساز شهرسازی و کشاورزی است.

زیرساخت دسنترالند

دسنترالند یک زیرساختد واقعیت مجازی سه بعدی و جذاب برای علاقه‌مندان به دنیای متاورس است. دسنترالند نیز روی زنجیره بلوکی اتریوم کار می‌کند و 2 توکن بومی به‌نام‌های مانا (MANA) و LAND دارد. ارز مانا یک توکن ERC-20 است که برای به‌دست آوردن سرزمین (LAND) قابل استفاده است. LAND یک توکن ERC-721 است که به عنوان توکن غیرقابل معاوضه شناخته می‌شود. کاربران می‌توانند زمین‌هایی در دسنترالند خریداری کنند که در ادامه تغییراتی در آن اعمال کننند و به این شکل کسب درآمد کنند. توکن‌های مانا را می‌توان برای خرید آواتارها، لباس‌ها، نام‌ها و سایر موارد در بازار دسنترالند استفاده کرد. ارز مانا را می‌توان به عنوان ارز درون بازی شناخت که کاربران می‌توانند این دارایی را در دنیای مجازی دسنترالند خریداری کنند. در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال مانا به عنوان یک ارز دیجیتال متاورس بازاری به ارزش 5.2 میلیارد دلار دارد. اواخر اکتبر 2021 ارز مانا افزایش قیمت ارز تا 4.7 دلار را تجربه کرد.

انجین کوین (Enjin)

انجین نرم‌افزاری است که به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت و مدیریت کالاهای مجازی در زنجیره بلوکی اتریوم را می‌دهد. این شبکه از زنجیره بلوکی برای مدیریت عناصر درون بازی و خصلت‌های آن استفاده می‌کند. این پلتفرم با هدف کاهش هزینه‌ها و کلاه‌برداری که پیرامون انتقال کالاهای مجازی درون بازی و کلکسیون‌ها وجود دارد پدید آمده است.

برای رسیدن به این هدف، انجین کیت‌های توسعه نرم‌افزاری (SDK) را منتشر کرده تا توسعه‌دهندگان بتوانند دارایی‌های دیجیتالی روی اتریوم را ایجاد و در بازی‌ها و برنامه‌ها ادغام کنند. هر دارایی قابلیت تطابق با بازی را دارد تا به‌شکل یکسان در پلتفرم قابل استفاده باشد و در ادامه در یک قرارداد هوشمند ثبت می‌شود تا سرعت و امنیت افزایش پیدا کرده و هزینه‌ها کاهش پیدا کنند. ارز بومی انجین، توکن ENJ نام دارد و به هر آیتم درون بازی تخصیص داده می‌شود. انجین کوین یک ارز دیجیتال است که در سال 2017 توسط شرکت Enjin ابداع شد. این ارز یک توکن سازگار با ERC-20 است و در نتیجه امکان خرید یا فروش آن از طریق کیف پول اتریوم وجود دارد. با این‌حال، فناوری به‌کار گرفته شده در پس‌زمینه Enjin فراتر از مدیریت ارز دیجیتال انجین کوین است.

شبکه انجین برای ادغام با بازی ها طراحی شده است. شما می‌توانید از انجین کوین به عنوان ارز استفاده کنید و از کیف پول Enjin برای خرید، فروش و معامله NFT استفاده کنید. در بازی‌هایی مانند Lost Relics و Spirit Clash می‌توان از ارز انجین استفاده کرد. برای انتقال آیتم‌ها به بازیکنان دیگر به ENJ نیاز دارید. به لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری باید بگوییم که ارز دیجیتال ENJ به عنوان یک ارز دیجیتال متاورس با ظرفیت بالا شناخته می‌شود و به همین دلیل رشد قیمت خوبی داشته است.

چگونه ارزهای متاورس را خریداری کنیم؟

روش‌های مختلفی برای خرید ارزهای متاورس وجود دارد که صرافی‌های از رایج‌ترین آن‌ها هستند. امروزه صرافی‌های مختلفی در ایران به فعالیت اشتغال دارند که نقش واسطی را برای معاملات ارزهای دیجیتال بازی می‌کنند. این صرافی‌ها سعی می‌کنند کیف‌های پول اختصاصی موردنیاز کاربران را در اختیار آن‌ها قرار دهند و علاوه بر این، برخی از آن‌ها امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به دارایی‌های واقعی را دارند. البته در این زمینه کارمزدهای قابل توجهی نیز دریافت می‌کنند. برای خرید ارزهای متاورس در اولین گام باید وارد بازار معاملاتی و صرافی موردنظر شوید. در پلتفرم مربوطه ثبت نام کرده و فرایند احراز هویت خود را کامل کنید. به‌طور معمول، بیشتر آن‌ها برای احراز مدارکی مثل، تصویر کارت ملی، تصویر شخصی و آدرس محل سکونت کاربر را دریافت می‌کنند. برخی از آن‌ها نیز تعهدی کتبی و دست‌نویس شده از کاربر دریافت می‌کنند که متعهد می‌شود که از رمزارزها تنها برای معاملات و کارهای قانونی استفاده می‌کند و مسئولیت هرگونه فعالیت خلاف قانونی بر عهده کاربر است. به بیان دقیق‌تر، سلب مسئولیت می‌کنند.

خرید ارزهای متاورس شبیه به خرید ارزهای دیجیتال رایج است. پس از ثبت‌نام، احراز هویت و تایید هویت، باید کیف پول خود را با ارز رایج کشور که بر مبنای ریال است شارژ ‌کنید و در ادامه مقدار دارایی که قصد خرید آن‌را دارید در فیلد مربوطه تعیین کند و گزینه خرید را انجام دهید. نکته‌ای که باید دقت کنید این است که بیشتر آن‌ها در هنگام خرید به شما اعلام می‌کنند که چه مقدار کارمزدی را دریافت می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، کیف پول‌تان باید بیشتر از آن چیزی که قصد خرید آن‌را دارید شارژ باشد. فرایند فروش نیز به همین شکل انجام می‌شود.

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

یکی از سودآورترین جنبه‌های سرمایه‌گذاری در متاورس خرید زمین است. این زمین در اصل محیطی است که امکان خرید زمین مجازی را می‌دهد. شیوه انجام این‌کار درست همانند دنیای واقعی است که پولی را برای خرید یک زمین هزینه می‌کنید. امروزه توکن‌های مختلفی در ارتباط با خرید زمینه در دسترس کاربران قرار دارند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به MANA، BLOK و نمونه‌های مشابه اشاره کرد. از پلتفرم‌های مطرح در زمینه خرید زمین نیز باید به https://opensea.io/ اشاره کرد.

زمین‌ها در متاورس بیشتر از سوی توسعه‌دهندگان خریداری می‌شود تا به گیمرها تجربه‌ای نو از انجام بازی‌ها را بدهند. البته در این حالت نیز گیمرها با بازی در این محیط می‌توانند کسب درآمد کنند. به‌طور معمول، مالکان زمین‌ها امکانات مختلفی در زمینه‌ها قرار می‌دهند. اما برای انجام این‌کار باید هزینه زیادی را متقبل شوند تا در آینده به سود‌آوری برسد.  

متاورس یک حباب یا سرمایه‌گذاری بلندمدت؟

در حال حاضر به سختی می‌توان پاسخ دقیقی ارایه کرد. به‌طور مثال بلومبرگ پیش بینی کرده است که ابعاد بازار متاورس و واقعیت مجازی تا سال 2024 به بالای  8 میلیارد دلار خواهد رسید. ارایه چنین آمار و ارقامی باعث می‌‌شود تا کاربران بیشتری وسوسه شوند تا به سراغ متاورس و پلتفرم‌های مرتبط بروند. البته همان‌گونه که اشاره کردیم روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در دنیای متاورس وجود دارد که خرید توکن‌ها و ارزهای متاورس از صرافی‌ها یا خرید زمین از جمله این موارد است. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده تا کاربران بیشتری جذب متاورس شوند، عملکرد شرکت فیس‌بوک در تغییر نام به متا و پیاده‌سازی پروژه متاورس است که بالغ بر چند هزار متخصص واقعیت مجازی، افزوده، هوش مصنوعی و..... در ساخت آن مشارکت خواهند داشت. همان‌گونه که اشاره کردیم، متاورس به دنبال آن است تا مرز میان دنیای فیزیکی و مجازی را حذف کند. در این دنیای دیجیتالی همه چیز مانند اقتصاد ماهیت دیجیتالی خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان و گسترش فناوری متاوس، ارزهای متاورس رشد کنند. با این‌حال، نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که ورود به این دنیا برای کاربران ایرانی ممکن است به دلیل تحریم‌ها با ریسک‌هایی همراه باشد، بنابراین بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در این حوزه تمامی جوانب آن را به دقت ارزیابی کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟