چرا در سال 2022 رایانش ابری محبوب‌تر می‌شود؟ مزایا و کاربردهای آن کدام است؟
با افزایش کاربران کامپیوتر و موبایل، ذخیره‌سازی اطلاعات در همه زمینه‌ها به یک اولویت تبدیل شده است. امروزه کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک با داده‌های خود پیشرفت می‌کنند و به همین دلیل مقدار زیادی از سرمایه خود را برای حفظ این داده‌ها هزینه می‌کنند. رویکرد فوق نیازمند یک تیم پشتیبانی قوی IT و یک مرکز ذخیره‌سازی اطلاعات است. با این‌حال، همه کسب‌وکارها توانایی مالی به منظور تامین بودجه به منظور پیاده‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات داخلی و خدمات پشتیبانی را ندارند. به‌طوری که رایانش ابری برای آن‌ها راه‌حل ارزان‌تری به شمار می‌رود. در بیشتر موارد کارایی رایانش ابری در ذخیره‌سازی داده‌ها، فرایندهای محاسباتی و هزینه‌های نگهداری کمتر از زیرساخت‌های بومی است و همین مسئله باعث شده تا کسب‌وکارهای بزرگی به سراغ رایانش ابری بروند.

1606683296_1_0.gif

رایانش ابری تقاضا برای سخت‌افزار و نرم‌افزار را کاهش می‌دهد و این مسئله‌ای است که باعث نگرانی برخی از تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری و به ویژه شبکه شده است. در رویکرد فوق تنها کاری که کاربر باید انجام دهد، اجرای نرم‌افزاری است که دسترسی به سیستم‌های محاسبات ابری را امکان‌پذیر می‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند یک مرورگر وب باشد که دسترسی به داشبورد ابرمحور را فراهم می‌کند. بد نیست بدانید که همه کاربران دست‌کم یک یا چند مرتبه در روز تجربه کار با محاسبات ابری را دارند، سرویس‌های پست الکترونیکی مانند جی‌میل، هات‌میل، یوتیوب، یاهو و نمونه‌های مشابه همگی مبتنی بر الگوی ابرمحور هستند. هنگام دسترسی به سرویس ایمیل، داده‌های ما در سرور ابری و نه در کامپیوتر شخصی ذخیره‌سازی می‌شوند. فناوری و زیرساخت نامریی پشت این داستان ابر است. مهم‌ترین مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد، پیاده‌سازی یک رابط کاربر پسند و کاربردی است که از پروتکل‌های ایمنی برای تبادل اطلاعات استفاده کند و به مصرف‌کنندگان اجازه دهد به روش‌های مدنظر خود به زیرساخت‌های ابری متصل شوند. به‌طور مثال، کاربر بتواند از دستگاه‌های کاربری مثل دسکتاپ، لپ‌تاپ یا موبایل به سیستم ابری متصل شود.

کاهش هزینه‌ها در دسترسی به منابع

رایانش ابری به‌شکل قابل توجهی به یاری کسب‌وکارهای کوچکی می‌آید که منابع محدودی در اختیار دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به فناوری‌هایی دست پیدا کنند که پیش از این تنها در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار داشت. جالب آن‌که هزینه تمام شده دسترسی به رایانش ابری به شکل قابل توجهی برای کسب‌و‌کارهای کوچک کم خواهد بود.

هنگامی که سروری را خریداری می‌کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ نقصی در سرور وجود نداشته باشد تا بتواند بدون مشکل کار کند. در صورت بروز هرگونه نقص فنی شرکت و مسئول فناوری‌اطلاعات مسئول هستند. حال اگر، این خرابی بزرگ باشد باید زمان و هزینه زیادی را صرف تعمیر کنید. در حالی که در رایانش ابری، سرویس‌دهنده مسئولیت کامل را بر عهده گرفته و وظیفه دارد نقص فنی را برطرف کند.

9 مزیت رایانش ابری

پتانسیل صرفه‌جویی در هزینه، دلیل اصلی پذیرش خدمات ابری توسط بسیاری از سازمان‌ها است. رایانش ابری آزادی عمل زیادی در استفاده از خدمات را مطابق با نیاز و پرداخت فقط برای آن‌چه استفاده می‌کنید ارایه می‌کند. با توجه به مزایای بالقوه‌ای که رایانش ابری دارد، امروزه بیشتر شرکت‌ها و دپارتمان‌های فناوری اطلاعات به رایانش ابری به عنوان یک واحد برون سپاری که هیچ نیازی به اختصاص منابع داخلی برای دسترسی به آن نیست نگاه می‌کنند. به‌طور معمول شرکت‌ها به دلیل مزایای زیر از رایانش ابری استفاده می‌کنند:

زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هزینه تمام شده دسترسی به منابع را کاهش می‌دهند.

عملکرد کارمندان و خدمات شرکت را بهبود می‌بخشند.

مشکلات تعمیر و نگهداری را کمتر می‌کنند.

همواره دسترسی به جدید‌ترین و به‌روزترین نسخه از نرم‌افزارها را ممکن می‌کنند.

سازگاری بین نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها را بهبود می‌بخشند.

پشتیبان‌گیری و بازیابی را ساده می‌کنند.

عملکرد و مقیاس‌پذیری را گسترش می‌دهند.

دسترسی به ظرفیت ذخیره‌سازی را بیشتر می‌کنند.

امنیت داده‌ها و اطلاعات را بیشتر می‌کنند.

انواع ابرها

به‌طور کلی امروزه چهار مدل مختلف رایانش ابری وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیازهای تجاری از آن‌ها استفاده کنید:

ابر خصوصی: در این‌جا، منابع محاسباتی برای یک سازمان خاص مستقر می‌شوند. این روش بیشتر برای تعاملات درون تجاری استفاده می‌شود. جایی که منابع محاسباتی می‌توانند توسط همان سازمان مدیریت و کنترل شوند.

ابر انجمنی: در این‌جا، منابع محاسباتی برای یک جامعه و سازمان‌هایی که نقاط اشتراکی دارند عرضه می‌شوند.

ابر عمومی: این نوع ابر معمولاً برای تعاملات مبتنی بر تجارت با مشتری استفاده می‌شوند. در این‌جا منبع محاسباتی متعلق به دولت، یک سازمان دانشگاهی یا تجاری است و توسط آن‌ها کنترل و مدیریت می‌شوند.

ابر ترکیبی: این نوع ابر را می‌توان برای هر دو مدل B2B (کسب و کار به تجارت) یا B2C (کسب و کار به مصرف کننده) به‌کار گرفت. این روش استقرار ابر ترکیبی نامیده می‌شود، زیرا منابع محاسباتی توسط ابرهای مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند.

خدمات رایانش ابری

تمامی پارادایم‌های رایانش امروزی به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند:

●       نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS)

●       پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

●       زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

کسب‌وکارها می‌توانند با توجه به نیازهای کاری یک یا ترکیبی از هر سه مدل خدمات را به کار گیرند.

نرم‌افزار به عنوان یک سرویس

SaaS یا نرم‌افزار به عنوان یک سرویس یک مدل توزیع نرم‌افزار است که در آن برنامه‌های کاربردی توسط یک فروشنده یا ارائه‌دهنده خدمات میزبانی می‌شوند و از طریق یک شبکه (اینترنت) در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. SaaS به عنوان فناوری‌ زیربنایی که از معماری سرویس‌گرا (SOA) یا خدمات وب پشتیبانی می‌کند به یک مدل تحویل رایج تبدیل شده است. این سرویس از طریق اینترنت در دسترس کاربران در هر نقطه از جهان قرار می‌گیرد. به طور سنتی، برنامه نرم‌افزاری باید از قبل استفاده خریداری شود و سپس روی رایانه کاربر نصب شود. در نقطه مقابل، کاربران SaaS به جای خرید نرم‌افزار، معمولاً به صورت ماهانه از طریق اینترنت مشترک آن می‌شوند. هرکسی که نیاز به دسترسی به یک نرم‌افزار خاص داشته باشد، می‌تواند به عنوان کاربر مشترک شود. در این‌جا دیگر مسئله کمیت مهم نیست و ممکن است یک، دو نفر یا هزاران نفر از نرم‌افزار استفاده کنند. در رویکرد فوق کارکنان یک سازمان که از خدمات SaaS می‌کنند فارغ از دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند قادر به دریافت خدمات هستند. بسیاری از وظایف مهم مانند حسابداری، فروش، صورتحساب و برنامه‌ریزی را می‌توان با استفاده از SaaS انجام داد.

پلتفرم به عنوان سرویس

پلتفرم به عنوان یک سرویس، به عنوان PaaS نامیده می‌شود. PaaS پلتفرم و محیطی را فراهم می‌کند تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد برنامه‌ها و خدمات خود را طراحی کنند. این سرویس در فضای ابری میزبانی می‌شود و کاربران از طریق اینترنت به آن دسترسی دارند. برای درک این فناوری، اجازه دهید آن‌را با نقاشی یک تصویر مقایسه کنیم، جایی که معلم مدرسه رنگ‌ها، قلم موها و کاغذهای مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد و فقط باید با استفاده از آن ابزارها یک تصویر زیبا بکشید. خدمات PaaS به‌طور مداوم به‌روز می‌شوند و ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان وب و مشاغل می‌توانند از PaaS به بهترین شکل استفاده کنند. PaaS پلت‌فرمی است که  پشتیبانی از توسعه نرم‌افزارها را به بهترین شکل مدیریت می‌کنند. رویکرد فوق شامل خدمات مدیریت و پشتیبانی نرم‌افزار، ذخیره‌سازی، شبکه، استقرار، آزمایش، همکاری، میزبانی و نگهداری از برنامه‌ها می‌شود.

زیرساخت به عنوان یک سرویس

IaaS یا همان مدل زیرساخت به عنوان یک سرویس یکی از مدل‌های خدمات اساسی رایانش ابری در کنار PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس) است. IaaS امکان دسترسی به منابع محاسباتی را در یک محیط مجازی ابری در اینترنت فراهم می‌کند. زیرساخت‌های محاسباتی مانند فضای سرور مجازی، اتصالات شبکه، پهنای باند، متعادل‌کننده بار و آدرس‌های آی‌پی را ارایه می‌کند. دسترسی به مجموعه منابع سخت‌افزاری که شامل چند سرور و شبکه که روی مراکز داده مختلف هستند را فراهم می‌کند و این اطمینان خاطر را می‌دهد که افزونگی و قابلیت اطمینان تضمین شده است. زیرساخت به عنوان یک سرویس یک راه‌حل کامل محاسباتی است و به ویژه برای مشاغل کوچک که به دنبال کاهش هزینه در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هستند، اما نیازمند گسترش‌پذیری هستند کاملا مناسب است. آمارها به وضوح نشان می‌دهند که شرکت‌ها سالانه پول زیادی برای تعمیر و نگهداری و خرید قطعات جدید مانند هارد دیسک، اتصالات شبکه، دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی و غیره هزینه می‌کنند، در حالی که صاحب کسب‌وکار می‌توانست با استفاده از IaaS این هزینه‌ها پس‌انداز کند.

معماری رایانش ابری چیست؟

برای آن‌که شناخت دقیقی در ارتباط با رایانش ابری داشته باشید باید بدانید که از چه مولفه‌هایی تشکیل شده است. رایانش ابری از دو مولفه فرانت‌اند و بک‌اند ساخته شده است. بخش فرانت‌اند شامل بخش کلاینت از سیستم محاسبات ابری است. این مولفه شامل رابط‌ها و برنامه‌هایی است که برای دسترسی به پلت‌فرم رایانش ابری مورد نیاز است.

در حالی که بک‌اند به خود ابر اشاره دارد و شامل منابعی است که برای خدمات رایانش ابری مورد نیاز است. این مولفه شامل ماشین‌های مجازی، سرورها، ذخیره‌سازی داده‌ها، مکانیزم امنیتی و غیره است که تحت کنترل ارائه‌دهندگان خدمات قرار دارد. رایانش ابری سیستم فایلی را که روی چندین هارد دیسک و ماشین‌ها پخش می‌شود، توزیع می‌کند. در این حالت داده‌ها هیچ‌گاه در یک مکان واحد ذخیره نمی‌شوند و در صورت خرابی یک واحد، واحد دیگر به‌طور خودکار کنترل می‌شود. فضای دیسک کاربر به سیستم فایل توزیع شده اختصاص داده می‌شود، در حالی که جزء مهم دیگر الگوریتم تخصیص منابع است. رایانش ابری یک محیط توزیع شده یکپارچه و قدرتمند ارایه می‌کند که عملکردش به شدت وابسته به الگوریتمی است که منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را مدیریت می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟