راهنمای گواهی‌نامه‌ها و دوره‌های آموزشی امنیت سایبری
فناوری اطلاعات حوزه‌ای پرطرفدار است، با کاستی‌هایی در زمینه‌های تخصصی که باید به آن رسیدگی شود. براساس گزارش‌های منتشر شده، یکی از تخصص‌های اصلی این حوزه، فناوری امنیت سایبری است که درخواست زیادی هم برای آن وجود دارد. این حوزه از فناوری به تخصص بالایی نیاز دارد و تعداد افراد ماهر در آن کم و تقاضای بازار کار برای آن بالا است. تلاش برای هک کردن سیستم‌ها در سطح بین‌المللی رو به افزایش است، حمله به سیستم‌ها برای دستیابی به داده‌ها هر روز بیشتر می‌شود و سازمان‌های مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی‌ به شرکت‌ها هشدار می‌دهند که از داده‌هایی که مسئولیت نگهداری آن‌ها را برعهده دارند، بیشتر حفاظت کنند. تمام این موارد تقاضا را برای استخدام و به‌کارگیری یک متخصص امنیت سایبری افزایش می‌دهد. به‌دلیل افزایش سطح تهدیدات امنیتی، نیاز به توجه و مراقبت در زمان استخدام سمت‌های جدید و آموزش دادن کارمندان فعلی بخش امنیت سایبری بسیار بیشتر شده است. هر چند انجام آن کار راحتی نیست.

1606683296_1_0.gif

بر اساس گزارش منتشرشده Tech Nation، داده‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که شرکت‌ها در استخدام استعدادهای مناسب با مشکل مواجه هستند. این گزارش مشخص کرده که 83 درصد شرکت‌های فناوری معتقدند تعداد افراد مهارت دیده در این حوزه بسیار کمتر از حد معمول است.  با افزایش تقاضا دستمزدها افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه افراد انگیزه بیشتری آموزش دیدن و افزایش سطح مهارت پیدا می‌کنند. بر اساس اعلام سازمان‌های متصدی کاریابی و استخدام اتحادیه اروپا، 94 درصد استخدام‌کنندگان معتقدند رشد دستمزد سمت‌های مرتبط با امنیت سایبری در سال جاری همچنان ادامه خواهد داشت. بنابراین، اگر می‌خواهید در حوزه امنیت سایبری مشغول فعالیت شوید یا مهارت اعضای گروه خود را در این زمینه بالا ببريد، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. بعضی از آن‌ها در پایان راه یک گواهینامه به شما اعطا می‌کنند که برای نشان دادن سطح مهارت‌تان به کارفرمایان بسیار کارساز خواهد بود و بعضی ديگر گستره وسیع‌تری را در برمی‌گیرد و شامل دوره‌هایی برای کسانی است که مایل هستند روی سمت‌های شغلی خاص مانند حفاظت از داده‌ها و مدیریت خطر تمرکز داشته باشند. اگر تازه وارد این صنعت شده‌اید، یا به دنبال افزایش سطح مهارت فعلی خود و کسب فنون جدید در این فناوری هستید، در این مقاله به دوره‌های آموزش عالی امنیت سایبری که به بهبود توانایی‌های شما کمک می‌کنند، اشاره خواهد شد.

دوره آموزشی مسئولیت‌پذیری در قبال اطلاعات

دولت‌ها به این نتيجه رسیده‌اند آموزش کسب‌وکارهای کوچک برای افزایش سطح مهارت امنیت سایبری حیاتی است. با این کار تمام کسانی که در سطوح مختلف در شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول کار هستند با مسئولیت‌های خود در قبال محافظت از اطلاعات آشنا خواهند شد. هر شرکتی به‌عنوان بخشی از وظایف خود در قبال آگاه‌سازی مردم از امنیت سایبری، به تمام کارکنانش پیشنهاد می‌دهد تا در یک دوره آموزشی دیجیتال رایگان شرکت کنند، دوره‌هایی که اطلاعات لازم را درباره چگونگی اداره و محافظت از داده‌ها در داخل سازمان یا از راه دور آموزش اطلاعات توصیه‌های مربوط به عکس العمل مناسب در قبال تهدیدات آنلاین شناسایی‌شده، تخلفات صورت گرفته در زمینه دسترسی به داده‌ها و این‌که هر بخش از این اطلاعات را مربوط به کدام واحدها هستند، در اختیار کارمندان قرار می‌دهد.  این دوره آموزشی استاندارد دو ساعته برای شرکت‌هایی که در بخش کشوری مشغول كار هستند، آماده‌سازی شده، اما برای هر کسب‌وکاری که مایل است تا کارمندانش با اصول اولیه امنیت سایبری آشنا شوند نیز مناسب خواهد بود. 

مطلب پیشنهادی

کدام شغل‌های حوزه امنیت اطلاعات بالاترین دستمزدها را می‌گیرند؟
تا هکر هست، بازار استخدام متخصصان امنیت داغ خواهد بود

آموزش برای بخش‌های حساس‌تر سازمانی

برخی از دولت‌ها مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی فراگیر فشرده‌تر را برای هر دو بخش سازمان‌های عمومی‌ و خصوصی در نظر گرفته‌اند. این دوره‌های آموزش تخصصی و برنامه‌های آموزشی بیشتر برای بخش‌های حساس‌تر از قبیل منابع انسانی، حقوقی و حسابداری در نظر گرفته‌شده تا به کسانی‌که در این حوزه‌ها مشغول فعالیت هستند کمک کند تا درک بهتری از نقش حرفه‌ای خود و تاثیراتی که امنیت سایبری روی آن خواهد گذاشت، داشته باشند. همانند سایر طرح‌های دولتی، این دوره‌ها به شکلی طراحی می‌شوند که کارمندان بتوانند به‌جای فواصل زمانی تعیین‌شده در وقت آزاد خود از آن استفاده کنند. 
این دوره‌ها به‌اندازه دوره‌های آموزشی تمام‌وقت و دارای گواهی‌نامه که توسط موسسات ثالث ارائه می‌شود، کامل نیستند، اما کارمندان با فراگيری آن پس‌زمینه‌ای از بسیاری از مشکلاتی را که در انتظار آن‌ها است، به دست خواهند آورند و بدون نیاز به بودجه زیاد اصول مراقبت از دارایی‌های دیجیتال هر کسب‌وکاری را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

گواهی‌نامه حسابرسی سامانه‌های اطلاعاتی (CISA)

انجمن حسابرسی و کنترل سامانه‌های اطلاعاتی که به‌اختصار ISACA نامیده می‌‌شود، در سال 1969 با هدف ایجاد روش‌هایی برای بازرسی سیستم‌ها بر اساس دوره‌های آموزشی مختلف تأسیس‌شده است. گواهی‌نامه فرد خبره در حسابرسی سامانه‌های اطلاعاتی به افرادی اعطا می‌شود که دانش و مهارت‌های ضروری امنیت، کنترل و ممیزی سیستم‌های اطلاعاتی را کسب کرده باشند. 
کسانی‌که این گواهی‌نامه را اخذ می‌کنند در سطح جهانی به‌عنوان یک فرد با توانایی‌های مدیریت آسیب‌پذیری و اطمینان از انطباق سیستم‌ها شناخته می‌شوند. در طول مدت این دوره آموزشی، کارآموز دانش، مهارت و تجربه مورد نیاز را برای مواجه‌شدن با مسائل امنیتی و یافتن راهکارهای انطباقی که سازمان آن‌ها برای محافظت در مقابل تهدیدات امنیت سایبری به آن نیاز دارد، کسب خواهد کرد.

گواهی‌نامه مدیریت امنیت اطلاعات (CISM)

گواهی‌نامه مدیریت امنیت اطلاعات از سوی انجمن حسابرسی و کنترل سامانه‌های اطلاعاتی (ISACA) ارائه می‌شود. متخصصان حوزه امنیت فناوری اطلاعات که موفق به گذراندن این دوره می‌شوند قادر به تشخیص ارتباط بین یک برنامه امنیت اطلاعات و اهداف تجاری گسترده‌تر خواهند بود. CISM بر چهار حوزه وظایف مدیران امنیت اطلاعات تمرکز کرده که این حوزه‌ها عبارتند از: راهبری امنیت اطلاعات، مدیریت و انطباق مخاطرات، توسعه و مدیریت برنامه امنیت اطلاعات و مدیریت رخداد امنیت اطلاعات. 
در واقع این دوره با هدف ارتقای رویه‌های متمایز و شناخته‌شده امنیت در سطح بین‌المللی و پشتیبانی از افرادی که وظیفه مدیریت، طراحی، نظارت و ارزیابی امنیت اطلاعات سازمان‌ها را به عهده دارند، ایجادشده است. با اخذ این گواهی‌نامه به کارفرمایان آینده‌نگر نشان خواهید داد، نه تنها در زمینه امنیت اطلاعات متخصص هستید، بلکه از دانش و تجربه مورد نیاز در توسعه و مدیریت یک برنامه امنیت اطلاعات نیز برخوردار هستید.

متخصص در کنترل مخاطرات و سیستم‌های اطلاعاتی (CRISC)

سومین گواهی‌نامه تایید صلاحیت فهرست ما که ISACA ارائه می‌کند، کنترل مخاطرات و سیستم‌های اطلاعاتی متخصصی را تربیت می‌کند که می‌تواند به سازمان‌ها در راه درک بهتر مخاطرات پیرامون کسب‌وکارشان کمک کند و از دانش فنی کافی برای اجرای کنترل سیستم‌های اطلاعاتی برخوردار است. 
کارمندان دارای گواهینامه CRISC ضمن آشنایی با فناوری اطلاعات، می‌توانند به پیاده‌سازی و هم‌راستایی مدیریت ریسک و چهارچوب‌های کنترلی با اهداف کسب‌وکار سازمان خود بپردازند.

گواهی‌نامه CompTIA Security+

اتحادیه صنعت فناوری کامپیوتری یا CompTIA یک مجمع بازرگانی غیرانتفاعی است که در زمینه فناوری اطلاعات به ارائه گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای می‌پردازد.CompTIA Security+ یکی از گواهی‌نامه‌های ارائه‌شده از طرف این اتحادیه است که امنیت شبکه، انطباق و امنیت عملیات، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها و همچنین اپلیکیشن‌ها، داده‌ها و امنیت میزبان را پوشش می‌دهد. کنترل دسترسی، مدیریت هویت و رمزنگاری از دیگر مهارت‌هایی است که با اخذ این گواهی‌نامه کسب خواهید کرد. تمام متخصصان فناوری اطلاعات، صرف‌نظر از نوع تخصص، می‌توانند از مزایای این مدارک سطح مقدماتی بهره‌مند شوند. برای کسب این مدرک، تجربه کاری داشتن به‌عنوان سرپرست شبکه و تمرکز محض روی مسائل امنیتی و تجربه کار در حوزه امنیت اطلاعات به شما در زمینه آموزش security+ کمک فراوانی می‌کند. 

متخصص در مشاوره امنیت سیستم‌ها (SSCP) 

کنسرسیوم بین‌المللی صدور گواهی‌نامه امنیتی سامانه‌های اطلاعاتی که با عنوان (ISC)2 شناخته می‌شود یک گواهی‌نامه متخصص در مشاوره امنیت سیستم ارائه می‌کند که هدف آن تربیت متخصصان فناوری اطلاعات است که مهارت‌های فنی و دانش امنیتی لازم را در راستای ایفای وظایف یک مشاور امنیتی دارند. این گواهی‌نامه اثبات می‌کند، مشاور امنیت سیستم این توانایی فنی را دارد تا به پیاده‌سازی، نظارت و اداره زیرساخت فناوری اطلاعات با توجه به سیاست‌های امنیت اطلاعات و رویه‌هایی که محرمانگی، یکپارچگی و دسترس‌پذیری داده را امکان‌پذیر می‌سازد، بپردازد.  تایید هویت، تست امنیتی، تشخیص نفوذ و پیشگیری از آن، پاسخ به حادثه و بازیابی آن، حملات و اقدامات مقابله با آن، رمزنگاری، اقدامات مقابله با کدهای مخرب و مواردی از این قبیل از جمله وظایف یک مشاور امنیت سیستم است. 

گواهی‌نامه حرفه‌ای امنیت سیستم‌های اطلاعاتی (CISSP)

یکی دیگر از گواهی‌نامه‌های معرفی و ارائه‌شده توسط کنسرسیوم بین‌المللی صدور گواهی‌نامه امنیتی سامانه‌های اطلاعاتی CISSP یا گواهی‌نامه حرفه‌ای امنیت سیستم‌های اطلاعاتی است که تخصص فنی عمیق دارنده این گواهی‌نامه در زمینه‌های مختلف امنیت شامل طراحی، مهندسی، پیاده‌سازی و مدیریت امنیت داده و امنیت سازمان در مواجهه با حملات سنگین و پیچیده را نشان می‌دهد.

دوره‌های آموزش مقررات محافظت از داده‌های عمومی‌ (GDPR)

قانون GDPR در پارلمان اتحادیه اروپا به تصویب رسیده و به‌همین دلیل، در کشورهای عضو این اتحادیه و کشورهای وابسته لازم‌الاجرا است، اگر چه با امنیت سایبری مستقیم در ارتباط نیست، اما بزرگ‌ترین مصوبه اتحادیه اروپا در زمینه پیاده‌سازی قوانین محافظت از اطلاعات شهروندی محسوب می‌شود. دستورالعمل‌های این قانون محکم و مجازات متخلفان بسیار سخت‌گیرانه است و دست شرکت‌ها را برای سوءاستفاده از داده‌های شهروندان اروپا، تا حد زیادی می‌‌بندد. به همین دلیل، متخصصان امنیت سایبری باید به‌طور کامل از مفاد این قانون آگاه بوده و در راه پیروی از آن کوشش کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟