نقاط ضعف پرچم‌داران بازار ایران
راهنمای خرید: قصد خرید یک گوشی بالای 2 میلیون تومان دارید؟ (قسمت دوم)
وقتی قرار است برای یک گوشی بیشتر از دو میلیون تومان هزینه کنید، خواه ناخواه وارد حیطه گوشی‌های پرچمدار و شبه پرچمدار می‌شوید. هرچند با افزایش قیمت دلار و در پی آن، افزایش قیمت گوشی و البته افزایش قیمت جهانی گوشی، دیگر با دو میلیون تومان نمی‌توان یک پرچمدار واقعی خرید؛ اما اختلاف بین میان رده‌های رو به بالا و پرچمداران روز به روز در حال کمتر شدن است و دیگر تقریبا در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که دیگر مرز واضحی میان پرچمداران و میان رده‌های رده بالا وجود نداشته باشد.

پیش از این در چندین مطلب به بررسی بهترین گوشی‌های بازار در رده‌های قیمتی ارزان، میانی رو به پایین و میانی رو به بالا پرداخته بودیم. اما وقتی برای یک گوشی بیشتر از دو میلیون تومان هزینه می‌کنید، تقریبا خیالتان راحت است که با یک گوشی همه فن حریف طرفید؛ گوشی‌ای که از همه جوانب عملکردی فوق العاده دارد و قرار است نمایانگر وجهه یک شرکت باشد. به همین دلیل، ما در این سلسله مطلب به بررسی نقاط ضعف این گوشی‌های پرچمدار می‌پردازیم. در قسمت اول این مطلب، به بررسی چهار گوشی پرداختیم و در این قسمت هم شش گوشی دیگر را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

HTC U11 با قیمتی در حدود 2.7 میلیون تومان

گوشی اچ تی سی یو 11 یکی از زیباترین گوشی‌هایی است که بشر به چشم دیده است. طراحی فوق‌العاده آن با رنگبندی جذاب و لغزیدن نور بر روی بدنه این گوشی چیزی نیست که بتوان آن را در قالب کلمات نشان داد. تراشه قدرتمند Snapdragon 835 ، دوربین قوی 12 مگاپیکسلی و قابلیت اج سنس یا همان لبه‌های حساس به فشار روی این گوشی، آن را به یک گزینه فوق‌العاده برای خرید تبدیل کرده‌اند. داشتن گواهینامه IP67، پشتیبانی از کارت حافظه و برخورداری از 6 گیگبایت رم، همه و همه به این گوشی کمک کرده است تا یکی از بهترین گوشی‌های بازار باشد. با این وجود، طراحی قدیمی، عدم برخورداری از دوربین دوگانه، نداشتن پنل OLED و ظرفیت باتری نه چندان زیاد را می‌توان جزو نقاط ضعف این گوشی دانست. 

HTC U11+ با قیمتی در حدود 3.4 میلیون تومان

گوشی اچ تی سی یو 11 پلاس نسخه بزرگتر گوشی اچ تی سی یو 11 است که طراحی آن مطابق نیاز بازار به حالت کشیده تغییر حالت داده است و حاشیه آن کاهش پیدا کرده است. همچنین این تغییر نسبت، رزولوشن نمایشگر را دچار تغییر نکرده است و همچنان با داشتن کیفیت Quad HD ، تراکم پیکسلی تقریبی 538 پیکسل بر هر اینچ را به همراه دارد. با این وجود، به خاطر نداشتن قابلیت شارژ بی‌سیم، نداشتن دوربین دوگانه و کاهش کیفیت دوربین سلفی نسبت به U11 (نسخه U11 دارای دوربین سلفی 16 مگاپکسلی و دوربین سلفی نسخه پلاس آن دارای دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی است) این گوشی‌ از یک گزینه ایده‌آل فاصله گرفته است. اما به نظر ما، این گوشی همچنان ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

HTC U11 Eyes با قیمتی در حدود 2.3 میلیون تومان

این گوشی با وجود قیمت نسبتا بالایی که دارد، یک میان رده به حساب می‌آید. بدنه زیبا، کیفیت ساخت خوب، داشتن گواهینامه IP67، طراحی مدرن، دوربین سلفی دوگانه و صفحه نمایش کشیده از مهمترین مزایای این گوشی هستند؛ اما روی اچ تی سی یو 11 آیز از یک تراشه میان رده Snapdragon 652 در کنار 4 گیگابایت رم استفاده شده است که یارای رقابت با توان پردازشی و قابلیت‌های جانبی Snapdragon 835 را ندارد. مسئله بعدی، دوگانه نبودن دوربین اصلی این گوشی است که یک نقطه ضعف بزرگ به حساب می‌آید. با توجه به قیمت بالای این گوشی، انتظار ما استفاده از تراشه‌ای قوی‌تر و تعبیه دوربین دوگانه روی این گوشی بود و حالا که نیست، نمی‌توانیم برای این گوشی ارزش خرید بالایی متصور باشیم.

بلکبری موشن با قیمتی در حدود 2.7 میلیون تومان

جدیدترین گوشی حال حاضر شرکت بلکبری در بازار ایران موشن نام دارد. این گوشی هم همانند HTC U11 Eyes ظاهر و امکاناتی شبیه به پرچمداران دارد و در واقع پرچمدار شرکت بلک بری است، اما تراشه مورد استفاده در آن تراشه میان رده Snapdragon 625 است. نمایشگر 5.5 اینچی این گوشی با داشتن نسبت طول به عرض 16 به 9 نشان می‌دهد که بلک بری موشن از طراحی مدرن پرچم داران سایر شرکت‌ها بی نصیب مانده است؛ اما با این وجود، کیفیت ساخت بالا، داشتن گواهینامه IP67، کیفیت دوربین قابل قبول 12 مگاپیکسلی و باتری فوق العاده قدرتمند 4000 میلی آمپر ساعتی این گوشی، می‌توانست آن را در زمره گوشی‌های محبوب بازار قرار دهد؛ اما قیمت بالا، تراشه ضعیف، طراحی قدیمی و عدم استفاده از دوربین دوگانه، خرید این گوشی را به یک اشتباه مبدل کرده است.

بلکبری کی وان با قیمتی در حدود 2.3 میلیون تومان

بلک بری کی وان را می‌توان نسخه مجهز به صفحه کلید گوشی موشن دانست. البته غیر از صفحه کلید فیزیکی، می‌توان تفاوت‌هایی هم در بخش سخت افزاری این دو گوشی دید؛ جایی که موشن دارای 4 گیگابایت و کی وان دارای 3 گیگابایت رم است و باتری کی وان هم حدود 500 میلی آمپر کوچکتر از باتری موشن است. مشکل دیگر این گوشی این است که به دلیل استفاده از کیبورد فیزیکی، نسبت طول به عرض نمایشگر آن به عدد عجیب 3 به 2 تبدیل شده است؛ با این حساب اجرای بسیاری از اپ‌ها، بازی‌ها و تماشای فایل‌های ویدیویی در آن به نحوی آزاردهنده است. با وجود قیمت کمتری که کی وان نسبت به موشن دارد؛ اما حتی پرداخت مبلغی بیش از 2 میلیون تومان برای یک گوشی با تراشه‌ای میان رده مثل Snapdragon 625 اشتباه است. فراموش نکنیم گوشی‌ای مثل شیائومی Mi A1 با قیمتی در حدود 1 میلیون تومان از همین تراشه استفاده می‌کند و تازه دوربین دوگانه هم دارد!

کترپیلار S6 با قیمتی در حدود 2.5 میلیون تومان

گوشی‌های کت برای موارد استفاده خاصی طراحی شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را در کلاس پرچمداران معمولی قرار داد. اما حتی اگر نتوانیم کت اس 60 را با گلکسی اس 8 مقایسه کنیم، می‌توانیم آن را با گلکسی اس 8 اکتیو مقایسه کنیم! هرچند گوشی‌های سری اکتیو سامسونگ در ایران پیدا نمی‌شوند؛ اما حرف من این است که یک گوشی مقاوم الزاما نباید با امکانات رده پایین و قیمت گزاف وارد بازار شود. هیچ کدام از گوشی‌های کت ارزش خرید بالایی ندارند و نسبت به امکاناتی که ارائه می‌دهند، بسیار گران هستند. پرچمدار این گوشی‌های گران، همین کت اس 60 است که با داشتن تراشه میان رده قدیمی Snapdragon 617 قیمتی در حدود Huawei Mate 10 دارد! این گوشی دارای انواع گواهینامه‌های مقاومتی است و حتی می‌تواند برای فضانوردان هم گزینه مناسبی برای خرید باشد؛ اما در دنیای گوشی‌های هوشمند، استحکام همه چیز نیست. همانطور که گفتم، گلکسی اس 8 اکتیو هم چندین گواهینامه مقاومتی دارد؛ اما در کنار استقامت بالاییی که دارد، از تراشه پرچمدار هم بهره می‌برد. کت اس 60 در کنار تراشه قدیمی خود از 3 گیگابایت رم و یک دوربین خاص 13 مگاپیکسلی بهره می‌برد. دلیل خاص بودن این دوربین،ماژول ردیاب حرارتی آن است که می‌تواند گرمای اجسام را از پس موانعی مثل دیوار هم نشان دهد. اما خودمانیم؛ این قابلیت قرار است در چند سناریو از زندگی به کارمان بیاید؟ باتری این گوشی ظرفیتی 3800 میلی آمپری دارد و نمایشگر آن هم HD است. بله. 2.5 میلیون تومان می‌دهید تا یک گوشی با نمایشگر HD داشته باشید. 


در قسمت بعدی هم همراه ما باشید تا با نقاط ضعف سایر پرچمداران بازار آشنا شویم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟