توجه به جزئیات برای موفقیت در کار
جزئی‌نگریی چیست و چرا در کاریابی مهم و ضروری است؟
بدون شک اصطلاح جزئی‌نگری به گوشتان خورده است و ممکن است آن را در رزومه‌ها یا سایت‌ها دیده باشید. از این گذشته، این اصطلاح یکی از نکات مهمی است که مصاحبه‌کنندگان به آن دقت می‌کنند. در این مقاله به ویژگی‌های افراد جزئی‌نگر اشاراتی می‌شود. بدیهی است که جزئی‌نگر بودن با وسواسی بودن تفاوت دارد. در حالی که افراد جزئی‌نگر به دلیل حضور ذهن و آگاهی به لحظه، در کارها و پروژ‌ها موفق هستند، افراد وسواسی دچار اضطراب و نشخوارهای ذهنی هستند که از کارایی آن ها در انجام کارها و پروژه‌ها می‌کاهد.

جزئی‌نگریی چیست و تا چه اندازه شما را به شغل رویایی‌تان نزدیک می‌کند؟

وقتی می‌گوییم فردی جزئی‌نگر است، فقط به این معنا نیست که به‌شدت روی تمام جزئیات کوچک کارش یا یک پروژه تمرکز دارد. جزئی‌نگر بودن به این معنا است که شما به تمام جنبه‌های یک کار توجه دارید و قادر به شناسایی و اصلاح خطاهای کوچک بدون کمک دیگران هستید. بهترین راه برای این که نشان دهید یک فرد جزئی‌نگر هستید، زمانی است که می‌خواهید رزومه یا نامه رسمی بنویسید یا با افراد گروه استخدام‌کننده تعامل داشته باشید. جزئی‌‌نگر بودن با یکسری اصول اولیه آغاز می‌شود، مانند تصحیح املاء کلمات و دستور زبان و اطمینان از اینکه قالب‌بندی رزومه شما درست و مناسب است. جزئی‌نگر بودن یک ویژگی کاری است که مهارت فرد را در کار نشان می‌دهد، کسی که می‌تواند تفکر انتقادی داشته باشد، همیشه موثر و کارآمد باشد و بتواند شخصیت و مهارت‌های کاربردی خود را از طریق کلمات نوشته‌شده روی کاغذ نشان دهد.

در اصل، جزئی‌نگر بودن یک مهارت خاص است که احتمالا باید هر کارفرمایی را تحت تاثیر قرار دهد. اما ممکن است کارفرمایان این عبارت را زیاد شنیده‌ باشند. با دیدن این کلمه روی رزومه‌ها و نامه‌ها و تکرار شدن آن در مصاحبه‌ها ممکن است این اصطلاح، برعکس آنچه انتظار دارید، جلوه و اهمیت خود را از دست بدهد و چندان موثر واقع نشود. برای آن که عبارت جزئی‌نگر بودن همچنان کارایی خود را حفظ کند، مهم است که معنای آن را درک کنیم، بدانیم که یک فرد جزئی‌نگر چه رفتاری از خود نشان می‌دهد و مهم‌تر این که راه بهتری برای توصیف شخصیت جزئی‌نگر خود پیدا کنید. 

جزئی‌نگری به چه معنا است؟

همان‌طور که از نامش پیدا است، «جزئی‌نگریی» توانایی تمرکز بر کار، پروژه یا وظیفه محول‌شده است. اغلب اوقات، جزئی‌نگریی به معنای تشخیص اشتباهات یا ناهماهنگی‌ها، مانند اشتباهات گرامری، ناهمانگی‌های عددی یا حذف اطلاعات غیرضروری است. در مقیاس بزرگتر، جزئی‌نگریی به معنای توانایی سازمان‌دهی پروژه‌ها یا وظایف به‌صورت روشمند است. با توجه به تمام دستورالعمل‌ها و قوانین، یک فرد جزءنگر  دقیق‌ترین و کارآمدترین نتایج را ارائه می‌دهد. وجود افرادی با این ویژگی برای هر نوع حرفه‌ای در هر سطحی ارزشمند است.

چه افرادی جزئی‌نگر هستند؟

افراد جزئی‌نگر را می‌توان به افرادی «هوشیار و تیزبین» توصیف کرد. آن‌ها همانند شاهین تقریبا بر تمام مسائل زندگی خود توجه دارند. حالات چهره، تغییرات صدا و الگوهای رفتاری از نگاه آنان دور نمی‌ماند. آن‌ها حافظه فوق‌العاده قوی دارند، زیرا می‌توانند حتا جزئی‌ترین نکات را به‌خاطر بیاورند و شاید مهم‌تر از همه این که آن‌ها دائما در مورد تمام جنبه‌های زندگی به شیوه‌ای انتقادی فکر می‌کنند. آن‌ها اعتبار و صحت موقعیت‌های مختلف زندگی واقعی یا حتا موقعیت‌های تخیلی را که در فیلم‌ها یا کتاب‌ها با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، به چالش می‌کشند. در مورد هر چیزی سوال می‌پرسند تا درک خود را بالا ببرند. به این ترتیب، می‌توانند موضوعاتی با ماهیت پیچیده را به‌طور کامل توضیح دهند و همچنین استدلال‌های منطقی در مورد آن‌ها ارائه کنند.

چرا جزئی‌نگر بودن در کار مهم است؟

 بهترین دلیل برای وجود افراد جزئی‌نگر و ریزبین در محل کار این است که می‌توان از نتیجه کار آن‌ها مطمئن بود. کارفرمایان می‌دانند این افراد به واسطه سازمان‌دهی، تمرکز، کارآمدی و دقت نظر بسیار بالایی که دارند، هیچ پروژه‌ای را از طریق مسیرهای میانبر به انجام نمی‌رسانند. همچنین، این افراد مهارت‌ مدیریت زمان بسیار خوبی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد ضرب‌الاجل‌ها را رعایت کنند. چنین نتایجی به‌ویژه برای محیط‌های کاری که دقت بالایی را می‌طلبند، از جمله مسائل مالی، مانند حسابداری یا در مدیریت اطلاعات پیچیده، مانند تحلیل اطلاعات تجاری، ویژگی کاملا  ارزشمندی است. 

چگونه می‌توان جزئی‌نگر بودن خود را در رزومه یا نامه نشان داد؟

حفظ جزئیات، به‌ویژه در محیطی که در آن به دنبال کار هستید، اغلب می‌تواند همانند بازی اعداد سخت و دشوار باشد. آدم‌ها وقتی می‌خواهند جزئیات مربوط به آگهی‌های شغلی را بخوانند یا برای بار چهارم رزومه خود را از نظر غلط املایی بررسی کنند، به‌سرعت صبر و حوصله خود را از دست می‌دهند. این امر باعث می‌شود تا افرادی که همچنان به جزئیات توجه دارند، در جست‌‌وجوی شغل موفق‌تر باشند. بنابراین، این جزئیات کوچک می‌توانند هم برای شما و هم برای کارفرمایان بالقوه‌تان گره‌گشا باشند.

قبل از آن که بخواهید در مصاحبه به کارفرمای خود بگویید که فردی جزئی‌نگر هستید، ابتدا باید رزومه و نامه خود را ارسال کنید. همان‌طور که قبلا اشاره شد، درج عبارت «جزئی‌نگر» در رزومه کافی نیست و  نمی‌توان نتایج خوبی را از آن انتظار داشت. شما باید به کارفرمای بالقوه خود نشان دهید که چقدر می‌توانید جزئی‌نگر باشید. بهترین راه برای این کار آن است که ابتدا رزومه‌ای از خود ارائه دهید که کاملا عاری از اشتباهات املایی یا دستوری باشد.

این کار، اولین قدم است که نشان می‌دهد شما جزئی‌نگر هستید. قدم دوم این است که پروژه‌هایی را که در گذشته انجام داده‌اید و این پروژه‌ها مستلزم دقت در جزئیات بوده‌اند یا تاثیر قابل توجهی بر نتیجه پروژه داشته‌اند، مورد تاکید قرار داده و برجسته کنید. این اقدامات می‌تواند شامل اسنادی باشد که تصحیح یا ویرایش کرده‌اید، پروژه‌هایی که در آن‌ها باید اطلاعات یا داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کردید، یا مشاغل قبلی که الزامات پیچیده‌ای داشته‌اند و شما را مجبور می‌کردند تا منظم، سازمان‌یافته و دقیق باشید.

بهترین راه برای آن که نشان دهید جزئی‌نگر هستید چیست؟

به‌طور حتم، عبارت‌های مترادف زیادی همچون «حواس‌جمع، دقیق یا فهیم» وجود دارند که در طول مصاحبه می‌توانید به‌جای عبارت جزئی‌نگر بودن از آن‌ها استفاده کنید. اما این احتمال وجود دارد که داوطلبان دیگر هم ترجیح دهند از همان مترادف‌ها برای خودنمایی و جلب توجه استفاده کنند.

بهترین راه برای آن که نشان دهید فردی جزئی‌نگر هستید، این است که از کلمات کلیدی خاص و مثال‌های واقعی استفاده کنید. اکثر مشاغل برای بهره‌وری بیشتر نیازمند شیوه‌های جزئیات-محور هستند.

به‌عنوان مثال، اگر صندوق‌دار هستید، هنگام تسویه حساب صندوق و اطمینان از این‌که همه پول‌ها مرتب و حساب‌شده هستند، باید جزئی‌نگر باشید یا این‌که اگر کارتان چیدن اجناس در قفسه‌ها است، توجه به جزئیات بسیار حائز اهمیت است، چون باید حواستان به موجودی قفسه‌ها باشد و اجناس به‌گونه‌ای چیده شده باشند که مشتریان خیلی راحت و واضح بتوانند آن‌ها را ببینند.

اگر در اداره مشغول کار هستید، به‌طور حتم با نمونه‌های بسیاری از این دست روبه‌رو می‌شوید که جزئی‌نگر بودن در آن‌ها حرف اول را می‌زند یا این که ممکن است کارتان تدارک یک ملاقات یا ارائه گروهی باشد که مستلزم سازمان‌دهی دقیق و همه‌جانبه و اعتمادبه‌نفس است. تمام مثال‌های ذکرشده در گروه مشاغلی قرار می‌گیرند که به دقت، تیزبینی و جزئی‌نگری نیاز دارند.

تمرکز، سازمان‌دهی و تفکر انتقادی، در واقع سه سنگ‌بنای اصلی رفتار یک فرد جزئی‌نگر هستند. بنابراین اگر می‌خواهید نشان دهید که فردی جزئی‌نگر هستید، سعی کنید از کلمات کلیدی‌ای استفاده کنید که بیان‌گر اعتمادبه‌نفس شما هستند. از بیان جملاتی مانند «من اکثر اوقات…» یا «در برخی از پروژه‌های من…» اجتناب کنید، زیرا نشان می‌دهد شما احتمالا در برخی یا حتا در بیشتر کارهای گذشته‌ خود تمرکزی روی جزئیات نداشته‌اید. اگر از الفاظ موثر و قاطعانه‌ای همچون «من در تمام کارهایم، …» یا «من در تک تک پروژه‌های قبلی …» استفاده کنید، در واقع به مصاحبه‌کننده می‌گویید که آمادگی انجام هرنوع پروژه‌ای را که جزئیات- محور است دارید. جزئی‌نگر بودن یک مزیت بزرگ برای تقریبا هر شغلی از سطح ابتدایی تا سطح مدیریتی است. درک رفتارها، شیوه‌ها و عادت‌های یک فرد جزئی‌نگر به شما کمک می‌کند تا رزومه‌ای بسازید که کارفرمایان احتمالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افراد جزئی‌نگر چه ویژگی‌هایی دارند؟

1. جزئیات کوچک را به‌خاطر می‌آورند

آن‌ها نام افراد را پس از آن که خودشان را معرفی کردند به‌یاد می‌آورند، حتا تاریخ تولدها را فراموش نمی‌کنند، چه برسد به ضرب‌الاجل‌ها (مهم نیست چقدر طولانی یا کوتاه باشند). همین مسئله باعث می‌شود تا همکاران و دوستان بتوانند به‌عنوان مستندساز گروه روی آن‌ها حساب کنند. اگر بخواهید جزئیات را به‌خاطر بسپارید، اما می‌دانید که خیلی فراموشکار هستید، می‌توانید از شیوه‌هایی همچون یادداشت‌برداری کامل در جلسات (دست‌نویس یا دیجیتال)، به‌کارگیری ابزارها و نرم‌افزارهای یادآوری‌کننده اتفاقات در تلفن همراه و افزودن تاریخ‌ها و اطلاعات مهم در تقویم خود استفاده کنید تا مطمئن شوید چیزی از قلم نمی‌افتد.

2. آن‌ها چندین بار اصلاح و غلط‌گیری می‌کنند 

به‌طور معمول، این گونه است که شما قبل از ارائه کار به مدیر یا قبل از ارسال ایمیل به یک دوست آن را تصحیح ‌می‌کنید. اما در مورد افراد جزئی‌نگر، اصلاح و غلط‌گیری کاری نیست که آن‌ها فقط یک‌بار برای همیشه انجام دهند. در مورد این افراد وضعیت این گونه است که آن‌ها کار خود را کامل می‌کنند، آن را کنار می‌گذارند و چند دقیقه یا چند روز بعد دوباره به آن باز می‌گردند. سپس، مجدد آن را می‌خوانند و از نظر غلط املایی و دستوری بررسی می‌کنند، دوباره آن را کنار می‌گذارند و بعد محتوا را از نظر وجود هرگونه مشکل احتمالی بررسی می‌کنند و این کار را تکرار می‌کنند. ممکن است این کار را بارها و بارها انجام دهند تا زمانی که به نتیجه‌ای برسند که حس خوبی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

3. آن‌ها علاقه مفرطی به گرامر دارند

افراد جزئی‌نگر زمانی از وقت خود را صرف می‌کنند تا مطمئن شوند هر چیزی که می‌نویسند از ساختار و قواعد دستوری درست پیروی می‌کند. آن‌ها همیشه می‌خواهند بهترین و درست‌ترین کار را انجام دهند. این کار تا حد زیادی با اصلاح و غلط‌گیری در مستندات و متونی که قرار است در مصاحبه‌ها از آن استفاده کنند اتفاق می‌افتند.

4. آن‌ها پرسش‌های مهم زیادی مطرح می‌کنند

پرسش تضمین می‌کند که افراد جزئی‌نگر آن‌چه را که انجام می‌دهند، به‌طور کامل درک می‌کنند. آن‌ها با فرض و احتمال و کورکورانه وارد پروژه‌ای نمی‌شوند. آن‌ها پرسش‌های دقیق و موشکافانه می‌پرسند تا درک کاملی از هدف خود و کارهایی که در تلاش برای رسیدن به آن هدف انجام می‌دهند، داشته باشند. در این میان داشتن یک ذهن تحلیلی تضمین می‌کند که آن‌ها هیچ جزئیاتی را از قلم نمی‌اندازند.

5. آن‌ها زبان بدن و نشانه‌های اجتماعی را درک می‌کنند

جزئیات همیشه در کارهای فیزیکی نمایان نیستند، بلکه می‌توان آن‌ها را در نحوه صحبت کردن و رفتار خودمان مشاهده ‌کنیم. این حرف بدان معنا است که با توجه به موضع، لحن صدا یا احساسات یک نفر می‌توانید نشانه‌ها و سرنخ‌های اصلی در مورد نحوه تعامل با او دریافت کنید. افراد جزئی‌نگر به‌شدت مراقب هستند و می‌توانند خلق‌و‌خوی اطرافیان خود را با توجه به زبان بدن آن‌ها احساس کنند و زمانی که این افراد شروع به صحبت می‌کنند، این نشانه‌ها قوی‌تر هم می‌شوند. پس به نفع ما است که بدانیم چه چیزی را در چه زمانی می‌گوییم.

6. آن‌ها بسیار منظم و با برنامه هستند

آن‌ها طبق برنامه‌ریزی یا تقویم گوگل خودشان زندگی می‌کنند. فهرست وظایف و کارهای روزانه آن‌ها احتمالا رنگ‌بندی‌شده است و قفسه کتاب آن‌ها بر اساس حروف الفبا است. از جمله مهارت‌های کلیدی یک فرد جزئی‌نگر، منظم و با برنامه‌ بودن است. ایجاد سیستمی بدون نقض و خطاناپذیر که به‌خوبی کار می‌کند، برای داشتن یک زندگی کاری و شخصی پربازده ضروری است.

7. آ‌ن‌ها همیشه آماده هستند

برنامه‌ریزی، هدف آن‌ها است و آن‌ها برای برنده شدن این کار را انجام می‌دهند. با آمادگی کامل به جلسات می‌آیند، از قبل برای پروژه‌ها برنامه‌ریزی کرده و زمان‌بندی معقولی را تعیین می‌کنند. افراد جزئی‌نگر می‌دانند که برنامه‌ریزی، موفقیت خود و تیم‌شان را تضمین می‌کند.

8. آن‌ها ممکن است به مدیریت ذره‌بینی متهم شوند

دیگران ممکن است توجه دیوانه‌وار آن‌ها به جزئیات را درک کنند، اما آن‌ها توجه بیش‌از‌حد دیگران بر روی خودشان را دوست ندارند. اگر مدیر یا رهبر یک تیم هستید و جزئیات و ایرادات کار دیگران را تشخیص می‌دهید، ممکن است آن‌ها از «دقت و موشکافی» شما متعجب شوند و شما را متهم کنند که یک مدیر ریزبینی هستید. مدیران ریزبین می‌خواهند در هر ایمیلی رونوشت نامه به آن‌ها ارسال شود، دائما درخواست به‌روزرسانی‌ می‌کنند و ممکن است هرگز از محصول نهایی که تحویل داده می‌شود راضی به‌نظر نرسند. شما می‌توانید با توضیح دادن علت کار خود به همکاران‌تان، از اتهام مدیر ریز‌بین مبرا شوید. اگر می‌خواهید گزارشی برای بار دهم ویرایش شود، علت دقت بالای این گزارش را به همکاران‌تان توضیح دهید.

9. آن‌ها بازدهی و اثربخشی بالایی دارند

بازدهی بالا منجر به بهره‌وری حداکثری می‌شود، در حالی که اثربخشی بالا به این معنا است که کار به‌درستی انجام می‌گیرد. افراد جزئی‌نگر با ادغام این دو، به دستورالعملی برای موفقیت می‌رسند. یک مهارت کلیدی در جزئی‌نگر بودن، مدیریت زمان است. بدون توانایی در مدیریت کارآمد زمان، مستاصل و سردرگم می‌شوید. مدیریت زمان اغلب به معنای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی است تا بتوانید به‌طور مستقیم و کاملا آماده وارد یک کار شوید. شما با مدیریت موثر و درست زمان، واگذاری کار، حذف مراحل غیرضروری، تعیین اهداف و «نه» گفتن در موارد منطقی، به‌طور حتم اثربخشی خود را افزایش می‌دهید. اثربخشی در واقع تضمینی است که ارزش کار شما را بالا می‌برد و به انجام می‌رساند.

10. آن‌ها کنجکاو هستند

شاید کنجکاوری سر انسان را به باد بدهد، اما باعث می‌شود فرد جزئی‌نگر هر روز بیشتر و بیشتر یاد بگیرد. کنجکاو بودن زمانی مزیت محسوب می‌شود که اطلاعات ارزشمندی در اختیار فرد قرار بگیرد که در صورت عدم کنجکاوی هرگز قادر به کشف آن اطلاعات نبود. کنجکاوی درست و واقعی، کلید جمع‌آوری اطلاعات و دانش است. هرچه بیشتر بدانید، دیدگاه شما نسبت به جهان بهتر خواهد بود.

11. آن‌ها یک محصول شسته‌رفته و باکیفیت تولید می‌کنند

تعجبی ندارد افراد جزئی‌نگر، استانداردهای بالایی دارند. به این دلیل که می‌دانند کاری که ارائه می‌دهند، بازتاب مستقیم برند آن‌ها است. هنگامی که به‌طور مداوم یک محصول عالی تولید می‌کنید، افراد متوجه می‌شوند که می‌توانند برای انجام کار به شما تکیه کنند و مهم‌تر از آن می‌دانند آن کار به‌خوبی انجام می‌شود.

12. آن‌ها برای کار تیمی ارزش قائل هستند

گروهی که با افراد جزئی‌نگر همکاری می‌کنند احتمالا به‌دلیل تعهد آن‌ها به جزئیات و نوع روش کارشان برای آنان احترام قائل هستند. تیم‌گرا بودن و منافع تیم را بر منافع خود ترجیح دادن، عادتی است که ملکه ذهن این افراد شده است. اگر جزو افرادی هستید که در ارائه گزارش‌های دقیق، برنامه‌های فکرشده یا یادداشت‌های جامع با این افراد همکاری یا مشارکت دارید، به‌طور حتم متوجه شده‌اید که می‌توانید در همه موارد روی آن‌ها حساب کنید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟