12/02/1403 - 16:58
استراتژی سئو محتوا: 7 نکته برای تولید محتوای سئو شده
تصور کنید که ماه‌ها در حال بهینه‌سازی سایت خود با تکنیک‌های سئو هستید و باور دارید که این کار ترافیک سایت شما را ارتقا داده است؛ اما هنگامی که سرچ کنسول را چک می‌کنید، متوجه می‌شوید که ترافیک سایت شما آن‌قدرها که انتظار داشتید افزایش نیافته‌است. در این شرایط، ممکن است شما به یک استراتژی محتوایی برای بهبود کسب‌وکار خود نیاز داشته باشید. استراتژی سئو محتوا یک برنامه‌ریزی دقیق برای ایجاد، توسعه و بهینه‌سازی محتوا است که هدف آن افزایش ترافیک و رتبه‌بندی یک وب‌سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل است. این استراتژی بر اساس تحقیق کلیدواژه‌ها، ساختار سازی وب‌سایت، بهینه‌سازی محتوا برای جستجو و ایجاد محتوایی که به طور مؤثر با نیازهای اطلاعاتی کاربران پاسخ دهد، بنا می‌شود.

استراتژی سئو محتوا چیست؟

سئو محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) است، زیرا مستقیماً بر قابلیت دیده شدن وب‌سایت در نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد. این استراتژی شامل تولید محتوایی است که نه تنها پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران بلکه با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و بهینه‌سازی عناصر فنی وب‌سایت، به بهبود رتبه‌بندی کمک می‌کند. به این ترتیب، سئو محتوا به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنند و در نهایت به افزایش تعامل کاربران و تبدیل آنها به مشتریان منجر شود. در نتیجه، داشتن یک استراتژی سئو محتوای قوی نه تنها برای افزایش دیده شدن دیجیتالی بلکه برای رشد کلی کسب‌وکار آنلاین حیاتی است.  

بنابراین اگر می‌خواهید کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی رتبه بالایی کسب کند و ترافیک سایتتان افزایش یابد، باید هنگام سفارش تولید محتوا حتما دقت داشته باشید نویسنده بر اصول سئو محتوا آگاه باشد و یا اگر خودتان نوشتن محتوا را بر عهده می‌گیرید، باید بر محتوایی که برای بهبود سئو خلق می‌کنید، توجه به‌خصوصی داشته باشید. هنگامی که محتوای خود را با درنظرگرفتن اصول نگارش محتوا و سئو می‌نویسید، بر محتوای مرتبط و کارآمد تمرکز می‌کنید؛ این‌موضوع به شما امکان می‌دهد که سرنخ‌ یا لیدهای (Lead) بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. یک محتوای خوب نوشته شده که به خوبی سازماندهی و ویرایش شده باشد، نه تنها کاربران را تشویق به مطالعه بیشتر و تعامل با سایت می‌کند، بلکه به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع و ارزش محتوای شما را بهتر درک کنند. در نهایت، نوشتن محتوایی که اصول سئو را رعایت کرده و همچنین جذاب و مفید باشد، می‌تواند به افزایش ماندگاری کاربران در سایت و بهبود تبدیل بازدیدکننده به مشتری کمک کند.

چگونه بهترین محتواهای سئوشده را تولید کنیم؟

در ادامه با ۷ روش برای تولید سئو محتوا آَشنا می‌شویم که به بالابردن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند.

1. مخاطب هدف خود را مشخص کنید

اولین قدم، به یافتن مخاطبان هدف مربوط می‌شود. اگر می‌خواهید یک استراتژی سئو محتوا را گسترش دهید، باید در ابتدا تعیین کنید که با محتوای خود می‌خواهید چه نوع افرادی را به سمت سایت جذب کنید. بدون شناخت مخاطب هدف، تولید محتوا برای آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

حالا پرسش اصلی اینجاست که چگونه مخاطبان هدف خود را بیابیم. پاسخ به‌آن ساده است: به مشتریان و کاربران فعلی خود توجه کنید.

دقت کنید که چه افرادی درحال‌حاضر، محصولات شما را خریداری یا از خدمات شما استفاده می‌کنند و درنهایت، اطلاعات زیر را جمع‌آوری کنید:

  • سن
  • جنسیت
  • علاقه‌ها
  • سرگرمی‌ها
  • وضعیت اجتماعی و اقتصادی
  • شغل
  • و غیره

این اطلاعات به شما در ساخت پرسونای مخاطب کسب‌وکار شما کمک شایانی می‌کند.

2. لیستی از ایده‌های محتوایی تهیه کنید

نکته بعدی برای تولید محتوای سئوشده، جمع‌آوری ایده تولید محتوا است. مسلما، موضوعاتی وجود دارد که مخاطبان شما قصد دارند درباره آن‌ها بدانند یا اطلاعات بیشتری کسب کنند؛ عنوان‌های محتوای شما باید بر این مباحث تمرکز داشته باشند. منظور از عنوان‌ها، کلمات کلیدی نیست، بلکه ایده‌های کلی برای مباحثی است که قصد پوشش‌دادن آن‌ها را دارید.

تصور کنید که صاحب فروشگاه محصولات باغبانی و گل‌وگیاه هستید. قصد دارید محتوایی در ارتباط با باغبانی تولید کنید؛ ایده‌های کلی تولید محتوای شما می‌توانند به این باشند:

  • ساخت باغچه
  • مراقبت از باغچه
  • انتخاب گیاهان
  • کاشت گیاهان
  • آبیاری گیاهان

این عنوان‌ها موضوعات کلی و وسیعی را پوشش می‌دهند و ایده بسیار مناسبی برای تولید محتواهای طولانی و بالاتر از دوهزار کلمه هستند. آن‌ها محتواهای پیلار شما محسوب می‌شوند و می‌توانند به صورت محتوای پیلار کلاستر در سایت قرار بگیرند.

شما می‌توانید مطالبی با موضوعات ریزتر به صورت کلاستر نیز بنویسید. به‌طورمثال، به موضوع «کاشت گیاه» توجه کنید. به نظر شما مخاطبانتان چه پرسش‌های حول‌محور کاشت گیاه می‌پرسند؟ آن‌ها ممکن است بپرسند:

  • چگونه گیاه به‌خصوصی را بکاریم؟
  • زمان کاشت برای یک گیاه به‌خصوص
  • نوع گیاه مناسب برای کاشت (طبق مکان کاشت، نوع حیاط و غیره)
  • ابزارهای موردنیاز برای کاشت گیاهان
  • گیاهان سمی برای حیوانات

حالا شما با استفاده از ساختار محتوایی پیلار کلاستر، ایده‌های بسیاری برای تولید محتوا در سایت دارید که بر اساس نیاز مخاطبان هدف ایجاد شده و علاوه بر ایجاد ارزش برای آن‌ها، به سئو سایت شما نیز کمک می‌کند.

3. شناخت کلمات کلیدی

بعد از انتخاب موضوعات مدنظر، نوبت به انتخاب کلمات کلیدی می‌رسد. این کار به شما کمک می‌کند تا محتوایی را تولید کنید که دقیقاً متناسب با آنچه بازدیدکنندگان احتمالی شما جستجو می‌کنند، باشد و همچنین از واژه‌های مناسبی در صفحه‌ی سایت خود استفاده کنید تا با کسب رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو، ترافیک مرتبط را به سمت خود بکشید.

توجه به کلمات کلیدی لانگ تیل  برای تولید محتوا بسیار مهم است؛ این کلمات دقیق هستند و کسانی که دقیقا همین واژه‌ها را در مرورگرها جستجوکرده‌اند، محتوای شما را پیدا می‌کنند. در نتیجه این کلمات کلیدی به شما در رسیدن به لیدهای باکیفیت کمک می‌کنند.

4. از فرمت‌های محتوایی مختلف استفاده کنید

اگر می‌خواهید بهترین شیوه‌های سئو محتوا را دنبال کنید، قدم بعدی استفاده از انواع گوناگون قالب‌های محتوا است. رسانه‌های مختلفی برای محتوایکسب‌وکار شما در دسترس هستند، ازجمله:

  • بلاگ‌
  • ویدیو‌
  • اینفوگرافیک‌
  • کتاب الکترونیک (ایبوک)
  • راهنماها و آموزش‌ها
  • پادکست

برای جذب مخاطبان هدف به محتواهای سئوشده خود، باید از انواع این رسانه‌ها استفاده کنید؛ بااین‌حال، از بین تمام این رسانه‌ها، ساخت بلاگ برای سئو بسیار حیاتی است. بلاگ‌ها تاثیر چشمگیری بر سئو و کسب‌وکار شما دارند و به‌شکل قابل‌توجهی بر دریافت لینک‌های جدید، صفحات ایندکس‌شده و بازدیدکنندگان سایت اثر می‌گذارند.

شما حتی می‌توانید زمان و تلاش بیشتری را به برخی از محتواها اختصاص دهید! به عنوان مثال، می‌توانید یک پست وبلاگ ایجاد کنید که ویدیویی که شما قبلا ایجاد کرده‌اید را نمایش دهد؛ این عمل، به جذب ترافیک به وبلاگ شما کمک می‌کند و کاربران را در صفحه، درگیر نگه می‌دارد. این یک موقعیت برد برد ایجاد می‌کند و به شما امکان می‌دهد در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید.

5. از کلمات کلیدی در صفحه محتوای خود استفاده کنید

ترکیب کلمات کلیدی، استراتژی بعدی سئو است. تا زمانی که از کلمات کلیدی را در صفحه محتوای خود استفاده نکنید، نمی‌توانید در موتورهای جستجو رتبه‌ای داشته باشید. به‌طورکلی، کلمات کلیدی اصلیِ شما باید در موارد زیر استفاده شوند:

  • تگ تایتل (title tag)
  • متا دیسکریپشن (Meta description)
  • عنوان صفحه اصلی
  • زیرعنوان (h2 و h3)
  • متن بدنه

البته باید همیشه در استفاده از این کلمات تعادل را رعایت کنید؛ استفاده بیش‌از‌حد از کلمات کلیدی (Keyword stuffing) عواقب منفی برای کسب‌و‌کار شما دارد.

6. یک تقویم محتوایی بسازید

همانطور که روی نحوه بهینه‌سازی محتوا برای سئو تمرکز می‌کنید، فراموش نکنید که برای موثربودن تلاش خود باید به‌طورمداوم محتوای جدید منتشر کنید. برای کمک به تولید و انتشار مکرر محتوا، یک تقویم محتوا ایجاد کنید.

یک تقویم محتوا به شما کمک می‌کند که منظم باشید؛ برای تولید، ویرایش و انتشار محتوا برنامه ریزی کنید؛ و  برای تیم محتوایی خود، انتظارات و مهلت‌های مشخص تعیین کنید. تقویم محتوا، چارچوبی را تعیین و تضمین می‌کند که همه افراد از مسئولیت‌های خود و جدول زمانی ارائه محتوا آگاه هستند.

هنگامی که در حال ایجاد تقویم محتوای خود هستید، فقط باید سه یا چهار هفته آینده را برنامه‌ریزی کنید؛ از آنجایی که استراتژی کسب‌وکار، بودجه و اهداف شما می‌توانند مرتباً تغییر کنند، اختصاص زمان خود برای ایجاد یک برنامه محتوای یکساله، که امکان دارد در عرض یک ماه تغییر ‌کند، کار بیهوده‌ای است.

7. عملکرد محتوای خود را تجزیه‌و‌تحلیل کنید

همانطور که در حال تولید محتوا و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو هستید، نظارت بر محتوای خود را فراموش نکنید زیرا یکی از حیاتی‌ترین و بهترین شیوه‌های سئو محتوا است.

شما باید عملکرد محتوای خود را نظارت و تجزیه‌و‌تحلیل کنید تا مطمئن شوید استراتژی محتوای فعلی شما کارآمد است. معیارها در گزارش‌های تحلیلی همچنین درک ارزشمندی در مورد اینکه کدام بخش از محتوا مخاطبان شما را جذب می‌کند یا به آن علاقه‌مند می‌سازد، به شما ارائه می‌دهد.

در هنگام تجزیه‌وتحلیل محتوای خود، باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • ترافیک
  • نرخ پرش
  • تعداد کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها
  • میزان حضور کاربر در صفحه
  • صفحات دیده‌شده
  • و ...

بررسی این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا ببینید کدام پست‌های وبلاگ بیشترین تعامل را دارند؛ این اطلاعات می‌تواند به شکل‌دهی استراتژی بازاریابی محتوای سئو شما برای آینده کمک کند.

همین حالا یک محتوای سئوشده برای سایت خود خلق کنید

یک محتوای سئوشده محتوایی است که به‌منظور بالابردن رتبه سایت در موتورهای جستجو، مانند گوگل، ایجاد می‌شود. مهم‌ترین هدف یک استراتژی تولید محتوای سئوشده، خلق محتوای با کیفیت و موردپسند مخاطبان است؛ این هدف می‌تواند با شناخت پرسونای مخاطب، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، ساخت یک تقویم محتوایی، بکاربردن فرمت‌های مختلف برای تولید محتوا، تجزیه‌وتحلیل عملکرد سایت و روش‌های مرتبط صورت گیرد.

وقتی که دانش تولید و بهینه‌سازی محتوا برای بهبود سئو سایتتان را داشته باشید، به راحتی می‌توانید به کسب‌وکار خود کمک کنید با جذب ترافیک حداکثری و کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو، به تمامی اهداف بازاریابی خود برسد.

ایسوس

نظر شما چیست؟