آیا هشتگ 10YearChallenge، ابزاری برای آموزش سامانه‌های هوشمند تشخیص چهره است؟
برخی با طرح پرسش‌هایی در مورد هشتگ 10YearChallenge و سرچشمه انتشارش، آنرا زیر سؤال برده‌اند و حدس و گمان‌هایی در رابطه با نقش فیس‌بوک در به راه افتادن این چالش مطرح شده است. برخی معتقدند چنین چالش‌هایی با هدف «مهندسی اجتماعی »کاربران به راه می‌افتند و در پس پرده، اهدافی فراتر از فراهم کردن اوقات مفرح وجود دارد.

1606683296_1_0.gif

یک هفته‌ای است که چالشی جدید با هشتگ 10YearChallenge در میان کاربران فضای مجازی فراگیر شده که از فیس‌بوک آغاز شد و موج آن به توییتر و اینستاگرام هم سرایت کرد. در این چالش کاربران باید عکسی از اکنون و ده سال پیش خود منتشر کنند تا مشخص شود گذر عمر چه تأثیری بر ظاهر آن‌ها گذاشته است! میلیون‌ها کاربر که در بین آن‌ها می‌توان افراد معروفی را هم دید، در این چالش شرکت کرده‌اند.

برخی معتقدند فیس‌بوک قصد دارد از عکس‌هایی که در این چالش و تحت این هشتگ منتشر شده برای تقویت سامانه هوشمند تشخیص چهره خود استفاده کند. کِیت اُنیل، یکی از نویسندگان وایرد در مورد این چالش هشدار داد و امکان سو‌‌ءاستفاده از این داده‌ها را مطرح کرد. او نوشته: « فرض کنید که قرار است یک الگوریتم تشخیص چهره را به گونه‌ای آموزش دهید که حدس بزند افزایش سن چه تأثیری بر ظاهر فرد خواهد گذاشت. دستیابی به چنین هدفی نیازمند در اختیار داشتن حجم زیادی عکس از افراد مختلف است. » اینکه شما بدانید دو عکس با چه فاصله زمانی گرفته شده‌اند کمک زیادی به آموزش چنین سامانه‌ای می‌کند. اُنیل معتقد است که فیس‌بوک با استفاده از نتایج این چالش می‌تواند اطلاعات خوبی از کاربران بدست آورد به‌ویژه اینکه معمولاً کاربران علاوه بر ارسال عکس‌‌ها، در مورد آن‌ها توضیحاتی هم می‌نویسند. به بیان دیگر به لطف چنین چالشی، مجموعه‌ای غنی از عکس‌هایی داریم که مربوط به بازه‌ای ده ساله هستند و شرح‌های مناسبی دارند و همه این‌ها در قالب یک هشتگ در اختیار متخصصان علم داده و سایر متخصصان قرار دارد. او معتقد است استفاده از چنین داده‌هایی برای آموزش یک سامانه هوشمند، لزوماً بد نیست. می‌توان از عکس‌های منتشر شده در این چالش در موارد مفیدی نظیر یافتن کودکانی که سال‌ها پیش گمشده‌اند یا برای اهداف تجاری نظیر تبلیغات هدفمند استفاده کرد و البته، می‌توان از آن‌ها سوءاستفاده هم کرد و حریم خصوصی افراد را هدف گرفت. امی وِب‌، استاد دانشگاه نیویورک که بر روی کتابی با موضوع تأثیر هوش مصنوعی بر انسان نیز کار می‌کند، از این چالش بعنوان «یک طوفان کامل در حوزه یادگیری ماشینی» ( perfect storm for machine learning ) یاد کرده است.

با این حال، فیس‌بوک این ادعاها را رد کرده است: « فیس‌بوک آغازگر این چالش نبوده است و عکس‌های منتشر شده در این چالش، عکس‌هایی هستند که ( بر روی سرورهای ) فیس‌بوک موجود بوده‌اند. یادآوری می‌کنیم که کاربران فیس‌بوک می‌توانند هر زمان که خواستند قابلیت تشخیص چهره را غیرفعال کنند.» البته این جمله آخر تأثیر زیادی در کاهش نگرانی‌‌ها ندارد زیرا موضوع نگرانی‌ها، نحوه استفاده از عکس‌های منتشر شده در این چالش است و نه زیر سؤال بردن قابلیت تشخیص چهره فیس‌بوک!

اگرچه ممکن است این چالش مفرح فوایدی هم داشته باشد، اما بطور کلی باید مراقب چنین چالش‌هایی بود. ما معمولاً بطور ناخواسته، اطلاعاتی بیش از آنچه که لازم است را در صفحات شخصی و در فضای مجازی منتشر می‌کنیم و میزان خطرآفرینی این اطلاعات، زمانی بر ما معلوم می‌شود که سامانه، مورد حمله هکرها قرار گیرد یا شرکت‌ها تصمیم به فروش اطلاعات ما بگیرند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟