بررسی مشاغل حوزه شبکه و امنیت در ایران
معرفی شغل کارشناس دیتاسنتر و درآمد آن در ایران
در این سری مقالات قصد داریم به معرفی عناوین مختلف شغلی درزمینه شبکه و امنیت بپردازیم و این مقاله به بررسی وظایف کارشناس دیتاسنتر اختصاص دارد.
با توجه به اینکه در زمان حاضر فناوری اطلاعات در تمام ابعاد زندگی ما نفوذ کرده، حوزه صنعت دیتاسنتر نیز به عنوان زیرساخت این مهم اهمیت فراوانی پیدا کرده است. به تبع این امر تربیت و استخدام متخصصانی که بتوانند در این مراکز فعالیت کنند هم مورد توجه ویژه واقع شده است. به همین دلیل بر آن شدیم تا در ادامه سری مقالات عناوین شغلی شبکه و امنیت، به معرفی و تشریح قابلیت‌هایی بپردازیم که از یک کارشناس دیتاسنتر انتظار می‌رود.

1606683296_1_0.gif

کارشناس دیتاسنتر کیست؟

یک کارشناس دیتاسنتر مسئولیت طراحی، راه‌اندازی و نگهداری یک دیتاسنتر را بر عهده دارد. به‌طورمعمول سازمان‌هایی که اطلاعات مهم و حیاتی دارند، سرویس‌های مهمی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند و تجهیزات شبکه آن‌ها بااهمیت بوده و لازم است از دسترس همگان به دور باشد، به فضایی نیاز دارند که سرورها، تجهیزات شبکه و دستگاه‌های پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات را در فضایی مناسب نگهداری کنند.

این فضا باید دارای شرایط زیر باشد:

  • از امنیت کافی برخوردار باشد
  • دارای نور و روشنایی و شرایط محیطی مناسب باشد
  • زیرساخت الکتریکال با استانداردهای لازم ارائه نماید
  • دارای زیرساخت تهویه مطبوع باشد
  • تجهیزات پردازشی و ذخیره‌سازی فراهم کند
  • زیرساخت شبکه و تجهیزات ارتباطی مناسب داشته باشد

چنین دیتاسنتر یا به قولی مرکز داده‌ای می‌تواند توسط خود سازمان مربوطه ایجاد و نگهداری شود. ولی در بیشتر موارد یک شرکت دیگر طراحی، مدیریت و نگهداری یک دیتاسنتر را انجام می‌دهد و فضا، سرورها یا سرویس‌های دیگر را به سایر سازمان‌ها می‌فروشد. در هر دو صورت، متخصصان و کارشناسان دیتاسنتر در مراحل طراحی، راه‌اندازی و نگهداری مرکز داده انجام وظیفه خواهند کرد.

وظایف کارشناس دیتاسنتر چیست؟

در مرحله طراحی دیتاسنتر از کارشناسان دیتاسنتر انتظار می‌رود موارد زیر را برای استفاده در مرکز داده طراحی نمایند:

  • طراحی سازه و ساختمان و سایت اصلی دیتاسنتر
  • طراحی زیرساخت بحرانی از قبیل:
    • طراحی سایت و جانمایی راهروهای سرد و گرم و رک‌ها
    • طراحی زیرساخت الکتریکال
    • طراحی زیرساخت تهویه مطبوع و زیست‌محیطی
    • طراحی زیرساخت اعلام و اطفاء حریق
    • طراحی اکتیو و پسیو شبکه
    • طراحی تجهیزات پردازشی و ذخیره‌سازی
    • طراحی تجهیزات ارتباطی و سرویس‌دهی
    • طراحی کابل‌کشی شبکه و فیبر نوری
    • طراحی مرکز عملیات امنیت
    • طراحی سیستم کنترل تردد و دوربین‌های مداربسته
  • طراحی زیرساخت غیر بحرانی شامل نور و روشنایی، کف و دیوار کاذب، سامانه پیجینگ و اعلام‌خطر و بسیاری موارد دیگر

یک کارشناس دیتاسنتر باید در مرحله راه‌اندازی مرکز داده، کابل‌کشی، نصب سرورها و پیکربندی ابتدایی انواع سرور را انجام دهد. چنین فردی می‌بایست با مجازی‌سازی هم آشنا باشد و درنهایت سرویس‌های لازم در یک دیتاسنتر را راه‌اندازی نماید. به‌طور خلاصه لازم است کارشناس دیتاسنتر، تمام موارد گفته‌شده در بخش طراحی را پیاده‌سازی می‌کند.

پس از شروع به کار دیتاسنتر، حفظ و حراست از تجهیزات و امکانات موجود برای تداوم ارائه خدمات و سرویس در این مرکز به یک گروه کارشناسان دیتاسنتر، تحت سرپرستی مدیر دیتاسنتر سپرده می‌شود. برای بهینه شدن این فرآیند باید ابتدا استراتژی نگهداری و تعمیرات مورداستفاده در مرکز داده انتخاب‌شده و بر اساس آن، طرح نگهداری و تعمیرات دیتاسنتر تهیه شود.

تیم دیتاسنتر بر اساس طرح تهیه‌شده در تمام مدت بر کار این مرکز نظارت می‌کند و کلیه اقدامات لازم برای نگهداری یا بازیابی آن به وضعیتی که سیستم کارکردی مطابق انتظار داشته باشد را انجام می‌دهد. این اقدامات به‌طور خلاصه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بازرسی
  • پایش وضعیت
  • آزمایش انطباق
  • وارسی عملکرد
  • تشخیص و تعیین محل عیب
  • نگهداری و تعمیرات روزمره
  • تعمیرات اساسی

و بسیاری موارد دیگر

نکته: در مراکز داده جدید که از تکنولوژی SDN بهره می‌برند کارشناسان دیتاسنتر می‌بایست با زبان‌های برنامه‌نویسی موردنیاز از قبیل پایتون و جاوا هم آشنایی داشته باشند.

انتظارات کارفرما از کارشناس دیتاسنتر چیست؟

کارشناس دیتاسنتر باید دانش به‌روز داشته باشد. ضمن آنکه باعلاقه به مطالعه و تکنولوژی‌های جدید بتواند خود را با تغییرات پیوسته و روزبه‌روز فناوری همراه کند. توان تجزیه‌وتحلیل و پردازش اطلاعات را داشته و علاوه بر دانش فنی، قدرت ایده پردازی و خلاقیت در ارائه راه‌حل مشکلات را هم داشته باشد.

سطح ارشدی کارشناس دیتاسنتر در مسیر شغلی

حدود سه سال تجربه کاری نیاز است تا یک تکنسین شبکه تبدیل به کارشناس دیتاسنتر شود. در این مسیر شغلی انتظار می‌رود کارشناس دیتاسنتر پس از مدتی، تبدیل به مدیر یا سرپرست دیتاسنتر شود.

درآمد کارشناس دیتاسنتر در ایران

توجه: مبلغ درآمد ماهانه ذکرشده در ادامه بر اساس میانگین دریافتی مدیران شبکه در شرکت‌های ایرانی در سال 99 است. با توجه به میزان مهارت، خصوصی یا دولتی بودن شرکتی که متخصص در آن کار می‌کند و سابقه کار فرد، ممکن است حقوق دریافتی یک کارشناس دیتاسنتر بیشتر یا کمتر از مبلغ ذکرشده باشد.

با این توضیح می‌توان گفت به‌طور متوسط یک کارشناس دیتاسنتر در سال ۹۹ در ایران، حقوقی در حدود ۷ تا ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کند.

دوره‌ها و مدارک موردنیاز

لازم است کارشناس دیتاسنتر علاوه بر اینکه دوره‌های پایه شبکه از قبیل +Network و +A از شرکت CompTia را گذرانده باشد، با سرویس‌های دیتاسنتر و مجازی‌سازی هم آشنایی داشته باشد. دوره‌های زیر که در حال حاضر در آموزشگاه‌ها ارائه می‌شوند، می‌تواند برای یک کارشناس دیتاسنتر مناسب باشد::

دوره‌های Virtualization مانند دوره‌های VMware

دوره‌های storage مانند دوره‌های دوره EMC

دوره‌های آشنایی با سرورها مانند سرورهای HP

رشته تحصیلی مورد نیاز کارشناس دیتاسنتر

بر اساس آمار موجود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر-فناوری اطلاعات، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر-سخت‌افزار، درزمینه فناوری اطلاعات و شبکه مشغول به کار هستند.

دانشگاه‌های معتبر این رشته‌ها

سطح ۱- شامل: صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز.

سطح ۲ – شامل: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی سینا، بیرجند، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر کرمان، کاشان، گیلان، یزد، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز.

سطح ۳ – شامل: اراک، ایلام، بجنورد، بین‌المللی امام خمینی (ره)، حکیم سبزواری، خلیج‌فارس، زابل، شهرکرد، شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، کردستان، گلستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج، صنعتی جندی‌شاپور.

سطح ۴ – شامل: تربت‌حیدریه، سلمان فارسی کازرون، سید جمال‌الدین اسدآبادی، ملایر، نیشابور، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه.

شرکت‌هایی که به کارشناس دیتاسنتر نیاز دارند

همان‌طور که گفته شد، یک مرکز داده ممکن است توسط خود سازمان و برای نگهداری تجهیزات مهم، اطلاعات حیاتی و ارائه سرویس‌های بدون وقفه ایجاد شود. از سوی دیگر ممکن است سازمان‌هایی اقدام به برپایی دیتاسنتر نمایند تا سرویس‌های دیتاسنتری را به مشتریان خود بفروشند.

ضمنا زیست چرخ یک دیتاسنتر شامل مرحله انتخاب مکان، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، بهره‌برداری، بهینه‌سازی، مدرنیزاسیون و درنهایت مرحله مهاجرت و بازنشستگی است. در هر یک از این مراحل می‌توان از یک گروه کارشناسی مستقل بهره گرفت.

پس درمجموع می‌توان گفت که یک کارشناس دیتاسنتر می‌تواند در استخدام مالک دیتاسنتر باشد یا به‌عنوان شرکت مشاور ارائه خدمات نماید. ضمن آن‌که در یک یا چند مرحله از زیست چرخ مرکز داده دارای تخصص باشد.


مشاغل دیگر در شبکه:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟