بررسی مشاغل حوزه شبکه و امنیت در ایران
معرفی شغل مدیر شبکه و درآمد آن در ایران
در این سری مقالات بر آن شدیم تا با معرفی عناوین شغلی حوزه شبکه و امنیت در انتخاب مسیر جوانان میهن عزیزمان کمکی باشیم. ضمن آنکه در بررسی‌های انجام‌شده در بازار کار ایران به این نتیجه رسیدیم که مرزهای کاری در این بازار چندان مشخص نیست. سیاست ما در این سری مقالات بر این است که تا حد ممکن وظایف و مسئولیت‌ها از هم تفکیک شوند. ذکر این نکته ضروری است که منظور از مدیر شبکه در این مقاله در واقع Network Manager یا Network Systems Manager است.

1606683296_1_0.gif

مدیر شبکه کیست؟

مدیریت یک شبکه سازمانی بزرگ توسط تکنسین یا مهندس شبکه به تنهایی میسر نیست و نگهداری و توسعه این شبکه به یک گروه منسجم و سازمان‌یافته نیاز دارد. مدیر این تیم با عنوان مدیر شبکه یا مدیر ارشد شبکه در آن سازمان شناخته می‌شود. شاید لازم باشد که مدیر شبکه چند سالی به عنوان مهندس شبکه و تکنسین شبکه کار کرده باشد و کاملا بر ساختار شبکه و نحوه اداره آن مسلط باشد.

مدیر شبکه با دانش و تجربه کافی و تسلط بر ساختار شبکه و سرویس‌های آن، بر نحوه کارکرد شبکه نظارت می‌کند، اطمینان حاصل می‌کند که تمامی کاربران شبکه به همه سرویس‌های مورد نیاز دسترسی دارند و در نهایت گزارشات لازم را به مسئولین شرکت ارائه می‌کند.

وظایف مدیر شبکه چیست؟

مدیر شبکه موظف است هم عملکرد شبکه را بررسی کند، هم بر کار مهندسان شبکه نظارت داشته باشد، به آنان آموزش دهد و از آنان گزارش دریافت کند. در پایان کار گزارشات وضعیت شبکه را به مدیرعامل سازمان عرضه کند.

مدیر شبکه باید کیفیت شبکه را زیر نظر داشته باشد، از افت کیفیت شبکه جلوگیری کند و از بروز قطعی در شبکه پیشگیری نماید. از مدیر شبکه انتظار می‌رود همواره از وضعیت شبکه اطلاع داشته باشد و پیشنهاداتی جهت بهبود عملکرد شبکه ارائه نماید.

انتظارات کارفرما از مدیر شبکه چیست؟

انتظار می‌رود یک مدیر شبکه دانش به روز داشته و علاقه به مطالعه و تکنولوژی‌های جدید داشته باشد. قدرت تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات را هم داشته باشد. علاوه بر دانش فنی، از مهارت‌های یک مدیر هم برخوردار باشد. یعنی بتواند با افرادی با شخصیت‌های مختلف ارتباط برقرار نماید و قدرت قانع کردن افراد را داشته باشد. 

سطح ارشدی مدیر شبکه در مسیر شغلی

حدود شش سال تجربه کاری نیاز است تا یک کارشناس پشتیبانی شبکه بتواند مسیر شغلی مدیر شبکه را طی کند و احتمالا پس از چند سالی کار کردن به عنوان مهندس شبکه، مسئولیت شبکه را برعهده گرفته و مدیر شبکه شود.

درآمد مدیر شبکه در ایران

توجه: مبلغ درآمد ماهانه ذکر شده در ادامه بر اساس میانگین دریافتی مدیران شبکه در شرکت‌های ایرانی در سال 99 است. با توجه به میزان مهارت و سطح شرکتی که متخصص در آن کار می‌کند، ممکن است حقوق دریافتی مهندس شبکه بیشتر یا کمتر از مبلغ ذکر شده باشد.

میانگین درآمد یک مدیر شبکه ( که مسئولیت چند مهندس شبکه را هم بر عهده دارد ) در بازار کار ایران حدود ۱۲.۳ میلیون تومان است.

دوره ها و مدارک مورد نیاز

لازم است مدیر شبکه علاوه بر اینکه دوره‌های پایه شبکه از قبیل +Network و +A از شرکت CompTia را گذرانده باشد، بنا به نیاز سازمان، دوره‌های پیشرفته‌تر از قبیل MCSA و MCSE (مایکروسافتCCNA و CCNP (سیسکو) یا MTCNA و MTCRE (میکروتیک) را هم طی نماید. داشتن مدارک بالاتر از قبیل CCIE Enterprise Infrastructure و CCIE Enterprise Wireless می‌تواند شانس افراد را برای نشستن بر صندلی مدیریت شبکه افزایش دهد.

رشته تحصیلی مورد نیاز مدیر شبکه

بر اساس آمار موجود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر-فناوری اطلاعات، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر-سخت‌افزار، در زمینه فناوری اطلاعات و شبکه مشغول به کار هستند.

دانشگاه های معتبر این رشته‌ها

سطح ۱- شامل: صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز.

سطح ۲ – شامل: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی‌سینا، بیرجند، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنرکرمان، کاشان، گیلان، یزد، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز.

سطح ۳ – شامل: اراک، ایلام، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، حکیم سبزواری، خلیج فارس، زابل، شهرکرد، شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، کردستان، گلستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج، صنعتی جندی‌شاپور.

سطح ۴ – شامل: تربت حیدریه، سلمان فارسی کازرون، سید جمال الدین اسدآبادی، ملایر، نیشابور، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه.

شرکت‌هایی که به یک مدیر شبکه نیاز دارند

با رشد شبکه داخلی یک سازمان، دیگر یک تکنسین یا تعدادی مهندس شبکه قادر نخواهند بود این تعداد کامپیوتر را نگهداری و پشتیبانی نمایند. در چنین سازمان‌هایی از خدمات یک تیم برای مدیریت شبکه داخلی سازمان استفاده خواهد شد. این تیم ممکن است در استخدام خود سازمان باشند یا توسط یک شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه اداره شود و در هر دو صورت مدیریت و ریاست این تیم بر عهده مدیر شبکه خواهد بود. به عنوان مثال شرکت‌هایی از قبیل شرکت‌های نفتی و پتروشیمی، بیمه و شرکت‌های بورسی نیاز به یک گروه برای مراقبت از شبکه داخلی خود دارند که این امر به وسیله گروهی تحت سرپرستی مدیر شبکه انجام می‌شود.


مشاغل دیگر در شبکه:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟