احتمال به دست آوردن یک شغل خوب را بالا ببرید
نقشه راه دریافت گواهینامه‌های مایکروسافت
یکی از دلایل معروف بودن مایکروسافت وجود سیستم‌عامل‌های ویندوز و نرم‌افزار آفیس است. شرکت مایکروسافت در حوزه‌های بسیار گسترده‌تری از محصولات شامل خدمات آنلاین (Bing، MSN، تبلیغات)، بازی (Xbox 360)، سخت‌افزار (تبلت، کامپیوتر شخصی، ماوس و کیبورد) سرویس‌های ابری و چند مورد دیگر فعالیت می‌کند. همچنین این شرکت درزمینه صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای نیز فعالیت دارد و مدیران و تکنسین‌های متخصص را برای پشتیبانی از سیستم و محصولات مایکروسافت تربیت می‌کند. کسب گواهینامه‌های فناوری اطلاعات از طریق برنامه صدور گواهینامه مایکروسافت (Microsoft Certification Program) نشان می‌دهد که یک فرد شایستگی کافی را برای دریافت یک سمت خاص در حوزه فناوری اطلاعات دارد که این امر می‌تواند به مزایای شغلی و منافع شخصی منجر شود. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهد، گواهینامه‌های فناوری اطلاعات شانس به دست آوردن یک شغل را افزایش می‌دهد و بیش از 80 درصد مدیران بخش استخدام شرکت‌ها گزارش داده‌اند، گواهینامه‌های فناوری اطلاعات در تصمیم‌گیری آن‌ها برای استخدام اولويت بالاتری را ایجاد می‌کند.

1606683296_1_0.gif

مروری بر برنامه صدور گواهینامه مایکروسافت

در حال حاضر، برنامه صدور گواهینامه مایکروسافت به هفت بخش اصلی تقسیم می‌شود:
• پلتفرم ابری و زیرساخت: این بخش دربرگیرنده هوش تجاری، ویندوز سرور 2016، Microsoft Azure، یادگیری ماشین، راهکارهای پلتفرم داده ابری، تحلیل داده و بزرگ داده، مراکز داده نرم‌افزار محور، زیرساخت‌های سرور، خدمات ابری خصوصی و دوگانه، DevOps و ... است. این یک مسیر اصلی جدید برای گواهینامه مایکروسافت است.
• خدمات سیار (Mobility): این بخش برای کاربر نهایی و عناوین دسکتاپ از جمله ویندوز 10، اپلیکیشن‌های دسکتاپ و سازمانی، کار با System Center Configuration Manager و Intune، برنامه‌ریزی و مدیریت دستگاه‌ها در سیستم‌های سازمانی است.
• مدیریت و تحلیل داده: در حال حاضر، این حوزه شامل ترکیبی از یادگیری ماشین، هوش تجاری، اپلیکیشن‌های تجاری و مدیریت و تحلیل داده به همراه Microsoft SQL Server 2016 و سایر فناوری‌های پایگاه داده مایکروسافت است. در این بخش توسعه پایگاه داده از اهمیت بالایی برخوردار است و شامل کار با Transact-SQL و توسعه پایگاه‌های داده SQL می‌شود. اپلیکیشن‌های تجاری شامل پوشش گسترده‌ای از Microsoft Dynamics 365 و Microsoft Dynamics AX است. مدیریت و تحلیل داده طیف وسیعی از عناوین از جمله راهکارهای پلتفرم داده ابری، راهکارهای تحلیل بزرگ داده، راهکارهای پایگاه داده، پیاده‌سازی مدل‌ها و گزارش‌های داده و جنبه‌های مختلفی از راهکارهای هوش تجاری را شامل می‌شود.
• بهره‌وری: این بخش به مدارک متخصص آفیس مایکروسافت (MOS) به همراه موضوعات مرتبط با پیشنهادهای بهره‌وری مایکروسافت از قبیل Exchange Server, SharePoint Server و Skype for Business و همچنین Office 365 و الزامات و خدمات مربوط است.
• ساخت اپلیکیشن: یکی از طبقه‌بندی‌های مرتبط با توسعه است که باید و نبایدهای استفاده از راهکارهای مایکروسافت و پلتفرم‌های ساخت نرم‌افزارهای سازگار را پوشش می‌دهد. عناوین گنجانده‌شده در این طبقه‌بندی شامل راهکارهای معماری، طراحی، آزمايش و ساخت پیرامون برنامه‌نویسی Azure در HTML5 به همراه JavaScript و CSS3 و همچنین توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب ASP.NET MVC و مدیریت توسعه در سراسر چرخه تولید نرم‌افزار است.
• اپلیکیشن‌های تجاری: تمرکز اصلی این بخش روی پلتفرم‌های Microsoft Dynamics 365 و فناوری‌هایی مثل Dynamics 365 for Sales, Customer Service, Marketing, Distribution and Trade, Trade، مدیریت مالی (Finance و Operations)، Retail, Talent، Field Service و سایر اپلیکیشن‌های مرتبط است.
• زیرساخت مرکزی: زیرساخت مرکزی (Core Infrastructure) روی مجازی‌سازی، ذخیره‌سازی، شبکه‌سازی، مدیریت سیستم، مدیریت هویت و مراکز داده مدرن تمرکز دارد.
گواهینامه‌های ارائه‌شده در برنامه صدور گواهینامه مایکروسافت شامل این مدارک هستند:
• کاردان فناوری مایکروسافت (MTA)
• کاردان تایید شده راهکارهای مایکروسافت (MCSA)
• متخصص تاییدشده راهکارهای مایکروسافت (MCSE)
• توسعه‌دهنده راهکارهای مایکروسافت (MCSD)
• متخصص آفیس مایکروسافت (MOS)
بعد از این‌‌که شما نخستین آزمون تایید صلاحیت گواهینامه مایکروسافت را پشت سر گذاشتید، به‌عنوان یک حرفه‌ای تایید شده توسط مایکروسافت (MCP) شناخته خواهید شد. کسب این مدرک نشان‌‌دهنده آن است که دارنده آن می‌تواند به بعضی از اطلاعات فنی موجود در سایت مایکروسافت دسترسی مستقیم داشته باشد. همچنین مایکروسافت دارندگان این مدرک را به کنفرانس‌ها و سمینارهای فنی خود دعوت می‌کند و مجله‌ای را هم مخصوص این افراد منتشر می‌کند. وضعیت MCP امکان دستیابی به مزایا و داشبورد آزمون‌ها را به همراه لوگوهای گواهینامه قابل دانلود و پیشنهادهای تبلیغاتی فراهم می‌کند و در رونوشت مایکروسافت عنوان MCP نیز درج خواهد شد. درک این نکته مهم است که تنها پشت سر گذاشتن دوره‌های MCSA, MCSD و MCSE و MCSE یک فرد را واجد شرایط اخذ گواهینامه‌های MCP می‌کند. نه دوره MTA و نه MOS کسب رتبه MCP را به همراه نخواهد داشت و هیچ‌کدام از این آزمون‌ها پیش‌نیاز گواهینامه‌های MCSA, MCSE یا MCSD نیستند.
علاوه بر گواهینامه‌های ذکرشده در بالا، مایکروسافت دو مدرک مربی مورد تایید مایکروسافت (MCT) و آموزشیار مورد تایید مایکروسافت (MCE) را ارائه می‌کند که مخصوص کسانی است که به آموزش فناوری‌ها و محصولات مایکروسافت به دیگران علاقه‌مند هستند.
به‌تازگی مایکروسافت مجموعه جدیدی از گواهینامه‌های خود را معرفی کرده که روی توسعه، مدیریت و راهکارهای معماری Azure و Microsoft 365 متمرکزشده است. 

مطلب پیشنهادی

مشاغل پرسود و جذاب فناوری اطلاعات در سال 2019
میزان حقوق مشاغل مهم حوزه IT

گواهینامه‌های کلاود مایکروسافت 

گواهینامه کلاود مایکروسافت شامل دوره‌های MTA و MCSA است. در برنامه MTA یک گواهینامه مرتبط دیگر به نام اصول پایه کلاود وجود دارد. برای کسب گواهینامه MTA داوطلب باید یک آزمون را پشت سر بگذارد که تایید می‌کند دانش و مهارت کافی را درزمینهٔ استفاده مقدماتی از خدمات کلاود مایکروسافت دارد. داوطلبان باید تجربه کافی را درزمینهٔ استفاده از فایروال‌ها، پورت‌های شبکه، آفیس 365، توپولوژی‌های شبکه و دستگاه‌ها و همین‌طور Microsoft Intune داشته باشند. دوره MCSA Cloud شامل BI Reporting, SQL 2016 BI Development certs, Windows Server 2012 و ویندوز سرور 2016 است. مدارک ویندوز سرور هر کدام به سه آزمون نیاز دارند، درحالی‌که BI Reporting و SQL 2016 BI Development تنها به دو آزمون احتیاج دارند.

گواهینامه‌های Mobility مایکروسافت 

کسب گواهینامه Mobility مایکروسافت شامل دوره‌های MTA, MCSA و MCSE است. برنامه MTA تنها یک گواهینامه مرتبط به نام Mobility and Device Fundamentals دارد. این گواهینامه با پشت سر گذاشتن یک آزمون واحد که سطح دانش داوطلب را درزمینهٔ خدمات سیار و دستگاه‌های ویندوز نشان می‌دهد، به دست خواهد آمد. داوطلبان باید تجربه عملی کار با Active Directory، دستگاه‌های ویندوز، شبکه‌های تحت ویندوز، توپولوژی‌های شبکه و پورت‌ها، فایروال‌ها و محصولات ضد بدافزار را داشته باشند.
MCSA: Windows 10 تنها مدرک MCSA Mobility موجود است. برای کسب این مدرک باید دو آزمون را پشت سر گذاشت. مدرک باقی‌مانده در این بخش MCSE: Mobility است. برای به دست آوردن این مدرک داوطلب باید آزمون MCSA: Windows 10 را به‌علاوه یک آزمون دیگر که از بین دو گزینه کار با اپلیکیشن‌های دسکتاپ و سازمانی یا مدیریت System Center Configuration Manager و Cloud Services Integration قابل انتخاب است، پشت سر بگذارد.
هر دو مدرک MCSA: Mobility و MCSA: Windows 10 در 31 مارس 2019 کنار گذاشته خواهد شد. هر داوطلبی که قبل از این تاریخ این مدارک را کسب کرده باشد. در فهرست اعتبارات کسب‌شده خود فعال باقی خواهد ماند.
MCSA: Windows 10 با مدرک جدید Microsoft Certified: Modern Desktop Administrator Associate جایگزین خواهد شد. برای کسب این مدرک به دو آزمون نیاز خواهید داشت. 
در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که آیا این مدرک به پیش‌نیاز گواهینامه MCSE: Mobility تبدیل خواهد شد یا خیر. تغییرات زیادی در برنامه‌های صدور گواهینامه مایکروسافت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2019 شاهد این تغییرات باشیم.

نقشه راه دریافت گواهینامه‌های مایکروسافت

گواهینامه‌های داده مایکروسافت 

گواهینامه‌های داده مایکروسافت شامل دوره‌های MTA, MCSA و MCSE است. این برنامه MTA تنها به یک آزمون درزمینهٔ اصول پایه پایگاه اطلاعات نیاز دارد. شش گواهینامه در دوره MCSA Data گنجانده‌شده که شامل مهندسی داده با Azure، یادگیری ماشین، SQL 2016 BI Development، مدیریت پایگاه داده SQL 2016، توسعه پایگاه داده SQL 2016 و SQL Server 2012/2014 است. به‌جز مدرک SQL Server 2012/2014 که به پشت سر گذاشتن سه آزمون نیاز دارد، باقی این مدارک به دو آزمون نیاز دارند. گواهینامه‌های مهندسی داده با Azure و یادگیری ماشین در 30 ژوئن 2019 کنار گذاشته می‌شوند.
دسته‌‌بندی MCSE Data شامل یک گواهینامه واحد به نام MCSE: Data Management and Analytics است.
پیش‌نیازهای لازم برای اخذ مدرک MCSE: Data Management and Analytics شامل SQL Server 2012/2014، مدیریت پایگاه داده SQL 2016، توسعه پایگاه داده، توسعه BI، یادگیری ماشین، گزارش‌گیری BI یا مهندسی داده با Azure است. 
یک آزمون اضافی دیگر از فهرست 13 گانه باید پشت سر گذاشته شود تا داوطلب بتواند موفق به اخذ این گواهینامه شود. این فهرست شامل راهکارهای پلتفرم داده ابری، راهکارهای تحلیل بزرگ داده، توسعه یا طراحی پایگاه‌های داده SQL Server، پیاده‌سازی مدل‌ها و گزارش‌های داده، راهکارهای طراحی هوش تجاری، پیاده‌سازی مخزن داده، توسعه مدل‌های داده SQL، تجزیه‌وتحلیل بزرگ داده‌ها با Microsoft R، علم داده ابری با یادگیری ماشین Azure، مهندسی داده با Azure HDInsight و پیاده‌سازی راهکارهای Azure Cosmos DB است.

گواهینامه‌های بهره‌وری مایکروسافت 

گواهینامه‌های بخش بهره‌وری مایکروسافت از تنوع زیادی برخوردار هستند و از اثبات شایستگی برای استفاده از یک محصول واحد آفیس تا مدیریت خدمات آفیس 365 و اعتبارسنجی ورود کاربر را شامل می‌شود. مدارک ارائه‌شده در این بخش به نسبت متنوع است و شامل MCSA، MCSE و متخصص آفیس مایکروسافت (MOS) است.
دوره MCSA Productivity شامل یک گواهینامه به نام MCSA: Office 365 است. برای دریافت این گواهینامه باید دو امتحان را پشت سر بگذارید. این گواهینامه در 30 مارس 2019 کنار گذاشته می‌شود. برای اخذ مدرک MCSE: Productivity داوطلبان باید MCSA Office 365, Windows Server 2012 یا Windows Server 2016 را به‌عنوان پیش‌نیاز پشت سر بگذارند. همچنین یک امتحان دیگر برای این دوره از یک فهرست هشت‌گانه نیاز است که شامل Exchange Server, SharePoint Server و skype for Business از نسخه‌های متفاوت سه پلتفرم مختلف می‌شود.
مایکروسافت یک گواهینامه MOS Office 2016 برای هر کدام از اپلیکیشن‌های آفیس (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Access و Outlook) ارائه می‌کند. 
گواهینامه MOS 2016 Expert با دو آزمون همراه است و مشخص می‌کند که یک فرد مهارت‌های پیشرفته آفیس را کسب کرده است. گواهینامه MOS 2016 Master بالاترین درجه از برنامه گواهینامه MOS است و برای دریافت آن باید تمام شش آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید.

گواهینامه‌های ساخت اپلیکیشن مایکروسافت 

دوره‌های گواهینامه توسعه مایکروسافت شامل MTA, MCSA و MCSD است. برنامه MTA مشخص می‌کند، یک فرد شرایط کافی را برای دریافت یک شغل درزمینهٔ توسعه نرم‌افزار دارد. داوطلبان این گواهینامه باید یکی از پنج آزمون آن را پشت سر بگذارند. این عناوین شامل اصول توسعه نرم‌افزار، اصول توسعه اپلیکیشن HTML5 و معرفی برنامه‌نویسی با استفاده از زبان‌های مبتنی بر بلوک، پایتون یا جاوا اسکریپت و کار با HTML و CSS است.
در دوره‌های Microsoft App Builder MSCA دو گواهینامه گنجانده‌شده است. مدرک MCSA: Universal Windows Platform (UWP) داوطلب را برای رویارویی با پروژه‌های توسعه حرفه‌ای آماده می‌کند. آن‌ها باید دو آزمون را پشت سر بگذارند، یکی درزمینهٔ برنامه‌نویسی با C# و دیگری توسعه اپلیکیشن‌های موبایل. مدرک MCSA: Web Applications داوطلبان را برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب آماده می‌کند. آن‌ها باید دو آزمون را پشت سر بگذارند، تمام داوطلبان باید آزمون مرتبط با توسعه اپلیکیشن‌های ASP.NET MVC Web را پشت سر بگذارند. دومین آزمون شامل برنامه‌نویسی با HTML5، جاوا اسکریپت، CSS3 یا برنامه‌نویسی با C# است. دوره MCSD Developer شامل گواهینامه MCSD: App Builder است. پیش نیاز آن اخذ یکی از مدارک MSCA: Web Applications یا MCSA: UWP به همراه انتخاب یکی از آزمون‌های پنج‌گانه شامل راهکارهای معماری و توسعه Azure، توسعه Azure و خدمات وب، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌نویسی با HTML5، جاوا اسکریپت و CSS3، برنامه‌نویسی با C#، توسعه اپلیکیشن‌های ASP.NET MVC Web و توسعه MS Azure و خدمات وب است. 

نقشه راه دریافت گواهینامه‌های مایکروسافت

گواهینامه‌های اپلیکیشن‌های تجاری مایکروسافت 

گواهینامه‌های اپلیکیشن‌های تجاری مایکروسافت شامل مدارک MCSA و MCSE می‌شود. دو گزینه برای MCSA وجود دارد: MCSA: Microsoft Dynamics 365 و MCSA: Microsoft Dynamics 365 for Operations که برای دریافت هر کدام باید دو آزمون را پشت سر بگذارید. اولین آزمون مورد نیاز برای مدرک Dynamics 365 شامل رویارویی آنلاین با مشتری Dynamics 365 و آزمون دوم پیکربندی و سفارشی‌سازی Dynamics 365 را پوشش می‌دهد. گواهینامه MCSA: Microsoft Dynamics 365 در 30 آوریل 2019 کنار گذاشته می‌شود. عناوین پوشش داده‌شده در گواهینامه Dynamics 365 for Operations شامل مدیریت زیرساخت پایگاه داده Microsoft SQL، آماده‌سازی پایگاه‌های داده SQL و پیاده‌سازی Microsoft Dynamics 365 برای Finance و Operations می‌شود. گواهینامه MSCE: Business Applications به‌عنوان پیش‌نیاز به یکی از مدارک Microsoft Dynamics MCSA ذکرشده نیاز خواهد داشت و بعد از آن داوطلب باید یک آزمون دیگر از یک فهرست هشت‌گانه را پشت سر بگذارد که شامل Microsoft Dynamics 365 for Sales، خدمات مشتری، بازاریابی، توزیع و مبادله، دادوستد، مدیریت مالی، خرده‌فروشی، استعدادیابی و خدمات پای‌کار (در محل) است.

نقشه راه دریافت گواهینامه‌های مایکروسافت

زیرساخت مرکزی 

مایکروسافت یک گواهینامه دیگر مرتبط با زیرساخت مرکزی را با عنوان MCSE: Core Infrastructure ارائه می‌کند. این گواهینامه دانش و مهارت داوطلب را در ارتباط با مراکز داده، مجازی‌سازی، مدیریت دستگاه‌ها، ذخیره‌سازی، شبکه‌سازی و مدیریت هویت را اثبات می‌کند. این گواهینامه به‌عنوان پیش‌‌نیاز به یکی از مدارک MCSA: Windows Server 2016 یا MCSA: Windows Server 2012 نیاز دارد. 
علاوه بر این مدرک MCSA، داوطلبین باید یک آزمون از عناوین هفت‌گانه را پشت سر بگذارند که شامل راهکارهای طراحی و پیاده‌سازی Cloud Data Platform، راهکارهای طراحی و پیاده‌سازی Big Data Analytics، امن کردن Windows Server 2016، پیاده‌سازی مراکز داده نرم‌افزار محور، طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت‌های سرور، پیاده‌سازی زیرساخت‌های سرور پیشرفته و پیکربندی و راه‌اندازی یک کلاود دوگانه با Microsoft Azure Stack است. 

مطلب پیشنهادی

یک‌سوم متخصصان فناوری اطلاعات در جست و جوی شغل‌های جدید
چشم‌‌انداز حرفه‌ای فناوری اطلاعات در سال 2018

گواهینامه‌های مربی و آموزشیار مایکروسافت 

MCT: Microsoft Certified Trainer
افرادی که قصد دارند فناوری‌ها و محصولات مایکروسافت را به دیگران آموزش دهند باید گواهینامه MCT (سرنام Microsoft Certified Trainer) داشته باشند. اخذ مدرک MCT از طریق ارسال یک برنامه به مایکروسافت که ثابت می‌کند شما یکی از گواهینامه‌های فعلی مایکروسافت را در اختیار دارید، یک سال تجربه آموزش (پشتیبانی مرجع مورد نیاز است)، به‌علاوه مهارت‌های آموزشی قابل‌اثبات در قالب گواهینامه‌های موردپذیرش آموزشی (مثل CompTIA CTT+, Microsoft Certified Trainer Instructional Skills Certification (MCT-ISC) یا IAMCT Approved Technical Trainer) قابل انجام است.

نقشه راه دریافت گواهینامه‌های مایکروسافت

MCE: Microsoft Certified Educator

گواهینامه آموزشیار مورد تایید مایکروسافت (MCE) برای آموزشیارهایی که در مراکز علمی‌ رسمی‌ مانند دانشگاه‌ها و مراکز فنی حرفه‌ای کار می‌کنند، تدارک دیده‌شده است. برای تبدیل‌شدن به یک MCE باید سواد فناوری خود را دست‌کم با گذراندن یک آزمون نشان دهید. شایستگی سطح دانش از طریق UNESCO ITC Competency Framework for Teachers و Technology Literacy معیارگذاری می‌شود و شامل سیاست‌‌گذاری آموزشی، برنامه آموزشی و ارزیابی، تعلیم و تربیت ابزار ICT/technology، سازماندهی و مدیریت و توسعه حرفه‌ای است.

نقشه راه دریافت گواهینامه‌های مایکروسافت

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟