پر کاربردترین مدارک کامپتیا
کدامیک از دوره‌های کامپتیا برای ورود به بازار کار بهتر هستند؟
در برخی موارد انتخاب یک مسیر مشخص برای دریافت مدارک بین‌المللی فناوری‌اطلاعات ساده است. به‌طور مثال، افرادی که قصد ورود به دنیای شبکه را دارند، کار پیچیده‌ای پیش‌رو ندارند، زیرا گام برداشتن در این مسیر به معنای ورود به دنیای سیسکو و دریافت مدارک این شرکت است، به ویژه آن‌که سیسکو از تاریخ 24 فوریه 2020 تغییرات اساسی در مدارک خود به وجود آورده تا مسیر دریافت مدارک ساده‌تر شده و متخصصان، دانشی همسو با تغییرات روز فناوری‌اطلاعات کسب کنند. با این حال، در برخی از حوزه‌ها دانش‌پژوهان با مسیرهای متفاوتی روبرو هستند که هر یک روی مباحث خاصی متمرکز هستند و مدرک مشخصی به افراد ارائه می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

برخی از افراد به دنبال دریافت مدرک حرفه‌ای در زمینه تعمیر سخت‌افزار هستند و دوست دارند به عنوان یک تکنسین حرفه‌ای در شرکت‌ها مشغول به کار شوند. برای چنین افرادی بهترین نقطه شروع، دریافت مدرک +A شرکت کامپتیا است. +A نشان می‌دهد دارنده این مدرک حداقل اطلاعات اولیه در ارتباط با سخت‌افزارهای کامپیوتر را دارد و اگر دوست داشته باشد به سراغ تعمیر تجهیزات سخت‌افزاری شبکه برود، کامپتیا مدرک نتورک‌پلاس را پیشنهاد می‌کند که نشان می‌دهد دارنده مدرک حداقل اطلاعات اولیه در ارتباط با شبکه‌های کامپیوتری را به‌دست آورده است. در نمونه دیگری فردی که دوست دارد به عنوان یک متخصص امنیت کار خود را آغاز کند، در اولین گام باید به سراغ دریافت مدرک سکوریتی‌پلاس شرکت کامپتیا برود و در ادامه بر مبنای شغلی که به آن علاقه دارد به فکر دریافت مدارک دیگری همچون CEH، CISSP و.... باشد. 

انشعابات زیاد و مدارک نزدیک به یکدیگر

سازمان‌های بزرگ مدارک بین‌المللی مختلفی ارائه می‌کنند که اغلب هم‌گرایی زیادی با یکدیگر دارند. همین موضوع باعث می‌شود افرادی که اطلاعات چندانی ندارند به راحتی در هزارتوی مدارک تخصصی گم شوند و در پایان به سراغ یادگیری مدرکی بروند که علاقه چندانی به آن ندارند. خوشبختانه، کامپتیا (CompTIA) نقشه راه کاملا روشنی برای افراد ترسیم کرده تا متناسب با شغلی که به دنبال احراز آن هستند به سراغ یادگیری مهارت‌های مربوطه و دریافت مدارک تخصصی بروند. مدارک کامپتیا یک ویژگی شاخص بزرگ دارند. شرکت‌های بزرگی همچون سیسکو، ای‌سی کانسیل (EC-Council)، مایکروسافت و.... مدارک کامپتیا را به عنوان پیش‌نیاز مدارک خود به رسمیت می‌شناسند. همین موضوع باعث شده تا مدارک این شرکت ارزش و اهمیت زیادی پیدا کنند. با توجه به اهمیت بالای مدارک این شرکت تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی مهم‌ترین مدارک این شرکت بپردازیم. شکل 1 نقشه راه مدارک کامپتیا را نشان ‌می‌دهد.

مدارک مهم و کلیدی کامپتیا  

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دوره‌ها و مدارک بین‌المللی مختلفی ارائه می‌کنند که برخی از این دوره‌ها تخصصی هستند و شاید برای تعداد معدودی از متخصصان مناسب باشد، به همین دلیل مهم است در اولین گام به تشریح این مسئله بپردازیم که هدف‌مان از حضور در یک دوره آموزشی چیست و چه موقعیت‌های شغلی در ارتباط با این مدرک وجود دارد. به‌طور مثال، گواهی‌نامه‌های AWS ارزش بالایی دارند و نشان می‌دهند دارنده این مدرک در زمینه کار با محاسبات ابری مرتبط با سرویس‌های آمازون متبحر است، اما بازار کار این مدرک در ایران چه وضعیتی دارد؟ آیا شرکت‌های ایرانی به دنبال جذب افرادی هستند که مدرک AWS دارند یا ترجیح می‌دهند افرادی که مدرک Cloud کامپتیا را دارند استخدام کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان به سراغ دوره‌ها و مدارکی بروید که مهارت‌های کلیدی موردنیاز بازار کار ایران را آموزش می‌دهند. دوره‌هایی که مهارت‌های کلیدی را آموزش می‌دهند، توسط بیشتر سازمان‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند و مهم‌تر از آن دید روشنی در ارتباط با مسیرهای شغلی مرتبط در اختیارتان قرار می‌دهند. در ارتباط با دوره‌های کامپتیا، این شرکت چند دوره اصلی دارد که به‌نام مهارت‌های پایه (Core Skills) شناخته می‌شوند. این دوره‌ها به شرح زیر هستند:

  • CompTIA IT Fundamentals+
  • CompTIA A+
  • CompTIA Network+
  • CompTIA Security+
  • CompTIA IT Fundamentals+

گواهی‌نامه +Fundamentals  یکی از گواهی‌نامه‌های مهم شرکت کامپتیا است که برای آشنایی مردم با مباحث بنیادین فناوری‌اطلاعات آماده شده است. به عبارت دقیق‌تر، افرادی که علاقه‌مند به یک موقعیت شغلی در حوزه فناوری‌اطلاعات هستند با حضور در این دوره مهارت‌ها و دانش اساسی فناوری‌اطلاعات را به شکل کاربردی یاد می‌گیرند. گواهی‌نامه +Fundamentals دوره‌ای است که تمامی زمینه‌های فناوری‌اطلاعات را پوشش داده و برای افرادی در نظر گرفته شده که هیچ‌ شناختی از مباحث فناوری‌اطلاعات ندارند. اهمیت گواهی‌نامه +Fundamentals به اندازه‌ای زیاد است که برخی از سازمان‌های غیرمرتبط با فناوری‌اطلاعات یادگیری و کسب این دوره را برای کارمندان خود اجباری کرده‌اند. به‌طور مثال، افرادی که مدرک فوق را به دست می‌آورند در ادامه با حضور در دوره‌های +Network و +A به سراغ کسب مدارکی می‌روند که موقعیت‌های شغلی مناسبی پیش روی آن‌ها قرار می‌دهند. 

+CompTIA A

مدرک +A دومین مدرک مهم شرکت کامپتیا برای افراد تازه‌کار است. مدرک فوق روی مهارت‌های اولیه‌ مورد نیاز یک تکنسین پشتیبانی از سامانه‌ها متمرکز است. مطالب این دوره آموزشی محدود به معرفی تکنیک‌های مرتبط با محصولات یک شرکت خاص نیست و به عبارت دقیق‌تر مستقل از برند (vendor-neutral) است. در این دوره دانش‌پژوهان با اصول اساسی سامانه‌های سخت‌افزاری و سیستم‌عامل‌ها، مباحث مربوط به نصب، ساخت، ارتقا، تعمیر، پیکربندی، عیب‌یابی، بهینه‌سازی و نگه‌داری از کامپیوترهای دسکتاپی و لپ‌تاپ‌ها آشنا می‌شوند. از مهم‌ترین سرفصل‌های این دوره می‌توان به عیب‌یابی، آشنایی با مادربوردها و پردازنده‌ها، آشنایی با تجهیزات تامین برق و عیب‌یابی منبع تغذیه، آشنایی با حافظه‌ها، آشنایی با رابط‌ها و شکاف‌های توسعه و همچنین اتصالات و کابل‌ها، بررسی دقیق ذخیره‌سازهای فیزیکی همچون دیسک درایوها، آرایه افزونه از دیسک‌های مستقل (RAID)، درایوهای نوری و سایر روش‌های ذخیره‌سازی، آشنایی با دستگاه‌های ورودی و خروجی، آشنایی با دستگاه‌های نمایش تصاویر و عیب‌یابی آن‌ها، نگاهی کلی به سیستم‌عامل‌‌های ویندوز، لینوکس و مک همراه با مدیریت آن‌ها و نحوه به‌کارگیری ابزارهای خط‌فرمان، سرویس‌های کنترل‌پنل و عیب‌یابی سیستم‌عامل، آموزش مبانی اولیه شبکه و آشنایی با دستگاه‌های شبکه، نحوه اتصال به اینترنت و طبقه‌بندی شبکه‌ها، آشنایی اولیه با کابل‌ها و کانکتورهای شبکه همچون ارتباطات مبتنی بر سیم‌های به‌هم تابیده و اتصالات کواکسیال، آشنایی با پروتکل‌های شبکه همچون TCP/IP، پروتکل انتقال داده و پروتکل‌های لایه کاربرد، آشنایی با شبکه‌های بی‌سیم و مباحث پیرامون این شبکه‌ها، مجازی‌سازی و رایانش ابری، عیب‌یابی دستگاه‌های همراه، نگاهی گذرا به امنیت دستگاه‌ها و داده‌ها، نحوه پیکربندی شبکه سوهو، آشنایی با چاپگرها و نحوه نصب و عیب‌یابی چاپگرها و هر گونه اطلاعاتی که یک تکنسین پشتیبانی از شبکه به آن‌ها نیاز دارد اشاره کرد. 

+CompTIA Network

+Network دروازه ورود به دوره‌های تخصصی شبکه است. این دوره از آن جهت مهم است که مباحث زیربنایی شبکه را شامل شده و تقریبا هیچ موسسه‌ای اجازه نمی‌دهد بدون داشتن این مدرک به سراغ مدارک دیگر بروید. نتورک پلاس سعی می‌کند متخصصان فناوری‌اطلاعات را با تئوری شبکه، متدولوژی‌های ارتباطی، نحوه تبدیل داده‌ها در شبکه، رسانه‌های شبکه و سخت‌افزار، پیاده‌سازی شبکه، اصول TCP/IP، سرویس‌های مبتنی بر TCP/IP، زیرساخت‌ شبکه‌های LAN، زیرساخت‌ شبکه‌های WAN، امنیت شبکه، سیستم‌عامل‌های شبکه، ذخیره‌سازی شبکه، بازیابی اطلاعات، مدیریت از راه دور شبکه‌ها، مدیریت شبکه، عیب‌یابی شبکه، مدیریت ریسک در شبکه‌ها،  مجازی‌سازی و رایانش ابری، شبکه‌های وای‌فای آشنا کند. از مهارت‌های مهمی که دوره نتورک‌پلاس روی آن‌ها تاکید خاصی دارد باید به مواردی همچون مدیریت و رفع مشکلات مربوطه به زیرساخت‌های پایه شبکه، نصب، راه‌اندازی و پیکربندی شبکه‌های سیمی و بی‌سیم، شناسایی و تشریح پورت‌ها و پروتکل‌های مرسوم شبکه، شناسایی و رفع مشکلات مرتبط با عملکرد و ارتباطات، نصب، پیکربندی و تشخیص دستگاه‌های مختلف شبکه، توصیف فناوری‌ها و اصول اولیه طراحی شبکه‌ها و رعایت اصول و استانداردهای مربوط به سیم‌کشی و به‌کارگیری جدیدترین ابزارهای تست شبکه اشاره کرد. 

+CompTIA Security

افرادی که علاقه‌مند به دنیای امنیت هستند و دوست دارند به عنوان یک متخصص امنیتی در سازمانی مشغول به کار شوند، در ابتدا باید با اصول اولیه امنیت شبکه آشنا شوند. دوره سکوریتی پلاس به افراد اجازه می‌دهد مشکلات اولیه مربوط به امنیت شبکه‌ها را شناسایی کرده و راه‌حلی برای مشکلات ارائه کنند. برای شرکت در دوره سکوریتی‌پلاس هیچ پیش‌نیازی لازم نیست، اما کامپتیا حداقل دو سال سابقه کار مفید در حوزه فناوری‌اطلاعات را به عنوان شرط حضور در این دوره عنوان کرده تا اعتبار مدرک سکوریتی پلاس کم نشود. با این‌حال، اگر بخواهیم به شکل دقیق‌تری در مورد این مدرک صحبت کنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که افراد بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای در ارتباط با مباحث فناوری‌اطلاعات و مبانی اولیه شبکه به سختی می‌توانند مفاهیم مطرح شده در دوره سکوریتی‌پلاس را به خوبی یاد بگیرند. ممکن است، دوره‌های +A و +Network پیش‌نیاز +Security نباشند، اما به فهم بهتر مطالب این دوره کمک می‌کنند. کامپتیا توصیه می‌کند علاقه‌مندان ابتدا به فکر گذراندن دوره‌های +A و +Network باشند تا نتایج بهتری از حضور در این دوره کسب کنند. از مباحث مهمی که این دوره آموزشی روی آن‌ها متمرکز است باید به نظارت و عیب‌یابی شبکه‌ها، آشنایی با زیرساخت‌ها و دستگاه‌ها، مکانیزم‌های احراز هویت و کنترل دسترسی، محافظت از شبکه‌های بی‌سیم، ایمن‌سازی زیرساخت‌های ابرمحور، رمزنگاری، آشنایی با بدافزارها، آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدات، مهندسی اجتماعی و کلاه‌برداری فیشینگ، بازیابی پس از حادثه و پاسخ‌گویی به حوادث اشاره کرد. افراد پس از گذراندن این دوره این شانس را پیدا می‌کنند تا به عنوان تکنسین امنیت شبکه در سازمانی مشغول به کار شوند یا خود را برای شرکت در دوره‌های پیشرفته‌تر آماده کنند. در اغلب موارد کاربران پس از دوره سکوریتی‌پلاس به سراغ یادگیری CEH می‌روند. 

مشاغل مهم مرتبط با دوره‌های اصلی کامپتیا

مدیریت زیرساخت‌های ارتباطی

سازمان‌ها تنها زمانی در عرضه تجارت موفق هستند که زیرساخت‌های فناوری‌اطلاعات قدرتمند و به‌روزی پیاده‌سازی کنند. به همین دلیل متخصصان آشنا به مدیریت زیرساخت‌های ارتباطی بازار کار خوبی دارند. از مهم‌ترین مدارک کامپتیا که ارتباط مستقیمی با مدیریت زیرساخت‌ها دارند و به افراد جویای کار در پیدا کردن شغلی متناسب با مهارت‌هایشان کمک می‌کنند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • CompTIA Server+
  • CompTIA Linux+
  • CompTIA Cloud+

به راحتی می‌توان دریافت که چگونه این گواهینامه‌ها شما را به یک متخصص حرفه‌ای در مدیریت زیرساخت‌ها آماده می‌کنند. مهندسان زیرساخت باید بدانند که چگونه گروهی از سرورهای متعلق به فروشندگان مختلف را مدیریت و نگه‌داری کنند.
مهندسان زیرساخت فارغ از بحث مدیریت جنبه‌های سخت‌افزاری سرورها باید بر روند نصب سیستم‌عامل‌ها، پیکربندی و نگه‌داری از آن‌ها نظارت دقیقی اعمال کنند. مهارت و دانش لازم در ارتباط با سیستم‌عامل‌های ویندوزی و لینوکسی که امروزه در زیرساخت‌های بزرگ هر مرکز داده‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود، کمک می‌کند با کمترین دردسر ممکن زیرساخت‌های فناوری‌اطلاعات هر سازمانی را مدیریت کنید. 

+Cloud

تمرکز مدرک  کلاودپلاس (+Cloud) روی مباحث فنی و تجاری رایانش ابری است. این دوره چگونگی تطبیق، اجرا و نظارت بر رایانش ابری را به افراد آموزش می‌دهد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که دوره +Cloud را باید به عنوان پیش‌نیازی برای مباحث مجازی‌سازی در نظر گرفت.
از مهم‌ترین مباحث آموزش داده شده در این دوره می‌توان به آشنایی با مفاهیم رایانش ابری، آشنایی با مدل‌های مختلف رایانش ابری متناسب با نیازهای تجاری، آشنایی با تاثیرگذاری رایانش ابری بر مدیریت خدمات فناوری‌اطلاعات، آشنایی با پیچیدگی‌های سازمانی در زمان به‌کارگیری رایانش ابری، تحلیل نیازمندی‌های شبکه‌سازی مجازی، آشنایی با مباحث امنیتی پیرامون رایانش ابری، رمزنگاری داده‌ها، تحلیل فناوری‌های امنیتی ابر و کنترل دسترسی، انتخاب بهترین راه‌حل‌ها و متدولوژی‌های ابری متناسب با الزامات کسب‌وکار، عیب‌یابی سناریوهای مربوط به استقرار ابر، عیب‌یابی شبکه‌های ابری با استفاده از ابزارهای رایج، آشنایی با مفهوم چند مستاجری و.... اشاره کرد. لازم به توضیح است که +Cloud تنها مدرک مرتبط با کلاود است که مباحث مرتبط با فناوری‌های ابرمحور را فارغ از محصولات هر شرکتی آموزش می‌دهد. 

مسیرهای منتهی به مشاغل امنیتی منطبق با مدارک کامپتیا

همان‌گونه که اشاره شد، برخی از افراد علاقه‌ دارند در دنیای امنیت شغلی پیدا کنند. گام برداشتن در مسیر امنیت سایبری اجازه می‌دهد در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی شغلی به عنوان کارشناس امنیت پیدا کنید. امنیت سایبری در 5 سال گذشته به یکی از ترندهای داغ دنیای فناوری‌اطلاعات تبدیل شده است. با نگاهی گذرا به آگهی‌های شغلی مشاهده می‌کنیم که هر سازمان و واحد تولیدی برای برقراری امنیت زیرساخت‌های ارتباطی به کارشناسان امنیتی نیاز دارند. پژوهش انجام شده توسط سایت CyberSeek نشان می‌دهد در یک سال گذشته تنها در ایالات متحده نزدیک به 504،316 فرصت شغلی در ارتباط با امنیت سایبری به ثبت رسیده است. کامپتیا دوره‌ها و گواهی‌نامه‌های امنیتی خوبی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • CompTIA Cybersecurity Analyst (CySA+)
  • CompTIA PenTest+ (brand new!)
  • CompTIA Advanced Security Practitioner (CASP)

گارتنر پیش‌بینی کرده که بازار مشاغل امنیت سایبری در سال 2020 و سال‌های پیش‌رو با رشد فزاینده‌ای روبرو خواهد بود، زیرا سازمان‌ها به متخصصانی نیاز دارند تا بتوانند امنیت زیرساخت‌های ابرمحور را تامین کنند.

اطمینان حاصل کنید مسیر درستی را انتخاب کرده‌اید

دوره‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم جزء محبوب‌ترین و پر کاربردترین مدارک پایه دنیای فناوری‌اطلاعات هستند. ممکن است تصمیم‌گیری در مورد مسیر انتخابی کمی گیج‌کننده و دشوار باشد، اما باید اطمینان حاصل کنید مسیری متناسب با علایق و مدرک تحصیلی خود انتخاب کرده‌اید. همواره به این اصل مهم دقت کنید که باید به سراغ انجام کاری بروید که به آن علاقه دارید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟