انواع سیستم‌عامل های شبکه
سیستم‌عامل شبکه (network operating system) چیست؟
سیستم عامل شبکه (network operating system) یک سیستم عامل کامپیوتری (OS) است که عمدتا برای پشتیبانی از ایستگاه‌های کاری، رایانه‌های شخصی و در برخی موارد، ترمینال‌های قدیمی‌تر که در یک شبکه محلی (LAN) قرار دارند، طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم عامل شبکه به چند دستگاه در یک شبکه اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و منابع را به اشتراک بگذارند.

1606683296_1_0.gif

تجهیزات سخت‌افزاری که به طور معمول از سیستم عامل شبکه استفاده می‌کنند شامل کامپیوترهای شخصی، چاپگرها، سرورها و سرور فایل در یک شبکه محلی هستند که آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. سیستم عامل شبکه مسئولیت ارائه خدمات و ویژگی‌های اساسی شبکه را بر عهده دارد و از درخواست‌های ورودی به شکل همزمان در یک محیط چند کاربره پشتیبانی می کند.

با توجه به این‌که در ابتدا، سیستم عامل‌ها به طور خاص برای استفاده در شبکه‌ها طراحی نشده بودند، سیستم عامل‌های شبکه به عنوان راه‌حل‌هایی برای کامپیوترهای تک کاربره ظهور پیدا کردند و در ادامه قابلیت پشتیبانی از تجهیزات مختلف شبکه را پیدا کردند.

انواع سیستم عامل های شبکه

امروزه، دو نوع اساسی از سیستم عامل شبکه وجود دارد که سیستم عامل شبکه نظیر به نظیر (peer-to-peer NOS) و سیستم عامل شبکه کلاینت/ سرور (the client/server NOS) نام دارند.

  • سیستم عامل‌های شبکه همتا به همتا به کاربران این امکان را می‌دهند تا منابع شبکه را در یک مکان اشتراکی شبکه و در دسترس مورد استفاده قرار داده و با یکدیگر به اشتراک قرار دهند. در این معماری، همه دستگاه‌ها از نظر کارایی هم رده هستند و منابع یکسانی را میان خود به اشتراک قرار می‌دهند. به طور معمول، همتا به همتا در ارتباط با پیاده‌سازی شبکه های محلی کوچک تا متوسط بهترین عملکرد را دارد و راه‌اندازی آن ارزان‌تر و مقرون به صرف‌تر است.
  • سیستم عامل‌های شبکه سرویس گیرنده/سرور، دسترسی کاربران را به منابع از طریق سرور فراهم می‌کنند. در این معماری، تمام عملکرها و برنامه‌های کاربردی از طریق یک سرور فایل واحد ارائه می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای ارائه منابع و خدمات به کلاینت‌ها بدون توجه به مکان فیزیکی که در آن قرار دارند، استفاده کرد. کلاینت/سرور معمولا هزینه پیاده‌سازی بالایی دارند و فرآیند تعمیر و نگهداری فنی از آن‌ها به بودجه کافی نیاز دارد. مزیت مدل کلاینت/سرور این است که شبکه به صورت مرکزی کنترل می‌شود که باعث می‌شود اعمال تغییرات یا اضافه یا کم کردن منابع و فناوری‌ها به آن‌ها ساده‌تر باشد.

ویژگی‌های مشترک سیستم عامل‌های شبکه

سیستم عامل‌های شبکه ویژگی‌های تقریبا مشابهی دارند که باعث می‌شوند فرآیند مدیریت کاربران، نگهداری از سامانه‌ها و عملکرد منابع به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. از ویژگی‌های مشترک این سیستم عامل‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • ارائه پروتکل‌های زیربنایی شبکه و پشتیبانی دقیق از پردازنده‌ها و توانایی پردازش درخواست‌های مختلف به شکل همزمان.
  • به اشتراک‌گذاری چاپگر و برنامه‌های کاربردی.
  • ارائه سیستم فایل مشترک و و اشتراک‌گذاری پایگاه داده
  • قابلیت‌های امنیتی شبکه مثل احراز هویت کاربر و کنترل دسترسی.
  • فهرست راهنما
  • پشتیبان‌گیری و خدمات وب.
  • توانایی اتصال شبکه‌ها به اینترنت

نمونه هایی از سیستم عامل‌های شبکه

سیستم عامل‌های شبکه در گروه نرم‌افزارهایی طبقه‌بندی می‌شوند که ویژگی‌های شبکه را به شکل دقیق در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از سیستم عامل‌های شبکه و ارائه دهندگان خدمات در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • Artisoft's LANtastic- یک سیستم عامل شبکه ساده و کاربرپسند است که از بیشتر سیستم عامل‌های کامپیوترهای شخصی پشتیبانی می‌کند.
  • Banyan’s VINES- از معماری سرویس گیرنده-سرور برای رسیدگی به درخواست‌ها و ارائه خدمات خاص استفاده می‌کند.
  • Novell’s NetWare- اولین سیستم عامل شبکه‌ای بود که منتشر شد و بر اساس معماری پروتکل XNS طراحی شده است.
  • Microsoft's LAN Manager- به عنوان یک برنامه کاربردی سرور عمل می‌کند و برای اجرا تحت سیستم عامل مایکروسافت توسعه یافته است. اکنون بیشتر قابلیت‌های LAN Manager در خود سیستم عامل ویندوز گنجانده شده است.

علاوه بر این، برخی از سیستم‌عامل‌های چند منظوره مثل ویندوز سرور و توزیع‌های مختلف سرور لینوکس نیز در بازار وجود دارند که قابلیت‌های موردنیاز برای پیاده‌سازی و مدیریت دسترسی به منابع بر مبنای مجوزهای تخصیص داده شده به کاربران را امکان‌پذیر می‌کنند. این سیستم عامل‌ها قابلیت‌ها و سرویس‌هایی را ارائه می‌کنند تا مشکلی از بابت مدیریت طیف گسترده‌ای از کلاینت‌های تحت شبکه وجود نداشته باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟