تنظیمات شبکه با رعایت موازین امنیتی
راهنمای تنظیمات شبکه در ویندوز 10
در کنار تغییرات قابل توجه در ویندوز 10 مثل منوی استارت جدید و تعامل بهتر بین محیط دسکتاپ و رابط‎های اپلیکیشن‎ها، قابلیت‎ها و تغییرات جدیدی نیز در رابطه با شبکه‌سازی در این سیستم‌عامل به وجود آمده است. اگرچه فرآیند پیکربندی و اتصال به شبکه تقریبا تغییری نکرده است، اما برخی قابلیت‎های جديد به آن اضافه شده است که بد نیست شما نیز نگاهی به آن بیاندازید. به ویژه این که برخی از این قابلیت‎ها اگر به درستی به آن رسیدگی نشود می‎تواند تاثیرات منفی روی امنیت شبکه شما داشته باشد.

1606683296_1_0.gif

تغییرات اندک در رابط گرافیکی تنظیمات شبکه

کار را با بخش‎های مقدماتی آغاز می‎کنیم: با کلیک کردن روی آیکون شبکه در ویندوز 10 فهرست شبکه‎های موجود از جمله شبکه‎های بی‎سیم اطراف شما و شبکه‎ای که شما در حال حاضر به آن متصل هستید نمایش داده می‎شود. ظاهر و وضعیت نمایش این فهرست به همان شیوه قدیمی نمایش در ویندوز 7 بازگشته است.

همچنین در ویندوز 8 و 8.1 میانبر بخش View Connection Settings در بالای فهرست شبکه قرار داشت كه در ویندوز 10 با یک میانبر ساده Network Settings موجود در پایین فهرست شبکه جایگزین شده است که همچنان شما را به تنظیمات وای‎فای موجود در اپلیکیشن Settings هدایت می‎کند. شبیه ویندوز 8.1 شما نمی‎توانید از داخل فهرست شبکه روی شبکه‎ها راست-کلیک کنید (کاری که در نسخه ویندوز 8 و قبل از آن امکان‌پذیر بود).

بخش Network and Sharing Center نیز تقريبا بدون تغییر در ویندوز 10 باقی مانده است. شما همچنان می‎توانید از طریق سینی سیستم روی آیکون شبکه راست-کلیک کرده و Open Network and Sharing Center را برای دسترسی به آن انتخاب کنید. سایر صفحات و تنظیمات قابل دسترس در این مرکز، از قبیل تنظیمات به اشتراک‌گذاری پیشرفته، پنجره Network Connections که تمام آداپتورهای شبکه را نمایش می‎دهد و پنجره محاوره‎ای خصوصیات اتصال که شما می‎توانید از طریق آن تنظیماتی مثل جزئیات static IP را انجام دهید نیز دست نخورده باقی مانده است.

مطلب پیشنهادی

برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰؛ این ده مطلب را بخوانید!

گزینه‎های بیشتر مربوط به شبکه در اپلیکیشن Settings

 مایکروسافت اصلاحاتی در بخش اپلیکیشن Settings انجام داده است و حالا این بخش به سبک کنترل پنل مترو طراحی شده است. اگر چه این بخش شامل تمام گزینه‎های موجود در کنترل پنل سنتی ویندوز نمی‎شود، اما یکسری گزینه دیگر به آن اضافه شده است. فراموش نکنید که به جای میانبر به کنترل پنل کامل، حالا یک میانبر به اپلیکیشن Settings از طریق منوی جدید استارت در دسترس شما است. شما همچنان می‎توانید برای دسترسی به کنترل پنل روی دکمه استارت راست-کلیک کنید.

بعد از باز شدن اپلیکیشن Settings، شما دکمه‎هایی را که هر کدام شامل دسته‌بندی‎های مختلفی برای تنظیمات است را مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی دسته‌بندی Network & Internet شما به اولین تب که شامل تنظیمات وای‎فای است هدایت خواهید شد. در فهرست Wi-Fi شما اسامی شبکه‎های بی‌سیم اطراف خود و یک لینک مربوط به Advanced Options را مشاهده خواهید کرد. با ورود به بخش Advanced Options شما می‎توانید جزئیات مربوط به IP را مشاهده کرده و تنظیمات مربوط به اشتراک‌گذاری شبکه‎ای که به آن متصل شده‎اید را تغییر دهید.

Cمایکروسافت یک لینک جدید را به نام Manage Wi-Fi Settings به صفحه Wi-Fi اضافه کرده است. این لینک شما را به بخش گزینه‎های Wi-Fi Sense منتقل می‎کند، که یک بخش جدید مربوط به خدمات همگام‌سازی کلمه عبور وای‎فای است. لینک‎های زیر بخشRelated Settings نیز میانبرهایی به سایر تنظیمات مرتبط با شبکه هستند که خارج از اپلیکیشن Settings قرار دارند.

تب Data Usage در بخش تنظیمات Network & Internet نیز به تازگی به اپلیکیشن Settings اضافه شده است.

شما برای هر یک از انواع روش‎های اتصال به شبکه، مثل VPN, Dial-up و Ethernet یک تب اختصاصی را در اختیار خواهید داشت که هر کدام شامل اطلاعات مربوط به آن اتصال و میانبرهای مرتبط با آنها است. به جای قرار دادن فهرست تمام انواع مختلف اتصال به شبکه در یک صفحه واحد در اپلیکیشن Settings مانند ویندوز 8 و 8.1، در ویندوز 10 هر کدام از انواع اتصالات صفحه مخصوص به خود را دارند.

آخرین تب موجود در صفحه Network & Internet نیز Proxy است. مثل ویندوز 8 و 8.1 شما می‎توانید تنظیمات مربوط به پراکسی را در این بخش یا از طریق پنجره محاوره‎ای Internet Options در اینترنت اکسپلورر انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

حل مشکلات شبکه در ویندوز با به‌کارگیری ابزارهای خطایابی

بررسی میزان داده مصرفی بهینه شده

مایکروسافت اولین بار قابلیت بررسی میزان داده مصرف شده را در ویندوز 8 معرفی کرد، اما این ویندوز تنها می‎توانست آمار داده‎های مصرف شده در اپلیکیشن‎های ویندوز، به استثنای برنامه‎های سنتی دسكتاپ را نمایش دهد. با ورود ویندوز 10، حالا شما می‎توانید داده‎های مصرفی مربوط به تمام اپلیکیشن‎ها و برنامه‎های دسکتاپ را مشاهده کنید، اگر چه اين کار تنها از طریق یکی از دو ناحیه موجود در ویندوز امکان‌پذیر است. تب App History موجود در Task Manager همچنان تنها اپلیکیشن‎های ویندوز را نمایش می‎دهد. اما صفحه جدیدData Usage در اپلیکیشن Settings آمار تمام داده‎های مصرف شده را نمایش می‎دهد. برای دسترسی به این بخش شما ابتدا باید اپلیکیشن Settings را باز کرده و دسته‌بندی Network & Internet را انتخاب کنید و بعد از آن به سراغ تب Data Usage برويد. بعد از این کار شما یک نمودار ساده به همراه میزان داده مصرف شده بین انواع مختلف اتصالات شبکه (مثل وای‎فای در مقابل اترنت) را طی 30 روز گذشته مشاهده خواهید کرد.

با کلیک روی لینک Usage Details در تب Data Usage نیز می‎توانید میزان داده مصرف شده توسط هر کدام از اپلیکیشن‎ها و برنامه‎های دسكتاپ را (مرتب شده بر اساس بیشترین به کمترین مصرف) مشاهده کنید.

مطلب پیشنهادی

راهنمای کاربردی مدیریت شبکه‎های بی‎سیم در ویندوز ۱۰
تنظیمات شبکه در ویندوز 10 راحت‎تر شده است

به اشتراک‌گذاری کلمه عبور وای‎فای با Wi-Fi Sense

یکی از معروف‎ترین و بحث برانگیزترین قابلیت‎های جدید شبکه ارائه شده در ویندوز 10 بخش Wi-Fi Sense است. این قابلیت یک سرویس همگام‌سازی است که به کاربران اجازه می‎دهد کلمات عبور وای‎فای خود را با دوستان یا لیست تماس موجود در حساب فیسبوک، Outlook.com و اسکایپ خود به اشتراک بگذارند. این امکان به این منظور در نظر گرفته شده است که کاربر دیگر نیازی به پرسیدن کلمه عبور شبکه دوستان خود نداشته باشد، تا با این کار هم مشکل عدم به خاطر سپاری کلمه عبور توسط دوست شما برطرف شود و هم خطرات امنیتی ناشی از فاش کردن کلمه عبور به حداقل برسد. اما همانگونه که در ادامه مشاهده خواهید کرد برخی ملاحظات امنیتی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت.

وقتی شما در ابتدا به یک شبکه وای‎فای متصل می‎شوید، در هنگام ورود کلمه عبور وقتی کادر زیر آن را علامت بزنید، ویندوز کلمه عبور این شبکه را با دوستان یا لیست تماس شما به اشتراک می‎گذارد. بعد از این کار هر زمان که دوستان شما به شبکه‎ای که شما با آن‌ها به اشتراک گذاشته‎اید نزدیک می‎شوند (به شرطی که از ویندوز 10 یا ویندوز فون 8 یا بالاتر استفاده کنند) به طور خودکار به آن متصل خواهند شد. این قابلیت اگر در زمان تنظیم اولیه ویندوز 10، تنظیمات Express را انتخاب كرده باشید یا به طور دستی آن را فعال کرده باشید به طور پیش فرض انتخاب خواهد شد.

Wi-Fi Sense همچنین پیگیری خواهد کرد که کدام کاربران از طریق هات اسپات یا شبکه‎های باز یا بدون کلمه عبور به طور خودکار به آن شبکه متصل شده‎اند. علاوه بر این، Wi-Fi Sense می‎تواند به طور خودکار شروط و ضوابط بعضی از هات اسپات‎ها را بدون نیاز به دخالت مستقیم شما (و کلیک بر روی دکمه توافق) بپذیرد. این قابلیت نیز با انتخاب تنظیمات Express در زمان تنظیم اولیه ویندوز 10 به طور پیش فرض فعال می‎شود.

اگر چه مایکروسافت در Wi-Fi Sense از برخی مکانیزم‎های امنیتی استفاده کرده است، اما با این وجود همچنان باید مراقب خطرات و نگرانی‎های امنیتی بود. هر چند ویندوز جستجوی شبکه و قابلیت به اشتراک گذاری را زمانی که از طریق Wi-Fi Sense به یک شبکه متصل می‎شوید غیرفعال خواهد کرد، اما دیگران همچنان با استفاده از ابزارهای مناسب این کار می‎توانند تمام ترافیک بی‎سیم رد و بدل شده را ردگیری کرده و احتمالا به کامپیوترها و دستگاه‎های متصل به آن شبکه دسترسی پیدا کنند. این کار از دو طریق امکان پذیر است: فرد مهاجم هم می‎تواند وقتی به شبکه شما متصل می‎شود به جستجوی شما بپردازد و هم می‎تواند زمانی که شما به شبکه آنها متصل می‎شوید این کار را انجام دهد.

مطلب پیشنهادی

مراقب باشید ویندوز اینترنت موبایل‌تان را  به تاراج نبرد
پی‌سی‌های ویندوزی به‌شدت گرسنه دیتا هستند

این امکان نیز وجود دارد که کلمه عبور شبکه شما بدون اطلاع شما با دیگران به اشتراک گذاشته شود. شاید شما به طور تصادفی کادر اشتراک را در زمان اتصال علامت بزنید. حتی ترسناک تر از آن، شاید کاربر دیگری با در اختیار داشتن کلمه عبور شما آن را با دوستانش به اشتراک بگذارد.

از آنجا که در هنگام استفاده از Wi-Fi Sense خطرات امنیتی مرتبط با آن نیز افزایش خواهد یافت و از طرفی این قابلیت برای مصارف خانگی و هات اسپات‎ها در نظر گرفته شده است، بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از شبکه‎های تجاری / اداری آن را غیرفعال كنيد. به یاد داشته باشید كه Wi-Fi Sense گواهی نامه‎های لاگین به شبکه‎هایی را که با روش امنیتی سطح enterprise و در حالت WPA و WPA2 رمزگذاری شده‎اند را به اشتراک نمی‎گذارد. بنابراین یک روش برای جلوگیری از به اشتراک گذاری شبکه شما توسط دیگران از طریق این سرویس جدید تعیین سطح امنیتی enterprise توسط تایید هویت در شبکه‎های بیسیم 802.1X است که مزایای بسیار زیاد دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‎دهد.

اگر امنیت شبکه بی‎سیم شما در حالت personal (با نام pre-shared key mode نیز شناخته می‎شود) و با سیستم WPA و WPA2 رمزگذاری شده است، شما اين امکان را خواهید داشت كه از به اشتراک گذاری کلمه عبور توسط Wi-Fi Sense جلوگیری كنيد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر فاطمه
فاطمه

سلام..

لبتاب من به اینترنت وصل میشود ولی انگار متصل نیست .

مثلا وقتی در گوگل سرچ میکنم به من اخطار میده که اول به اینترنت وصل بشم


تصویر مهسا
مهسا

سلام. من میخوام وارد تنظیمات مودم بشم و مک آدرس گوشیمو وارد کنم ولی صفحه تنظیمات مودم برام باز نمیشه و دلیلشم اینه ک تنظیمات شبکه مناسبی ندارم میشه راهنمایی کنید چ جوری مشکلمو حل کنم. مرسی


تصویر ابوالفضل
ابوالفضل

سلام دوست عزیز برای لبتاپ من هم این مشکل به وجود اومده و متاسفانه باز نمیکنه هر کاری میونه صفحه تنظیمات ررو میخام وای فای رو فورگت کنم متاسفانه اونم نمیشه .


تصویر ایمان فرزان پور
ایمان فرزان پور

سلام مهسا خانم

وقتی تنظیماتتون بهم میریزه و نمیتونید وارد تنظیمات مودم بشید و حتی وقتی اصلا نمیتونید به وای فای مودم وصل بشید بهترین روش این هست که لپ تاپ رو ببرید کنار مودم و با کابل به مودم وصل بشید و به راحتی به تنظیمات مودمتون دسترسی پیدا می کنید، با وارد کردن آدرس 192.168.1.1 در مرورگرتون (البته اگر این ادرس رو تغییر نداده باشید خودتون) می تونید وارد صفحه کاربری مودمتون بشید.

با آرزوی موفقیت برای شما


تصویر rezamotion
rezamotion

سلام. من سه تا سیستم دارم که با سوییچ هاب به هم وصلن. سیستمهای 2 و 3 با همدیگر تبادل دوطرفه و همین طور با سیستم 1 تبادل دارند. ولی سیستم 1 با هیچ کدوم از این دو سیستم 2 و 3 تبادل نمی تونه انجام بده. یعنی اصلا نمی تونه باهاشون ارتباط برقرار کنه. پینگ میده بهشون ولی نمی تونه بهشون وارد بشه و از فایلاشون استفاده کنه. در ضمن فایر وال ها هم خاموشه. میشه کمکم کنید؟