بهبود سرعت گوشی بدون نیاز به روت
20 راهکار برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)
تقریبا بیشتر کاربران گوشی‌های اندرویدی از سرعت پایین گوشی خود گلایه دارند، حتا زمانی که یک پرچم‌دار محبوب را خریداری می‌کنند پس از گذشت مدت زمانی با کاهش سرعت گوشی روبرو می‌شوند. عوامل مختلفی باعث کاهش سرعت گوشی‌ها می‌شوند. اما نگران نباشید، در این مقاله با 10 روش مختلفی آشنا خواهید شد که بدون نیاز به روت کردن به شما اجازه می‌دهند، سرعت گوشی خود را افزایش دهید.

1606683296_1_0.gif

بخش دوم این مقاله را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید

1. حافظه داخلی را مدیریت کنید

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

حافظه داخلی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سیستم‌عامل اندروید است. هرچه قدر حافظه داخلی یک دستگاه (فرقی نمی‌کند گوشی هوشمند باشد یا کامپیوتر شخصی) پر باشد، به همان نسبت سرعت دستگاه کاهش پیدا می‌کند. پر بودن بیش از اندازه حافظه یکی از اصلی‌ترین دلایل کندی سرعت گوشی‌های اندرویدی است. به مرور ززمان که برنامه‌ها و بازی‌های مختلفی روی گوشی خود نصب کنید یا فیلم‌ها و عکس‌هایی روی گوشی خود ذخیره کنید، این حافظه به سرعت اشغال می‌شود. بهتر است برنامه‌ها یا فایل‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید را پاک کرده یا به رسانه دیگری انتقال دهید.

2. حذف Bloatware

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

اگر گوشی شما بیشتر از 2 گیگابایت حافظه اصلی دارد، نباید نگران برنامه‌های Bloatware باشید. اما اگر گوشی شما کمتر از 2 گیگابایت حافظه اصلی دارد، بهتر است برنامه‌های BloatWare را حذف کنید. برنامه‌های Bloatware به برنامه‌های ناخواسته‌ای اطلاق می‌شود که شما نیازی به آن‌ها ندارید اما روی گوشی شما نصب شده و اجرا می‌شوند که به میزان قابل توجهی حافظه اصلی را اشغال می‌کنند. نصب این برنامه‌ها به میزان قابل توجهی باعث کاهش سرعت گوشی می‌شوند، زیرا حافظه اصلی را اشغال می‌کنند.

3. پاک کردن حافظه کش برنامه‌ها و گوشی

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

دستگاه اندرویدی شما، فایل‌های موقتی را ذخیره‌سازی می‌کند که این فایل‌ها در فضای ذخیره‌سازی دستگاه کش (ذخیره) می‌شوند. اگر این فضای ذخیره‌سازی از حد استاندارد خود تجاوز کند، به میزان قابل توجهی عملکرد گوشی را با اختلال و کندی همراه می‌کند. به همین دلیل باید کش برنامه‌ها را پاک کنید تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار گوشی قرار بگیرد. برای حذف کش گوشی اندرویدی، به منوی تنظیمات رفته و گزینه Storage را انتخاب کنید. در ادامه گزینه Cached data را لمس کرده و فایل‌هایی که درون این بخش ذخیره شده‌اند را پاک کنید.

4. تنها برنامه‌ایی که احتیاج دارید را نصب کنید

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

نصب برنامه‌ها روی گوشی اندرویدی کار ساده‌ای است. اما این حرف به معنای آن نیست که هر برنامه‌ای باید روی گوشی شما نصب شده باشد. برنامه‌ها به میزان قابل توجهی حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کنند. برنامه‌ها همچنین باعث تخلیه زودهنگام باتری می‌شوند. اطمینان حاصل کنید تنها برنامه‌هایی که به آن‌ها احتیاج دارید، روی گوشی شما نصب شده‌اند. بهتر است برنامه‌هایی که شاید به ندرت به سراغ آن‌ها می‌روید یا برنامه‌هایی که فکر می‌کنید در آینده ممکن است به آن‌ها احتیاج پیدا کنید را حذف کنید.

5. ویجت‌های غیر ضروری را حذف کنید

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

ویجیت‌ها یکی از پر استفاده‌ترین مولفه‌های اندروید هستند. مولفه‌هایی که ظاهر گوشی را زیبا کرده و دسترسی به برنامه‌های کاربردی یا اطلاعات مهم را ساده‌تر می‌کنند. اما ویجت‌ها نیز به میزان قابل توجهی سرعت گوشی را کم می‌کنند. ویجت‌ها برای آن‌که فعال باشند، باید درون حافظه اصلی گوشی در حال اجرا باشند. هرچه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، به همان نسبت حافظه بیشتری را اشغال کرده و عملکرد گوشی را کاهش داده و فرآیند چندوظیفگی را با کندی همراه می‌سازند.

6. از پس‌زمینه‌های زنده استفاده نکنید

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

پس‌زمینه‌های زنده، یکی از جذاب‌ترین انیمشین‌های دستگاه‌های اندرویدی است که طراوات خاصی به گوشی می‌بخشد. اما پس‌زمینه‌های زنده (به‌طور مثال آکواریم که ماهی‌هایی درون آن حرکت می‌کنند) حافظه اصلی بیشتری را نسبت به برنامه‌های نصب شده روی گوشی اشغال می‌کنند. این پس‌زمینه‌ها ضمن آن‌که حافظه اصلی را مصرف می‌کنند باعث می‌شوند باتری گوشی نیز به سرعت تخلیه ‌شود. بنابراین اگر به دنبال بهبود عملکرد گوشی هستید بهتر است از پس‌زمینه‌های ثابت استفاده کنید.

7. از نسخه‌های سبک یا برنامه‌های عادی استفاده کنید

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

اگر در گوگل‌پلی جست‌وجویی در ارتباط با برنامه‌های سبک داشته باشید، طیف گسترده‌از برنامه‌ها را پیدا می‌کنید. این برنامه‌ها عمدتا با پسوندهای Mini، Lite یا Go  قابل تشخیص هستند. Facebook Lite، Opera mini و.... از جمله این موارد هستند. برنامه‌های فوق به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به شکل حداقلی از منابع سیستم استفاده کنند. در گروه دیگر برنامه‌هایی قرار دارند که به شکل regular طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها نیز فضای کمتری را در زمان نصب اشغال کرده و به حافظه کمتری برای اجرا نیاز دارند. اگر از این دو گروه از برنامه‌ها روی گوشی خود استفاده کنید، عملکرد گوشی بهبود پیدا می‌کند.

8. از فضای ذخیره‌سازی کلاود استفاده کنید

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

همان‌گونه که می‌دانیم فضای ذخیره‌سازی نقش مهمی در افزایش سرعت دستگاه‌ها دارد. به‌طور معمول، ما برنامه‌ها و بازی‌های زیادی روی گوشی خود نصب کرده و صدها عکس و فیلم هم در کنار آن‌ها داریم. در نتیجه، فضای ذخیره‌سازی دستگاه ما انباشه از این فایل‌ها شده که باعث کندی سرعت می‌شود. بهتر است فایل‌های چندرسانه‌ای که نیازی به آن‌ها ندارید را به فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کنید. گوگل درایو، دراپ‌باکس، مدیافایر گزینه‌های خوبی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها هستند.

9. مشکلات کارت حافظه را برطرف کنید

20 راهکار مختلف برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی (بخش اول)

ما می‌دانیم به لحاظ سرعت تفاوت بسیار زیادی میزان یک هارددیسک و حافظه حالت جامد وجود دارد. همین مسئله در ارتباط با فضای ذخیره‌سازی گوشی‌ها نیز صدق می‌کند. اگر از یک کارت حافظه با برچسب ضعیف استفاده کنید و سپس برنامه‌ها و بازی‌هایی که به سرعت بالایی نیاز دارند را اجرا کنید، کاهش عملکرد را به خوبی احساس می‌کنید، زیرا بیشتر برنامه‌ها به کارت‌های حافظه‌ای با کلاس 10 نیاز دارند. در کنار این مسئله باید مشکلات مربوط به کارت حافظه را نیز برطرف کنید. ما به‌طور معمول ضرورتی نمی‌بینیم که کارت حافظه را بررسی کرده و مشکلات آن‌را برطرف کنیم، اما این مسئله بیش از آن‌چه تصور می‌کنید روی بهبود سرعت گوشی تاثیرگذار است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟