ChatGPT، چگونه می‌تواند تاریخ‌ساز شود
هوش مصنوعی فراگیرتر از همیشه
افزایش تعداد شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در زمینه ساخت فناوری‌های هوشمند باعث شده در چند سال گذشته، الگوریتم‌های هوشمند به انواع مختلفی از تجهیزات و خدمات ارتباطی راه پیدا کنند. جالب آن‌که ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در سال 2018 میلادی اعلام کرد که ما باید در زمینه استفاده از این فناوری قدرتمند محتاط برخورد کنیم. وی در مصاحبه‌ای که سال 2018 میلادی با وب‌سایت‌های Recode و MSNBC انجام داد، به این نکته اشاره داشت که در آینده، مهم‌ترین مسئله‌ای که بشریت با آن روبه‌رو خواهد شد، هوش مصنوعی است. به‌عقیده او، ارزش و اهمیت این فناوری قابل مقایسه با الکتریسیته یا آتش است که هر دو از عناصر مفید برای بشریت هستند، اما اگر به‌دقت از آن‌ها استفاده نشود، کشنده خواهند بود.

1606683296_1_0.gif

 هوش مصنوعی نیز همانند فناوری‌های مذکور، جاذبه و دافعه‌های خاص خود را دارد که باید جنبه‌های مثبت و منفی آن شناسایی شوند و روی جنبه‌های مثبت سرمایه‌گذاری شود. اکنون، پنج سال از صحبت‌های ساندار پیچای سپری شده و به‌تدریج نظاره‌گر هستیم که هوش مصنوعی به حوزه‌هایی ورود پیدا کرده که پیش‌تر تصور می‌شد برای هوش مصنوعی دست‌نیافتنی هستند یا حداقل در کوتاه‌مدت الگوریتم‌های هوشمند قادر به نفوذ به آن‌ها نیستند. ورود به صنعت فیلنامه‌نویسی، هنر، ساخت آهنگ‌های موسیقی و غیره که همگی مبتنی بر نبوغ و خلاقیت انسانی هستند، در تیرراس هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند. 

در یادداشت شماره قبل و همچنین فصل کارگاه به این نکته اشاره داشتم که ChatGPT تا چه اندازه باعث حیرت اهالی فن در حوزه‌های بازاریابی، محتوانویسی، کدنویسی و موارد مشابه شده و حتا گوگل را نیز نگران ساخته است. هنگامی که شرکت بزرگی مثل گوگل از ظهور ChatGPT ابراز نگرانی می‌کند، بیان‌گر این مسئله است که هوش مصنوعی قرار است در آینده نزدیک نقش فعال‌تری در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه فضای سایبری داشته باشد. جالب آن‌که، شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و شبکه نیز تصمیم گرفته‌اند از الگوریتم‌های هوشمند در سیستم‌عامل تجهیزات خود استفاده کنند تا محصولاتی مثل استوریج‌ها به‌شکل هوشمند اطلاعات را طبقه‌بندی و تحلیل کنند و اطلاعات ساخت‌یافته‌ای در اختیار کاربران قرار دهند. به بیان دقیق‌تر، استوریج‌هایی که در چند سال آینده روانه بازار خواهند شد، در زمینه مدیریت و کنترل خودکار استوریج‌ها کمک زیادی به کارشناسان شبکه خواهند کرد و بخش عمده‌ای از وظایف آن‌ها را انجام خواهند داد. 

با این‌حال، نقش هوش مصنوعی در دنیای تبلیغات و جست‌وجوهای اینترنتی بیش از حوزه‌های دیگر است. به‌طوری‌که ساندار پیچای، برنامه‌ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی در نتایج گوگل را به‌شکل رسمی تایید کرد تا نشان دهد در آینده این هوش مصنوعی است که به‌شکل مستقیم نتایج را به کاربران نشان خواهد داد و حتا توصیه‌هایی نیز به آن‌ها ارائه خواهد کرد. در گذشته، روند کار به این صورت بود که شما محاوره‌ای در گوگل وارد می‌کردید و الگوریتم پردازش زبان طبیعی بر مبنای کلمات کلیدی سعی می‌کرد نتایج نزدیک به محاوره‌ای را که وارد کرده‌اید به شما نشان دهد، اما در آینده صنعت سئو متحول خواهد شد، زیرا هوش مصنوعی بر مبنای برداشتی که از محاوره شما خواهد داشت، نتایج را به شما نشان می‌دهد. 

ساندار پیچای در این باره گفته است: «در ماه‌های آینده، ما مدل‌های یادگیری زبان LaMDA را در دسترس مردم قرار خواهیم داد تا کاربران بتوانند به‌شکل مستقیم با آن‌ ارتباط برقرار کنند. این رویکرد جدید به ما کمک می‌کند تا بازخوردها را دریافت کنیم، آزمایش‌های دقیق‌تری روی مدل انجام دهیم و کیفیت عملکرد آن‌را بهبود ببخشیم. این‌کار باعث خواهد شد تا مردم نتایج دقیق‌تر را به‌دست آورند، زیرا الگوریتم بر مبنای اطلاعات واقعی و به‌روزتر، نکات جدید را یاد خواهد گرفت. ما مدل‌ها و الگوریتم‌های بیشتری را توسعه خواهیم داد و به غیر از برخی موارد خاص، نسخه‌های بتای محصولات خود را در دسترس عموم قرار خواهیم داد. این کار با هدف حصول اطمینان از مفید بودن الگوریتم‌ها برای مردم انجام می‌شود. واقعیت این است که زیرساخت‌ها به‌سرعت در حال تغییر هستند و به طبع آن، مدل‌های پرداخت نیز دست‌خوش تغییر خواهند شد. ما در ابتدای راه هستیم، اما متعهدیم که محصولات و تجربیات جدید را از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی در اختیار توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها قرار دهیم». 

گزارش‌های مختلفی که از گوشه و کنار دنیای فناوری دریافت می‌کنیم به این نکته اشاره دارند که شرکت‌ها مدت‌ها است بر توسعه و استقرار هوش مصنوعی برای بهبود زندگی مردم متمرکز شده‌اند. واقعیت این است که هوش مصنوعی یک فناوری بنیادی و تحول‌آفرین است که برای افراد، مشاغل و جوامع فوق‌العاده مفید خواهد بود و تاثیرات اجتماعی گسترده‌تری بر جوامع خواهد داشت.  این تنها گوگل نیست که قصد دارد به‌شکل گسترده از هوش مصنوعی استفاده کند، مایکروسافت نیز در نظر دارد سرمایه‌گذاری هنگفتی در موسسه OpenAI، خالق ChatGPT انجام دهد تا بتواند در آینده از GPT-4 به‌شکل مستقیم در موتور جست‌وجوی بینگ استفاده کند. اکنون که تقریبا چند ماهی است از انتشار عمومی ChatGPT زمان سپری شده و در این مدت کوتاه تعداد مشترکان سرویس ChatGPT به صد میلیون کاربر رسیده‌اند، شرکت‌ها اهمیت به‌کارگیری هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف کسب‌وکارشان را درک کرده‌اند. جالب آن‌که بخش عمده‌ای از کارشناسان سئو بر این باور هستند که الگوریتم‌های هوشمند به‌شدت روی حوزه سئو و بازدید سایت‌ها تاثیرگذار خواهند بود و صنعت تبلیغات آنلاین را متحول خواهند کرد. این واقعیت که جهان همواره در حال تغییر است و در دنیای فناوری اطلاعات، تنها شرکت‌ها و محصولاتی موفق خواهند بود که همگام با این تحولات حرکت کنند و با فناوری‌های قدیمی خداحافظی کنند، غیر‌قابل انکار است. اگر قرار باشد همچنان بر مبنای الگوهای سنتی که می‌شناسیم گام برداریم و در مقابل تحول و پیشرفت مقاومت کنیم، به سرنوشت یاهو، گوشی‌های موبایل نوکیا و الکاتل، اینترنت اکسپلورر و صدها نمونه دیگر گرفتار خواهیم شد. در گذشته، باور این مسئله سخت بود که روزی فناوری جدیدی بتواند در صنعت تبلیغات و جست‌وجو جایگزین گوگل شود، اما اکنون این گوگل است که باید هم خودش و هم صاحبان کسب درآمد از ترافیک جست‌وجو را نجات دهد. بنابراین، سرمایه‌گذاری کلان بخش خصوصی و دولتی برای ارتقاء سطح دانش جامعه در زمینه هوش مصنوعی، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟