وظایف اصلی یک مهندس هوش مصنوعی
10/01/1401 - 13:00
نقشه راهی که شما را به یک مهندس هوش مصنوعی تبدیل می‌کند
سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی فرصت‌های شغلی زیادی در صنایع مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد. به ویژه در ارتباط با صنایع و حوزه‌هایی که تمایل دارند از توانایی‌های هوش مصنوعی برای افزایش خودکارسازی و بهبود بهره‌وری استفاده کنند. آمارها نشان می‌دهند هوش مصنوعی به اهرم مهم و تاثیرگذاری در شرکت‌های نرم‌افزاری، فعالیت‌های تجاری و خدمات تولیدی تبدیل شده است.

1606683296_1_0.gif

گزارشی که فوریه ۲۰۲۱ میلادی توسط  موسسه Consulting Firm و International Data Com منتشر شده نشان می‌دهد چرخش مالی در بازار هوش مصنوعی در حوزه‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات به رقم ۳۲۷.۵ میلیارد دلار رسیده که یک رشد ۱۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. تا سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رود که بازار هوش مصنوعی به رقم ۵۰۰ میلیارد دلار برسد. در این گزارش آماده است که بازار این حوزه در صنایع مختلف هر ساله رشد ۱۸ درصدی خواهد داشت، به طوری که بسیاری از صنایع از یادگیری ماشین، بینایی ماشین و هوش مصنوعی تعاملی به شکل گسترده‌ای استفاده کنند. 

همراه با گسترش روزافزون هوش مصنوعی در صنایع مختلف، نیاز به متخصصانی که مهارت‌های هوش مصنوعی را داشته باشند بیشتر خواهد شد. گزارشی که سایت کاریابی لیکدین در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد نشان داد که همچنان هوش مصنوعی در صدر فهرست مشاغلی قرار دارد که مورد توجه شرکت‌ها قرار دارد. 

از جمله موقعیت‌های شغلی که می‌تواند نقش مهمی در استراتژی‌های هوش مصنوعی در سازمان‌های مختلف داشته باشد مهندس هوش مصنوعی است. متخصصان در این نقش مسئول توسعه، برنامه ریزی و آموزش شبکه های پیچیده و الگوریتم هایی را عهده دار هستند که خاستگاه آن‌ها هوش مصنوعی است. الگوریتم هایی که می توانند شبیه به مغز انسان عمل کنند. گزارشی که سایت کاریابی indded منتشر کرده نشان می‌دهد این موقعیت شغلی ترکیبی از مهارت های توسعه نرم افزار، برنامه نویسی، علوم داده ها و مهندسی داده است.

  • مهندسان هوش مصنوعی عمدتا وظیفه دارند از الگوریتم‌ها و چارچوب های مختلف به همراه زبان‌های برنامه‌نویسی برای ساخت، آزمایش و استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند. indeed در این خصوص می گوید: «از وظایف دیگری که معمولا در توصیف عنوان شغلی مهندس هوش مصنوعی به آن اشاره می شود باید به هماهنگی با سایر اعضا تیم، ساخت و مدیریت روند توسعه هوش مصنوعی، انجام تجزیه و تحلیل آماری و تفسیر نتایج به طوری که خروجی کار بتواند در روند تصمیم گیری سازمانی نقش مثبتی را ایفا کند باید اشاره کرد. علاوه بر این مهندس هوش مصنوعی باید در خودکارسازی زیرساخت های مهم برای تیم های علوم داده به سازمان کمک کند.»  مسئولیت های اضافی تر شامل ایجاد زیرساخت ها برای تبدیل داده ها و استفاده از آن ها است. یکی از مهارت های مهمی که یک مهندس هوش مصنوعی باید داشته باشد، توانایی تشریح عملکردها و مفید بودن مدل های هوش مصنوعی برای طیف وسیعی از افراد درون سازمان از جمله ذینفعان، مدیران عامل و مدیران محصول است. 
  • یکی دیگر از مهارت ها مهمی که مهندس هوش مصنوعی باید داشته باشد، توانایی تبدیل حالت‌های یادگیری ماشین به واسط‌های برنامه نویسی کاربردی است که سایر برنامه‌ها بتوانند با آن در تعامل باشند.
  • با توجه به این که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تاثیر زیادی بر موفقیت یک سازمان دارد به همین دلیل مهندسان هوش مصنوعی اهمیت زیادی برای سازمان ها دارند. مدل های یادگیری ماشین پیشرفته می توانند توصیه های ارزشمند و بینش های مربوط به مسائل یا تصمیمات آینده ارایه کنند.
  • در کنار مهارت هایی که به آن ها اشاره شد، یک مهندس یادگیری ماشین باید درک روشنی از زبان های برنامه نویسی محبوب مثل سی پلاس پلاس، جاوا، آر و پایتون داشته باشند، در ارتباط با آمار، احتمال و جبر خطی و مهارت های تحلیلی داشته باشند. 
  • علاوه بر این لازم است در مورد مهارت های نرم مثل درک قوی از کسب و کار، ارتباطات خوب، تفکر انتقادی و همکاری با سایر اعضا دانش کافی داسته باشد.

وظایف اصلی یک مهندس هوش مصنوعی چیست؟

به‌طور معمول شرکت‌ها از یک مهندس هوش مصنوعی انتظار دارند، در مورد الگوریتم‌های مناسب یادگیری ماشین تحقیق کند، پیش ‌الگوهای علم داده را تغییر دهد، بر اساس مقتضیات نحوه توسعه برنامه‌های یادگیری ماشین را بداند، با مهندسان برق و رباتیک همکاری داشته باشد، تست‌های یادگیری ماشین را اجرا کند، در صورت لزوم سیستم‌ها را آموزش دهد و تکنیک‌های نمایش داده‌ها و مجموعه داده‌‌های مناسب را انتخاب کند.

یک متخصص هوش مصنوعی به مدرک دانشگاهی نیاز دارد؟

با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از مباحثی که هوش مصنوعی روی آن‌ها متمرکز است، پیرامون ریاضیات، برنامه‌نویسی، آمار و احتمال و منطق (ریاضیات گسسته) است، بدیهی است که یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی یک گام جلوتر از افراد عادی است، اما مدرک دانشگاهی یک ضرورت کامل نیست. به‌طور معمول، یک متخصص هوش مصنوعی که مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، ریاضیات و آمار، مالی یا اقتصاد دارد، در مدت زمان کوتاه‌ترین به یک متخصص هوش مصنوعی تبدیل می‌شود. علاوه بر مدرک کارشناسی باید در مهارت‌های تحلیلی، مهارت‌های حل مسئله، تفکر خلاق، ارتباطات مؤثر و دانش صنعت تبحر داشته باشید. این مهارت‌ها  از طریق آموزش‌های آنلاین یا گرفتن مدرک کارشناسی ارشد به دست می‌آیند. با این‌حال، از آنجایی که هوش مصنوعی کلیدواژه دنیای فناوری امروز است، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌های آنلاین و آموزشی را در مؤسسات معتبر بگذرانید. نکته‌ای که در ارتباط با مدرک کارشناسی باید به آن اشاره داشته باشیم این است که اگر می‌خواهید نقش‌های رهبری و نظارت تیم هوش مصنوعی را بر عهده بگیرید، باید مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشید. مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر با تخصص هوش مصنوعی یا کارشناسی ارشد هوش مصنوعی به شما این فرصت را می‌دهد شغل خود را در هوش مصنوعی بسازید. برنامه کارشناسی ارشد به‌طورکلی بر توسعه متخصصان متمرکز است و دارای دوره‌های آموزشی قوی‌ای است که به مشکلات دنیای واقعی و حوزه‌های کاربردی می‌پردازد.

مقاله‌های پیشنهادی:

به چه مهارت‌های فنی نیاز است؟

به‌طور معمول یک متخصص هوش مصنوعی باید در ارتباط با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند R ، Python ، Java  و  C ++ و البته متلب دانش کافی داشته باشد. مهارت در برنامه‌نویسی یکی از أصول مهمی است که باید به‌عنوان یک مهندس هوش مصنوعی داشته باشید. تبحر در زبان‌های برنامه‌نویسی مانندR ، Python ، Java، سی‌پلاس‌پلاس و متلب مهم هستند. این موضوع به درک مفاهیمی مانند ساختار داده‌ها و کلاس‌ها کمک می‌کند. یادگیری بیش از یک ‌زبان برنامه‌نویسی همیشه یک مزیت اضافه است، زیرا سازمان‌ها این روزها روی افرادی که چند مهارت دارند متمرکز شده‌اند.

آمار و احتمال و جبر خطی 

برای درک کارکرد الگوریتم‌ها و عملکردهای یادگیری ماشین باید آمار را بدانید. علاوه بر این، در ارتباط با توزیع‌های گاوسی، انحراف معیار و میانگین اطلاعات کافی داشته باشید. بنابراین باید دانش کافی در ارتباط با احتمال و مدل‌هایی مانند Naive Bayes، مدل‌های پنهان مارکوف و مدل‌های مخلوط گوسی داشته باشید و در کنار آن با أصول مرتبط با بردارها، ماتریس‌ها، ضرب ماتریس، درک انتگرال‌ها و مشتقات آشنا باشید.

پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی زیرشاخه‌ای مهم از هوش مصنوعی است. این فناوری کامپیوترها را قادر می‌سازد تا زبان انسانی را درک و پردازش کنند. به‌طور خلاصه، پردازش زبان طبیعی، باعث می‌شود کامپیوترها به درک سطح زبان انسان نزدیک شوند. دو حوزه اصلی دربرگیرنده این فناوری زبان‌شناسی و علوم رایانه است. یک مهندس هوش مصنوعی در شاخه پردازش زبان طبیعی باید دانش کافی در ارتباط با مباحث دنیای استریم مثل صوت، تصویر و متن داشته باشید. به همین دلیل داشتن مهارت کنترل و دانش کافی در کتابخانه‌هایی مانند NLTK و Gensim و تکنیک‌هایی همچون تجزیه‌وتحلیل احساسات ، خلاصه‌سازی و word2vec ضروری است.

مهارت‌های غیر فنی

یک مهندس هوش مصنوعی چگونه می‌تواند اهمیت هوش مصنوعی را برای ذینفعان و افراد بدون دانش فنی توضیح دهد؟ برای تبدیل‌شدن به یک مهندس هوش مصنوعی موفق، داشتن دانش در زمینه‌ غیر فنی نیز مهم است. بنابراین باید دانش عمیق در مورد صنعتی که قصد ورود به آن‌را دارید داشته باشید، زیرا این امر به شما کمک می‌کند سناریوی‌های دنیای واقعی و نقاط ضعف صنعت را درک کنند. علاوه بر این، باید روی مهارت‌های ارتباطی متمرکز شوید. توضیح مفاهیمی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای فردی که مهارت‌های ارتباطی ضعیفی دارد دشوار است. بنابراین وقتی ‌که بتوانید به‌خوبی ارتباط برقرار کنید بهتر می‌توانید به توضیح و تبیین چنین مفاهیمی برای افراد با دانش فنی بسیار کم بپردازید. یکی دیگر از مفاهیم مهم در این زمینه تفکر انتقادی است. اعداد و داده‌ها باید مهندسان هوش مصنوعی را مجذوب خود کند، آن‌ها باید بتوانند از این یافته‌ها استفاده کنند و نتیجه‌گیری‌های روشنی برسند که این کار با داشتن تفکر انتقادی امکان‌پذیر است. با ظهور هوش مصنوعی، هر بخش اکنون به دنبال پیاده‌سازی هوش مصنوعی است که تقاضا برای متخصصان را 2 برابر بیشتر می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟