رزمایش قطع اینترنت، لغو و تکذیب
چند روزی است که سخن از رزمایش قطع اینترنت و انتقال سرورهای پرداخت اینترنتی به داخل کشور است. ماجرایی که با ارسال یک نامه از سوی شرکت سداد برای مشتریانش آغاز شد و با توییت وزیر ارتباطات، پاسخ داده شد.

1606683296_1_0.gif

«امروز در حاشیه دولت، همه از رزمایش! پرسیدند، دیشب، گزارش کردم که برای چک تاب‌آوری زیرساخت بانکی در برابر تحریم روش‌های دیگری جز قطع اینترنت "شرکت سداد" هم وجود داشت. گزارشی دریافت کردم که این برنامه "لغو" شده است. ضمناً سداد صلاحیت الزام شرکت‌ها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.»

این پُست محمدجواد آذری‌جهرمی است که در حساب توییتری‌ و اندکی بعد در صفحه‌ اینستاگرامش منتشر شده است. او در توضیح اینکه آیا وزرات ارتباطات برگزارکننده رزمایش قطع اینترنت است و آیا در این مورد با این وزارتخانه هماهنگی صورت گرفته است، به خبرنگار ایلنا گفت: «برگزارکننده این کار وزارت ارتباطات نیست، هماهنگی برگزاری یک چنین اقداماتی را در مرکز ملی فضای مجازی انجام می‌دهند.» آذری‌جهرمی بر این موضوع تأکید کرده است که: « اهمیت پایداری زیرساخت‌های ارتباطی کشور بسیار حائز اهمیت است و اگر این ارتباطات دچار مشکل شود، حتما زندگی مردم مختل می‌شود.»

بر اساس اطلاع وزیر ارتباطات « شورای عالی فضای مجازی به مراکز حساس که زیرساخت‌های بانکی یکی از آن‌ها است، اعلام کرد که شبکه خود را پایدار کنند که آن‌ها هم این کار را انجام داده‌اند و در حال ارزیابی هستند… بانک مرکزی بعد از این که فرآیند ارزیابی بانک‌ها تمام شده، سراغ شرکت‌های پرداخت رفته است که شرکت سداد یکی از این شرکت‌هاست که بنا بوده این ارزیابی را انجام دهد.» به نوشته ایلنا: « در مورد اینکه نحوه مکاتبه بین بانک مرکزی و شرکت سداد چگونه بوده است، چیزی مشاهده نکرده‌ام اما نحوه اطلاع‌رسانی شرکت سداد به شدت ایجاد حساسیت کرده و مطالبی که در انتهای نامه نوشته شده است، متناسب با آن تصمیمات نبوده که همین امر یک ابهام و نگرانی در ذهن مردم ایجاد کرده است.»

عکس از روزنامه اینترنتی ایران‌عصر

چند روز قبل، شرکت پرداخت الکترونیک سداد به پذیرندگان درگاه پرداخت اینترنتی خود نامه‌ای ارسال کرد که در آن « پیرو اصلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیر عامل کشور»، خبر از قطع دوساعته سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ ۷ بهمن‌ماه داده شده بود. در این نامه با اعلام اینکه «کلیه پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور از دسترس خارج خواهند شد» پیشنهاد شده بود که این پذیرندگان نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام کنند. روزنامه اینترنتی « ایران‌عصر » در شماره روزسه‌شنبه دوم بهمن‌ماه، به موضوع برگزاری مانور قطع اینترنت پرداخت و انتشار این نامه را « شوک بزرگی به جامعه استارت‌آپی کشور» دانست. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حساب توییتری خود وعده داد این موضوع و اینکه آیا چنین اقدامی در تناقض با حقوق کاربران است یا خیر را بررسی خواهد کرد.

به نوشته ایبِنا، محمدمهدی صادق مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، در واکنش به این خبرها گفته است: « این شایعات به خاطر تست‌هایی است که به منظور برطرف کردن اختلالات جزیی شبکه این شرکت صورت می‌پذیرد و از نظر فنی برای استانداردسازی سیستم‌ها و انجام تست‌های تاب‌آوری سیستم و تطبیق با معیارهای ملی ما ضروری است.» اما آذری‌جهرمی دیدگاه متفاوتی دارد. او معتقد است فرآیند بررسی پایداری نیاز به قطع اینترنت نداشته و با شیوه‌های دیگری قابل ارزیابی است: « اما در هر حال قطع اینترنت یک شرکت، انتصاب داده شد به قطع اینترنت کل کشور و این کج‌سلیقگی در به کار بردن کلمات، فضایی را ایجاد کرد که خوشایند نبود.» بر اساس گزارش ایبنا، مدیرعامل سداد « هرگونه الزام و اجبار در خصوص انتقال سرورها به داخل کشور از طرف این شرکت و شرکت شاپرک » را قاطعانه تکذیب کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟