جاوا، محبوب قدیمی
۹ سایت آموزش رایگان جاوا به زبان فارسی
جاوا یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند است که از زمان انتشار آن در سال ۱۹۹۵ محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این زبان برنامه‌نویسی در بسیاری از صنایع برای ایجاد نرم‌افزارها استفاده می‌شود. طیف وسیعی از کاربردهای جاوا آن را تبدیل به زبانی با امکانات بسیار ویژه‌ای کرده است. جاوا، سریع، امن و قابل اعتماد است و به‌طور گسترده برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ، موبایل، بازی و غیره کاربرد دارد. در ادامه بیشتر درباره جاوا و ویژگی‌ها و کاربردهای آن صبحت خواهیم کرد و در نهایت، این مطلب را با معرفی سایت‌های دارای دوره‌ها و مطالب آموزش رایگان جاوا به زبان فارسی، به‌ پایان خواهیم رساند.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

شماره 252 ماهنامه شبکه با پرونده ویژه برنامه‌نویس جاوا منتشر شد

جاوا چیست؟

  • جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره و شیءگرا است که برای داشتن وابستگی‌های کمتر در پیاده‌سازی طراحی شده است. برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ و موبایل، پردازش داده‌های بزرگ و غیره استفاده می‌شود. به‌گفته اوراکل، شرکت مالک جاوا، جاوا بر روی ۳ میلیارد دستگاه در سراسر جهان اجرا می‌شود که نشان از محبوبیت بالای این زبان برنامه‌نویسی دارد.
  • پلتفرم جاوا مجموعه‌ای از برنامه‌هایی است که به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا برنامه‌های جاوا را به‌طور موثر توسعه دهند و اجرا کنند. این پلتفرم شامل یک موتور اجرایی، یک کامپایلر و مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها است. جیمز گاسلینگ پلتفرم جاوا را در سان مایکروسیستمز توسعه داد و بعدها شرکت اوراکل آن را خریداری کرد.

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا

مستقل از پلت‌فرم است

  • جاوا با فلسفه «یک بار بنویس، هرجا اجرا کن» (WORA) ساخته شده است. کد جاوایی که روی یک پلت‌فرم (سیستم‌عامل) می‌نویسید، روی پلت‌فرم‌های دیگر بدون هیچ تغییری اجرا می‌شود.

یک زبان شیءگرا است

  • شیءگرا یکی از پارادایم‌های برنامه‌نویسی محبوب است. در برنامه‌نویسی شیءگرا، یک مسئله پیچیده با ایجاد اشیاء به مجموعه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود. این باعث می شود کد‌های جاوا مزایای زیادی داشته باشند و نگه‌داری کد را آسان‌تر می‌کند.

سریع است

  • نسخه قبلی جاوا به دلیل کند بودن مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. با این حال، نسخه جدید جاوا در حال حاضر یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. سرعت کد جاوایی که به‌خوبی بهینه شده است، تقریباً به اندازه زبان‌های سطح پایین‌تر مانند سی و سی‌پلاس‌پلاس و بسیار سریع‌تر از پایتون، پی‌اچ‌پی و غیره است.

امن است

برخی از ویژگی‌های سطح بالا امنیتی در جاوا عبارتند از:

  • یک پلت‌فرم امن برای توسعه و اجرای برنامه‌ها فراهم می‌کند.
  • مدیریت خودکار حافظه، آسیب پذیری حافظه را کاهش می‌دهد.

کتابخانه استاندارد بزرگ

  • یکی از دلایلی که جاوا به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، در دسترس بودن یک کتابخانه استاندارد بزرگ است.

مطلب پیشنهادی

کدام‌یک از زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۱۴۰۱ شانس استخدام را بیشتر می‌کنند؟

برخی از کاربردهای زبان  برنامه‌نویسی جاوا

 برنامه‌های اندروید

  • جاوا معمولا برای توسعه برنامه‌های اندروید با استفاده از Android SDK (کیت توسعه نرم‌افزار) استفاده می‌شود.

برنامه‌های وب

  • جاوا برای ایجاد برنامه‌های وب نیز کاربرد دارد و از طریق Servlets ،Struts یا JSPها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از برنامه‌های محبوب وب که به زبان جاوا نوشته شده‌اند عبارتند از: Google.com، Facebook.com، eBay.com، LinkedIn.com و غیره.

 پردازش کلان داده

  • شما می‌توانید برای پردازش کلان داده‌ها از یک چارچوب نرم‌افزاری محبوب مانند Hadoop (که در جاوا نوشته شده است) استفاده کنید.

اینترنت اشیاء

  • اینترنت اشیاء، اصطلاحی است که به ارتباط دستگاه‌های فیزیکی که نیاز به برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری داده‌ها دارند، اشاره دارد. نیاز به دستگاه‌ها برای برقراری ارتباط رشد کرده و به روش‌های مختلف محقق شده است. خوشبختانه هدف اولیه از ایجاد جاوا به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی این بود که بتوان دستگاه‌ها را دقیقاً به همین روش متصل کرد.

مطلب پیشنهادی

پرطرفدارترین مهارت‌های فنی در سال 1401 و پس از آن، چه مهارت‌هایی هستند؟

چرا از جاوا استفاده کنیم؟

  • جاوا بر روی پلت‌فرم‌های مختلف (ویندوز، مک، لینوکس و غیره) کار می‌کند.
  • جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است.
  • یادگیری آن آسان و استفاده از آن ساده است.
  • منبع باز و رایگان است.
  • ایمن، سریع و قدرتمند است.
  • جاوا یک زبان شیءگرا است که امکان استفاده مجدد از کد را فراهم می‌کند و هزینه‌های توسعه را کاهش می‌دهد.
  • از آن‌جایی که ساختار نحوی جاوا به سی‌پلاس‌پلاس و سی‌شارپ نزدیک است، استفاده از آن برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای و آشنا به این دو زبان بسیار آسان است.

چگونه کدنویسی با زبان برنامه‌نویسی جاوا را یاد بگیریم؟

قطعا یکی از بهترین و سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌های آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی، شرکت در یک دوره آموزشی خوب و معتبر است. با تمام توضیحاتی که دادیم در صورتی‌که قصد دارید برنامه‌نویسی به زبان جاوا را فرا بگیرید، در ادامه دوره‌های رایگانی را که به زبان فارسی تهیه شده‌اند معرفی کرده‌ایم که به شما در این مسیر کمک خواهند کرد.

1. darsman.com

 

درسمن وب‌سایتی است که در سال ۹۷ با هدف آموزش برنامه‌نویسی برای ورود افراد به بازار کار راه‌اندازی شده است و علاقه‌مندان برای شرکت در دوره‌های برنامه‌نویسی این وب‌سایت نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی ندارند. درسمن همچنین یک انجمن پرسش‌وپاسخ دارد که می‌توانید سوالات برنامه‌نویسی خود را در آن مطرح کنید.

سطح دوره جاوا موجود در درسمن، مقدماتی تا متوسط است. این دوره بازخورد مثبتی از دانش‌پذیران داشته است و در صورتی‌که قصد یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا را دارید می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد. در این دوره، مفاهیم شیءگرایی، ساختمان داده‌ها و کار با پایگاه داده‌ها آموزش داده شده است. طبق گفته مدرس، این دوره پیش‌نیازی ندارد و مخاطبان آن افراد بی‌تجربه و ناآشنا به جاوا می‌باشند.

 

2. maktabkhooneh.org

مکتب‌خونه یک وب‌سایت آموزش مجازی است که بیش از ۱۰ سال است در حوزه‌های مختلفی از علوم کامپیوتر گرفته تا زبان‌های خارجی و کسب‌وکار،  محتوای آموزشی سودمندی از اساتید برجسته تولید می‌کند و در بسیاری از موارد با هزینه کم یا رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. علاوه بر این‌ها، در این وب‌سایت می‌توانید به ویدئوهای رویدادها و همایش‌های علمی برگزارشده، به‌رایگان دسترسی داشته باشید.

یکی از دوره‌های رایگان آموزش جاوا در مکتب‌خونه توسط مدرسین دانشگاه شریف تهیه شده است. این دوره شامل ۴۰ ساعت ویدئوی آموزشی است و صفر تا صد برنامه‌نویسی جاوا را آموزش می‌دهد و برای تمام علاقه‌مندان به یادگیری جاوا، بدون هیچ پیش‌نیازی، مناسب است. این دوره آموزشی، در جلسات ابتدایی مفاهیم پایه جاوا را در کنار راه‌اندازی و نصب نرم‌افزار جاوا آموزش می‌دهد. در ادامه قادر خواهید بود برنامه‌های ساده‌ای با استفاده از نحوه تعریف عملگرها و دستورات حلقه‌ای اجرا کنید. مباحث شیءگرایی نیز پس از آن آموزش داده خواهد شد.
سپس، آموزش کلاس‌های مختلف، مفاهیم ارث‌بری و مفاهیم مهم دیگری از جمله چندریختی و کاربرد آن را دریافت خواهید کرد. در نهایت رابط کاربری و  نکات تولید یک نرم‌افزار باکیفیت را فرا خواهید گرفت.

در حالت کلی، پس از گذراندن این دوره، مفاهیم زیر را فرا خواهید گرفت:

  • آشنایی با متغیرها، عملگرها و متدها با مفاهیم پیشرفته‌تر در جاوا 
  • درک درستی از جاوا و محیط آن
  • ایده گرفتن برای برنامه‌نویسی پیشرفته‌تر در آینده
  • برنامه‌نویسی شیءگرا و ویژگی‌های شیءگرایی 
  • توانایی برنامه‌نویسی مقدماتی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های تستی اما کاربردی

دوره دیگری که به‌رایگان در این وب‌سایت قرار گرفته، به آموزش پیشرفته جاوا می‌پردازد. این دوره برای علاقه‌مندان مبتدی مناسب نیست و در صورتی‌که پیش‌زمینه‌ای در برنامه‌نویسی ندارید، بهتر است ابتدا سراغ دوره قبلی که توضیح دادیم، بروید.

علاقه‌مندان واجد شرایط این دوره:

  • دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر
  • کسانی که با زبان‌ سی یا سی‌پلاس‌پلاس آشنایی دارند و قصد دارند آموزش زبان جاوا را هم فرا بگیرند.
  • کسانی که به ساخت برنامه‌های دسکتاپ و موبایلی کاربردی علاقه دارند.
  • کسانی که به برنامه‌نویسی در حوزه بازی‌های موبایلی علاقه‌مندند.
  • کسانی که می‌خواهند یک زبان همه‌منظوره و شئ‌گرا یاد بگیرند تا بتوانند اکثر پروژه‌های خود را انجام دهند.

پس از گذراندن این دوره آشنایی کامل با برنامه‌نویسی شئ‌گرا خواهید داشت. قادر خواهید بود برنامه‌های کاربردی در حوزه‌های تجاری، شبکه، بازی‌ها و غیره را توسعه دهید. همچنین می‌توانید برای وسایل الکترونیکی برنامه‌نویسی کنید.

 

3. toplearn.com

 

تاپ‌‌لرن، یک وب‌سایت آموزشی است که از ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است و هدف اصلی آن آموزش حرفه‌ای در زمیه‌های کسب‌وکار، توسعه و نگه‌داری نرم‌افزار و فناوری‌های جدید است که به‌صورت رایگان یا با هزینه کم در اختیار همگان قرار دارد. اگر هدف شما از شرکت در دوره‌های آموزشی ورود به بازار کار است، آموزش‌های موجود در این وب‌سایت برای شما بسیار کاربردی خواهند بود. در این وب‌سایت، با گذراندن دوره‌های ویژه می‌توانید مدرک متعبر دریافت کنید که از ویژگی‌های خوب این وب سایت به‌شمار می‌رود.

دوره آموزشی جاوا از صفر تاپ‌لرن شامل ۲۰ ساعت ویدئو آموزشی است و سطح آن مقدماتی می‌باشد. اگر تجربه‌ای در برنامه‌نویسی ندارید، نگران نباشید این دوره برای شما کاملا مناسب است و مهارت‌های شما را افزایش خواهد داد.

 

4. faradars.org

 

در سال ۱۳۸۷ با ارائه آموزش‌های مرتبط با هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی آغاز به کار کرد و اکنون با ارائه آموزش‌های علمی و دانشگاهی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هدف فرادرس دسترسی آسان تمام علاقه‌مندان به دانش آکادمیک و تخصصی است.

با کلیک بر روی این لینک می‌توانید ۹ آموزش رایگان جاوا (آموزش مبانی برنامه‌نویسی شیءگرا در جاوا، آموزش اجزای سازنده برنامه‌ها و انواع داده‌ها در جاوا ، آموزش داده‌های شمارشی در جاوا، آموزش پاسخ‌گویی به رویدادهای ماوس و پیاده‌سازی یک برنامه نقاشی در جاوا، آموزش پیاده‌سازی برنامه محاسبه‌کننده مبلغ اقساط وام بانکی با جاوا، آموزش Integration with Spring Framework در ORM هایبرنیت جاوا، آموزش دستورهای ترسیمی تکمیلی، ترسیم تصادفی و کنترل JLabel در جاوا ، آموزش آشنایی با دوره آموزشی ORM هایبرنیت (Hibernate) جاوا ، آموزش درج اطلاعات جاوای محض در پیکربندی هایبرنیت) موجود در سایت را مشاهده کنید.

 

5. javacup.ir

 

فعالیت سایت جاواکاپ تماما در جهت تقویت و پروش متخصصان توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر جاوا است. این وب‌سایت انجمنی است که هدف اصلی آن بهبود و افزایش کیفیت صنعت جاوا در ایران است. این انجمن در چهار محور معرفی جاوا و مزیت‌های فعالیت در این حوزه، آموزش، برگزاری آزمون و ارزیابی، و استخدام فعالیت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره هر کدام به سایت جاواکمپ مراجعه کنید.

همان‌گونه که اشاره کردیم، این وب‌سایت در حوزه جاوا فعالیت می‌کند و یکی از کاربردی‌ ترین بخش‌های فعالیت آن آموزش است. در این وب‌سایت دوره آموزش برنامه‌نویسی جاوا برای علاقه‌مندان به یادکیری جاوا قرار داده شده است که مفاهیم پایه‌ای و مهارت‌های اصلی را به شما آموش می‌دهد که شامل اسلایدهای آموزشی، تمرین‌های عملی و فیلم‌های آموزشی است.

 

6. javapro.ir

 

وب‌سایت جاواپرو نیز در جهت آموزش جاوا فعالیت می‌کند. آموزش‌های موجود در این وب‌سایت، به‌صورت توضیحات پی‌دی‌اف ،ویدئو، مثال، تمرین و پروژه هستند و به‌صورت ساده جهت یادگیری آسان علاقه‌مندان به جاوا ارائه می‌شوند.

دوره آموزشی جاوا این وب‌سایت مفاهیم به‌ آموزش جاوا از مقدماتی تا پیشرفته پرداخته است. سرفصل‌های دوره آموزشی زبان برنامه‌نویسی جاوا این وب‌سایت با هر بار آموزش به روزرسانی می شود و شامل، مقدمات جاوا، مفاهیم پایه و شیءگرایی، گرافیک در جاوا، مدیریت چیدمان، collections در جاوا، دیتابیس در جاوا، ساخت برنامه مدیریت بانک، ساخت برنامه نمایش دهنده عکس در جاوا، ساخت بازی Blacy Love Coins (بازی شبیه به snake) در جاوا، ساخت بازی گرفتن تخم مرغ با جاوا، می‌باشد و در انتها نیز می‌توانید پروژه ها و نمونه مثال‌‌‌‌های جاوا را مشاهده کنید.

 

7. codeyad.com

 

دوره رایگان دیگری که قصد داریم برای یادگیری مقدماتی جاوا معرفی کنیم از وب‌سایت کدیاد است. مدت زمان این دوره ۱۵ ساعت ۵۳ دقیقه است. قبل از شروع دوره، توضیحاتی در مورد زبان جاوا و ویژگی‌های آن و همچنین توضیحاتی درباره خود دوره ارائه شده است که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود. این دوره برای افراد ناآشنا به برنامه‌نویسی مناسب است و هیچ پیش‌نیازی ندارد.

کدیاد یک وب‌سایت تخصصی آموزش برنامه‌نویسی است. هدف این وب‌‌سایت کمک به علاقه‌مندان برنامه‌نویسی برای برداشتن گام‌هایشان در مسیر درست است. برای افزایش مهارت‌های خود می‌توانید وارد وب‌سایت شده و از آموزش‌های موجود بهره‌مند شوید.

این وب‌سایت ویژگی‌های زیر را برای کاربران خود ارائه می‌‌دهد:

  • پرسش و پاسخ آنلاین با مدرسین دوره‌های آموزشی
  • پشتیبانی رایگان دوره‌های آموزشی همراه با تیم حرفه‌ای کدیاد 
  • سیستم امتیازدهی هوشمند برای کاربران وب‌سایت
  • تخفیف‌های ویژه و لحظه‌ای در پیج اینستاگرام 

 

8. sariasan.com

 

وب‌سایت دیگری که می‌خواهیم معرفی کنیم سریع‌آسان است. این وب‌سایت بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی، زبان‌های خارجی و زبان‌های برنامه‌نویسی و غیره را به‌صورت آموزش می‌دهد و ۱۵ سال تجربه در حوزه تولید محتوای آموزشی دارد.

با کلیک بر این لینک وارد صفحه دانلود ویدئوهای آموزشی جاوا خواهید شد. در ابتدا راهنمایی برای دریافت آموزش مناسب شما ارائه شده و در ادامه توضیحاتی درباره زبان جاوا آمده است. این دوره آموزشی برای تمام سطوح مناسب است و تمام مفاهیم پایه‌ای جاوا را آموزش می‌دهد و در کنار آموزش ویدئویی، دارای جزوه برای درک بهتر مطالب نیز می‌باشد.

 

9. coderlife.ir

 

coderlife وب‌سایتی است که در حوزه برنامه‌نویسی آموزش‌های سودمندی ارائه می‌دهد. از آموزش‌های رایگان موجود در این وب‌سایت آموزش زبان برنامه‌نویسی جاوا می‌باشد که علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی می‌توانند از آن استفاده کنند و مهارت‌های خود در زمینه برنامه‌نویسی را افزایش دهند. با کلیلک بر منبع مطلب می‌توانید ویدئوهای موجود را مشاهده کنید.

 

سایر مطالب از سری «معرفی منابع آموزشی رایگان و به زبان فارسی» را نیز مطالعه کنید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟