زبان‌های آینده‌دار
10 زبان برنامه‌نویسی پردرآمد که باید یاد بگیریم
زبان‌های برنامه‌نویسی پایه و اساس تمامی فعالیت‌های تجاری را شکل می‌دهند و یکی از مهم‌ترین ابزارهای فناوری اطلاعات و علم داده‌ها به‌شمار می‌روند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و دانشمندان علم داده‌ها از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف برای ساخت برنامه‌های کاربردی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی به‌منظور پاسخ‌گویی به نیازهای صنایع مختلفی همچون بهداشت و درمان، آموزش، اینترنت اشیاء، بانک‌داری، لجستیک و غیره استفاده می‌کنند. امروزه، انواع مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی در دسترس کاربران قرار دارند که هر یک قابلیت‌های خوبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، اما برخی از آن‌ها محبوب‌تر هستند. این زبان‌ها نه‌‌تنها کاربران زیادی دارند، بلکه توسط گروه بزرگی از توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شوند و به‌روزرسانی‌های مختلفی برای آن‌ها عرضه می‌شود. نکته مهمی که باید هنگام انتخاب زبان‌های برنامه‌نویسی به آن دقت کنید، این است که زبانی متناسب با نیازهای بازار کار را انتخاب کنید که توانایی پاسخ‌گویی به پیشرفت‌های روبه‌رشد و سریع دنیای فناوری را داشته باشد. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ یادگیری زبان‌هایی بروید که منابع آموزشی زیادی برای یادگیری آن‌ها وجود دارد. با این مقدمه، به سراغ معرفی زبان‌هایی خواهیم رفت که آینده درخشانی دارند و مهم‌تر آن‌که یادگیری آن‌ها اجازه می‌دهد به سودآوری خوبی دست پیدا کنید. اگر می‌خواهید در این عرصه فعالیت کنید، اما نمی‌دانید کدام زبان را برای ارتقاء سطح فنی و مهارت‌های خود انتخاب کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

1606683296_1_0.gif

1. پایتون

وقتی صحبت از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌شود، پایتون بی‌چون‌و‌چرا در صدر لیست قرار دارد. پایتون به‌دلیل سادگی و منعطف بودن به‌شدت در بین توسعه‌دهندگان و کارشناسان علم داده محبوب است. منحنی یادگیری خیلی ساده و دستوراتی که از نظر نحوی شبیه زبان انگلیسی هستند، باعث شده تا پایتون زبان مناسبی برای مبتدیان باشد. در کنار آن، پشتیبانی توسط طیف گسترده‌ای از کتاب‌خانه‌های غنی که امکان ساخت انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی را امکان‌پذیر می‌کنند، از دیگر مزایای پایتون است. به‌طور مثال، کتاب‌خانه‌هایی مثل جنگو و فلسک برای توسعه وب ایده‌‌آل هستند، در حالی‌که تنسورفلو، کراس و SciPy بهترین گزینه‌ها برای ساخت برنامه‌های کاربردی علم داده‌ها هستند.

مطلب پیشنهادی

شبکه منتشر کرد: کتاب الکترونیکی دوره مقدماتی آموزش پایتون
برای آن‌ها که از برنامه‌نویسی هیچ نمی‌دانند (و می‌دانند)

از پایتون می‌توان برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب و دسکتاپ، برنامه‌های دارای رابط گرافیکی، مدل‌های یادگیری ماشین، برنامه‌های شبکه و غیره استفاده کرد. اکوسیستم بسیار وسیعی از کتاب‌خانه‌ها، ماژول‌ها و فریم‌ورک‌ها، طراحی، ساخت و توسعه برنامه‌های کاربردی با این زبان را ساده کرده‌اند. بد نیست بدانید که شرکت‌های بزرگی مثل متا، توییتر، پینترست و غیره، به‌شکل گسترده از این زبان برای طراحی ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند.

2. R

آر یک زبان برنامه‌نویسی پویا، آرایه‌محور و چند پارادیمی است که در سال 1993 طراحی شد. امکان استفاده از این زبان با سیستم‌‌عامل‌های مدرن مثل مک، لینوکس و ویندوز وجود دارد. زبان برنامه‌نویسی آر قابلیت‌های کاربردی قدرتمندی برای مصورسازی و محاسبات آماری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. به‌طور کلی، زیست‌بوم آر مجموعه‌ای یکپارچه از ابزارهای نرم‌افزاری برای دستکاری داده‌ها، محاسبات آماری و نمایش‌های گرافیکی در اختیار مهندسان یادگیری ماشین و علم داده‌ها قرار می‌دهد. R به‌شدت توسعه‌پذیر است و متدهای آماری (مدل‌سازی خطی و غیرخطی، تحلیل سری‌های زمانی، کلاس‌بندی و خوشه‌سازی) و گرافیکی را ارائه می‌کند.

R یک زبان چند پارادایمی است که از پارادایم‌های برنامه‌نویسی شیءگرا، تابعی، دستوری و رویه‌ای پشتیبانی می‌کند. R همانند پایتون مجموعه غنی از کتاب‌خانه‌ها مثل ggplot ،tidyr ،leaflet و غیره را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. قابلیت‌های بالقوه و زیادی که آر در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد باعث شده تا این گروه از متخصصان در زمینه مصورسازی داده‌ها و آماده‌سازی نمودارهای آماری پیچیده و غنی مشکل خاصی نداشته باشند. 

مطلب پیشنهادی

بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی داغ‌تر می‌شود؟
آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی

به‌طور کلی از زبان برنامه‌نویسی آر برای محاسبات آماری و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. عمده شهرت آر نزد دانشمندان علم داده، به‌لطف طیف گسترده‌ای از کتاب‌خانه‌هایی است که در زمینه دستکاری و تحلیل داده‌ها در اختیار آن‌ها قرار دارد. 

3. جاوا

وقتی درباره توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور صحبت می‌شود، جاوا حکمران بی‌همتای این عرصه است. جاوا زبان برنامه‌نویسی شیء‌گرا و کلاس‌محوری است که برای ساخت محصولات نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌های وب، گیم‌ها، وب‌سرورها و برنامه‌های سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مطلب پیشنهادی

۹ سایت آموزش رایگان جاوا به زبان فارسی

علاوه بر این، جاوا انتخاب اول در زمینه توسعه برنامه‌های اندرویدی است. جاوا نزد مهندسان کلان‌داده‌ها که مسئولیت توسعه اکوسیستم‌های این حوزه را دارند، جایگاه خاصی دارد و محبوب است. کتاب‌خانه‌های جاوا مثل JSTAT، Deeplearning4j، JavaML، Weka، ADAMS، Mahout و RapidMiner نیز به منظور توسعه مدل‌های هوشمند در دسترس مهندسان یادگیری ماشین قرار دارد. شرکت‌های بزرگی مثل اوبر، Airbnb، گوگل، نتفلیکس، آمازون و اسپاتیفای به شکل گسترده از جاوا در پروژ‌های فناورمحور خود استفاده می‌کنند.

4. #C

زبان سی‌شارپ توسط مایکروسافت توسعه داده شد و یک زبان برنامه‌نویسی عمومی، انعطاف‌پذیر، شیء‌گرا و متن‌باز است. برنامه‌نویسان از سی‌شارپ برای توسعه‌های بک‌اند، بازی‌ها، برنامه‌های وب/دسکتاپ و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کنند. سی‌شارپ به چارچوب بسیار جامع و قدرتمندی که دات‌نت نام دارد، دسترسی دارد که امکان ساخت انواع مختلفی از برنامه‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. ترکیب نحوی ساده برای یادگیری، معماری یکپارچه و سازگاری کامل با اکوسیستم ویندوز باعث شده تا سی‌شارپ به انتخاب اول برنامه‌نویسانی تبدیل شود که تمرکزشان بر اکوسیستم ویندوز است. سی‌شارپ در زمینه پلتفرم یادگیری ماشین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای این منظور، کتاب‌خانه ML.NET هر آن چیزی که برنامه‌نویسان برای توسعه مدل‌های هوشمند به آن‌ها نیاز دارند، در اختیارشان قرار می‌دهد. علاوه بر این، Accord.NET و ML-Agents نیز در دسترس قرار دارند تا توسعه‌دهندگان مشکلی در زمینه طراحی و توسعه‌ برنامه‌های یادگیری ماشین نداشته باشند. لازم به توضیح است که سی‌شارپ یکی از پرکاربردترین زبان‌ها در زمینه توسعه برنامه‌های دسکتاپی، برنامه‌های وب و بازی‌ها است. 

به‌طور کلی، مایکروسافت سی‌شارپ را برای رقابت با جاوا طراحی کرد. این زبان برای محیط‌های کسب‌وکار و توسعه بازی‌ها عملکرد درخشانی دارد. سی‌شارپ وجه اشتراک زیادی با زبان‌های برنامه‌نویسی ساختاریافته دارد، اما به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی شیء‌گرا شناخه می‌شود. با کمی تحقیق درباره سی‌شارپ مشاهده می‌کنید که برنامه‌های قدرتمندی با آن نوشته شده است. به‌طور مثال، می‌توانید در زمینه ساخت برنامه‌‌های قابل استفاده در حوزه ارزهای دیجیتال، تست واحدها، چند وظیفگی و کلان‌داده‌ها از آن استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای مهم سی‌شارپ امنیت بالای آن است که تعداد خطاهای ناشی از کدنویسی اشتباه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به‌دلیل مزایای یادشده، سی‌شارپ را باید یکی از 10 زبان برنامه‌نویسی آینده‌دار توصیف کنیم. 

5. ++C

زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس، یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره و چند پلتفرمی است که توسط Bjarne Stroustrup به‌عنوان نسخه تکمیل‌شده زبان سی توسعه داده شد. به همین دلیل، سی‌پلاس‌پلاس ترکیبی از ویژگی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی شیء‌گرا، دستوری و اعلانی را دارد. این زبان سطح بالا توانایی کنترل حافظه و منابع سیستمی را دارد، کدهای آن در زمان کوتاهی اجرا می‌شوند و به برنامه‌نویس اجازه می‌دهد کدهای نزدیک به زبان ماشین بنویسد. به همین دلیل، محدودیتی در زمینه ساخت انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی ندارد. سی‌پلاس‌پلاس برای توسعه سیستم‌‌عامل‌ها، سیستم‌های توکار، اینترنت اشیاء و غیره، به‌شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

سی‌پلاس‌پلاس به‌دلیل قابل حمل بودن قادر است برای ساخت انواع مختلفی از برنامه‌های چندسکویی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، در زمینه یادگیری ماشین نیز امکان استفاده از آن همراه با کتاب‌خانه‌هایی مثل Turi Create ،TensorFlow و LightGBM وجود دارد. توسعه‌دهندگان از این زبان برنامه‌نویسی در زمینه توسعه مرورگرها، سیستم‌عامل‌ها، بازی‌ها و غیره استفاده می‌کنند. 

همان‌گونه که اشاره شد، سی‌‌پلاس‌پلاس از پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی مثل شیء‌گرایی، رویه‌ای، تابعی و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. به‌همین دلیل، انعطاف‌پذیر و قدرتمند است. بزرگ‌ترین مزیتی که سی‌پلاس‌پلاس در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد، کنترل دقیق حافظه و منابع سیستمی است. شما می‌توانید از سی‌پلاس‌پلاس در زمینه ساخت برنامه‌های گرافیکی یا حتا ساخت کامپایلرها نیز استفاده کنید. سی‌پلاس‌پلاس نیز از زبان‌های برنامه‌نویسی آینده‌دار است که تسلط بر آن دستمزد خوبی عاید متخصصان می‌کند. 

6. کاتلین

کاتلین، زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره و از نوع ایستا است. طراحی آن به‌شکلی است که قادر است به‌شکل کاملی از کدهای جاوا پشتیبانی کند. در شرایطی که کاتلین بر مبنای ماشین مجازی جاوا توسعه پیدا کرده است، اما کدهای آن توانایی کامپایل شدن به جاوااسکریپت را دارند. قابلیت همکاری بالای این زبان با جاوا باعث شده تا روند توسعه برنامه‌های اندرویدی سریع‌تر و کارآمدتر از گذشته شود. به‌همین خاطر است که کاتلین آینده روشنی در توسعه اندروید دارد. ساختار کاتلین به‌گونه‌ای است که یادگیری آن خیلی ساده است و به ‌غیر از توسعه اندروید، می‌توان در توسعه وب، برنامه‌های دسکتاپی و سمت سرور از آن استفاده کرد. در شرایطی که جاوا اولین انتخاب در زمینه توسعه برنامه‌های اندرویدی بود، اما گوگل چند سال قبل اعلام کرد به‌طور رسمی از کاتلین برای توسعه برنامه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند. در شرایطی که نسخه‌های اولیه این زبان مشکلات کلیدی در تعامل با جاوا داشتند، اما این مشکلات برطرف شدند تا توسعه‌دهندگان جاوا مشکلی از بابت استفاده از این زبان نداشته باشند. یادگیری ترکیب نحوی و کدنویسی به زبان کاتلین برای مبتدیان آسان است و ویژگی‌های قدرتمندی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. 

7. جاوااسکریپت

جاوااسکریپت، یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، چند پارادایمی و وب‌محور اسکریپتی است. جاوااسکریپت از الگوهای برنامه‌نویسی شیء‌گرا، دستوری و اعلانی به‌خوبی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، شامل رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی در حوزه‌های مختلفی همچون کار با متون، تاریخ‌ و زمان و ساختارهای داده است. جاوااسکریپت یکی از سه فناوری مهم و کلیدی در کنار HTML و CSS در توسعه و گسترش وب جهانی است.

مطلب پیشنهادی

جاوااسکریپت چیست؟ - از صفر تا صد
جاوااسکریپت در چه زمینه‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در شرایطی‌که جاوااسکریپت با جاوا از نظر قوانین نامگذاری، ترکیب نحوی و کتاب‌خانه‌های استاندارد شباهت‌هایی دارد، اما کاملا متفاوت از جاوا است. البته، امکان استفاده از جاوااسکریپت در زبان برنامه‌نویسی جاوا وجود دارد و همچنین، بالاترین سطح از انعطاف‌پذیری در هنگام استفاده از زبان HTML را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. جاوااسکریپت برای توسعه مدل‌های یادگیری ماشین نیز قابل استفاده است و امکان استفاده از آن همراه با کتاب‌خانه‌ها و چارچوب‌هایی مثل TensorFlow.js، Brain.js، machinelearn.js، ConvNetJS، Mind، Synaptic و Neuro.js وجود دارد. ارزیابی انجام‌شده توسط Stack Overflow نشان می‌دهد جاوا پس از پایتون محبوب‌ترین زبان نزد برنامه‌نویسان است. علاوه بر این، تمامی مرورگرهای وب از آن پشتیبانی می‌کنند، در نتیجه امکان ساخت برنامه‌های وب‌محور قدرتمندی مثل محیط‌های توسعه یکپارچه وب‌محور با جاوااسکریپت وجود دارد. برخی بر این باور هستند که جاوااسکریپت زبان آینده برنامه‌نویسی وب، به‌ویژه وب 3 است. دلیلی که این گروه از برنامه‌نویسان ارائه می‌کنند، قابلیت اجرای برنامه‌های جاوااسکریپت روی پلتفرم‌های مختلف و وب است. به‌دلیل این‌که جاوا زبان برنامه‌نویسی سمت کلاینت است، برنامه‌های نوشته‌شده به این زبان، فشار کمتری به سرورها وارد می‌کنند، زیرا بخشی از پردازش‌ها سمت کلاینت‌ها انجام می‌شود. بد نیست بدانید که جاوااسکریپت زیربنای برخی از فریم‌ورک‌ها و کتاب‌خانه‌های مطرح مثل Vue ،React و Node است. 

8. TypeScript 

تایپ‌اسکریپت، زبان برنامه‌نویسی شیء‌گرایی است که برای توسعه قابلیت‌های جاوااسکریپت توسعه داده شده است. تایپ‌اسکریپت به برنامه‌نویس اجازه می‌دهد تا اشیاء مختلف را به روش‌های مختلف تعریف کرده و از آن‌ها استفاده کند، علاوه بر این به بهترین شکل از مستندسازی پشتیبانی می‌کند و ترکیب نحوی ساده‌ای دارد. می‌توان از تایپ‌اسکریپت برای ساخت اپلیکیشن‌های فرامقیاس استفاده کرد، در شرایطی که سادگی ترکیب نحوی دستورات را حفظ کرد و میزان خطا در کدها را به حداقل رساند. تایپ‌اسکریپت در سال 2012 توسط مایکروسافت معرفی شد و در مقایسه با زبان‌های دیگر، در مدت زمان کوتاهی موفق شد جایگاه خود نزد برنامه‌نویسان را پیدا کند. 

شهرت و محبوبیت تایپ‌اسکریپت به این دلیل است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل کدهای جاوااسکریپت را نوشته و اجرا کنند. همین مسئله باعث شده تا خواندن و عیب‌یابی کدها ساده شود. علاوه بر این، محیط‌های یکپارچه کاربردی مختلفی از تایپ‌اسکریپت پشتیبانی می‌کنند. بد نیست بدانید که خیلی از شرکت‌ها از تایپ‌اسکریپت در زمینه ساخت برنامه‌های یادگیری ماشین از طریق کتاب‌خانه Kalimdor استفاده می‌کنند. 

لازم به توضیح است که Kalimdor کتاب‌خانه یادگیری ماشین مرورگرمحوری است که در تایپ‌اسکریپت نوشته شده است. اگر درک درست و عمیقی از جاوااسکریپت و مفاهیم شیء‌گرایی داشته باشید، در زمان کوتاهی تایپ‌اسکریپت را یاد خواهید گرفت. یکی از مزایای بزرگ تایپ‌اسکریپت، اجرای سریع کدهای نوشته‌شده به این زبان است. به‌بیان دقیق‌تر، یک پارادایم شیء‌گرایی کامل در مورد مفاهیمی مثل رابط‌ها و کلاس‌ها در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. علاوه بر این، شبیه به جاوا و سی‌شارپ، تایپ استاتیک دارد. فریم‌ورک مشهور جاوااسکریپت یعنی آنگولار نسخه 2.0 نیز با تایپ‌اسکریپت نوشته شده است. چیره‌دستی در تایپ‌اسکریپت به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های سمت‌ سرور و کلاینت را بدون مشکل توسعه دهند. در نهایت، به این نکته دقت کنید که برنامه‌نویسان قادر به یکپارچه‌سازی تایپ‌اسکریپت در پروژه‌های جاوااسکریپت هستند، زیرا امکان تغییر کدهای این زبان به جاوااسکریپت وجود دارد. 

مطلب پیشنهادی

کدام‌یک از زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۱۴۰۱ شانس استخدام را بیشتر می‌کنند؟

9. Scala

اسکالا زبان مبتنی بر ماشین مجازی جاوا و همه‌منظوره ایمن است که از برنامه‌نویسی شیء‌گرایی و تابعی به بهترین شکل پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این، قابلیت‌های کاربردی در زمینه استفاده هرچه ساده‌تر از این پارادایم‌های برنامه‌نویسی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. طراحی تایپ استاتیک آن به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا خطاهای موجود در اپلیکیشن‌های بزرگ و پیچیده را به‌حداقل برسانند یا به‌سرعت پیدا کنند. اسکالا به‌لطف زمان اجرای جاوااسکریپت و ماشین مجازی جاوا، امکان توسعه سیستم‌های مقیاس‌پذیر و با عملکرد بالا را ساده‌تر می‌کند.

اسکالا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به‌سادگی به ویژگی‌های ماشین مجازی جاوا و کتاب‌خانه‌های جاوا دسترسی داشته باشند و بتوانند انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی در حوزه وب یا مدل‌های پیچیده یادگیری ماشین را بسازند. شرکت‌هایی مثل لینکدین، AT&T، eBay و بلومبرگ نیز از اسکالا برای توسعه ماژول‌های مختلف پلتفرم‌‌های‌شان استفاده می‌کنند. به‌طور معمول، از اسکالا به‌شکل گسترده در علم داده استفاده می‌شود. اسکالا یک زبان به‌شدت سازگار است و می‌تواند خیلی ساده در یونیکس و سیستم‌عامل‌ها ویندوز نصب شود. اسکالا به‌دلیل اطمینان‌پذیر و مقیاس‌پذیر بودن و عدم وجود نوع‌های داده اولیه مورد توجه قرار دارد. لازم به توضیح است که اسکالا به تمامی مفاهیم درون برنامه‌های کاربردی به‌عنوان شیء نگاه می‌کند، به همین دلیل فاقد نوع‌های داده اولیه است. 

10. سوئیفت

سوئیفت، زبان برنامه‌نویسی کامپایل‌شده، همه‌منظوره و چند پارادایمی است که توسط اپل به‌عنوان جایگزینی برای آبجکتیو-سی (Objective-C) توسعه داده شد. سوئیفت  به چارچوب‌های قدرتمندی مثل Cocoa و Cocoa Touch تجهیز شده تا توسعه‌دهندگان مشکلی از بابت توسعه برنامه‌های کاربردی با استفاده از این زبان نداشته باشند. علاوه بر این، سوئیفت قابلیت همکاری کاملی با Objective-C دارد. یکی از مزایای سوئیفت، ساده بودن یادگیری آن برای مبتدیان است. سوئیفت بر مبنای مکانیزم استنتاج نوع، ترکیب نحوی سبک و مدرن به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا ایده‌های پیچیده را در زمان کوتاهی به نمونه واقعی تبدیل کنند. اگر قصد توسعه‌ برنامه‌های کاربردی برای پلتفرم iOS را دارید، سوئیفت یک انتخاب هوشمندانه است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از این زبان برای توسعه برنامه‌هایی برای سیستم‌عامل‌های macOS و iOS استفاده کنند. از مهم‌ترین مزایای سویفت باید به کارآمدی، سریع، ایمن و سطح بالا بودن آن اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟