منطبق با جدیدترین نگارش
آموزش رایگان زبان برنامه‌نویسی پایتون (python) - مقدمه
چه زبان برنامه‌نویسی را سراغ دارید که ترکیب نحوی آن ساده باشد و به شما اجازه دهد روی هر پلتفرم معروفی برنامه‌نویسی کرده و برنامه‌های خود را روی آن پلتفرم اجرا کنید؟ زبانی بهتر از پایتون سراغ دارید؟ پایتون ویژگی شگفت‌انگیزی دارد، این زبان به شما اجازه می‌دهد روی یک پلتفرم برنامه خود را بنویسید و روی سایر پلتفرم‌ها از برنامه خود استفاده کنید. برعکس بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی که وعده مستقل از سکو بودن را می‌دهند، این پایتون است که به معنای واقعی کلمه به یک چنین وعده‌ای جامع عمل پوشانده است. به عقیده من پایتون فراتر از یک زبان است، به عبارت دقیق‌تر پایتون کلید ورود به دنیایی است که فرصت‌های شغلی متعددی در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر به آگهی‌های استخدامی نگاهی داشته باشید، از هر پنج مورد دست‌کم دو مورد به پایتون اشاره کرده‌اند. با توجه به نیاز روزافزون جامعه علمی کشور بر تسلط بر زبان برنامه‌نویسی پایتون، مجله شبکه تصمیم گرفت آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون را به شکل رایگان روی سایت شبکه قرار دهد. اگر دوست دارید این سری از آموزش‌ها به شکل رایگان و فارسی روی سایت مجله شبکه منتشر شود، از بخش دیدگاه‌ها در پایین همین صفحه ما را مطلعه کنید.

1606683296_1_0.gif

پایتون به شدت بر خوانایی و مختصرنویسی کدها تاکید داشته و به شما اجازه می‌دهد در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی با کمترین خط ممکن برنامه‌های خود را ایجاد کنید. پایتون یک زبان همه منظوره است، در نتیجه با کمترین مشکل ممکن می‌توانید از این زبان برای ساخت برنامه‌های مختلف استفاده کنید. در حالی که برخی از مردم تصور می‌کنند، پایتون یک زبان اسکریپت‌نویسی است، اما این زبان قدرتی به مراتب فراتر از ساخت اسکریپت‌ها دارد.

مطلب پیشنهادی

ماهنامه شبکه شماره 212 منتشر شد
پرونده ویژه «پایتون؛ خوب، بد، عالی»

سایت ماهنامه شبکه قرار است در آموزش‌های برنامه‌نویسی پایتون چه نکاتی به شما یاد بدهد؟

در این سری از آموزش‌های رایگان پایتون قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید پایتون را آماده کرده و در کوتاه‌ترین زمان از آن استفاده کنید. اگر به دنبال آن هستید به شکلی ساده این زبان را یاد گرفته و برای انجام کارهای خود از آن استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم این سری از آموزش‌های رایگان پایتون را تا انتها مطالعه کنید. بر خلاف برخی از منابع آموزشی پایتون، در سری آموزش‌های رایگان پایتون تاکید بر آن است که به شما نشان دهیم چرا پایتون متفاوت از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی است و چگونه این زبان می‌تواند در انجام کارهای مرتبط با برنامه‌نویسی به شما کمک کند. در نتیجه این آموزش‌ها نه تنها به شما خواهند گفت که برای آغاز به کار و یادگیری پایتون به چه ملزوماتی احتیاج دارید، بلکه همراه با ارائه مثال‌های کاربردی به شما کمک خواهند کرد کدهای نوشته شده در این زبان را به درستی درک کنید. با گذشت زمان که بخش‌های مختلف این آموزش‌ها را مطالعه کرده و نمونه کدها را به شکل عملی آزمایش کنید، در ادامه خواهید توانست برنامه‌های ساده‌ای نوشته و وظایفی شبیه به ارسال ایمیل از طریق پایتون را مدیریت کنید. این سری از آموزش ها پایانی بر تجربه برنامه‌نویسی با پایتون نیست، بلکه تنها یک سرآغاز است. اگر تجربه کار با پایتون یا برنامه‌نویسی را ندارید، آموزش‌های اولیه این مجموعه برای شما خواهند بود. مفاهیمی که به شما یاد خواهند داد که برنامه‌نویسی چیست و چگونه باید با اشیا مختلفی که در برنامه‌نویسی قرار دارند کار کنید.

آموزش‌های رایگان پایتون

چه اطلاعات اولیه‌ای برای یادگیری پایتون نیاز خواهید داشت؟

مهم نیست که شما با چه پلتفرمی قصد دارید از این سری آموزش‌های رایگان پایتون استفاده کنید، ما در این آموزش‌ها سعی خواهیم کرد دستورالعمل‌های نصب پایتون برای پلتفرم‌های مختلف را ارائه کنیم. به منظور آن‌که مخاطبان به بهترین شکل از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند، ما در این آموزش‌ها سعی خواهیم کرد مباحث را به شکل کلی ارائه کرده و روی یک پلتفرم خاصی متمرکز نشویم. تنها دانشی که برای استفاده از این آموزش‌ها به آن نیاز دارید این است که چگونه باید برنامه‌ها را نصب کرده، از برنامه‌ها استفاده کرده و پلتفرم مدنظر خود را برای شروع کار انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی

پایتون چیست و در چه زمینه‌هایی به کار گرفته می‌شود؟
همه چیز درباره زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و همه‌کاره پایتون

ماهنامه شبکه قرار است چه مباحثی را در پایتون به شما آموزش دهد؟

 از مهم‌ترین مباحث مورد بحث در سری آموزش‌های رایگان پایتون به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. فهمیدن این موضوع که چرا باید با کامپیوترها صحبت کنیم، روال‌ها چه هستند و چگونه هر یک از ما در طول روز از روال‌های مختلفی برای انجام کارها استفاده می‌کنیم، یک برنامه چیست و مردم چگونه با کامپیوترها صحبت می‌کنند، چرا پایتون ایده‌آل‌ترین زبان برای یادگیری است
     
  2. پایتون را چگونه باید دانلود کرده، روی پلتفرم‌های مختلف نصب کرده و از آن استفاده کنیم
     
  3. خط فرمان پایتون چیست، دستورات خط فرمان پایتون چه هستند و چگونه باید از راهنمای پایتون برای دریافت اطلاعات بیشتر استفاده کرد
     
  4. چگونه می‌توانیم از محیط توسعه یکپارچه پیش‌فرض پایتون برای برنامه‌نویسی استفاده کنیم، برنامه‌های کاربردی در آن بنویسیم و برنامه‌های نوشته شده را اجرا کنیم
     
  5. متغیرها و نوع‌های داده‌ای چه هستند و هر یک چه کاری انجام می‌دهند
     
  6. اطلاعات در پایتون چگونه ذخیره شده و ویرایش می‌شوند
     
  7. چگونه از عملگرهای پایتون برای کنترل نحوه نمایش داده‌ها باید استفاده کرد
     
  8. دستورات شرطی در پایتون چه هستند و چگونه باید آن‌ها را پیاده‌سازی کرد
     
  9. چگونه می‌توانیم از حلقه‌های تکرار استفاده کرده و انجام برخی از وظایف را تکرار کنیم
     
  10. خطاها در پایتون چه هستند و چگونه باید خطاها را برطرف کرد
     
  11. ماژول‌ها چه هستند و چگونه باید از ماژول‌ها در پایتون استفاده کرد
     
  12. رشته‌ها چه تفاوتی با سایر نوع‌های داده‌ای دارند و چگونه باید از رشته‌ها در پایتون استفاده کرد
     
  13. فهرست‌ها در پایتون چیستند و چگونه باید با فهرست‌ها کار کرد
     
  14. مجموعه‌ها در پایتون چه نقشی دارند و چگونه باید از نوع‌هایی شبیه به صف‌ها، دیکشنری‌ها، پشته‌ها و.... در پایتون استفاده کرد
     
  15. چگونه در پایتون باید کلاس‌ها را نوشته و از آن‌ها استفاده کرد
     
  16. داده‌ها در فایل‌ها چگونه ذخیره شده و ویرایش می‌شوند

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید در این سریآموزش‌های رایگان پایتون تمرکز ما روی افرادی است که هیچ‌گونه پیش‌زمینه قبلی در ارتباط با پایتون ندارند و قصد دارند این زبان را از پایه بیاموزند. البته سعی خواهیم کرد پس از پایان آموزش مقدماتی پایتون به سراغ جنبه‌های تخصصی‌تر این زبان رفته و به شما نشان دهیم که چگونه باید از چارچوب‌های پیشرفته‌ای همچون جنگو، فلسک، کتابخانه‌های پیشرفته پای‌تورچ و..... برای ساخت برنامه‌های تحت وب یا برنامه‌نویسی هوش مصنوعی استفاده کنید.

برای مطالعه تمام قسمت‌های منتشر شده آموزش‌های رایگان پایتون
اینجا کلیک کنید 

 

لطفا نظرات خود در مورد این آموزش و ادامه آن را در بخش دیدگاه در انتهای صفحه اعلام نمایید و نظارت سایر کاربران را نیز ببینید.


معرفی کانال آموزش برنامه‌نویسی و پایتون:

برنامه‌نویسی | پایتون

موضوع کانال: برنامه‌نویسی با تمرکز بر پایتون
هدف از ایجاد کانال: آموزش گام به گام جدیدترین نگارش پایتون و انتشار مقالات مفید برای برنامه‌نویسان. (کانال سری آموزش های رایگان پایتون)
لینک کانال:  Python_0to100@

Learn Python

موضوع کانال: کانال تخصصی آموزش پایتون
هدف از ایجاد کانال: هدف ما در این کانال این است که بتوانیم شما را در کم‌ترین مدت با پایتون آشنا کنیم و هر روز یک چیز جدید در این کانال یاد بگیرید.
لینک کانال:  learnpy@

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر سعید فاخری
سعید فاخری

با سلام و خسته نباشید

فایل آموزش رایگان را از کجا باید دانلود بکنم؟

ممنون میشم راهنماییم کنید


تصویر شایان حدادی
شایان حدادی

سلام دوست عزیز


دوره آموزش رایگان پایتون به صورت متنی و در قالب مقاله با ترتیب انتشار روزهای فرد هفته در سایت شبکه منتشر می‌شود.