یک شغل سودآور و تضمین شده
چگونه می‌توان به یک توسعه‌دهنده هدوپ (Apache Hadoop) تبدیل شد
امروزه با رشد روزافزون فناوری‌ها و زیرساخت‌هایی نظیر شبکه‌های اجتماعی و ظهور مفاهیمی‌ همچون وب معنایی، حجم داده‌ها و پردازش‌ها در سیستم‌های بزرگ به‌طور شگفت‌انگیزی افزایش یافته است. به‌طور مثال، یک موتور جست‌وجو در کسری از ثانیه نتایج مرتبط با محاوره‌های وارد شده توسط کاربر را ارائه می‌کند. نتایجی که برخواسته از تحلیل‌های کارآمدی است که روی اطلاعات حجیم جمع‌آوری شده از سطح وب انجام شده است. بنابراین وجود مکانیزمی‌ برای پردازش اطلاعات حجیم با هزینه‌ای مقرون به صرفه حائز اهمیت است. Apache Hadoop معمولا برای برآورده شدن چنین هدفی به کار گرفته می‌شود.

1606683296_1_0.gif

از طرفی بزرگ داده‌ها نقش تاثیرگذاری بر فرآیندهای مختلف تجاری دارند و این تاثيرگذاری هر روز پر رنگ‌تر از قبل می‌شود. از این‌رو محبوبیت فناوری‌هایی نظیر هدوپ در حال افزایش است، زیرا کسب‌و‌کارهای مختلف برای مدیریت و پردازش این حجم از داده‌ها به فناوری‌های کارآمدی نیاز دارند که اجازه دهند به شکل کارآمدی از داده‌ها استفاده کنند.

گزارشی که موسسه Marketwatch منتشر کرده نشان می‌دهد بازار هدوپ بین سال‌های 2019 تا 2025 رشد چشمگیری خواهد داشت. آن‌چه مسلم است این واقعیت است که بزرگ داده‌ها در حال گسترش هستند، بنابراین تقاضا برای هدوپ نیز افزایش می‌یابد و این به معنای افزایش مشاغل مرتبط با هدوپ به ویژه توسعه‌دهندگان هدوپ است. اکنون به پرسش اصلی این مطلب می‌رسیم که چگونه یک فرد آشنا به حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند به یک توسعه‌دهنده هدوپ تبدیل شود؟ خوشبختانه پاسخ‌های مشخصی برای این پرسش وجود دارد. در ادامه این مقاله شما هر آن‌چه در مورد یادگیری هدوپ برای کسب جایگاه سمت توسعه‌دهنده هدوپ نیاز دارید را خواهید آموخت. علاوه بر این، اگر همین حالا هم یک توسعه‌دهنده هستید و قصد تغییر اساسی در مسیر شغلی فعلی خود را دارید، این فرصت را دارید که با اضافه کردن گواهینامه کسب مهارت هدوپ به سابقه کاری خود ارتقای شغلی خود را تضمين کنید.

هدوپ چیست؟ 

Apache Hadoop چهارچوبی است که با استفاده از مدل‌های ساده برنامه‌نویسی امکان پردازش توزیع شده مجموعه داده‌های عظیم را از طریق کلاسترهای کامپیوتری فراهم می‌کند. هدوپ به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند از یک سرور تا هزاران ماشین که هر کدام محاسبات و ذخیره‌سازی محلی خاص خود را دارند پشتیبانی کند. آپاچی هدوپ مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی منبع باز را شامل می‌شود که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا از طریق شبکه‌ای از کامپیوترها مسائل مرتبط با حجم عظیمی‌ از داده‌ها و محاسبات مرتبط را پردازش کنند. به عبارت ديگر، هدوپ یک ابزار عالی برای مدیریت کامل اطلاعات حاصل از بزرگ داده‌ها و ایجاد استراتژی‌ها و راه‌حل‌های عملی بر اساس این داده‌ها است.

یک توسعه‌دهنده هدوپ چه کاری انجام می‌دهد؟

یک توسعه‌دهنده هدوپ وظیفه برنامه‌نویسی و مدیریت برنامه‌های هدوپ را در ارتباط با بزرگ داده‌ها برعهده دارد. این سمت را می‌توان با موقعیت مشابه با یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار مقايسه کرد. سایر موقعیت‌های شغلی که معمولا با توسعه‌دهنده هدوپ مرتبط هستند شامل توسعه‌دهنده بزرگ داده‌ها، مهندس بزرگ داده‌ها، معمار هدوپ و مهندس هدوپ است.

یک توسعه دهنده هدوپ به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

یک توسعه‌دهنده هدوپ موفق به تعدادی مهارت مشخص تسلط دارد، هر چند ممکن است کسب و کارها و سازمان‌های مختلف روی یک یا چند مورد از این مهارت‌ها تاکید بیشتری داشته باشند. در ادامه به فهرستی از این مهارت‌ها که یک توسعه‌دهنده هدوپ باید کسب کرده باشد اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که ضرورتی ندارد به تک‌تک این مهارت‌ها اشراف کامل داشته باشید.

  •  دانش زیربنایی هدوپ و مولفه‌های مرتبط با آن (HBase،Pig ،Hive ،Sqoop ،Flume ، Oozie  و غیره)
  •  آشنایی کافی با برنامه‌نویسی بک‌اند، به ویژه زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا، JS، Node.js و OOAD. 
  •  استعداد ذاتی برای نوشتن کدهایی که عملکرد بالا، قابلیت اعتماد و نگه‌داری زیادی دارند. 
  •  توانایی نوشتن وظایف MapReduce و اسکریپت‌های Pig Latin
  •  دانش زیاد در زمینه کار با زبان SQL، ساختار پایگاه داده، نظریه‌ها، اصول و روش‌های کار عملی با آن‌ها
  •  توانایی کار با HiveQL
  • دارای مهارت‌های عالی تحلیلی و حل مسئله به ویژه در حوزه بزرگ داده‌ها 
  •  مهارت کافی در ارتباط با مفاهیم چند ریسمانی (multi-threading) و هم‌روندی (concurrency)

یک توسعه دهنده هدوپ چه مسئولیت‌هایی دارد؟ 

بعد از آشنا شدن با مهارت‌هایی که یک توسعه‌دهنده هدوپ باید داشته باشد، حالا باید بدانیم که آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند. سازمان‌ها از یک توسعه‌دهنده هدوپ انتظار دارند که مهارت‌های زیر را داشته باشد: 

  • مسئولیت طراحی، توسعه، تدوین معماری و مستندسازی تمام اپلیکیشن‌های هدوپ را بر عهده بگیرد.
  • وظیفه نصب، پیکربندی و پشتیبانی از هدوپ را برعهده بگیرد.
  •  با استفاده از یک برنامه زمان‌بندی مشخص وظایف مرتبط با هدوپ را مدیریت کند.
  •  کدهای MapReduce را برای کلاسترهای هدوپ بنويسد و به ساخت کلاسترهای جدید هدوپ کمک کند.
  •  تکنیک‌های پیچیده و نیازهای عملکردی را به طرح‌های دقیق تبدیل کند.
  •  اپلیکیشن‌های وبی را طراحی کند تا با سرعت زیادی از داده‌ها کوئری گرفته و آن‌ها را ردیابی کنند.
  •  بهترین راهکارها و استانداردها را برای سازمان پیشنهاد داده و سپس آن‌را به واحد عملیاتی واگذار کند.
  •  آزمايشات مربوط به نمونه اولیه نرم‌افزار را انجام دهد و بر روند عملیاتی کردن ایده‌ها نظارت کند. 
  •  با استفاده از Pig و Hive پیش‌پردازش داده را انجام دهد.
  •  امنیت داده‌های شرکت و حریم خصوصی کلاسترهای هدوپ را تامین کند.
  •  HBase را پیاده‌سازی و مدیریت کند.
  •  تجزیه و تحلیل داده‌های حجیم را انجام داده و نتایج مورد نیاز را از آن استنباط کند.

موارد یاد شده مسئولیت‌های زیادی هستند که ناخواسته این پرسش را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد که یک توسعه‌دهنده هدوپ چقدر حقوق می‌گیرد.

یک توسعه‌دهنده هدوپ چه میزان دستمزد دریافت می‌کند؟

وقتی موضوع بر سر سمت‌های مرتبط با بزرگ داده‌ها در میان باشد، هدوپ در صدر جدول قرار می‌گیرد. طبق اعلام موسسه کاریابی Dice متخصصان هدوپ در سال‌های گذشته به‌طور میانگین سالانه 108،000 دلار درآمد داشته‌اند که کمی‌ بیشتر از میانگین حقوق سالانه 106،000 دلار مربوط به سایر شغل‌های بزرگ داده است. موسسه ZipRecruiter نیز به‌طور متوسط دستمزد 112،000 دلار را برای یک توسعه‌دهنده هدوپ حرفه‌ای ثبت کرده است. شرکت کاریابی Indeed نیز یک محدوده دستمزد برای مشاغل مرتبط با هدوپ در نظر گرفته است که از کمترین آن با 63،500 دلار در سال برای یک مدیر تا 141،000 دلار برای یک معمار نرم‌افزار متغیر است. توجه داشته باشید که این ارقام میانگین دستمزدهای مربوط به این مشاغل است و این بدان معنا است که معماران نرم‌افزاری وجود دارند که درآمد ساليانه آن‌ها بیش از 141،000 دلار است. شغل پر درآمدی به نظر می‌رسد، این‌گونه نیست!

چگونه یک توسعه‌دهنده هدوپ بشویم؟

در اینجا ما به اصل مطلب این مقاله می‌رسیم که چگونه می‌توانیم به یک توسعه‌دهنده هدوپ تبدیل شویم؟ با توجه به میزان دستمزدهایی که برای این سمت‌ها پرداخت می‌شود ممکن است تصور کنید که دستیابی به این حرفه‌ کار سختی است، اما لزوما این‌گونه نیست.

اول این‌که از نظر تحصیلات دانشگاهی برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده هدوپ شما به مدارک مرتبط با علوم کامپیوتر نیازی ندارید. هر مدرکی مرتبط با موضوعاتی مثل تحلیل، الکترونیک یا آمار مفید است. به لحاظ نظری شما می‌توانید هر مدرکی (روزنامه نگاری، تاریخ هنر، صنایع دستی) داشته باشید! اما باید با حوزه فناوری اطلاعات آشنا باشید.

در مرحله دوم، باید برخی از مهارت‌های ذکر شده در بالا را کسب کنید. این مهارت‌ها را می‌توانید از طریق مطالعه مستقل (کتاب، اینترنت، فیلم) یا گذراندن کلاس‌های واقعی کسب کنید. طبیعتا آشنایی با اصول هدوپ یک امر ضروری است. از آن‌جایی که هدوپ یک چهارچوب منبع باز است یادگیری و کار با آن به کمک منابع آموزشی نسبتا ساده‌ است.

مرحله بعد شامل انجام تمرینات و وظایف مرتبط با هدوپ است. به عبارت ديگر، کار نیکو کردن از پر کردن است. فراموش نکنید که برای به دست آوردن نتیجه خوب و موفق در هر کاری باید تلاش، کوشش و تمرین زیاد داشت. با تمرین زیاد خود را با شیوه کار با داده‌ها وفق دهید و در رمزگشایی، تجزیه و تحلیل و تبدیل داده‌ها تجربه کسب کنید.

در نهایت، به سراغ کسب مهارت سازمان یافته و دریافت گواهینامه برويد. منابع آنلاین زیادی وجود دارد و خیلی از شرکت‌ها هستند که گواهینامه‌های معتبر در این زمینه صادر می‌کنند. 

آینده هدوپ چگونه است؟ 

طبق گزارش Allied Market Research بازار جهانی هدوپ تا سال 2022 به 85 میلیارد دلار خواهد رسید. در فهرست 20 مهارت فناوری برتر در حوزه علوم داده‌ها، هدوپ در رتبه چهارم قرار دارد و کمبود نیروی کار واجد شرایط در این حرفه آن را به یک فرصت شغلی استثنایی تبدیل کرده است. این حجم از تقاضا به این دلیل است که شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اهمیت دادن به خواسته‌های شخصی مشتريان یک مزيت رقابتی جدی به همراه دارد. درست است که مصرف‌کننده به دنبال کالای مناسب با قیمتی قابل قبول است، اما از طرف دیگر مشتریان دوست دارند که شرکت‌ها برای آن‌ها ارزش قائل شوند و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهند. چگونه یک شرکت تلاش می‌کند تا بفهمد مردم چه می‌خواهند؟ پاسخ مشخص است، با انجام تحقیقات میدانی که مشخص می‌کند مشتریان چه درخواست‌هایی دارند. این تحقیقات میدانی با تحلیل و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها که درون بانک‌های اطلاعاتی یک سازمان یا شبکه‌های اجتماعی ذخیره‌سازی شده‌اند انجام می‌شود. 

چه فناوری کارآمدی بزرگ داده‌ها را به‌طور موثر و کارآمد پردازش می‌کند؟ این وظیفه‌ای است که هدوپ برعهده دارد. با پردازش بزرگ داده‌ها به محتوای قابل استفاده، یک شرکت می‌تواند نیازهای مصرف‌کنندگان را شناسایی کند و یک تجربه شخصی‌سازی شده در اختیار آن‌ها قرار دهد. مشاغلی که بتوانند این استراتژی را پیاده کنند مشاغلی خواهند بود که در بالای قله قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که تقاضا برای توسعه‌دهندگان هدوپ بسیار بالا است و بیشتر هم خواهد شد. کسب‌و‌کارها به افرادی نیاز دارند که بتوانند با استفاده از هدوپ تمام این داده‌ها را غربال کرده و با تبلیغات، ارائه ایده‌ها و سیاست‌گذاری‌های مناسب مشتريان را به سمت خود جلب کنند. این روشی است که امروزه تجارت با آن انجام می‌شود و اگر در انجام آن کوتاهی کنید، کسب و کار شما نابود خواهد شد.

اگر به دنبال یافتن یک حرفه مطمئن هستید که فرصت‌های زیادی در اختیارتان بگذارد، تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده هدوپ می‌تواند انتخاب شایسته‌ای باشد. اگر همین حالا یک توسعه‌دهنده هستید اضافه کردن مهارت‌های هدوپ به رزومه کاری  فرصترهای تازه‌ای در اختیارتان می‌گذارد و می‌تواند به حفظ جایگاه شغلی حال حاضر شما کمک کند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟