پایتون، یک زبان همه‌کاره و محبوب
۱۰ سایت آموزش رایگان پایتون به زبان فارسی
پایتون به‌دلیل تطبیق‌پذیری، انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های شی‌‌ءگرا، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه‌دهندگان، مهندسان داده، مهندسان نرم‌افزار و حتا هکرها است. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مورد تقاضا و قدرتمند با جامعه روبه‌رشد و فعالی از کاربران است. این زبان همه‌کاره در زمینه‌های مختلفی از علم داده و یادگیری ماشین گرفته تا طراحی بازی استفاده می‌شود. یادگیری آن نسبت به سایر زبان‌‌‌ها آسان‌تر است و محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است. اگر علاقه‌مند به برنامه‌نویسی هستید، این زبان انتخابی عالی برای شروع است. یکی از بزرگترین موانع برای کدنویسان مشتاق، اضطراب یادگیری یک زبان جدید است. Python دارای ساختار نحوی (syntax) آسانی است و به گونه‌ای طراحی شده است که مختصر و خوانا باشد. از طرفی پایتون یک زبان مفسری است؛ این بدان معنی است که شما می‌توانید هر خط کد را پس از پایان نوشتن آن اجرا کنید و به شما این امکان را می‌دهد که فورا آن را بررسی کنید. این کمک بزرگی برای کسانی است که در حال یادگیری هستند. در ادامه قصد داریم وب‌سایت‌هایی را که دارای آموزش فارسی آنلاین و رایگان پایتون هستند و دوره‌‌های پایتون موجود در آن‌ها را معرفی کنیم.

roocket.ir

 

راکت یک وب‌سایت آموزشی فارسی است که فعالیت خود را از سال ۹۴ آغاز کرده است و به آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی می‌پردازد. اگر وارد سایت شوید بخش مربوط به دوره‌های آموزشی را مشاهده خواهید کرد. البته راکت در کنار دوره‌ها به معرفی فریم‌ورک‌ها و ابزارها می‌پردازد و مقاله‌هایی در این خصوص منتشر می‌کند تا بتوانید در مسیر برنامه‌نویس‌شدن گام‌های بهتری بردارید و وارد بازار کار شوید. راکت فعالیت‌های خود را در سایت به‌شکل آموزش آنلاین، حل مشکلات برنامه‌نویسان، مقالات آموزشی و راکت‌کست (پادکست) دسته‌بندی کرده است.

راکت یک دوره رایگان آموزش پایتون نیز دارد که مباحث اولیه را قدم‌به‌قدم به شما آموزش می‌دهد و هیچ پیش‌نیازی ندارد و در صورت علاقه به پایتون می‌توانید در آن شرکت کنید. مدت زمان این دوره مبتدی پایتون ۶ ساعت و ۴۶ دقیقه است و آخرین بار در سال ۹۷ به‌روز شده است. این دوره مباحث زیر را پوشش می‌دهد:

  • بررسی پایتون و ویژگی‌های آن
  • شیوه نصب و پیاده‌سازی ابزارهای مورد نیاز برای توسعه
  • آشنایی با مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی مانند متغیرها، شروط، حلقه و...
  • کار با ویژگی‌های شی‌‌ءگرایی
  • کار با ساختارهای داده‌ای
  • کار با بانک‌های اطلاعاتی
  • آشنایی با برنامه‌نویسی سوکت
  • و...

maktabkhooneh.org

 

 

مکتب‌خونه یک سایت آموزش مجازی است که از سال ۹۰ در زمینه آموزش در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند.

در سایت مکتب‌خونه چندین دوره‌ آموزش پایتون موجود است که می‌توانید به‌رایگان در آن‌ها شرکت کنید و مهارت موردنیاز خود را کسب کنید. برای شروع بهتر است از دوره آموزش رایگان پایتون مقدماتی شروع کنید. دوره مقدماتی پایتون برای مبتدیان طراحی شده است و دانش‌پذیران برای شرکت در آن نیازی به آشنایی با برنامه‌نویسی ندارند. این دوره ۱۴ ساعته است و با این حال به‌دلیل پروژه‌محور بودن نیاز به ۴۰ ساعت زمان برای گذراندن آن خواهید داشت. دوره مذکور برای یادگیری بهتر شامل آزمون‌ها و تمرین‌ها در طی دوره است و بازخوردهای مثبتی از سوی دانش‌پذیران داشته است. در صورت قبولی در دوره، گواهینامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به نام شما صادر می‌شود. سرفصل‌های این دوره عبارتند از:

  • نصب پایتون و ویرایش‌گر
  • مقدمات و دستورات ورودی و خروجی
  • معرفی ماژول و چگونگی استفاده از آن
  • کار با رشته‌ها
  • لیست‌ها و متدهای آن
  • تاپل‌ها
  • رشته‌ها و متدهای آن
  • دیکشنری و متدهای آن
  • عمگرهای منطقی و دستور شرطی
  • حلقه‌های تکرار
  • معرفی توابع و استفاده از آن‌ها
  • برنامه‌نویسی شیءگرا

toplearn.com

 

 

تاپ‌‌لرن، وب‌سایت آموزش آنلاین دیگری است که در جهت افزایش مهارت‌های شما، دوره‌های رایگان و کاربردی بسیاری را در سایت قرار داده است. این پلتفرم آموزش آنلاین در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است و شامل آموزش‌هایی در زمیه‌های کسب‌وکار، توسعه و نگه‌داری نرم‌افزار و فناوری‌های جدید است که به‌صورت رایگان یا با هزینه کم می‌توانید برای یادگیری مهارت‌های جدید از آن‌ها بهره ببرید. دوره‌های تاپ‌لرن توسط مدرسین حرفه‌ای برگزار می‌شود و با گذراندن دوره های ویژه می‌توانید مدرک متعبر دریافت کنید.

دوره آموزش رایگان پایتون (Python)، مباحث پایتون از مقدماتی تا پیشرفته را پوشش می‌دهد. مدت زمان این دوره ۲۶ ساعت و ۳۴ دقیقه است و یکی از جامع‌ترین آموزش‌های فارسی رایگان پایتون محسوب می‌شود که نظر کاربران را نیز جلب کرده است. با مراجه به صفحه آموزش رایگان پایتون این وب‌سایت، می‌توانید رزومه مدرس و نظرها و امتیازهای کاربران به عملکرد استاد را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که این دوره، برای ناشنوایان نیز با زیرنویس فارسی در سایت قرار داده شده است.

daneshjooyar.com

 

 

دانشجویار نیز یک وب‌سایت آموزشی است  که ۵۰۰ دوره آموزشی را با بیش از ۵۰۰ مدرس برای علاقه‌مندان به یادگیری مهارت‌های جدید فراهم کرده است. این وب‌سایت در سال ۱۳۹۱ و با شعار «پل ورود به بازار کار» راه‌اندازی شده است و آموزش‌هایی در زمینه‌های فناوری اطلاعات، کسب‌وکار، طراحی و گرافیک و ... دارد.

در وب‌سایت دانشجویار می‌توانید با تماشای دوره آموزش ویدئویی آموزش پروژه محور پایتون | رایگان و با انجام چند پروژه جذاب که مدت زمان آن ۱ ساعت است، با چند پروژه جذاب و کاربردی پایتون را فرا بگیرید و با انواع چالش‌های آن آشنا شوید. تمام علاقه‌مندان به یادگیری پایتون می‌توانند در این دوره شرکت کنند؛ با این حال، قبل از مشاهده این دوره بهتر است با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی جزئی داشته باشید.

آموزش دیگری که در این وب‌سایت برای علاقه‌مندان به پایتون قرار گرفته شده است، آموزش رایگان پایتون (۲۰۲۲) -  پروژه محور و به زبان ساده است. این آموزش جامع‌تر و شامل ۸ ساعت آموزش ویدئویی است.

roxo.ir

 

 

وب‌سایت روکسو فعالیت خود را با آموزش در زمینه فناوری اطلاعات و گرافیک آغاز کرده است و اکنون در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلفی در حال فعالیت است و محتوای آموزشی باکیفیتی تولید می‌کند. روکسو محتوای آموزشی خود را به‌صورت آکادمی آنلاین روکسو، مقالات آموزشی و سری‌های آموزشی تقسیم بندی کرده است.

دوره آموزش پایتون همراه با پروژه های کاربردی (مقدماتی) که در روکسو قرار گرفته است، ۶ ساعت و ۲۹ دقیقه است و آخرین به‌روزرسانی آن در تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱۲ بوده است. نسخه زبان پایتون این آموزش python 3.x است.

مفاهیمی که پس از گذراندن این دوره یاد می‌گیرید، عبارتند از:

  • یادگیری روش صحیح برنامه نویسی (از ابتدا)
  • آشنایی با روش‌های اشکال‌زدایی یا دیباگینگ (Debugging) برنامه‌ها
  • شناخت نرم‌افزارهای مناسب جهت کار با پایتون
  • ساخت بازی با منطق و الگوریتم برنامه‌نویسی
  • درک کامل مفاهیم شیءگرایی (OOP) در زبان برنامه‌نویسی پایتون
  • نحوه استفاده از پکیج‌های خارجی (External Packages)
  • ایجاد یک پس‌زمینه ذهنی قوی درباره پایتون و ورود به دنیای برنامه‌نویسی

در این وب‌سایت علاوه بر آموزش‌ ویدئویی، مقاله‌‌های آموزشی کاربردی در زمینه پایتون از جمله ساخت ربات تلگرام با پایتون، ساخت سرور با پایتون و ... وجود دارد که می‌توانید مطالعه کنید.

codeyad.com

 

 

وب‌سایت کدیاد با هدف آموزش برنامه‌نویسی راه‌اندازی شده است. دوره‌های کدیاد شامل پرسش‌وپاسخ آنلاین و رایگان با مدرس، و پشتیبانی رایگان هستند. این وب‌سایت همچنین سیستم امتیازدهی هوشمند برای کاربران دارد.

دوره آموزش رایگان پایتون (python) - از مقدماتی تا پیشرفته موجود در کدیاد در ۴ بخش مقدماتی، پیشرفته، آموزش کتابخانه tkinter و آموزش کتابخانه instaloader برای استخراج داده از اینستاگرام، برای علاقه‌مندان به یادگیری پایتون در سایت قرار داده شده است که پس از گذراندن آن به صفر تا صد پایتون مسلط خواهید شد. این آموزش دارای تمرین‌ها برای درک بهتر مفاهیم در طول دوره است و مدت زمان آن ۲۵ ساعت و ۲۰ دقیقه است.

darsman.com

 

 

درسمن وب‌سایتی با هدف آموزش برنامه‌نویسی به علاقه‌مندان است که در سال ۹۷ راه‌اندازی شده است و آموزش‌های کاربردی و مفیدی برای ورود به بازار کار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این وب‌سایت همچنین دارای یک انجمن پرسش‌وپاسخ است که می‌توانید سوالات برنامه‌نویسی خود را در آن مطح کنید.

دوره آموزش پایتون با سرفصل های سال ۲۰۲۲ از دوره‌های رایگان و کاربردی سایت است که به آموزش رایگان پایتون در سطح مقدماتی تا متوسط پرداخته است و برای علاقه‌مندان مبتدی که نیاز دارند ابتدا مباحث مقدماتی را فرا گیرند، بسیار کاربردی است. مدت زمان این دوره ۱۴ ساعت و ۵۲ دقیقه است و سرفصل‌های آن مطابق با جدیدترین مباحث ۲۰۲۲ است.

سرفصل‌های این دوره عبارتند از:

  • تاریخچه و نسخه‌های منتشر شده زبان پایتون
  • آشنایی با ویژگی‌های و کاربردهای مهم زبان پایتون
  • دانلود، نصب و راه‌اندازی پایتون و IDEهای قابل استفاده
  • شناخت ساختار کلی یک برنامه در زبان پایتون
  • معرفی کامل دستورات ورودی و خروجی در زبان پایتون
  • آموزش کامل دستورات شرطی در زبان پایتون
  • آموزش کامل حلقه‌های تکرار و دستورات کنترل حلقه در زبان پایتون
  •  معرفی کامل ساختارهای داده‌ای در زبان پایتون
  • معرفی توابع و انواع مختلف آن در زبان پایتون
  • معرفی توابع پرکاربرد زبان پایتون (Python Built-in Functions)
  • معرفی ماژول‌ها در زبان پایتون
  • آموزش کار با انواع فایل‌ها در زبان پایتون

sabzdanesh.com

 

 

سبزدانش وب‌سایت دیگری است که به آموزش مهارت‌های مورد نیاز حوزه کامپیوتر می‌پردازد. آموزش‌های این وب‌سایت، بر پایه دانش آکادمیک، بازار کار و تکنولوژی‌های روز است و در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شده است.

این وب‌سایت آموزشی نیز به آموزش پایتون پرداخته است و محتوای مفیدی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است، با این تفاوت که آموزش پایتون موجود در سبزدانش به‌صورت محتوای متنی است و نه ویدئویی. این آموزش به‌صورت گام‌به‌گام و ساده به نکات مهم در نوشتن کدهای پایتون و سپس مفاهیم و ویژگی‌های پایتون می‌پردازد.

filoger.com

 

 

فیلاگر وب‌ساتی است که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. در این وب‌سایت یادگیری ماشین و NLP با پایتون و آموزش پایتون مقدماتی هوش مصنوعی از آموزش‌های مفید پایتون هستند که می‌توانید به‌رایگان از آن‌ها استفاده کنید. یادگیری ماشین و NLP با پایتون در فیلاگر به‌صورت کاملا ساده آموزش داده شده است که در عین حال مفاهیم کلیدی و مهم را پوشش می‌دهد. این دوره برای کاربرانی که به حوزه دیتاساینس علاقه‌مند هستند نیز مناسب است و مدت زمان آن ۱۵ ساعت است.

دوره دیگر پایتون موجود در سایت، آموزش پایتون مقدماتی هوش مصنوعی، ۴ ساعته است و در آن با اهمیت شغل دیتاساینتیست و مهندسی هوش مصنوعی و اهمیت یادگیری زبان پایتون آشنا می‌شوید. فراموش نکنید که هدف این دوره، آموزش پایتون برای هوش مصنوعی است.

codelearnco.ir

 

 

کدلرن یک پلتفرم آموزش برنامه‌نویسی است که دوره‌های آموزشی مفید و رایگانی از جمله آموزش PHP، آموزش #C، آموزش پایتون و ... در آن موجود است.  آموزش رایگان پایتون (python) این وب‌سایت، یک دوره در سطح مقدماتی تا پیشرفته است که به‌صورت مفهومی و همراه با تمرین در هر فصل، به آموزش پایتون پرداخته است تا مخاطبان دوره بتوانند کاملا به مباحث آن مسلط شوند. این دوره برای تمام علاقه‌مندان به پایتون مناسب است و محدودیت سنی و پیش‌نیازی ندارد و تنها باید با مفاهیم ساده کامپیوتر آشنا باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر محسن
محسن

خیلی مطلب فوق العاده ای بود، من از سایت درسمن و دوره هاش استفاده میکنم بی نظیر است، مخصوصا آموزش پایتون درسمن که میشه گفت یک اثر هنری است خیلی روان و جامع و کاربردی هست و مهم تر از همه اینکه رایگان هم هست.


تصویر شیرازی
شیرازی

سلام و وقت بخیر

سایت های خوبی رو معرفی کردید بنظر من بهترین سایت آموزشی برنامه نویسی درسمن هست تدریس خوب مدرس و همچنین پشتیبانی خوبشون بهترین انتخاب برای یادگیری هست.