فناوری اطلاعات (IT) چیست و چگونه به دنیای مشاغل این حوزه وارد شویم؟
برای بسیاری از مردم، فناوری اطلاعات (IT) سرنام Information Technology اساساً اشاره به افراد نامشخصی دارد که وقتی برای مشکل رایانه‌ای نیاز به کمک دارید، با آن‌ها تماس برقرار می‌کنید. در حالی که این دیدگاه از فناوری اطلاعات کاملاً اشتباه نیست، با این حال تعریف دقیق‌تری برای آن وجود دارد. اگر به دنبال شناخت بهتر فناوری اطلاعات و بسیاری از جنبه‌های این حوزه هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

1606683296_1_0.gif

فناوری اطلاعات چیست

فناوری اطلاعات (IT) به استفاده از کامپیوترها، فضای ذخیره‌سازی، شبکه و سایر دستگاه‌های فیزیکی، زیرساخت‌ها و روش‌هایی برای ساخت، استفاده، ذخیره‌سازی، ایمن‌سازی و مبادله اطلاعات به شکل دیجیتالی اشاره دارد. به‌طور معمول، اصطلاح فناوری اطلاعات اشاره به انجام کارهای شخصی یا تجاری با تجهیزات الکترونیکی حافظه‌دار و گاهی اوقات هوشمند دارد. استفاده تجاری از فناوری اطلاعات می‌تواند به بهره‌مندی از فناوری کامپیوتر و ارتباطات تلویزیونی اشاره داشته باشد.

Harvard Buѕіnеѕѕ Rеvіеw  اولین موسسه‌ای بود که برای اولین بار از اصطلاح فناوری اطلاعات استفاده کرد تا تفاوت میان ماشین‌هایی که برای انجام کار خاصی ساخته شده‌اند و قادر به انجام کارهای محدودی هستند را نسبت به ماشین‌های محاسباتی همه‌منظور‌ه‌ای که برنامه‌ریزی شده‌اند تا وظایف مختلفی را انجام دهند نشان دهد. همان‌طور که صنعت فناوری اطلاعات از اواسط قرن بیستم پیشرفت کرد، قابلیت‌های رایانه‌ها نیز افزایش یافت، در حالی که انرژی مصرفی و هزینه خرید دستگاه‌ها کاهش یافت. رویکردی که امروزه با ظهور فناوری‌های جدید تداوم پیدا کرده است.

فناوری اطلاعات کامپیوتری چیست؟

فناوری اطلاعات کامپیوتری (CIT) به استفاده از رایانه‌ها، شبکه‌ها، زبان‌های کامپیوتری و داده‌ها درون یک سازمان برای حل مشکلات سازمانی اشاره دارد. برای نیل به این هدف، افراد روی یادگیری مفاهیمی مثل برنامه‌نویسی، شبکه‌سازی، مدیریت سیستم‌ها و توسعه زیرساخت‌های اینترنتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اساسی‌ترین تعریف برای فناوری اطلاعات به‌کارگیری فناوری برای حل مشکلات سازمانی یا تجاری در مقیاس وسیع است. به‌طور معمول، متخصصانی که تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم کامپیوتر دارند، گرد هم جمع می‌شوند تا مفهومی به‌نام واحد فناوری اطلاعات را به‌وجود آورند. در این‌جا سه رکن اصلی وجود دارد که شالوده یک مرکز فناوری اطلاعات را پدید می‌آورد:

حاکمیت فناوری اطلاعات  (IT governance): مفهوم فوق به ترکیبی از اصول و نتایجی اشاره دارد که اطمینان حاصل می‌کند سیستم‌های فناوری اطلاعات به طور مؤثری اجرا می‌شوند و همسو با اهداف سازمان هستند.

عملیات فناوری اطلاعات (IT ореrаtіоnѕ): اشاره به یک دسته‌بندی برای انجام فعالیت‌های روزانه یک مرکز فناوری اطلاعات دارد. عملیات می‌توانند ارائه خدمات پشتیبانی فناوری، تعمیر و نگهداری شبکه، تست امنیتی، وظایف مرتبط با مدیریت و پیکربندی دستگاه‌ها و انجام پروژه‌های مشتریان باشد.

سخت‌افزار و زیرساخت: اشاره به تمام مولفه‌های فیزیکی زیرساخت فناوری اطلاعات دارد. این بخش از فناوری اطلاعات شامل راه‌اندازی و نگهداری از ابزارهایی مانند روترها، سرورها، سیستم‌های سیار و تجهیزات شخصی است.

اصطلاح فناوری اطلاعات به گونه‌ای رشد کرده است که مجموعه‌ای از فناوری‌ها و رشته‌های مرتبط را در بر می‌گیرد. فناوری اطلاعات شامل سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، از جمله سخت‌افزار محاسباتی، سیستم‌های عامل (OS)، نرم‌افزارهای کاربردی و داده‌هایی است که برای تولید اطلاعات مفید پردازش می‌شوند. با گذشت زمان، هر یک از این مؤلفه‌ها و کارکردهای فناوری اطلاعات پیچیده‌تر شده‌اند و زیرشاخه‌های روزافزونی از فناوری‌ها و متدولوژی‌ها را در بر می‌گیرند. به‌عنوان مثال، توسعه به عنوان یک مرحله نسبتا خطی آغاز شد که در آن تحلیلگران سیستم و برنامه‌نویسان کدنویسی می‌کردند تا به یک هدف تجاری دست یابند. با این‌حال، این روند در گذر زمان تغییر کرد و شکل تکامل‌یافته‌تری پیدا که امروزه تحت عناوینی مثل دواپس از آن نام برده می‌شود. فناوری‌هایی مانند مجازی‌سازی و کانتینری‌سازی، ارتباط میان سیستم‌ عامل‌ها و سخت‌افزارهای میزبان را به مرز جدیدی سوق دادند و تحولات بنیادینی در دنیای فناوری اطلاعات رقم زدند. در نتیجه، فناوری اطلاعات دیگر همچون گذشته ساده نیست و پیچیدگی‌ها خاص خود را دارد. محیط‌های رایانش ابری در حال حاضر کامل شده‌اند و حتی جایگزین منابع مهمی شدند که برخی شرکت‌ها در دنیای واقعی توانایی خرید آن‌ها را ندارند. به‌طور مثال، شما می‌توانید از قابلیت‌های یک سرور قدرتمند به شکل مجازی استفاده کنید بدون آن‌که مجبور به خرید یک نمونه واقعی باشید.

مثال‌هایی از مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات

در ادامه چند نمونه از مسیرهایی که روند ورود به این صنعت فناوری اطلاعات را امکان‌پذیر می‌کنند بررسی می‌کنیم:

 

متخصص کامپیوتر: به‌طور معمول این شغل به مدرک لیسانس در حوزه علوم کامپیوتر نیاز دارد. در ساده‌ترین حالت، یک متخصص کامپیوتر وظیفه پاسخ‌گویی به مشکلات مربوط به نرم‌افزارهای کامپیوتری و تجهیزات سخت‌افزاری، پیکربندی تجهیزات و آموزش علوم کامپیوتر را دارد. به‌طور مثال، افرادی که در مدارس مسئولیت مدیریت کامپیوترها را دارند به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات شناخته می‌شوند. علاوه بر این، متخصصان کامپیوتر می‌توانند در زمینه کار با انواع مختلف نرم‌افزارها مثل برنامه‌های مدیریت پایگاه داده، توسعه ابزارهای محیطی و نرم‌افزارهای کاربردی صاحب تخصص باشند. متوسط ​​دستمزد سالانه برای این موقعیت شغلی در کشوری مثل ایالات متحده 53000 دلار است و در گروه مشاغل با رشد سریع قرار دارد.

 

مدیر سیستم‌های شبکه و کامپیوتر: در حالت کلی، این شغل نیز نیازمند مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر است، هرچند برخی از کارفرمایان از داوطلبان مدرک بین‌المللی یا مهارت را درخواست می‌کنند. به‌طور معمول، سازمان‌ها به دنبال استخدام افرادی هستند که تجربه و مهارت قبلی در این زمینه داشته باشند. گزارشی که اداره کار و آمار ایالات متحده منتشر کرده نشان می‌دهد متوسط حقوق این مشاغل برابر با 82 هزار دلار است. وظایف روزانه در این عنوان شغلی می‌تواند نگهداری از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تحت شبکه، پشتیبان‌گیری از داده‌ها و عیب‌یابی مشکلات شبکه باشد. برای انجام این کار، باید بدانید که چگونه از نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده و همچنین نظارت بر شبکه و داشبوردهای وب‌محور استفاده کنید.

 

معمار شبکه‌های کامپیوتری: یک پله بالاتر از مدیر شبکه است و معمولاً برای احراز آن به مدرک لیسانس و تجربیات قبلی در فناوری اطلاعات نیاز دارید. متخصصان در این شغل مسئولیت طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌هایی مثل شبکه‌های اینترانت، شبکه‌های محلی (LAN) و شبکه‌های گسترده (WAN) را بر عهده دارند. طبق گزارش اداره آمار ایالات متحده، متوسط حقوق دریافتی این عنوان شغلی برابر با 109000 دلار است. معماران شبکه اغلب نیاز به درک انواع پروتکل‌های ارتباطی، نرم‌افزارهای تحت شبکه، ابزارهای مدیریت تجهیزات شبکه، معماری‌های زیربنایی، توپولوژی‌ها، نحوه عملکرد تجهیزات سخت‌افزاری شبکه و... را دارند. گاهی اوقات معماران شبکه باید با مشتریان و فروشندگان تجهیزات در تعامل باشند، بنابراین باید اطلاعات اولیه‌ای در ارتباط با امور حسابداری داشته باشند.

مدیر پایگاه داده: این حوزه که به سرعت در حال رشد است، پیرامون برنامه‌ریزی و حصول اطمینان از ذخیره‌سازی درست داده‌هایی مانند اطلاعات مالی و مشتریان است. این مشاغل اغلب در شرکت‌های تخصصی هستند که به سایر شرکت‌ها خدمات ارائه می‌کنند یا در صنایع مرتبط با داده‌ها مثل موسسات مالی پیدا می‌شوند. به‌طور معمول، متوسط حقوقی که این افراد در کشورهایی مثل ایالات متحده دریافت می‌کنند برابر با 90000 دلار است. اکثر کارفرمایان انتظار دارند که نامزدهای احراز این شغل مدرک لیسانس در رشته‌های فناوری اطلاعاتی یا مرتبط با علوم کامپیوتر داشته باشند. درک نحوه کار نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده و ابزارهای سیستمی، نرم‌افزارهای وب و تسلط بر بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای و به ویژه SQL اهمیت زیادی در احراز این موقعیت شغلی دارد.

 

تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری: این شغل که به عنوان مهندس سیستم نیز شناخته می‌شود نیازمند شناخت دقیق سامانه‌های تجاری و فناوری اطلاعات است. درست همانند سایر مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، برای این شغل به مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا اطلاعات نیاز دارید، با این‌حال، تسلط بر مفاهیم دیگر حوزه‌های مرتبط با تحلیل سامانه‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. از مهارت‌های مهم حوزه کامپیوتر که باید اطلاعات کافی در مورد آن‌ها داشته باشید باید به تسلط بر ابزارهای برنامه‌ریزی، مدیریت پایگاه داده، نرم‌افزارهای توسعه و... اشاره کرد. در عین حال، افرادی که عهده‌دار این مسئولیت می‌شوند باید بتوانند از سیستم‌های کامپیوتری برای رسیدگی به مسائل مدیریتی مانند جریان‌های کاری، فرآیندهای توسعه و کنترل استفاده کنند. درست به همان صورتی که کسب‌وکارها به سمت محاسبات ابری حرکت می‌کنند، بازار کار تحلیل‌گران نیز داغ خواهد شد. به‌طور معمول، ​​دستمزد دریافتی این مشاغل برابر با 88 هزار دلار در سال است.

تحلیل‌گر امنیت اطلاعات: یکی از سریع‌ترین مشاغل در حال رشد فناوری اطلاعات است که انتظار می‌رود تا سال 2028 افزایش 32 درصدی را تجربه کند. متخصصان این حوزه وظیفه نگه‌داری از شبکه‌ها و سیستم‌های شرکتی در برابر حملات سایبری را دارند. متخصصان احراز این شغل معمولاً مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر دارند، به علاوه برخی از آن‌ها سابقه کار در حوزه‌های دیگر فناوری اطلاعات مثل شبکه را دارند. متخصصان در این زمینه باید آشنایی کامل با شبکه‌های کامپیوتری داشته باشند تا بتوانند امنیت زیرساخت‌ها را تامین کنند. به‌طور معمول، متوسط درآمد این شغل 98000 دلار در سال است.

مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، تنها چند مورد از صدها عنوان شغلی جذابی است که در دنیای فناوری اطلاعات وجود دارد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، هر کدام از این مشاغل بازار کار خوبی دارند و همگی نیازمند تخصص و مهارت هستند. بنابراین سرمایه‌گذاری روی یادگیری این مهارت‌ها فرصت‌های شغلی خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد.

چه زمینه‌هایی با فناوری اطلاعات کامپیوتری مرتبط هستند؟

دانشجویان علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات معمولاً تشنه فناوری‌های جدید هستند. آن‌ها کنجکاو و خلاق، صبور و مسئولیت‌پذیر هستند. آن‌ها از همکاری در برنامه‌ریزی و ساخت فناوری‌های جدید لذت می‌برند و این توانایی را دارند که هم مستقل و هم در یک محیط گروهی کار کنند. موارد زیر همگی در زیرمجموعه اصلاح فناوری اطلاعات قرار می‌گیرند:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟