اگر توسعه‎دهنده نرم‎افزار هستید این مطلب درباره آینده شغلی شما است
21 گرایش پر رونق و کم رونق دنیای برنامه نویسی (بخش دوم)
در این مقاله فهرستی از پررونق‎ترین‎های دنیای برنامه‎نویسی و آن‎ها که دیگر چندان مورد استقبال این حوزه از فناوری نیستند را مورد بررسی قرار دادیم. البته به این نکته توجه کنید که این فهرست ممکن است مورد تأیید همه کارشناسان نباشد، اما همین اختلاف سلیقه‎ها برنامه‎نویسی را به یک حرفه همیشه جذاب تبدیل کرده است.

1606683296_1_0.gif

به‎طور معمول، برنامه‎نویسان توجهی به دنیای مد و ماهیت هیجانی آن ندارند. در دنیای مد هر دوره یک موضوع جذاب بر سر زبان‎ها می‎افتد و ظرف مدت کوتاهی تب و تاب آن فروکش می‎کند. اما در دنیای فناوری، علوم و ریاضی قوانین و ضوابطی هستند که فراز و فرود یک موضوع را تعریف می‎کنند. به‌طور صریح و روشن نمی‎توانیم این جمله را به زبان آوریم که حرفه برنامه‎نویسی عاری از گرایش و اشتیاق است. تفاوت اینجا است که گرایش‌های برنامه‎نویسی عمدتاً به‌سمت بهره‎وری بیشتر، سفارشی‎سازی وسیع‎تر و سهولت در استفاده سوق پیدا می‎کنند. هر فناوری جدیدی که یکی از این خصوصیات را برآورده کند، نسل پیشین را تحت‌الشعاع قرار می‎دهد. در اینجا شایسته‌سالاری ملاک است نه هوس‎های زودگذر.

جهت مطالعه بخش اول این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مطلب پیشنهادی

21 گرایش پررونق و کم‌رونق دنیای برنامه‌نویسی (بخش اول)
اگر توسعه‎دهنده نرم‎افزار هستید این مطلب درباره آینده شغلی شما است

پررونق: اسپارک    کم‎رونق: هادوپ

این روزها چهارچوب متن ‎باز محاسبات خوشه‎ای اسپارک نگاه‎ها را به‌سمت خود معطوف ساخته و باعث شده است تا مدل هادوپ کمی‎ قدیمی‎ به نظر برسد. اسپارک با قرض گرفتن بهترین ایده‎های هادوپ و اصلاح و بهبود آن‌ها قادر به استخراج حجم عظیمی‎ از داده و به‎روزرسانی آن‌ها با سرعتی بسیار بیشتر است. کلید موفقیت اسپارک در این موضوع نهفته شده که به‌جای درخواست نوشتن هر چیزی در سیستم فایل توزیع شده، داده را در حافظه پرسرعت نگه می‎دارد. مسلماً خیلی از افراد نیز هستند که بیشتر از رقابت جنبه مشارکتی این دو چهارچوب برای آن‎ها مهم است. این افراد با ترکیب دو چهارچوب فوق با هم از سرعت پردازش بالای اسپارک در کنار سیستم توزیع فایل هادوپ استفاده می‎کنند. 

مطلب پیشنهادی

چه آینده‌ای پیش روی زبان محبوب پی‌اچ‌پی است؟
پی‌اچ‌پی زبان محبوب توسعه‌دهندگان و سازمان‌‌ها

پررونق: هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی    کم‎رونق: بزرگ‌داده‎ها

هیچ‌کس هنوز به‌درستی نمی‎داند عبارت هوش مصنوعی به چه معنا است و همین به فروشندگان، به‌ویژه از زمانی که اصطلاح داده‎های حجیم هم مطرح شد، کمک زیادی کرده است. آن‌ها با در اختیار گرفتن اصطلاحات هوش مصنوعی و با به‎روزرسانی پردازش داده‎های حجیم الگوريتم‎هایی را به وجود آورده‎اند که می‎توانند تمام داده‎های ما را کند و کاو کنند. با به امانت گرفتن الگوریتم‎های پیچیده‎تر از 50 سال تحقیق در زمینه هوش مصنوعی، حالا شانس بیشتری برای پیدا کردن سر نخ‎هایی در این زمینه داریم.ابزارها با بهره‎گیری از چهار چوب‎های یادگیری ماشینی می‎توانند به محاسبات شناختی دست پيدا کنند. حالا واتسون ای‎بی‎ام را در اختیار دارید که می‎توان از آن برای حل مسائل استفاده کرد. 

مطلب پیشنهادی

اگر در کدنویسی تازه کار هستید، اول این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید
سکوی پرتاب تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای

پررونق: اپلیکیشن‎های وب یک ‌صفحه‎ای      کم‎رونق: سایت‎ها

ما هنوز دوره‎ای را که نشانی‎های اینترنتی با متن‎های ایستا و عکس به صفحات وب اشاره داشتند را فراموش نکرده‎ایم. قرار دادن تمام اطلاعات در مجموعه‎ای از صفحات وب جداگانه و نام‎گذاری آن به‌نام سایت کار راحتی نیست. گروه طراحی باید ساعت‎ها روی نقشه یک سایت وقت صرف کند تا بتواند نشانی‎دهی و گشت ‎و گذار بین صفحات را به‌شکلی کاربردی و در عین حال زیبا ایجاد کند. اپلیکیشن‎های جديد وب مجموعه‎ای از اطلاعات کوچک تا بانک‎های اطلاعاتی حجیم هستند که در یک صفحه با محتوا پر شده‎اند. این اپلیکیشن وب اطلاعات درخواستی را از بانک اطلاعاتی استخراج و در یک صفحه واحد به نمایش می‎گذارد. برای ساخت یک صفحه وب نیازی به استفاده از اجزای اضافی برای صفحه‎بندی و نمایش محتوا نیست. لایه داده کاملاً از لایه فرمت و صفحه‎بندی جدا است و به‎راحتی می‎توان برای هر زیرساختی (موبایل یا دسکتاپ) یک صفحه‎بندی مجزا و سازگار ایجاد کرد.

پررونق: اپلیکیشن‎های وب موبایل      کم‎رونق: اپلیکیشن‎های مرسوم موبایل

فرض کنید شما یک ایده جالب درباره محتوای موبایل دارید. برای اجرای آن در پلتفرم‎های مختلف باید نسخه‎های جداگانه‎ای از آن‎ را برای iOS، آندروید، ویندوز یا حتی سیستم‌عامل بلک‎بری طراحی کنید. هر کدام از این‌ها به یک گروه جداگانه از متخصصان زبان‎های برنامه‌نویسی مجزا نیاز دارد. برای توزیع و رساندن آن به دست کاربر نهایی نیز باید از روش‎های مختلف استفاده کرد. یک روش دیگر این است که یک اپلیکیشن HTML ایجاد کنید و با قرار دادن آن روی یک سایت آن ‎را روی تمام زیرساخت‎ها اجرا كنيد. بعد از ایجاد تغییرات و به‎روزرسانی نیز دیگر نیاز نیست در صف درخواست بازبینی توسط فروشگاه اپ منتظر بمانید. حالا که لایه HTML در حال سریع‎تر شدن است و اجرای آن روی تراشه‎های پرسرعت صورت می‎گیرد، می‎توان این شیوه را خیلی راحت‎تر جایگزین اپلیکیشن‎های اصلی موبایل کرد.

مطلب پیشنهادی

برنا‌مه‌نویسی را بر فراز ابرها تجربه کنید

پررونقاندروید      کم‎رونق: iOS

همین چند سال پیش بود که مردم روبه‌روی فروشگاه‎های اپل صف‎های طولانی تشکیل می‎دادند، اما حالا اوضاع عوض شده است. با وجود اینکه آی‎فون و آی‎پد هنوز هم طرف‌داران خاص خود را دارند و از رابط کاربری کامل و منحصر به فرد خود تعریف می‎کنند، اما میزان فروش محصولات اندرويد همچنان رو به افزایش است.
 گزارش‎ها حاکی از آن است که بیشتر از80 درصد تلفن‎های فروخته شده در سال‎های اخیر اندرويد بوده‎اند. دلیل آن هم کاملاً روشن و مربوط به قیمت است . در حالی که دستگاه‎های iOS همچنان گران‎قيمت هستند، دنیای اندرويد مملو از شرکت‎هایی است که تبلت‎هایی بعضاً با یک پنجم قیمت آی‎پد تولید می‎کنند. صرفه‌جویی در هزینه همیشه یک عامل محرکه قوی بوده است.
متن‎ باز بودن را نیز نباید دست‌ کم گرفت. هر کس می‎تواند در این بازار به رقابت بپردازد . انواع و اقسام تبلت‎های اندرويد از بزرگ و کوچک موجود است. انواع مختلفی از دوربين‎های اندرويد و حتی یخچال‎های اندرويدی نیز وجود دارد. با بستری که گوگل فراهم کرده است، هر کس هر ایده‎ای در سر داشته باشد، می‎تواند آن‎ را عملی کند. اپل نیز در حال یادگیری از اندرويد است. آی‎فون 6 با چند اندازه مختلف صفحه‎نمایش عرضه شد و کسی چه می‎داند شاید دوباره آن صف‎های طویل تکرار شود.

مطلب پیشنهادی

بابا مامان؛ دوست دارم به جای زبان فرانسه برنامه‌نویسی پایتون یاد بگیرم!
استقبال از برنامه‌نویسی در میان کودکان و مدارس

پررونق: GPU      کم‎رونق: CPU

وقتی نرم‎افزار ساده باشد و دستورالعمل اجرای آن به‌ صورت خطی و منظم تعریف شده باشد، CPU به مهم‎ترین بخش یک کامپیوتر تبدیل می‎شود ، زیرا می‎تواند از عهده تمام کارها برآید. اما حالا که بازی‎های ویدئویی با چنان ساختار پیچیده گرافیکی ساخته می‎شوند که باید به‌صورت موازی پردازش شوند، کارت گرافیک این نقش را به عهده گرفته است. حالا دیگر کارت‎های گرافیک پرقدرت و گران‎قيمتی وارد بازار شده است که اغلب نیاز علاقه‌مندان حرفه‎ای بازی را برطرف می‎کند. علاقه‌مندان بازی تنها کسانی نیستند که پردازنده گرافیکی (GPU) نیاز دارند. 
دانشمندان کامپیوتر حالا بسیاری از پردازش‎های موازی را با استفاده از GPU صدها بار سریع‎تر انجام می‎دهند.

مطلب پیشنهادی

Cross Cloud چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد

پررونق: GitHub    کم‎رونق: رزومه کاری

مطمئناً شما می‎توانید هرگونه اطلاعاتی که لازم دارید از سایت‎های اینترنتی به دست آورید و درست نبودن اطلاعات کم‌اهمیت (مثل اخبار مربوط به هنرمندان) مشکلی برای شما ایجاد نمی‎کند. اما خواندن کد نوشته شده توسط افراد دیگر بسیار پراهمیت‎تر و آموزنده‎تر است. آیا آن‌ها از توضیحات کافی در کدنویسی خود استفاده کرده‎اند؟ آیا آن‌ها با نوشتن کدها و دستورالعمل‎های طولانی و غیرضروری زمان و منابع زیادی را هدر می‎دهند؟ آیا جایی برای امکان استفاده از افزونه‎ها برای گسترش این اپلیکیشن در کدهای آن در نظر گرفته شده است؟ با یک نگاه اجمالی به این کدها می‎توان جواب این‎ گونه سؤالات را یافت. به همین دلیل است که مشارکت در پروژه‎های متن ‎باز به‌ویژه برای افرادی که به‌دنبال شغل هستند، هر روز بیشتر اهمیت می‌یابد. پیدا کردن و به‌اشتراک‌گذاری کد پروژه‎های اختصاصی کار دشواری است، اما کدهای متن ‎باز را می‎توان هر جایی یافت. بهتر است یک مکان مطمئن برای پیدا کردن آن‌ها انتخاب کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟