استقبال از برنامه‌نویسی در میان کودکان و مدارس
بابا مامان؛ دوست دارم به جای زبان فرانسه برنامه‌نویسی پایتون یاد بگیرم!
همین دو هفته پیش بود که خبری در ارتباط با حذف درس تاریخ و جغرافیا در کشور استرالیا را نوشتم. هر چند اتخاذ چنین تصمیمی موافقان و مخالفت خاص خود را داشت اما در نهایت تصمیم دولت استرالیا بر حذف این درس و جایگزین کردن کدنویسی در مدارس ابتدایی این کشور به تصویب رسید. اما به‌نظر می‌رسد، دامنه این‌گونه تصمیمات رو به افزایش است و کشورهای مختلف یکی پس از دیگری تسلیم دنیای کامپیوترها می‌شوند. این‌بار زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون به میدان وارد شده است.

1606683296_1_0.gif

اگر پرونده ویژه برنامه‌نویسی ماهنامه را مطالعه کرده باشید، ما در آن ویژه‌نامه به معرفی ابزارها و سایت‌هایی پرداختیم که کودکان و نوجوانان با استفاده از راهکارهای آن توانایی یادگیری برنامه‌نویسی و کدنویسی را خواهند داشت. البته عمده منابع آن مقاله بر زبان رابی تأکید داشتند، اما زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری نیز وجود دارند که مناسب کودکان است.

مطلب پیشتهادی: ۷ ابزار برنامه‌نویسی ویژه کودکان

در این رابطه به تازگی نظرسنجی جدیدی منتشر شده است، این نظرسنجی نشان می‌دهد یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون بسیار محبوب‌تر از یادگیری زبان فرانسه در مدارس ابتدایی است. در این نظرسنجی از هر ده زوج صاحب فرزند مستعد برای ورود به مقطع ابتدایی، شش زوج تمایل دارند، مدارس ابتدایی به جای آموزش زبان فرانسه کدنویسی را به فرزندان آن‌ها آموزش دهد. 75 درصد مدارس اعلام کرده‌اند به جای آن‌که یک زبان برنامه‌نویسی خارجی را آموزش دهند، ترجیح می‌دهند نحوه برنامه‌نویسی ربات‌ها را در مدارس به دانش‌آموزان یاد دهند. مؤسسه تحقیقاتی Ocado به مدت یک سال نزدیک به 1000 دانش‌آموز 5 تا یازده سال، 1000 دانش‌آموز 11 تا 16 سال و 1000 نفر از والدین آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. هدف از این نظرسنجی ارزیابی پیشرفت درس رایانه در مدارس ابتدایی اعلام شده است. نتایج به دست آمده از این ارزیابی نشان می‌دهد، والدین، مدارس و دانش‌آموزان علوم کامپیوتری را گزینه آسان‌تری نسبت به زبان فرانسه می‌دانند.

مطلب پیشنهادی: آموزش کدنویسی به کودکان

در حالی که نتایج به دست آمده از این نظرسنجی مثبت ارزیابی شده و باعث به وجود آمدن دلگرمی‌هایی شده است، اما در طرف مقابل این نظرسنجی یکسری نگرانی‌ها را نیز نشان داده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد شور و اشتیاق در دانش‌آموزانی که از مدرسه ابتدایی به یک مقطع بالاتر می‌روند کاسته می‌شود. به‌طور مثال، 53 درصد بر این باور هستند که علوم کامپیوتر GCSE ( سرنام General Certificate of Secondary Education  به معنی گواهی عمومی آموزش ثانوی) به نظر گزینه آسانی در مدارس به شمار می‌روند. پل کلارک، مدیر فناوری مؤسسه اکادا در این‌ باره گفته است: « نمونه ذکر شده یک مشکل جدی و گسترده‌ای است که ما در زمینه واژه علوم کامپیوتری در انگلستان با آن روبرو هستیم، که نشان می‌دهد با یک نظم مهندسی جدی درمان نمی‌شود.» او به صورت کنایه آموزی گفته است: «این مشکل تنها به مرور زمان حل خواهد شد، زمانی که ما به مهندسان نرم‌افزار و کارشناسان فناوری اطلاعاتی نیاز پیدا کنیم که بتوانند به اقتصاد دیجیتالی انگلستان کمک کنند.»

Rapid Router یک منبع آموزشی کارآمد

در همین رابطه Ocado Technology پیشنهاد داده است علوم کامپیوتر را همچون دروس ریاضیات و انگلیسی باید در مدارس اجباری کرده و ضمن آموزش بیشتر معلمان در این زمینه، برنامه‌های کمک درسی در مدارس ارائه شود. به‌طور مثال، Rapid Router یک منبع آموزشی رایگان در این زمینه به شمار می‌رود. این منبع آموزش تاکنون مورد استفاده بیش از 30  هزار مدرسه بوده و به معلمان و دانش‌آموزان در این زمینه کمک کرده است. ویژگی چندرسانه‌ای بودن این منبع آموزشی باعث شده است تا یادگیری مهارت‌ها به شیوه بسیار قدرتمندی در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار داشته باشد.
سطوح اول و دوم به عنوان سطوح کلیدی و پایه‌ای برای دانش‌آموزان به شمار رفته که به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌های برنامه‌نویسی که شامل کدنویسی بازی‌ها است را یاد بگیرند. دانش‌آموزان با چالش‌های پیش رو در این مقطع سطح مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند. سطوح بالاتر از سطح 2 به دانش‌آموزان کمک می‌کند از منابع ویژه‌ای که به آن‌ها یادگیری زبان برنامه‌نویسی پیتون را آموزش می‌دهد استفاده کنند. در همین ارتباط یکسری ویدیوهای آموزشی نیز توسط متخصصان و کارشناسان آماده شده است. این ویدیوها به معلمان کمک می‌کند با اصول محاسبات آشنا شوند. این منبع آموزشی در مجموع 109 سطح دارد. از سطوح 92 تا 109 دانش‌آموزان با اصول مقدماتی و متوسطه زبان برنامه‌نویسی پیتون به‌طور کامل آشنا خواهند شد. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این منبع آموزشی به آدرس codeforlife مراجعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟