مزیت یادگیری Node.js چیست؟
چگونه به عنوان یک مبتدی Node.js را بیاموزیم؟
شبیه به بسیاری از فناوری‌ها، Node.js موافقان و مخالفان خود را دارد. اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که به‌طور گسترده توسط وب‌سایت‌های بزرگی مثل Uber، LinkedIn و PayPal استفاده می‌شود. اگر قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی وب را دارید و دوست دارید شغلی خوب در این زمینه پیدا کنید، این فناوری را باید برگ برنده خود در زمان آماده‌سازی رزومه در نظر بگیرید.

1606683296_1_0.gif

Node.js چیست؟

Node.js یک محیط زمان اجرا بین پلتفرمی منبع باز است که با جاوا اسکریپت نوشته شده است. این موتور بر روی موتور جاوا اسکریپت V8 کروم ساخته شده است که کد جاوا اسکریپت را تجزیه و اجرا می‌کند. Node از یک مدل I/O مبتنی بر رویداد و غیر مسدود کننده استفاده می‌کند که باعث می‌شود پردازش درخواست‌ها به شکل سریع‌تر و روان‌تری انجام شود. این مدل برنامه‌نویسی یکی از دلایل اصلی محبوبیت Node است.

Node برای ساختن نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که به تعاملات همگام و هم‌زمان نیاز دارند، مانند برنامه‌های چت و وب‌سایت‌ها، بهترین گزینه است. با این حال، کاربردها و مزایای دیگری نیز دارد که باعث محبوبیت آن در بین توسعه‌دهندگان شده است.

5 مزیت یادگیری Node.js

اگر به برنامه‌نویسی فرانت‌اند یا بک‌اند علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از یادگیری Node.js غافل نشوید. از مزایای یادگیری Node.Js به موارد زیر باید اشاره کرد:

1. یادگیری آسان

  • Node با جاوا اسکریپت نوشته شده است. جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و تقریباً هر توسعه‌دهنده‌ای با آن آشنایی دارد. بنابراین، یادگیری Node به تلاش و زمان کمتری نیاز دارد، حتی برای یک برنامه‌نویس تازه‌وارد به دنیای جاوااسکریپت.

2. Full Stack js

  • یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود با اطمینان خاطر خود را یک توسعه‌دهنده فول‌استک معرفی کنید، تسلط بر Node.JS است. در دنیای وب، یک توسعه‌دهنده Full stack فردی است که بر تمام جنبه‌های توسعه برنامه‌های وب‌محور تسلط دارد. توسعه front-end، توسعه back-end، مدیریت پایگاه داده و غیره از حوزه‌هایی هستند که باید تسلط کاملی روی آن‌ها داشته باشید. قبل از Node، توسعه‌دهندگان فول استک مجبور بودند چندین زبان را یاد بگیرند. با Node، فقط باید جاوا اسکریپت را بدانید تا برنامه‌های وب فرانت‌اند و بک‌اند را بدون مشکل بنویسید.

3. تقاضای بازار

  • تقاضا برای توسعه‌دهندگان فول استک زیاد است و ما شاهد فرصت‌های شغلی بیشتری هستیم که به مهارت Node نیاز دارند. این بدان معنا است که افزودن Node.js به رزومه راه خوبی برای گسترش فرصت‌های شغلی شما به عنوان یک توسعه‌دهنده فول استک است. به علاوه یک توسعه‌دهنده فول استک دستمزد خوبی دریافت می‌کند. میانگین دستمزد توسعه‌دهندگان Node.js به‌طور متوسط ​​100000 دلار در سال است.

4. آزادی در ساخت اپلیکیشن‌ها

  • برخلاف Ruby on Rails که دستورالعمل‌ها و قوانینی را برای توسعه نرم‌افزار تحمیل می‌کند، Node آزادی عمل بیشتری را در ساخت اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند. نصب Node به حداقل ملزومات نیاز دارد و به شما امکان می‌دهد همه چیز را از ابتدا با حداقل محدودیت بسازید.

5. جامعه فعال

  • Node.js یک چارچوب متن‌باز با یک جامعه بسیار فعال و پر جنب و جوش متشکل از توسعه‌دهندگانی دارد که به‌طور مداوم در بهبود آن مشارکت دارند. این امر یادگیری را آسان‌تر می‌کند، زیرا در هر مرحله از توسعه به راه‌حل‌های متعددی دسترسی دارید.

چگونه Node.js را یاد بگیریم؟

اگر فکر می‌کنید یادگیری Node.js ممکن است گام بعدی شما در پیشرفت شغلی باشد، توصیه‌هایی برای شروع کار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. جاوا اسکریپت را یاد بگیرید

  • Node با جاوا اسکریپت نوشته شده است، بنابراین باید کار با یادگیری جاوا اسکریپت شروع کنید. این به معنای درک محدوده‌ها، توابع، closures، الگوهای ماژول، کلاس‌ها، Promises، فراخوانی‌ها، رشته‌ها، اعداد، آرایه‌ها، اشیا، مجموعه‌ها و نقشه‌ها است.

2. درک کنید که چرا Node نامیده می‌شود

  • وقتی بدانید که چرا فناوری فوق Node نامیده می‌شود، بهتر متوجه خواهید شد که چگونه کار می‌کند. این فناوری به این دلیل Node نامیده می‌شود که برای ساخت بلوک‌های ساده تک فرآیندی که گره نام دارند، استفاده می‌شود. این گره‌ها را می‌توان با پروتکل‌های شبکه‌ای خوب برای ارتباط با یکدیگر سازمان‌دهی کرد و برای ساخت برنامه‌های توزیع‌شده بزرگ گسترش داد.

3. مفهوم non-blocking در Node را درک کنید

  • این ویژگی اصلی Node است. شما باید بدانید که چگونه عملیات ورودی/خروجی در Node به صورت غیر همزمان انجام می‌شوند و کدها بر مبنای یک الگوی غیر مسدود کننده کار می‌کنند.

4. مفهوم حلقه رویداد را بیاموزید

  • اساساً یک Stack، یک Queue یا همان صف و Heap وجود دارد. در یک حلقه، صف در ارتباط با پیام‌های متوالی است و هنگامی که یک پیام دریافت می‌شود، پاسخ برای آن پیام ارسال می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این فرآیند و تصویری روشن از حلقه، پیشنهاد می‌کنم  وبلاگ Carbon Five را بررسی کنید.

5. اطلاعات خود در ارتباط با متغیرهای سراسری را افزایش دهید

  • برای مشاهده همه گزینه‌ها، global را در Node REPL (حلقه read-eval-print) تایپ کنید. در این حالت، جاوا اسکریپت، توابع کتابخانه Node و اشیاء سراسری Node را خواهید دید. به دنبال آن باشید تا دانش خود در ارتباط با اشیا مختلف موجود در Node را افزایش دهید.

6. نحوه استفاده از کتابخانه‌های Node را بیاموزید

  • می‌توانید از کتابخانه‌ها برای نحوه اجرای یک سرور tcp و سوکت‌های برنامه با استفاده از «net»، نحوه خواندن/نوشتن فایل‌ها با «fs» یا نحوه اجرای یک وب سرور آماده با «http» و موارد دیگر استفاده کنید. وظایف

7. روی کدنویسی با Node متمرکز شوید

  • به دنبال کسب دانش در ارتباط با در ارتباط با چارچوب‌هایی مثل "Express" باشید و سعی کنید کدنویسی با این چارچوب‌ها را بیاموزید. این‌کار به شما کمک می‌کند کدنویسی ساخت‌یافته‌تری انجام داده و ماژول‌های نرم‌افزاری را در مدت زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسانید.

8. بدون استفاده از هیچ چارچوبی، یک برنامه وب روی Node بنویسید

  • در صورتی که این امکان وجود دارد ماژول‌های موردنیاز در برنامه کاربردی را خودتان بنویسید تا مطمئن شوید در آینده مشکلی از بابت ناهماهنگی در پروژه‌تان وجود نخواهد داشت. برای شروع کار، اگر پروژه‌ای را بدون استفاده از چارچوب‌ها بنویسید به شکل بهتری جزییات را مشاهده می‌کنید.

منابعی که برای یادگیری Node.js در اختیارتان قرار دارند

مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، تنها نقطه شروع هستند. هنگام یادگیری Node، باید 90 درصد مواقع برنامه‌نویسی کنید و به بیان دقیق‌تر به جای آن‌که تنها به دنبال تئوری باشید به فکر کار عملی باشید. بدیهی است که برای نیل به این هدف به منابع آموزشی کارآمدی نیاز دارید تا اطلاعات موردنیاز را در اختیارتان قرار دهند. بر همین اساس در ادامه به چند مورد از منابع ارزشمندی که اطلاعات جالب توجهی در اختیارتان قرار می‌دهند اشاره می‌کنیم.

  • دوره‌ها: دوره‌های Node بسته به سطح مهارتی که قبلاً دارید، به روش‌های مختلفی اطلاعات موردنیاز را در اختیارتان قرار می‌دهند. دوره‌های آنلاین شبیه به دوره‌هایی هستند که آموزشگاه‌ها بر مبنای آن اطلاعات را به دانشجویان انتقال می‌دهند.
  • ویدیوها: زمانی‌که در Node تازه وارد هستید، کندوکاو در اسناد ممکن است دلهره‌آور باشد، بنابراین یافتن ویدیوهایی برای یادگیری ممکن است مکان بهتری برای شروع باشد. بهترین انتخاب در این زمینه یوتویوب است.
  • کتاب‌های الکترونیکی: کتاب‌های آنلاین زیادی برای یادگیری Node در اختیار علاقه‌مندان قرار دارند. پیشنهاد ما این است که بیشتر به سراغ کتاب‌های آموزشی بروید که برای مبتدیان در نظر گرفته شده‌اند.
  • مقالات آموزشی: نمونه‌ای دیگر از محتوای آموزشی که اطلاعات جالبی در اختیارتان قرار می‌دهند، مقالات آموزشی هستند. به‌طور معمول این مدل مقالات یک موضوع خاص را باز می‌کنند و در ادامه با ذکر مثال‌هایی اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.
  • بوت‌کمپ‌ها: یکی دیگر از روش‌های افزایش دانش، شرکت در بوت‌کمپ‌های کدنویسی Node.js است که به عنوان بخشی از پشته MEAN این فناوری را آموزش می‌دهند.
  • وبلاگ‌ها:  بلاگ‌ها می‌توانند به شما کمک کنند Node.js را یاد بگیرید و در جریان تغییرات نگارش‌های جدید قرار بگیرید. یکی از بهترین موارد در این زمینه وبلاگ Node.js است.
  • فریم‌ورک‌ها: هنگامی که اطلاعات اولیه در ارتباط با Node.JS به دست آورید، در مرحله بعد باید به سراغ چارچوب‌های کاربردی در این زمینه بروید. یکی از این موارد LoopBack است.

کلام آخر

  • اگر به دنبال آن هستید تا مسیر شغلی خود در دنیای وب را آغاز کنید یا آن‌را ارتقا دهید، یادگیری Node.JS بهترین انتخاب است. اگر بتوانید زمان کافی روی یادگیری این فناوری اختصاص دهید، در بلندمدت به سودآوری خوبی خواهید رسید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟