پلتفرمNCDPT، توسعه نرم‌افزارها بدون کدنویسی
20/12/1400 - 18:55
آیا به «پایان دوران کدنویسی» نزدیک می‌شویم؟
شاید روزی برسد که دیگر نیازی به کدنویسی نباشد. من تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌ام و وقتش رسیده تا نظر خودم را در این‌باره با دیگران به‌اشتراک بگذارم. پس این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. من در حال‌ توسعه وب بودم که این سوال به ذهنم خطور کرد:«چرا زمان زیادی برای کدنویسی این وب‌سایت صرف می‌کنم، اگر می‌توان این کار را بدون کدنویسی هم انجام داد؟» فکر می‌کنید آینده توسعه‌دهندگان چه خواهد شد؟ جواب این سوال برای من مهم است، زیرا من یک توسعه‌دهنده هستم. بیایید بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.

1606683296_1_0.gif

همه‌چیز چگونه شروع شد؟

همه‌‌چیز با اعداد برنولی که به‌عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی در نظر گرفته می‌شود، آغاز شد؛ هرچند که واقعیت چیزی غیر از این بود، اما این دقیقا جایی بود که همه‌چیز را دگرگون کرد. در مورد زمانی صحبت می‌کنیم که افرادی مانند آدا لاولیس الگوریتم‌های کامپیوتری را ارائه کردند که بیشتر به دنیای علوم کامپیوتر کمک کرد.

این همان چیزی است که من آن را «پایان مرحله اول» نامیدم که در آن مردم دیگر به کامپیوترها به‌عنوان ماشین‌حساب نگاه نمی‌کردند و در عوض، کامپیوترها را به‌عنوان «ماشین‌های چندکاره»، پذیرفتند.

پس از آن بود که تغییر بزرگ‌تر رخ داد. کامپیوترها شروع به انجام کارهایی غیر از عملیات ساده ریاضی کردند. برنامه‌نویسان شروع به کدنویسی کردند. زبان‌هایی مانند FORTRAN ایجاد شد. زمان گذشت و زبان‌ها همچنان به‌کار گرفته شدند و اکنون ما زبان‌هایی مانند C++، python، جاوا و زبان‌های دیگر را داریم.

این را «مرحله دو» نامیدم؛ یعنی زمانی‌که برنامه‌ها دیگر نیاز به ایجاد شدن نداشتند، بلکه برنامه‌های موجود باید بهبود می‌یافتند.

 در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستیم؟

امروزه دیگر کسی از اعداد برنولی استفاده نمی‌کند؛ مردم فقط کد می‌زنند. برای انتقال از مرحله اول به مرحله دوم که در بالا ذکر شد، حدود 1000 سال طول کشید (از چرتکه اولیه)، اما به‌نظر می‌رسد که انتقال از مرحله دوم به مرحله سوم، تا این حد طولانی نخواهد بود و ممکن است بعد از چند دهه‌، شاهد آن باشیم.

من فکر می‌کنم کم‌کم شاهد آغاز مرحله سوم هستیم. یعنی دقیقا مرحله‌ای که نیازی به کدنویسی نداریم. البته تا همین نقطه نیز به‌سختی رسیده‌ایم و پیشرفت ما در این مرحله خیلی سریع نخواهد بود.

توسعه وب: اولین شواهد قابل مشاهده

ما در واقع زمانی شروع به دیدن شواهد می‌کنیم که از مدت‌ها قبل شروع شده‌اند. اولین جایی که به ذهنم می‌رسد، وب‌سایت‌ها هستند. در حال حاظر شما باید یک برنامه یا چیزی را که برای ایجاد یک وب استفاده می‌شود، کدنویسی کنید؛ اما درست مانند بقیه، این نیز باید آغازی داشته باشد. پلتفرم‌هایی مانند carrd، webflow یا حتا org mode، می‌توانند نتایج شگفت‌انگیزی را به‌صورت رایگان به شما ارائه دهند و نیازی به html یا هر چیز مشابه دیگری نباشد.

ممکن است این شواهد کوچک را گنگ یا مبهم بدانید، اما توجه کنید که این دقیقا همان چیزی است که حتا برای مرحله اول و دوم نیز اتفاق افتاد.

توسعه نرم‌افزار: بله درست خواندید.

باید در مورد پلتفرم توسعه بدون کدنویسی NCDP شنیده باشید. NCDP پلتفرمی است که می‌توانید نرم‌افزارها را بدون کدنویسی توسعه دهید. مواردی مانند airtable، bubble.io و غیره…

خب، اینجاست که کاربرد کدنویسی محو می‌شود. این‌که بتوانیم ابزارهایی داشته باشیم که نرم‌افزارهای بهتری را در زمان کمتری ایجاد کنند، می‌تواند معنای خوب یا بدی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهم پرداخت.

 

توسعه بازی: این باید آسان و واضح باشد.

در حوزه توسعه بازی، در چند دهه قبل، مردم تقریبا از pygame، unreal script (بعدها unreal engine) و سایر زبان‌ها استفاده می‌کردند. به وضعیت فعلی نگاهی بیندازید، unity، unreal، godot و game maker studio، هیچ‌کدام واقعا به کدنویسی (++C#، C، یا gdscript) نیاز ندارند. شما به‌راحتی می‌توانید بازی کامل را فقط با استفاده از چیزی به نام اسکریپت‌نویسی بصری بسازید که در واقع بازی‌های بدون کدنویسی هستند. همچنین، شما دارای «Scene» هستید که می‌توانید بازی خود را به‌صورت بصری بررسی کنید.

این‌ چیزهایی که گفتم نیز چند دهه پیش وجود نداشتند. اکنون شاهد تغییر هستیم. من می‌توانم آینده را تصور کنم.

چه آینده‌ای در انتظار ماست؟

نمی‌توانم آینده را دقیق پیش‌بینی کنم، اما می‌توانم بگویم که از کدنویسی دور خواهد بود.

کدنویسی و توسعه‌ برنامه‌ها با چیزی ۱۰۰ برابر ساده‌تر و آسان‌تر جایگزین خواهد شد؛ هرچند که احتمالا گاهی به برنامه‌نویسی در فواصل نادر نیاز خواهد بود.

هرچند که این می‌تواند در حال حاضر مبالغه‌آمیز به‌نظر برسد، اما ما در حال حاضر نیز می‌توانیم پایان این مرحله را ببینیم. اکنون، ما باید برنامه‌هایی را بسازیم که از آن‌ها برای توسعه برنامه‌های بدون کد استفاده می‌شود.

یکی از این دو مورد قطعا اتفاق خواهد افتاد؛ یا برنامه‌نویسی متوقف می‌شود و مردم خودشان چیزهایی را توسعه می‌دهند، بنابراین دیگر به توسعه‌دهندگان واقعی نیازی نخواهد بود؛ یا این‌که توسعه‌دهندگان به‌عنوان کدنویسان شناخته نمی‌شوند، بلکه به‌عنوان کسانی شناخته می‌شوند که همچنان برنامه‌ها را می‌سازند، اما نیازی به کدنویسی ندارند.

** مقاله پیشنهادی بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی داغ‌تر می‌شود؟

حتا امروزه، مردم ترجیح می‌دهند برای ایجاد یک وب‌سایت به webflow مراجعه کنند. توسعه‌دهندگان وب معمولا توسط اکثر شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری کافی (اپل، مایکروسافت و غیره) به‌کار گرفته می‌شوند.

همان‌طور که دیدید، ما شاهد برخی تغییرات هستیم که سرنخی به ما می‌دهند. چه کسی می‌داند؟ امروزه این وب‌سایت‌ها و بازی‌ها هستند؛ فردا ممکن است رباتیک و هوش مصنوعی باشد!

نتیجه‌گیری

  • صادقانه بگویم؛ من فکر می‌کنم این موضوع برای مردم واقعا خوب است، زیرا می‌توانند بدون تکیه بر توسعه‌دهندگان آن‌چه را که می‌خواهند بسازند. واضح است که توسعه‌دهندگان دچار مشکل جدی می‌شوند، زیرا کاری برای انجام دادن ندارند؛ اما این مشکل واقعی نیست. مشکل واقعی زمانی پیش می‌آید که مردم بتوانند به‌راحتی، هوش‌ مصنوعی و رباتیک را بدون نیاز به کدنویسی، توسعه دهند. این می‌تواند بشریت را به‌صورت خوب یا بد تحت‌ تاثیر قرار دهد.

 

* شاید به مطالب دسته بندی‌های زیر علاقه‌مند باشید: 

مقالات برنامه‌نویسی 

آشنایی با مشاغل برنامه‌نویسی و نرم‌افزار

مقالات راهنمای شغلی

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟