سرمایه‌گذاری هدفمند بر آینده پیش‌رو
مهم‌ترین روندهای تاثیرگذار بر دنیای توسعه وب در سال 2021
کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان برای آن‌که بتوانند در این بازار به شدت رقابتی موفق شوند باید اطلاع دقیقی در ارتباط با به‌روزترین روندهای طراحی وب داشته باشند. دانستن این نکته که چه روندهایی در آینده محبوب و پیاده‌سازی آن‌ها در توسعه وب اهمیت زیادی دارد به ما کمک می‌کند در انجام فعالیت‌های تجاری موفق‌تر ظاهر شویم.دنیای فناوری به سرعت در حال تغییر است و هر روز شاهد پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف هستیم. به‌طور مثال، اگر در گذشته زیرساخت‌های توزیع محتوا در مقیاس محدودی استفاده می‌شدند، امروزه اهمیت آن‌ها دوچندان شده است. زیرساخت‌های توزیع محتوا با ارائه قابلیت‌های امنیتی و افزایش نسبی سرعت دسترسی کاربران به محتوای بارگذاری شده روی سایت‌ها، تجربه کاربری مطلوب‌تری را ارائه می‌کنند. با این‌حال، توسعه‌دهندگان باید در ارتباط با روندهای برتر توسعه وب در سال 2021 شناخت دقیقی داشته باشند. در این مطلب برخی از روندهای برتر توسعه وب در سال 2021 را بررسی می‌کنیم. 

1606683296_1_0.gif

وب‌سایت‌ها عامل اصلی موفقیت کسب‌وکارها هستند و پس از شیوع ویروس کووید 19 اهمیت آن‌ها دوچندان شده است. گزارشی که سایت مدیوم سال گذشته میلادی منتشر کرد، نشان می‌دهد هر دقیقه نزدیک به 200 وب‌سایت به دنیای اینترنت اضافه می‌شوند و نزدیک به 200 میلیون وب‌سایت فعال در دسترس کاربران قرار دارند، هرچند به نظر می‌رسد مجموع وب‌سایت‌های فعال و غیرفعال بیشتر از رقم ذکر شده توسط سایت مدیوم است. این ارقام خیره‌کننده نشان می‌دهند که مالکان وب‌سایت‌ها و توسعه‌دهندگان باید شناخت دقیقی در ارتباط با روندهای مهم توسعه وب داشته باشند، زیرا رقابت شدیدی میان وب‌سایت‌ها با هدف جذب حداکثری کاربران وجود دارد. 

 برنامه‌های کاربردی وب پیش‌رونده

آمارها نشان می‌دهند، کاربران سراسر جهان بخش عمده‌ای از وقت خود در فضای مجازی را صرف برنامه‌های موبایل می‌کنند. برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA) سرنام Progressive Web Apps به صفحات وبی اشاره دارند که از نگاه کاربران نظیر یک برنامه کاربردی به نظر می‌رسند. اگر این صفحه‌ها از قبل روی گوشی کاربران بارگذاری شده باشند، امکان باز کردن آن‌ها بدون دسترسی به اینترنت فراهم است. کاربران در زمان استفاده از این صفحات بیشتر حس استفاده از یک برنامه‌ کاربردی را به جای مراجعه به یک وب‌سایت دارند. برنامه‌های وب پیش‌رونده با هدف ارائه یک تجربه شبه بومی (native-like) برای کاربران زیرساخت‌های مختلف طراحی می‌شوند. گوگل در گزارشی که سال گذشته میلادی منتشر کرد، به این نکته اشاره داشت که 53 درصد از بازدیدکنندگان سایت روی موبایل در صورتی که صفحه‌ای در مدت زمان 3 ثانیه بارگذاری نشود، آن‌را ترک می‌کنند. برنامه‌های وب پیش‌رونده به‌طور کامل این مشکل را برطرف کردند. برنامه‌های وب پیش‌رونده توانستند با جمع‌آوری مزایای برنامه‌های وب و بومی در قالب یک مفهوم واحد حس خوبی به کاربران بدهند. کاربران در زمان استفاده از این برنامه‌ها، حس استفاده از یک برنامه کاربردی را دارند که نیازی به نصب ندارد. PWA تجربه‌ای تمام صفحه به کاربران می‌دهد، در حالی که آدرس اینترنتی وب‌سایت قابل مشاهده نیست و این امکان فراهم می‌شود تا هویت برند را به روش کارآمدتری نشان داد. برنامه‌های وب پیش‌رونده برای شبیه‌سازی برنامه‌های محلی، امکان نمایش اعلان‌ها را در اختیار کاربران می‌گذارند. در این حالت ناشر اعلان‌ها بر نحوه نمایش آن‌ها کنترل کامل دارد و می‌تواند در صورت نیاز آن‌ها را به شکل مستقیم برای گوشی کاربر ارسال کند. در حالت کلی، این قابلیت در وب‌سایت‌های عادی فراهم نیست و اعلان‌ها یا تبلیغات به شکل ایستا و ثابت به کاربر نشان داده می‌شوند. کاربران می‌توانند این محتوای وب را با هر برنامه کاربردی که در گوشی همراه دارند به‌اشتراک بگذارند. جالب آن‌که فرآیند اشتراک‌گذاری محدود به برنامه‌هایی نظیر توییتر و فیس‌بوک نیست. برنامه‌های وب پیش‌رونده قابلیت‌های کاربردی منحصر به فردی در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بدون نیاز به اتصال اینترنتی برخی کارها را انجام دهند. تمامی محتوایی که برنامه‌های وب پیش‌رونده منتشر می‌کنند، حتا زمانی که کاربران اتصال به اینترنت ندارند در دسترس آن‌ها خواهد بود، زیرا محتوا یکبار از اینترنت واکشی شده و درون حافظه کش برنامه می‌ماند. علاوه بر این، برنامه‌های کاربردی وب پیش‌رونده چالش‌های امنیتی نظیر دستکاری داده‌ها را از میان می‌برند. 

چت‌بات‌ها

بدون تردید، چت‌بات‌ها و بات‌ها یکی از مهم‌ترین روندهای توسعه وب در سال 2021 هستند. امروزه بات‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلفی نظیر توییتر به شکل خودکار پیام‌ها یا توییت‌هایی که حاوی کلیدواژه‌هایی هستند را شناسایی می‌کنند و به بازنشر خودکار آن‌ها می‌پردازند. به‌طور مثال، ممکن است در توییتر پستی در ارتباط با یادگیری ماشین منتشر کنید و از هشتگ Machine Learning در متن پیام خود استفاده کنید. اگر باتی حساب کاربری شما را دنبال کرده باشد به محض مشاهده این توییت اقدام به بازنشر آن می‌کند. به همین دلیل است که محبوبیت بات‌ها و چت‌بات‌ها در یک سال اخیر افزایش یافته است. البته در مقیاس کلی‌تر، چت‌بات‌ها برای تعامل با انسان‌ها طراحی می‌شوند. برخی چت‌بات‌ها می‌توانند به پرسش‌های ساده کاربران پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر عملکرد پیشرفته‌تری دارند و در کاربردهایی نظیر مشاور آنلاین استفاده می‌شوند. یکپارچه‌سازی آن‌ها در وب‌سایت‌ها به تولید ترافیک بیشتر و تعامل بهتر کاربران با سایت کمک فراوانی می‌کند. با توجه به این‌که کاربران این روزها به دنبال راه‌حل‌های سریع هستند و تاخیر کوچکی در دریافت پاسخ باعث می‌شود به سرعت وب‌سایتی را ترک کنند، پیاده‌سازی یک چت‌بات‌ قدرتمند باعث می‌شود کاربران مدت زمان بیشتری روی یک سایت باقی بمانند. مدیران کسب‌وکارها برای خلق تجربه کاربری بهتر فشار زیادی به توسعه‌دهندگان وب وارد می‌کنند، بنابراین آن‌ها مجبور هستند برای ارائه تجربه کاربری از بهترین راه‌حل‌ها و ابزارهای در دسترس استفاده کنند. چت‌بات‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های در دسترس هستند. سطح انتظارات مشتریان از وب‌سایت‌ها زیاد است و درست است که نمی‌توان تمامی انتظارات را برآورده کرد، اما به‌کارگیری راه‌حل‌هایی نظیر چت‌بات‌ها تا حدودی این مشکل را برطرف می‌کند. اگر توسعه‌دهندگان در زمان پیاده‌سازی چت‌بات‌ها حساسیت زیادی به خرج دهند و مدل به شکل دقیقی آموزش دیده باشد، این قابلیت را دارد تا هر زمان کاربر سوالی در سایت مطرح کرد به سرعت به آن پاسخ دهند. چت‌با‌ت‌ها از سال 2016 میلادی به یکباره محبوب شدند و توانستند این روند محبوبیت و موفقیت را تا به امروز ادامه دهند. همان‌گونه که به دفعات به آن اشاره شده، کووید 19 تاثیرات ماندگاری بر زندگی شخصی و کاری انسان‌ها خواهد گذاشت که رشد روزافزون تعاملات آنلاین یکی از آن‌ها است. بر این اساس، اگر از همین امروز روی بحث ساخت چت‌بات‌های هوشمند، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سرمایه‌گذاری کنید، مطمئن باشید در آینده متضرر نمی‌شوید. آینده چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی در فضای کسب‌وکار کاملا روشن است. 

چهارچوب‌های جاوااسکریپت

‌چهارچوب‌ها یکی از پر کاربردترین ابزارهای دنیای برنامه‌نویسی هستند. توسعه‌دهندگان وب به‌طور معمول کدهای زیادی می‌نویسند، اما زمانی‌که از چهارچوب‌ها در فرآیند توسعه وب یا ساخت برنامه‌های کاربردی استفاده شود، دیگر نیازی نیست کدهای تکراری و غیر ضروری نوشته شود، زیرا کدها قابلیت استفاده مجدد خواهند داشت. چهارچوب‌های جاوااسکریپت از این قاعده مستثنا نیستند. توسعه‌دهندگان می‌توانند تابعی را یکبار بنویسند و در بخش‌های مختلف یک برنامه از آن استفاده کنند. رویکرد فوق به میزان قابل توجهی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و وقت می‌شود. انواع مختلفی از چهارچوب‌ها و کتابخانه‌ها برای جاوااسکریپت ارائه شده که انتخاب بهترین گزینه به نیازهای توسعه‌دهندگان بستگی دارد. از مهم‌ترین چهارچوب‌های جاوااسکریپت می‌توان به React.js، Angular.js، Vue.js، ember.js و backbone.js اشاره کرد. بدون تردید، ری‌اکت، آنگولار و Vue.Js از مهم‌ترین چهارچوب‌های جاوااسکریپت در سال 2021 هستند، اما به عنوان یک توسعه‌دهنده باید چهارچوبی که جواب‌گوی نیازهای کاری است را انتخاب کنید. 

کاهش سرعت بارگذاری صفحه

در حالت کلی، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در وب‌گردی جایگزین لپ‌تاپ‌ها و به ویژه کامپیوترها شده‌اند. با توجه به افزایش کاربران دستگاه‌های همراه، گوگل سرویسی به‌نام صفحات پر شتاب موبایل (Accelerated Mobile Pages) راه‌اندازی کرد که امکان بارگذاری سریع صفحات وب را فراهم می‌کند. این صفحات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی دستگاه‌های همراه عملکرد روانی دارند. گوگل در توصیف این سرویس می‌گوید: «ما به صفحات وبی نیاز داریم که محتوای غنی نظیر ویدیو، انیمیشن و گرافیک را همراه با تبلیغات هوشمند داشته باشد. این محتوا باید در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری شود. همواره به این اصل مهم دقت کنید، کاربران زمان زیادی برای بارگذاری یک صفحه به انتظار نمی‌نشینند و به سرعت یک وب‌سایت را ترک می‌کنند. برای پیشگیری از بروز چنین شکلی، توسعه‌دهندگان بهتر است از سرویس صفحه‌های پرشتاب موبایل استفاده کنند.»  

برنامه‌های تک صفحه‌ای

‌‌دنیای پر شتاب امروز اجازه نمی‌دهد تا زمان کافی برای مراجعه به صفحات مختلف یک وب‌سایت در دسترس کاربران باشد. برنامه تک‌صفحه‌ای (SPA) سرنام Single-page application به برنامه‌های تحت وب یا وب‌گاه‌هایی گفته می‌شود که تنها یک صفحه دارند. در این روش تمامی کدهای مورد نیاز (سمت کاربر) در یک صفحه نوشته می‌شود. در این برنامه‌ها دیگر نیازی به بارگذاری مجدد برای انجام برخی کارها نیست و کدهای مورد نیاز یا در بارگذاری اولیه یا در زمان نیاز با استفاده از فناوری ای‌جکس بارگذاری می‌شوند. اگر وب‌سایتی طراحی می‌کنید که فاقد بلاگ است، در این حالت برنامه تک صفحه‌ای باعث جلب نظر کاربران می‌شود. برنامه‌های تک‌صفحه‌ای طراحی ساده‌ای دارند و نیازی به ناوبری به صفحه‌های مختلف ندارند. برنامه‌های تک‌صفحه‌ای مزایای قدرتمندی نظیر افزایش عملکرد، به حداقل رساندن تاخیر در بارگذاری صفحات و زمان کمتر در توسعه وب را ارائه می‌کنند. به‌کارگیری چهارچوب‌هایی نظیر آنگولار و ری‌اکت برای توسعه این نوع برنامه‌ها باعث شده‌اند تا شاهد رشد روزافزون برنامه‌های وب تک‌صفحه و سازگار با برنامه‌های هیبریدی باشیم. 

اینترنت اشیا

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دنیای فناوری که انقلاب بزرگی در سال 2021 به وجود خواهد آورد اینترنت اشیا است. اینترنت اشیا، جایگاه خود نزد مصرف‌کنندگان را تثبیت کرده و راه‌حلی قدرتمند برای استفاده بهینه از اینترنت در اختیار تجهیزات هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی قرار داده است. به لطف طراحی چهارچوب‌های قدرتمندی نظیر IoT.js و تعامل بیشتر جاوااسکریپت با اینترنت اشیا، توسعه‌دهندگان می‌توانند برای رزبری پای 2 و 3 یا STEM32F4-Discovery  برنامه‌های کاربردی قدرتمندی پیاده‌سازی کنند و دستمزد خوبی دریافت کنند. برای اطلاع بیشتر در این زمینه به آدرس:

https://www.postscapes.com/javascript-and-the-internet-of-things/ مراجعه کنید. در سایت فوق اطلاعات جامعی در ارتباط با چهارچوب‌های جاوااسکریپت قابل استفاده در اینترنت اشیا دریافت می‌کنید. 

توسعه با کدنویسی کمتر

ویژگی توسعه با کد کمتر باعث می‌شود تا بتوان وب‌سایتی را به روشی ساده و سریع طراحی کرد. در این حالت، امکان توسعه سریع و با کیفیت وب‌سایت بدون نیاز به مهارت‌های کدنویسی پیچیده فراهم می‌شود. اگر به تازگی فرآیند کدنویسی یک وب‌سایت را آغاز کرده‌اید، در این حالت، کدنویسی کمتر بهترین روش برای تحرک‌بخشی روند طراحی است. بهتر است کار خود را با توسعه کد کمتر آغاز کنید و به مرور سطح مهارت‌ها را افزایش دهید. کدنویسی کمتر نشان می‌دهد در کار خود حرفه‌ای هستید و برای انجام یک فرآیند ساده از راهکارهای هوشمندانه استفاده می‌کنید تا حجم برنامه‌ها بیش از اندازه زیاد نشود. 

امنیت سایبری

‌نشت داده‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر کسب‌وکاری است. زمانی که نفوذی شناسایی شود یا هکی انجام شود، اولین فردی که به عنوان مقصر شناخته می‌شود، توسعه‌دهنده‌ای است که وب‌سایت را طراحی کرده است. روزانه سایت‌های مختلفی هک می‌شوند، بر همین اساس مهم است به امنیت سایبری نگاه ویژه‌ای داشته باشید. توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند با کدنویسی تمیز و خوانا و ارزیابی دقیق کدها، وب‌سایت‌هایی مقاوم در برابر حمله‌های سایبری پیاده‌سازی کنند، با این‌حال نباید از راه‌حل‌ها و تکنیک‌هایی که برای ایمن نگه داشتن وب‌سایت‌ها در دسترس است غافل شد. به‌طور مثال، در زمان کدنویسی باید اطمینان حاصل کنید پورت‌های غیرضروری بسته شده‌اند و آن‌هایی که باز هستند با استفاده از بهترین الگوهای امنیتی محافظت می‌شوند. به‌طور مثال، باید مکانیزم‌های امنیتی قدرتمندی را برای مالکان سایت‌ها پیاده‌سازی کنید تا به شکل ایمن به بخش‌های حساس سایت متصل شوند و تعامل با بانک‌اطلاعاتی بر مبنای پروتکل‌های ایمن و به‌روز انجام ‌شود. علاوه بر این، راه‌حل‌هایی نظیر سی‌پنل که امکان مدیریت بخش‌های سایت را به بهترین شکل فراهم می‌کنند نباید از نگاه تیزبین توسعه‌دهندگان دور بماند. سی پنل طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های مدیریتی را فراهم می‌کند که از آن جمله می‌توان به اضافه کردن دامنه‌های مختلف هاست، تنظیم ایمیل‌های سایت، پشتیبان‌گیری از وب‌سایت، بارگذاری ساده فایل‌ها روی سرور، بررسی پهنای باند استفاده شده، نصب بانک‌های اطلاعاتی جدید، مدیریت بانک‌های اطلاعاتی، مدیریت سامانه نام دامنه و موارد این چنینی اشاره کرد.

 بهینه‌سازی جست‌وجوی صوتی

از سال 2008 میلادی تا به امروز، محاوره‌های مبتنی بر جست‌وجوی صوتی رشد چشم‌گیری داشته‌اند. پژوهشی که توسط موسسه Hubspot انجام شده، نشان می‌دهد، 19 درصد مالکان گوشی‌های آی‌فون دست‌کم یکبار در روز از سیری استفاده می‌کنند. علاوه بر این، نوجوانان تمایل بیشتری دارند که از جست‌وجوی صوتی استفاده کنند. بهتر است در زمان طراحی وب‌سایت‌ها، قابلیتی برای جست‌وجوی صوتی کارآمد پیاده‌سازی کنید. شاید قابلیت فوق در زمان نگارش این مقاله به زبان فارسی رایج نباشد، اما مطمئن باشید در چند سال آینده کاربران به دنبال چنین قابلیتی خواهند بود. امکان به‌کارگیری جست‌وجوی صوتی از طریق موتورهای هوشمندی نظیر سیری، کورتانا، دستیار شخصی گوگل، اکو و آمازون فراهم است. اگر به دنبال طراحی یک وب‌سایت منحصر به فرد هستید، بهتر است از رویکرد جست‌وجوی صوتی بهینه غافل نشوید. 

کلام آخر

توسعه‌دهندگان می‌توانند در مدت زمان کوتاهی وب‌سایتی را پیاده‌سازی کنند، اما باید زمان زیادی را صرفه بهینه‌سازی سایت کنند. بنابراین بهتر است، وقت بیشتری را برای درک روندهای جدید توسعه وب و یادگیری آن‌ها اختصاص دهید. فراموش نکنید، آینده از آن سایت‌های هوشمند و به ویژه مجهز به چت‌بات‌ها است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟