انتخابی سخت بین خوب و خوب
یادگیری پایتون چه مزیتی نسبت به سی شارپ دارد؟
در دنیای ‌برنامه‌نویسی نمی‌توان یک زبان برنامه‌نویسی واحد را یاد گرفت و انتظار داشت زبان برنامه‌نویسی انتخابی بتواند به بهترین شکل ممکن تمامی پروژه‌های برنامه‌نویسی را به اتمام برساند. به همین دلیل زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی ابداع شدند که هر یک برای انجام کار خاصی ایده‌آل هستند. به رغم وجود زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف اغلب این پرسش مطرح می‌شود که پایتون یا سی شارپ کدامیک گزینه ایده‌آلی برای یادگیری هستند. هر دو زبان، همه‌منظوره هستند و برای انجام پروژه‌های مختلفی استفاده می‌شوند، اما هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو زبان را مقایسه کنیم تا بتوانید زبان برنامه‌نویسی مناسبی که نقش کلیدی در آینده شغلی شما بازی خواهد کرد را انتخاب کنید.

1606683296_1_0.gif

امروزه دو زبان برنامه‌نویسی پایتون و سی شارپ بازار کار خوبی دارند و بیشتر توسعه‌دهندگان از این زبان‌ها برای توسعه برنامه‌های سیستمی، برنامه‌های تحت وب و.... استفاده می‌کنند. هر دو زبان بر مبنای اصول برنامه‌نویسی شی‌گرایی طراحی شده‌اند و در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی منحنی یادگیری کوتاه‌تری دارند.

پایتون یا سی شارپ کدامیک را باید انتخاب کنیم؟

در حالت کلی شرکت‌ها هر زمان آگهی جذب توسعه‌دهنده‌ای را منتشر می‌کنند به فهرست نیازمندی‌ها که شامل فناوری‌ها، ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف است اشاره دارند. به عبارت دیگر، روزگاری که تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی برای احراز یک شغل کافی بود به سر رسیده و مجبور هستید با مجموعه‌ای از ابزارها و مهارت‌های مرتبط با یکدیگر آشنا باشید، زیرا مشتریان و پروژه‌های یک شرکت متنوع هستند و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند، افرادی که مهارت‌های مختلفی دارند را جذب کنند. انتخاب زبان برنامه‌نویسی به نوع برنامه کاربردی که قصد توسعه آن‌را دارید بستگی دارد. به‌طور مثال، اگر تصمیم دارید یک موتور بازی‌سازی طراحی کنید و گزینه‌های شما بین دو زبان سی شارپ و پایتون خلاصه می‌شوند، بهتر است به سراغ یادگیری زبان پایتون بروید. اگر به دنبال آن هستید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه‌های کاربردی را توسعه دهید، بهتر است پایتون را انتخاب کنید. 

مطلب پیشنهادی

آموزش رایگان زبان برنامه‌نویسی پایتون (python) - مقدمه

زبان برنامه‌نویسی پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، سطح بالا، متن‌باز، تعاملی و شی‌گرا است که در دهه 80 میلادی طراحی شده است. پایتون به جای آن‌که برای اجرای کدها و برنامه‌ها از کامپایلر استفاده کند از مفسر استفاده می‌کند. در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مشابه، پایتون در گروه زبان‌های برنامه‌نویسی با قابلیت خوانایی بالا (Readable) قرار می‌گیرد که همین موضوع باعث شده اشکال‌زدایی کدهای پایتون ساده‌تر از سایر زبان‌ها باشد. پایتون از لغات انگلیسی به عنوان کلیدواژه‌ها استفاده می‌کند که یادگیری قواعد دستوری پایتون را ساده‌تر می‌کند، در حالی که سایر زبان‌های برنامه‌نویسی از علایم نشانه‌‌گذاری برای مشخص کردن قواعد دستوری و بلاک‌ها استفاده می‌کنند. بیشتر ویژگی‌های زبان پایتون شبیه سایر زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا است که از آن جمله می‌توان به برنامه‌نویسی ساختاری، تابعی و شی‌گرایی اشاره کرد. به عبارت دیگر، پایتون به گلچینی از بهترین ویژگی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی تجهیز شده است. پویایی نوع‌های داده‌ای یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه پایتون است. پویایی نوع‌‌های داده‌ای به معنای آن است که بررسی و مشخص کردن نوع داده‌ای متغیرها در زمان اجرا انجام می‌شود. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چسبنده (Glue Programming Languages) است. به عبارت دقیق‌تر، در مواردی که توسعه‌دهندگان مجبور هستند مولفه‌هایی که در سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نوشته شده‌اند را با یکدیگر ترکیب کنند و برنامه‌ واحدی ایجاد کنند، پایتون گزینه مناسبی است. گسترش‌پذیری ویژگی مهم دیگری است که اجازه می‌دهد توسعه‌دهندگان از پایتون برای ساخت برنامه‌های کاربردی تحت وب گسترش‌پذیر استفاده کنند. زیرساخت‌های معروفی همچون یوتیوب، رددیت، اینستاگرام، پینتراست با استفاده از پایتون توسعه داده شده‌اند. انجمن‌های متعددی از پایتون پشتیبانی می‌کنند و بسته‌ها و کتابخانه‌های متعددی برای پایتون ارائه شده‌اند که اجازه می‌دهند توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های تحت وب، یادگیری ماشین، علم داده‌ها و... از پایتون استفاده کنند. حتا شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری برای ارائه خدمات از پایتون به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی بک‌اند استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر تمایل دارید کار حرفه‌ای خود را با حضور در یک استارت‌آپ آغاز کنید بهتر است به پایتون نگاه جدی داشته باشید. چندسکویی بودن و توانایی اجرای نگارش‌های 2 و 3 پایتون روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک توسعه‌دهندگان را از وابستگی به یک سکوی نرم‌افزاری خاص بی نیاز می‌کند.  

مطلب پیشنهادی

شبکه منتشر کرد: کتاب الکترونیکی دوره مقدماتی آموزش پایتون
برای آن‌ها که از برنامه‌نویسی هیچ نمی‌دانند (و می‌دانند)

مزایای زیان برنامه‌نویسی پایتون

همانند هر زبان برنامه‌نویسی که برای طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی استفاده می‌شود، پایتون مزایای خاص خود را دارد که موارد زیر جزء مهم‌ترین مزایای زبان پایتون هستند:

  •      پایتون از برنامه‌نویسی شی‌گرا، تابعی و ساختاری پشتیبانی می‌کند. 
  •      تعریف و استفاده از کلاس‌ها و اشیا در پایتون به ساده‌ترین شکل انجام می‌شود.
  •      کدهای پایتون به راحتی قابل درک هستند و همین موضوع اشکال‌زدایی کدها را ساده می‌کند. کدنویسی در پایتون بدون پیچیدگی خاصی انجام می‌شود و توسعه‌دهندگان با کمترین زحمت ممکن می‌توانند کدهای پایتون برای سایر سیستم‌عامل‌ها آماده کنند. 
  •      پایتون را مجموعه‌ای گسترده و بزرگ از کتابخانه‌ها و چارچوب‌ها احاطه کرده‌اند که با اکثر سیستم‌عامل‌ها سازگاری دارند. 
  •      پایتون از ویژگی Garbage Collection برای مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند تا مشکلاتی شبیه به نشتی حافظه گریبان‌گر توسعه‌دهندگان نشود. 
  •      پایتون برای تعامل با سایر زیرساخت‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی ویژگی PyPI سرنام Python Package Index را ارائه کرده است. PyPI از کتابخانه‌ها و ماژول‌های خاصی برای ارائه چنین قابلیتی استفاده می‌کند. 
  •      پایتون برای انجام پروژه‌های مبتنی بر شبکه (برنامه‌های کاربردی تحت شبکه) گزینه ایده‌آلی است. به ویژه برنامه‌هایی که از پروتکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. 
  •      چرخه توسعه برنامه‌های کاربردی در پایتون سریع است و توسعه‌دهندگان می‌توانند در زمان کوتاهی یک نمونه اولیه و قابل تست از یک برنامه کاربردی را ایجاد کنند. 

معایب زبان پایتون

در کنار مزایای متعدد، پایتون معایب خاص خود را دارد که از مهم‌ترین معایب آن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •      پایتون گزینه مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های محاسبات همراه (Mobile Computing) نیست.
  •      پایتون به جای کامپایلر از مفسر استفاده می‌کنند که سرعت اجرای کدهای پایتون را کندتر از زبان‌هایی می‌کند که از کامپایل استفاده می‌کنند. 
  •      لایه دسترسی به بانک‌اطلاعاتی در پایتون عملکرد چندان جالبی ندارد. 
  •      قابلیت ریسمان‌کشی (Threading) در پایتون به دلیل آن‌که یک قفل مفسر سراسری وجود دارد چندان جالب نیست. 

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

سی‌شارپ زبان اصلی چارچوب دات‌نت مایکروسافت است. سی‌شارپ نیز همانند پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است که برای ساخت پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود. این زبان به دلیل رعایت قواعد مختلفی موفق شده تاییده سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) را به دست آورد. مایکروسافت زبان سی‌شارپ را با هدف پیاده‌‌سازی یک زیرساخت زبان مشترک (CLI) سرنام Common Language Infrastructure طراحی کرد. زیرساخت زبان مشترک یک محیط اجرایی را ارائه می‌کند که حاوی کدهای برنامه‌نویسی و تنظیمات اجرایی محیط است که اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی روی زیرساخت‌ها و معماری‌های مختلف اجرا شوند. سی‌شارپ شبیه به پایتون یک زبان شی‌گرا است، البته شی‌گرایی در سی‌شارپ به مراتب بالاتر از پایتون است. سی‌شارپ یک زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر کامپایلر است که پیش از اجرای کدها یکبار آن‌ها را بررسی می‌کند و اگر خطایی درون کدها پیدا نکند برنامه را اجرا می‌کند. ویژگی دیگری که سی‌شارپ دارد، ایستا بودن نوع‌های داده‌ای است. برنامه‌نویسان در زمان کدنویسی در سی‌شارپ باید نوع داده‌ای متغیرها را تعیین کنند و اگر نوع داده‌ای متغیرها متناقض با مقدار تخصیص داده شده به متغیرها باشد، کامپایلر پیغام خطایی تولید می‌کند. ساختار و ترکیب نحوی سی‌شارپ شباهت زیادی به زبان‌های سی، سی‌پلاس‌پلاس و جاوا دارد، اما در مقایسه با دو زبان یاد شده جدیدتر و یادگیری آن ساده‌تر است. چندسکویی بودن و قابلیت اجرای کدها روی سامانه‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های شاخص سی‌شارپ هستند. 
همان‌گونه که اشاره شد، ساختار پایه و کلی سی‌شارپ شبیه جاوا و سی‌پلاس‌پلاس است و متشکل از فضای نام، تعریف کلاس و تابع اصلی است. سی‌شارپ ویژگی‌ها و مزایای مختلفی دارد، اما یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های سی‌شارپ یکپارچگی کامل آن با چارچوب دات‌نت است. یک چارچوب نرم‌افزاری بسیار گسترده که انواع مختلفی از کتابخانه‌های کاربردی برای ساخت انواع مختلفی از برنامه‌ها درون آن قرار گرفته است. به عبارت ساده‌تر، اگر بتوانید یک تسلط نسبی بر دات‌نت به دست آورید، به‌راحتی می‌توانید برنامه‌های مختلف را با سی‌شارپ بنویسید. 

مطلب پیشنهادی

چرا زبان برنامه‌نویسی C همچنان حکمرانی می‌کند
یکه‌تازی یک قدیمی دوست‌داشتنی

مزایای سی‌شارپ

سی‌شارپ همانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مهم‌ترین مزایای این زبان به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •      سی‌شارپ با چارچوب دات‌نت یکپارچه شده است. 
  •      سی‌شارپ یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و ساخت یافته است.
  •      سی‌شارپ مجموعه‌ای از بهترین ویژگی‌های برنامه‌نویسی شی‌گرایی درون زبان‌های جاوا و سی‌پلاس‌پلاس را ارائه کرده است. توسعه‌دهندگانی که تجربه کار با جاوا یا سی‌پلاس‌پلاس را دارند و قصد یادگیری سی‌شارپ و بهره‌مندی از کتابخانه‌های دات‌نت را دارند مشکل خاصی در این زمینه نخواهند داشت. 
  •      ویژگی‌ مهم ‌دیگر سی‌شارپ مولفه‌محور بودن این زبان است.
  •      ترکیب نحوی دستورات این زبان ساده‌تر از زبان‌های قدیمی است، در نتیجه یادگیری آن برای برنامه‌نویسان مبتدی ساده‌تر  سی‌شارپ همانند پایتون از تکنیک مدیریت خودکار حافظه(Garbage Collection) استفاده می‌کند. 
  •      سی‌شارپ به ویژگی جالب عدم اجرای کدهایی که نوع‌های داده‌ای غیر ایمن را استفاده می‌کنند تجهیز شده است. به بیان ساده‌تر، اگر در فرآیند ارزیابی کدهای نوشته شده با این زبان و در مدت زمان تبدیل نوع، مقادیر متغیر به نوع‌های داده‌های غیر مجاز تبدیل شوند، کدها اجرا نخواهند شد. 
  •      سرعت کامپایل و اجرای کدها در سی‌شارپ بالا است که درست در نقطه مقابل پایتون است که کدها با سرعت کمتری اجرا می‌شوند.
  •      توسعه‌دهندگان در سی‌شارپ نمی‌توانند از نوع‌های اشاره‌گر استفاده کنند که شاید به لحاظ امنیتی یک برتری قابل توجه را برای برنامه‌های سی‌شارپ به همراه می‌آورد. 
  •      توسعه‌دهندگانی که انجام پروژه‌های آن‌ها محدود به سیستم‌عامل ویندوز می‌شود، بهتر است از سی‌شارپ غافل نشوند. سی‌شارپ گزینه ایده‌آلی برای ساخت برنامه‌هایی است که قرار است در ویندوز اجرا شوند. 

معایب زبان سی‌شارپ

از مهم‌ترین معایب زبان سی‌شارپ به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •      سی‌شارپ به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد از اشاره‌گرها در بلوک‌های غیر ایمن (Unsafe Blocks) استفاده کنند. بلوک‌های غیر ایمن، ساختارهای دستوری هستند که در قالب CLR سرنام Common Language Runtime اجرا نمی‌شوند. CLR یکی از مولفه‌های اصلی چارچوب دات‌نت است که یک محیط اجرای مدیریت شده برای کدها را ایجاد می‌کند.
  •      بیشتر متغیرهایی که در سی‌شارپ تعریف می‌شوند از نوعی ارجاعی هستند و با توجه به این‌که سی‌شارپ از تکنیک مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند، آزادسازی متغیرها از حافظه به شکل ضمنی انجام می‌شود.
  •      اشکا‌ل‌زدایی و رفع باگ‌های برنامه‌ها در سی شارپ به سادگی پایتون نیست و به مهارت بیشتری نیاز دارد. 
  •      در مقایسه با پایتون باید مدت زمان بیشتری را صرف یادگیری سی‌شارپ کنید. 

وضعیت شغلی برنامه‌نویسان مسلط به سی‌شارپ و پایتون

برنامه‌نویسان تازه‌کار بر مبنای میزان درآمدی که از یک زبان برنامه‌نویسی به دست می‌آورند به سراغ یادگیری آن زبان می‌روند. پایتون در چند سال اخیر کاملا محبوب شده و جای تعجب نیست که درآمد یک برنامه‌نویس پایتون به‌طور میانگین 92 هزار دلار در سال است. با این وجود در برخی از مشاغل یک برنامه‌نویس خبره پایتون سالانه 137 هزار دلار در سال درآمد دارد. شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیس‌بوک، دراپ‌‌باکس و... به‌طور مداوم آگهی‌های شغلی مرتبط با این زبان را منتشر می‌کنند و دستمزد خوبی نیز پرداخت می‌کنند. پایتون یک زبان انعطاف‌پذیر با گسترش‌پذیری بالا است. این گسترش‌پذیری باعث شده در حوزه‌هایی همچون علم داده‌ها و توسعه وب درآمد بالایی عاید توسعه‌دهندگان کند. همچنین، در ارتباط با مشاغلی همچون یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی یادگیری پایتون یک اصل اجتناب‌ناپذیر است. 
توسعه‌دهنده‌ای که بتواند در کنار پایتون هر یک از مفاهیم یاد شده را فرابگیرد نزدیک به 20 هزار دلار در سال حقوقش افزایش پیدا می‌کند. در سوی دیگر این داستان سی‌شارپ قرار دارد. دات‌نت مایکروسافت یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین چارچوب‌هایی است که در تجارت و صنعت از آن استفاده می‌شود. 
با توجه به این‌که مایکروسافت به‌طور مستمر این چارچوب بزرگ را پشتیبانی و به‌روزرسانی می‌کند، سرمایه‌گذاری روی دات‌نت یک کار هوشمندانه است. یک توسعه‌دهنده سی‌شارپ به‌طور متوسط 80 هزار دلار در سال درآمد دارد. درست است که متوسط درآمد سالانه توسعه‌دهندگان سی‌شارپ کمتر از توسعه‌دهندگان پایتون است، اما برنامه‌هایی که به زبان سی‌شارپ نوشته می‌شوند از سوی بیشتر مشاغل به رسمیت شناخته شده و به آن‌ها  اعتماد می‌شود. 

مطلب پیشنهادی

زبان‌های برنامه‌نویسی رو به مرگ
زبان‌های خاطره‌انگیز در گذر فراموشی

بازار کار کدامیک بهتر است؟

امروزه شرکت‌ها و صنایع مختلفی از پایتون برای انجام پروژه‌های تجاری خود استفاده می‌کنند. گزارش‌ها و آمارهایی که سایت‌های کاریابی همچون Glassdoor و Indeed منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد تنها در سال 2017 میلادی نزدیک به 60 هزار موقعیت شغلی در ارتباط با پایتون منتشر شده است. در میان موقعیت‌های شغلی مرتبط با برنامه‌نویسی، پایتون هنوز هم جزء بهترین‌ها است. در سوی دیگر داستان سی‌شارپ قرار دارد که گزارش دو سایت کاریابی نشان می‌دهد در سال 2017 میلادی نزدیک به 32 هزار موقعیت شغلی در ارتباط با این زبان برنامه‌نویسی در سایت‌های کاریابی Indeed و Glassdoor درج شده است. اصلی‌ترین دلیل درج آگهی‌های شغلی مرتبط با سی‌شارپ پشتیبانی همه جانبه مایکروسافت و جامعه دات‌نت از این زبان برنامه‌نویسی است. گزارشی که سایت Similar Tech منتشر کرده نشان می‌دهد چهار زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی، سی‌شارپ، روبی و پایتون هنوز هم جزء زبان‌های برنامه‌نویسی پر تقاضا هستند. محبوبیت سی‌شارپ دلیل دیگری نیز دارد. در حال حاضر بیش از 17 میلیون وب‌سایت از زیرساخت دات‌نت و سی‌شارپ استفاده می‌کنند. با این توصیف اگر قرار باشد میان دو زبان سی‌شارپ یا پایتون یکی را به عنوان زبان اصلی انتخاب کنید، باید بگوییم فرصت‌های شغلی مختلفی در ارتباط با توسعه برنامه‌های کاربردی ویندوزی، توسعه وب، توسعه برنامه‌های سیستمی و توسعه نرم‌افزارهای توکار با اتکا بر سی‌شارپ در اختیارتان قرار دارد، در مقابل پایتون یکی از اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی و زیرشاخه‌های این فناوری است. 

مطلب پیشنهادی

ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی ویژه افراد تازه‌کار
این زبان‌ها به شما در درک بهتر برنامه‌نویسی کمک می‌کنند

مقایسه پایتون و سی‌شارپ در حوزه‌های مختلف

برای مقایسه سرعت زبان‌های برنامه‌نویسی، باید عملکرد این زبان‌ها در زمان اجرای برنامه‌هایی که توسط این زبان‌ها نوشته شده‌اند را ارزیابی کنیم. در زمان بررسی سرعت زبان‌های برنامه‌نویسی باید فاکتورهایی شبیه به سرعت اجرا، حافظه مصرفی و قدرت پردازشی لازم برای اجرای برنامه‌ها یا توابع خاص در زبان‌های مختلف ملاک عمل قرار گیرند. ماژول‌هایی شبیه به WPF، WinForms و UWP در ارتباط با پروژه‌های ویندوزمحور استفاده می‌شوند. این ماژول‌ها در محیط دات‌نت تعبیه شده‌اند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند به بهترین شکل برنامه‌های کاربردی مبتنی بر دسکتاپ را پیاده‌سازی کنند. برای ساخت برنامه‌های چندسکویی در پایتون، توسعه‌دهندگان از ابزارها و کتابخا‌نه‌هایی همچون Qt، PySide، Kivy، BeeWare، PyGTK، PyGObject و TkInter باید استفاده کنند. کتابخانه‌های مذکور به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند برنامه‌های دسکتاپ‌محور را با پایتون ایجاد کنند. کتابخانه‌هایی همچون زامارین، Kivy و BeeWare  به توسعه‌دهندگانی که از سی‌شارپ و پایتون استفاده می‌کنند اجازه می‌دهند برنامه‌های ویژه دستگاه‌های همراه را به خوبی طراحی کنند. البته برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر اندروید و iOS پایتون قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌کند. در ارتباط با توسعه وب هر دو زبان قابلیت‌های قدرتمندی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. در پایتون کتابخانه‌هایی همچون فلسک، باتل، دیجنگو و پایرامید هر آن چیزی که توسعه‌دهندگان وب برای ساخت پروژه‌های‌شان به آن‌ها نیاز دارند را ارائه می‌کنند. در زبان سی‌شارپ کتابخانه‌هایی همچون NancyFX و زبان ASP.Net و ASP.Net Core مجموعه‌ای غنی از توابع را ارائه کرده‌اند. توسعه‌دهندگانی سی‌شارپ که قصد ساخت بازی‌های کامپیوتری را دارند به موتورهای بازی‌سازی همچون Unity3D ،Xenko و CryEngine دسترسی دارند، توسعه‌دهندگان پایتون نیز به کتابخا‌نه‌هایی همچون PyGame و Panda دسترسی دارند. در ارتباط با مباحث مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده‌ها، پایتون حرف اول را می‌زند و مجموعه‌ای کتابخانه‌ها و توابع به مراتب قدرتمندی نسبت به سی‌شارپ ارائه می‌کند. 
کتابخانه‌هایی همچون Numpy، Keras، Apache Spark، PyTorch و TensorFlow به توسعه‌دهندگان پایتون اجازه می‌دهند بدون مشکل خاصی پروژهای مرتبط با یادگیری ماشین و علم داده‌ها را پیاده‌سازی کنند. لازم به توضیح است کتابخانه‌هایی همچون ML.NET و CNTK در رابطه با یادگیری ماشین و علم داده‌ها برای سی‌شارپ ارائه شده‌اند که البته قدرتی به مراتب کمتر از کتابخانه‌های پایتون دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟