5.2 HTML همراه با قابلیت‌های جدید منتشر شد
در سال 2014 میلادی، کنسرسیوم W3C اعلام کرد که سازوکار این کنسرسیوم در ارتباط با زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی وب موسوم به اچ‌تی‌ام‌ال تغییر پیدا کرده است. در نتیجه توسعه‌دهندگان وب هر ساله شاهد عرضه نسخه جدیدی از اچ‌تی‌ام‌ال‌ خواهند بود. این کنسرسیوم سال گذشته میلادی نسخه 5.1 و در سال جاری (2017) نسخه 5.2 این زبان را ارائه کرد.

1606683296_1_0.gif

همان‌گونه که بسیاری از ما انتظار داشتیم، نسخه جدید تاییده نهایی W3C را دریافت کرد و به نسخه رسمی این زبان تبدیل شد. نسخه جدید ضمن آن‌که ویژگی‌های قابل توجهی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، همچنین یکسری خطاهای نحوی و باگ‌ها را ترمیم کرده و سعی کرده است به شکل صریح و کاربردی‌تری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گیرد. در حالی که یکسری ویژگی‌های جدید به این زبان اضافه شده است، در مقابل یکسری قابلیت‌هایی که امروزه در وب مدرن جایی نداشته و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند از آن حذف شده است.

مطلب پیشنهادی

۱۵ وب‎سایت برتر آموزش رایگان طراحی و توسعه وب
با این منابع آموزشی دیگر بهانه‎ای برای یاد نگرفتن نیست

ویژگی‌ها و تغییرات پیاده‌سازی شده در HTML 5.2

برخی از ویژگی‌های افزوده شده به نسخه جدید، در اصل در ادامه روند یکپارچه‌سازی و ادغامی است که از سوی این کنسرسیوم پیش‌تر دنبال شده است. Payment Request API  از جمله این موارد است که اجازه می‌دهند تراکنش‌ها به شکل ساده‌تر و عاری از خطا انجام شوند. همچنین برای افزایش و ارتقا امنیت این ویژگی، قابلیتی موسوم به قوانین امنیتی محتوا (Content Security Policy) در تعامل با واسط‌های برنامه‌نویسی پرداختی به نسخه جدید افزوده شده است.

از جمله بخش‌های حذف شده در نگارش جدید می‌توان به سامانه افزونه‌ قدیمی اشاره کرد. با توجه به فناوری‌های نوین وب، افزونه‌ها اکنون به یکی از بخش‌های یکپارچه وب تبدیل شده‌اند و مرورگرها نیز به ساده‌ترین شکل از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه دیگر نیازی به سامانه قدیمی افزونه‌ها نیست.

مطلب پیشنهادی

بهترین کتاب‌های رایگان آموزش برنامه‌نویسی وب 2015 + لینک دانلود

از جمله ویژگی‌های جدیدی که به نسخه جدید افزوده شده‌اند به عنصر dialog، به‌روزرسانی مرجع ARIA که همراه با ویژگی‌های جدیدی که دسترس‌پذیری را بهبود می‌بخشند، خصلت nonce برای عنصر <link> که در ویژگی جدید Content Security Policy مورد استفاده قرار می‌گیرد، خصلت allowpaymentrequest از عنصر<iframe>  برای ادغام‌سازی با PaymentRequest API مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعریف about:html-kind در ارتباط با فایل‌های MP4، تعریف خصلت innerText IDL برای HTMLElement و... اشاره کرد.

نکته قابل توجه دیگری که باید به آن توجه داشته باشید در ارتباط با  عنصر main است. این عنصر به‌روزرسانی جدیدی دریافت کرده است تا بتواند به شکل بهتری از الگوهای طراحی واکنش‌گرا پشتیبانی کند. عنصر style نیز می‌تواند به شکل داخلی درون عنصر body و در قالب برچسبی مورد استفاده قرار گیرد. بدون شک این خبر خوبی برای توسعه‌دهندگان است، به واسطه آن‌که محدودیت‌های متعددی که پیش از این در کدنویسی وجود داشت اکنون برطرف شده است. البته توجه داشته باشید برای حفظ و افزایش امنیت یکسری از محدویت‌های موجود بازهم تقویت شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

منابع آنلاین رایگانی که شما را یک طراح وب می‌کنند

بدون شک باید بگوییم که تغییرات بسیار زیادی در HTML 5.2 رخ داده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس HTML 5.2 مراجعه کنید. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که اولین پیش‌نمایش عمومی نسخه آینده این زبان موسوم به HTML 5.3 نیز اکنون منتشر شده است. نسخه‌ای که قرار است در سال 2018 میلادی به‌طور رسمی منتشر شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟