اموجی‌ها در نقش گذرواژه‌ها
پژوهشگران یک جایگزین جالب و جذاب برای گذرواژه‌ها پیشنهاد دادند
تقریبا چند روز پیش مطلبی در ارتباط با سالگرد تولد گذرواژه‌ها منتشر کردیم. در آن مطلب به شما گفتیم شرکت‌های کوچک و بزرگ عرصه فناوری به دنبال آن هستند به عمر گذرواژه‌ها پایان داده و فناوری‌های نوین را جایگزین آن‌ها کنند. در حالی که فناوری‌های نوین کم و بیش مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این وجود گذرواژه‌ها هنوز هم نقش اصلی در زمینه تامین امنیت را بر عهده دارند.

1606683296_1_0.gif

به تازگی پژوهشگران حوزه امنیت راهکار جالبی را برای حذف گذرواژه‌ها پیشنهاد داده‌اند. این گروه از پژوهش‌گران گفته‌اند که می‌توان از ترکیب اموجی‌ها به جای گذرواژه‌ها استفاده کرد. در عصری که گوشی‌های هوشمند حاکم بلامنازع ارتباطات ما هستند، کاربران از شکلک‌هایی که به نام اموجی از آن‌ها یاد می‌کنیم برای توصیف احساسات و حالات خود در پیام‌ها و ایمیل‌هایشان استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

شهرهای هوشمند آینده چه شکلی هستند؟

این شکلک‌ها در عین سادگی به خوبی احساسات کاربران را بیان می‌کنند. در همین ارتباط گروهی از پژوهشگران دانشگاه‌های فنی برلین، آلم و میشیگان به سرپرستی لیندا کراس گونه جدیدی از اموجی‌ها را طراحی کردند که قادر است در قالب یک مکانیزم ورودی مورد استفاده قرار گیرد. طیف گسترده‌ای از کاربران برای محافظت از اطلاعات شخصی خود از قفل‌های مختلفی روی گوشی همراه خود استفاده می‌کنند.

 مشکلی که در این میان وجود دارد این است که باید در هر بار روشن کردن دستگاه الگوی تصویری یا پین کد مربوطه وارد شود تا کاربر بتواند از دستگاه خود استفاده کند. اما پژوهشگران این پروژه بر این باور هستند که به‌طور طبیعی کاربران تصاویر را بهتر از حروف و اعداد به خاطر می‌سپارند. مشکل دیگری که پین‌کدهای عددی دارند این است که ممکن است به‌طور محدود مورد استفاده قرار گرفته و کاربران تنها یک بازه 0 تا 9 را در اختیار دارند. اما در مقابل اموجی‌ها به کاربران اجازه می‌دهند از 2500 شکلک موجود در این زمینه استفاده کنند. این گروه از پژوهشگران مجموعه اموجی‌های توسعه یافته خود را در قالب سامانه ورود اموجی‌محور EmojiAuth که بر مبنای پلتفرم اندروید کار می‌کند، طراحی کردند.

در آزمایشی که این گروه ترتیب دادند، یک گروه 53 نفری از داوطلبان که از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کردند، انتخاب شدند. در این آزمایش داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول متشکل از 27 داوطلب اجازه داده شد از اموجی‌های دلخواه خود استفاده کنند. در حالی که به گروه دوم (26 نفر باقی مانده) اجازه داده شد پین‌کد دلخواه خود را مورد استفاده قرار دهند.

گروه اول برای انتخاب اموجی‌های موردنظر خود از سه رویکرد مختلف استفاده کردند. در رویکرد اول داوطلبان بر مبنای یک الگوی مشخص اموجی‌ها را از بالا تا پایین یک ستون یا تنها اموجی‌هایی که در کناره‌های صفحه‌کلید قرار داشتند را انتخاب کردند. گروه دوم اموجی‌ها را بر اساس علایق خود انتخاب کردند و گروه سوم از یک رویکرد بسیار خلاقانه استفاده کردند. به این شکل که اموجی‌ها را بر اساس یک داستان یا یک شعر انتخاب کردند. به این شکل که ترانه‌ای را به یاد آورند و در ادامه کلمات ترانه را با اموجی‌ها هم‌طراز کردند و از آن‌ها استفاده کردند.

پس از آن‌که هر دو گروه انتخاب‌های خود را انجام دادند، به آن‌ها اعلام شد یک هفته دیگر برای کامل کردن آزمایش مراجعه کنند. در حالی که هر دو گروه به یک شکل موفق شدند انتخاب‌های خود را به یاد آورند، با این حال گروه دوم گفتند که به خاطرآوری اموجی‌ها برای آن‌ها هیجان‌برانگیزتر بوده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش جالب توجه بود. شرکت‌کنندگان بر مبنای یک الگوی مشخص در صفحه‌کلید یا بر اساس یک داستان اموجی‌های خود را انتخاب کرده‌ بودند.

همچنین به شرکت‌کنندگان در این آزمایش اعلام شد در زمان وارد کردن اموجی‌ها از سوی کارشناسان به صفحه‌نمایش گوشی کارشناسان نگاه سریعی داشته باشند تا بتوانند اموجی‌های ورود را حفظ کنند. این آزمایش نشان داد اگر در زمان وارد کردن اموجی‌های (شش اموجی) تصادفی شخصی در حال نگاه کردن به صفحه‌نمایش شما باشد به سختی می‌تواند الگوی ورود را حفظ کند. این پژوهشگران در نهایت اعلام کردند به‌کارگیری اموجی‌ها اگر بر مبنای یک الگوی مشخص انتخاب نشود نه تنها ایمن هستند بلکه به‌کارگیری آن‌ها نیز سرگر‌م‌کننده است. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟