ویژگی‌های مهم یک گوشی اندرویدی جدید
25/12/1401 - 11:40
گوشی هوشمند بعدی شما باید این ویژگی‌ها را داشته باشد
با نزدیک شدن به انتهای سال، برخی از کاربران تصمیم می‌گیرند، گوشی هوشمند خود را تعویض کنند. تا همین چند سال قبل خرید یک گوشی اندرویدی جدید کار ساده‌ای بود. به طوری که گوشی‌های جدید نسبت به نسل‌های قبل پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه می‌کردند و از این‌رو، هر مدل گوشی که خریداری می‌کردید، بهتر از گوشی فعلی‌تان بود. اکنون، گوشی‌های هوشمند امکانات بیشتری دریافت می‌کنند، اما تفاوت بین نسل‌های قبلی و جدید چندان زیاد نیست. این مسئله باعث شده تا کاربران برای خرید گوشی اندرویدی سردرگم شوند. به همین دلیل، در این مطلب برخی از ویژگی‌های مهم را که هنگام خرید یک گوشی اندرویدی جدید باید به آن‌ها دقت کنید مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1606683296_1_0.gif

1. پردازنده مرکزی

پردازنده مغز گوشی هوشمند شما است و تمام کارهایی که انجام می‌دهید مثل بازی، عکاسی، ذخیره‌سازی، ارتباطات، وب‌گردی و سایر موارد را مدیریت می‌کند. بنابراین، هرچه پردازنده قدرتمندتری روی گوشی هوشمند نصب شده باشد، قادر به مدیریت حجم بیشتری از کارها است. بدون وجود یک پردازنده قوی، (به بیان دقیق‌تر، به جای تراشه مولفه‌ای که SoC نام دارد، روی گوشی نصب شده است)، در انجام کارهای مختلف با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوید. اینکه کدام پردازنده مناسب است تا حد زیادی به کاربری گوشی هوشمند بستگی دارد.

شما می‌توانید عملکرد یک پردازنده را با استفاده از بنچمارک‌هایی مانند AnTuTu و Geekbench قضاوت کنید، اما بدانید که تلفن‌های دارای تراشه یکسان می‌توانند امتیازات بنچمارک متفاوتی را ارائه دهند.

هر امتیازی که AnTuTu در بازه 300K تا 500K ارائه کند، به این معنا است که گوشی انتخابی برای یک کاربر عادی مناسب است. با این حال، برای کاربران پیشرفته و گیمرها، ممکن است مناسب نباشد. به طوری که شما باید به دنبال خرید گوشی هوشمندی باشید که پردازنده‌ای با حداقل امتیاز 700K یا بالاتر روی آن نصب شده باشد. اما توجه داشته باشید که نمرات معیار همیشه کل داستان را بیان نمی‌‌کند. بنابراین، معیار فوق را به عنوان یکی از اطلاعات جانبی در نظر بگیرید.

در حال حاضر در اکوسیستم گوشی‌های اندرویدی، مدیاتک و کوالکام پردازنده‌های قدرتمندی برای گوشی‌های هوشمند تولید می‌کنند. مدیاتک تا چند سال قبل به عنوان سازنده‌ تراشه‌های ارزان ‌قیمت و مقرون به صرفه شناخته می‌شود، اما در چند سال گذشته موفق شده است توان پردازشی پردازنده‌های خود را تا حد زیادی افزایش دهد و در این زمینه به رقیب جدی کوالکام تبدیل شود.

به طور کلی، برای اطلاع در ارتباط با توان پردازنده‌ها و مقایسه بین آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم به سراغ بنچمارک‌های سایت‌هایی مثل Geekbench و AnTuTu بروید. اگر فقط برای کارهای روزمره از گوشی هوشمند استفاده می‌کنید، پرازنده‌های در بازه 300 تا 500 هزار در بنچمارک AnTuTu کافی هستند.

2. حداقل 6 گیگابایت حافظه اصلی

برخلاف رام (ROM) که حافظه اصلی گوشی شما است، حافظه اصلی (RAM) حافظه کوتاه مدت است. هرچه میزان حافظه اصلی بیشتری روی گوشی هوشمند نصب شده باشد، انجام چند کار بر روی دستگاه به شکل همزمان ساده‌تر است. حافظه اصلی زیاد به این معنا است که  گوشی هوشمند می‌تواند برنامه‌های بیشتری را بدون بسته شدن در پس‌زمینه در حال اجرا باقی نگه دارد، بنابراین هر بار که دوباره آن‌ها را باز می‌کنید، از ابتدا بارگیری نمی‌شوند و در زمان صرفه‌جویی می‌شود.  

اگر به 10 سال قبل بازگردیم، گوشی‌های هوشمند اندرویدی را مشاهده می‌کنیم که 512 مگابایت یا 1 گیگابایت حافظه اصلی داشتند. امروزه، ظرفیت حافظه اصلی گوشی‌های هوشمند روند رو به رشدی داشته‌اند و به طور مثال، در سال 2014 میلادی، بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار با حافظه اصلی 3 گیگابایتی به بازار عرضه شده‌اند. جالب آن‌که  در سال 2016 میلادی حافظه اصلی به میزان 4 گیگابایت به یکی از ویژگی‌های رایج گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است.

در مجموع، ظرفیت حافظه اصلی روی گوشی هوشمند محدود است و به همین دلیل مدیریت آن اهمیت زیادی دارد. برخی از برنامه‌های کاربردی و بازی‌های ساده تنها چند صد مگابایت از این ظرفیت را اشغال می‌کنند، اما بازی‌های پیچیده و سنگین ممکن است تا 1.5  گیگابایت از ظرفیت حافظه اصلی را استفاده کنند. هرچقدر ظرفیت حافظه اصلی بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید از قابلیت‌های چندوظیفگی سود ببرید.

در حال حاضر گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت از رم 2 گیگابایتی هم استفاده می‌کنند و ظرفیت حافظه اصلی برخی گوشی‌های پرچم‌دار و گران‌قیمت به 16 گیگابایت هم می‌رسد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، برای خرید گوشی اندرویدی جدید بهتر است به دنبال حداقل رم 6 گیگابایتی باشید. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که حافظه اصلی 16 گیگابایتی صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و ظرفیت بیشتر از 12 گیگابایت مورد استفاده بیشتر کاربران نیست.

3. حداقل 128 گیگابایت حافظه‌ جانبی

امروزه، حجم محتوای تولید شده در فضای مجازی بیشتر از قبل شده است. به همین دلیل، کاربران دائما فیلم‌ها، بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و آهنگ‌های بیشتری را در گوشی‌های خود ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، کیفیت دوربین‌ها نیز بهبود پیدا کرده است، در نتیجه عکس‌های بهتری ثبت می‌کنند که قاعدتا عکس‌ها و ویدیوها به حافظه داخلی بیشتری نیاز دارند.

تا چند سال قبل، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی مقدار مناسبی محسوب می‌شد، اما امروزه کاربران می‌توانند برخی پرچم‌داران دارای 1 ترابایت حافظه‌ داخلی را خریداری کنند. در هر صورت اگرچه همچنان شاهد عرضه‌ گوشی‌های دارای حافظه‌ ۶۴ گیگابایتی هستیم و احتمالا برخی کاربران از این ظرفیت رضایت دارند، اما واقعیت این است که ۶۴ گیگابایت حافظه‌ داخلی برای بسیاری از کاربران کافی نیست.

به همین دلیل، در هنگام خرید گوشی هوشمند بعدی بهتر است به دنبال حافظه‌ داخلی 128 گیگابایتی باشید، به ویژه اگر قصد استفاده طولای مدت از حافظه را دارید. حافظه جانبی 256 گیگابایتی نیز انتخاب درستی است. البته اگر گوشی موردنظر شما از کارت حافظه microSD پشتیبانی می‌کند، می‌توانید مدل ۶۴ گیگابایتی را بخرید و از مزایای کارت حافظه هم بهره ببرید. اما متاسفانه بعد از روند حذف جک هدفون، حالا روزبه‌روز شمار گوشی‌هایی که فاقد درگاه کارت حافظه هستند افزایش پیدا می‌کند.

4. بالا بودن نرخ نوسازی صفحه‌نمایش حداقل تا 120 هرتز

فناوری صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند راه طولانی را پیموده و کارآمد شده است و هنوز هم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی هوشمند به شمار می‌رود. با توجه به این‌که روزبه‌روز به شمار کاربران گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود که این افراد محتواهای متنوعی را با گوشی خود مشاهده می‌کنند، کیفیت و قابلیت‌های صفحه‌نمایش اهمیت زیادی پیدا کرده است.

صفحه‌نمایش‌های استفاده شده برای گوشی‌های مختلف تفاوت‌های زیادی دارند، اما صفحه‌نمایش یک گوشی هوشمند امروزی باید حداقل رفرش ریت ۹۰ هرتز و رزولوشن FHD داشته باشد. همچنین، حداقل نسبت نمایشگر به بدنه هم باید بیشتر از 85 درصد باشد. در رابطه با نرخ نوسازی باید بگوییم که هرچقدر بیشتر باشد، صفحه‌نمایش در هر ثانیه قادر به نمایش فریم‌های بیشتری است. در نتیجه در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های 60 هرتز که استاندارد محسوب می‌شوند، انیمیشن‌ها و بازی‌ها را به شکل روان‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد. اگر صفحه‌نمایش به جای بریدگی، یک بریدگی دوربین داشته باشد، تجربه دلچسب‌تری از نمایش تصاویر ارائه می‌کند.

5. باتری حداقل 5000 میلی‌آمپر ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع

هر چیزی پایین‌تر از ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت برای باتری گوشی‌های جدید قابل قبول نیست. از این‌رو، قبل از خرید گوشی اندرویدی جدید به این نکته دقت کنید. از این گذشته، ما قبلا گلکسی M51 قدیمی‌تر سامسونگ را دیده‌ایم که باتری عظیم 7000 میلی‌آمپر ساعتی را داشت. با این حال، به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی نرم‌افزار نقش مهمی در طول عمر باتری واقعی گوشی شما دارد.

برای مثال، اگر آی‌فون 14 پرو مکس و گلکسی اس 23 اولترا را با هم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که باتری 4323 میلی آمپری اولی تقریباً همان باتری 5000 میلی آمپر ساعتی دومی را دارد.

اگرچه در صورت نیاز می‌توانید عمر باتری خود را افزایش دهید، داشتن یک شارژر سریع حداقل 25 وات کمک زیادی به شما می‌کند. اگر تلفن شما برای شارژ لوازم جانبی مانند هدفون‌های بی سیم از شارژ بی سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند، اهمیت زیادی دارد. در کنار این موضوع باید به اهمیت سرعت شارژ هم اشاره کنیم. به طور مشخص، یک گوشی جدید باید حداقل سرعت 30 وات را ارائه دهد.

6. سیستم دوربین بهینه‌شده

همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، پردازش تصاویر نسبت به گذشته اهمیت زیادی پیدا کرده است. اگرچه سخت‌افزار استفاده شده برای دوربین اهمیت زیادی دارد، اما اهمیت این موضوع دیگر به اندازه‌ قبل نیست. با توجه به این‌که شرکت‌های مختلف برای گوشی‌ها از حس‌گرهای مشخصی استفاده کنند، حالا رقابت این شرکت‌ها بر سر نرم‌افزار مربوط به دوربین است.

برخی از گوشی‌ها به اغراق در رنگ و وضوح تصاویر تمایل دارند، اما برخی دیگر مناظر را به شکل طبیعی‌تری ثبت می‌کنند. برخی از آن‌ها در محیط‌های کم‌نور عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرند، اما در زمینه‌ فیلمبرداری حرف زیادی برای گفتن ندارند. اگرچه همچنان شرکت‌ها روی تعداد مگاپیکسل‌ها مانور می‌دهند، اما این موضوع معیار خوبی برای تعیین کیفیت دوربین نیست. به همین دلیل، هنگام خرید گوشی اندرویدی جدید بهتر است به دیافراگم و اندازه حس‌گر دوربین دقت کنید.

در ارتباط با دوربین گوشی اندرویدی به موارد زیر دقت کنید:

  • دیافراگم (Aperture): دیافراگم مقدار نوری که لنز وارد می‌کند را کنترل می‌کند. به بیان دقیق‌تر، دیافراگم گشودگی در لنز است و مقدار نوری که وارد حس‌گر می‌شود را کنترل می‌کند. هرچقدر عدد F پایین‌تر باشد، به معنای بازتر بودن دیافراگم است و در نتیجه نور بیشتری روانه حس‌گر می‌شود. این مشخصه به ویژه هنگام عکس‌برداری در محیط‌های کم‌ نور و دستیابی به حالت مات شدن پس‌زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند.
  • اندازه‌ حس‌گر (Sensor size): حس‌گر مهم‌ترین بخش دوربین است و به زبان ساده هر چقدر اندازه‌ آن بزرگ‌تر باشد، کیفیت عکس‌ها هم بهتر می‌شود. برای مقایسه‌ اندازه‌ سنسورهای دوربین موجود در گوشی باید مشخصات گوشی‌های موردنظر را با هم مقایسه کنید.

با وجود اینکه مشخصه‌های فوق اهمیت زیادی دارند، اما به تنهایی معیار کاملی برای انتخاب نیستند، زیرا برخی شرکت‌ها علی‌رغم استفاده از بهترین حس‌گرها و لنزها، همچنان در زمینه‌ کیفیت عکس نسبت به رقبا حرف کمتری برای گفتن دارند. به همین خاطر بهتر است به نقد و بررسی‌های انجام شده هم نگاهی بیندازید. در ضمن باید در کنار دوربین اصلی به اهمیت دوربین اولترا واید هم اشاره کنیم. درست است که برخی گوشی‌ها از دوربین تله‌فوتو و ماکرو اختصاصی هم استفاده می‌کنند، اما برای بسیاری از کاربران ویزگی‌های ضروری نیستند.

7. ویژگی‌های دیگری که باید به آن‌ها دقت کنید

در کنار مشخصاتی که اشاره کردیم، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارند که باید در ارتباط با گوشی‌های مدرن به آن‌ها دقت کنید:

  • محافط  گوریلا گلس: زمانی که به طور تصادفی گوشی خود را به زمین بیاندازید و صفحه‌نمایش را بشکنید، باید پول زیادی هزینه کنید. برای جلوگیری از این مسئله، توصیه می‌شود که گوشی شما حداقل از محافظ گوریلا گلس 5 برخوردار باشد.
  • Clean software: در حالت ایده‌آل، گوشی هوشمند باید نرم‌افزاری برای پاک‌سازی در اختیارتان قرار دهد. امروزه OneUI از سامسونگ و OxygenOS از OnePlus بهترین رابط کاربری را دارند. همچنین، پیشنهاد ما این است که به سراغ MIUI، ColorOS و FuntouchOS نروید.
  • مقاومت در برابر آب (Water resistance): یک پیش نیاز در اکثر دستگاه‌های پرچمدار و میان رده‌های با کیفیت است. مقاومت در برابر آب ممکن است به این معنی نباشد که می‌توانید با تلفن خود شنا کنید، اما می‌توانید بدون ترس آن را در سینک بیندازید یا در زیر باران از آن استفاده کنید.
  • جک هدفون (Headphone jack): جک های هدفون به سرعت در صنعت گوشی‌های هوشمند در حال حذف شدن است. اما اگر گوشی مجهز به جک هدفون پیدا کنید، ایرادی ندارد. بدون جک، یا مجبور هستید از دانگل USB-C استفاده کنید یا هدفون بلوتوثی بخرید.
  • NFC: اگر از حمل پول نقد متنفرید، NFC یا همان ارتباطات حوزه نزدیک برای انجام پرداخت‌های بی‌سیم ایمن با یک لمس عالی است، البته، این ویژگی برای بیشتر کاربران ایرانی چندان کاربردی نیست.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟