برداشتن تومور از طریق قلم هوشمند
قلم تشخیص سرطان در آینده نزدیک به یاری پزشکان خواهد آمد
دانشمندان موفق شده‌اند قلمی را توسعه دهند که تنها ظرف مدت 10 ثانیه می‌تواند سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد. به گفته دانشمندان این قلم در آینده نزدیک به جراحان کمک خواهد کرد در زمان جراحی‌ها از قلم یاد شده برای شناسایی و تشخیص سریع بافت‌های آلوده و همچنین از میان برداشتن سلول‌های سرطانی استفاده کنند.

1606683296_1_0.gif

به گزارش سایت The Verge، دستگاهی که از سوی این پژوهشگران طراحی شده MasSpec Pen نام داشته و هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده است، اما انتظار می‌رود اوایل سال آینده میلادی به شکل جدی مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که این قلم هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده اما بازهم می‌تواند به خوبی فرق میان بافت‌های سالم و سرطانی را با دقت نزدیک به 96 درصد از یکدیگر تشخیص دهد. زمانی که پزشکان تشخیص می‌دهند یک بیمار برای برداشتن غده‌ سرطانی به عمل جراحی نیاز دارد، در این مرحله جراح باید با دقت بسیار بالایی بافت‌های سرطانی را بردارد، به گونه‌ای که هیچ‌گونه آسیبی به بافت‌های سالم وارد نکند. زمانی که نمونه‌برداری انجام شد، بافت‌ها برای آزمایشگاه ارسال می‌شوند تا مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج آن چند روز بعد برای جراح ارسال می‌شود.

اما این گروه می‌گویند ابزار فوق نه تنها این پروسه زمانی را کوتاه می‌کند، بلکه قادر است با استفاده از مقدار بسیار کمی آب در حدود 10 مایکرو لیتر  برای استخراج مولکول‌ها از بافت بدن استفاده کند. زمانی که آب و مولکول با یکدیگر ترکیب می‌شوند از طریق لوله‌هایی به دستگاه دیگری فرستاده می‌شوند تا نشانه‌های مربوط به سرطان را تشخیص داده و نتیجه را در اختیار جراح قرار دهد. این قلم تا به امروز موفق شده است در 96 درصد موارد به درستی نشانه‌های مربوط به 253 فرد بیمار مبتلا به سرطان‌های مختلف همچون ریه، تروئید و پستان را شناسایی کند. در آزمایش انجام شده روی موش‌ها مشخص شد که این دستگاه به هیچ‌ عنوان به بافت‌های سالم موجودات آسیبی وارد نکرده و دقیق عمل می‌کند. زمانی که این دستگاه موفق شد تاییدیه وزرات غذا و داروی ایالات متحده FDA را دریافت کند، آن‌گاه شناسایی و جراحی غده‌های سرطانی وارد فاز جدیدی خواهد شد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟