برای علاقمندان به فیلم، فناوری و IT
10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آن‌ها را ببینید
فیلم‌هایی که در اوایل قرن بیستم ساخته شدند پایه و اساس جوامع متعدد آینده که فناوری در تمام قسمت‌های آن دیده می‌شودرا بنا نهادند. در مطلب امروز تصمیم داریم تا تعدادی از فیلم‌های جدید و امروزی که ویژگی‌های فناوری قوی در آنها دیده می‌شود را به شما معرفی کنیم.

1606683296_1_0.gif

با ابداع فناوری، نبوغ و استعدادهای ما خیلی سریع‌تر از قبل متحول می‌شوند. فناوری به‌دلیل اینکه دنیای اطراف ما را شکل می‌دهد حاضر به توقف نیست.

فیلم‌هایی که در اوایل قرن بیستم ساخته شدند پایه و اساس جوامع متعدد آینده که فناوری در تمام قسمت‌های آن دیده می‌شود را بنا نهادند. در مطلب امروز تصمیم داریم تا تعدادی از فیلم‌های جدید و امروزی که ویژگی‌های فناوری قوی در آنها دیده می‌شود را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید:

1- فیلم Ex Machina (2015)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

فیلم Ex Machina یک تریلر روانشناسی در خصوص برنامه‌نویس جوانی است که انتخاب شده تا به‌عنوان عضو انسانی در تست تورینگ شرکت کند. این تست برای تعیین توانایی‌ها و حس آگاهی یک روبات جدید هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی یا همان AI موضوع جدیدی در سینما نیست، اما این فیلم نامزد جایزه اسکار توانسته تا خود را به‌عنوان یکی از بهترین‌ها معرفی کند. فیلم Ex Machina روز نه چندان دوری را هشدار می‌دهد که روبات‌ها از انسان‌ها قابل تشخیص نیستند و همین مسئله باعث بروز مسائل قابل بحث اخلاقی می‌شود. پرسشی که این فیلم مطرح می‌کند آن است که فناوری تا کجا باید ادامه پیدا کند. با توجه به اینکه شرکت‌ها با سرعت زیاد در حال توسعه هر چه بهتر AI در زندگی واقعی هستند، اینها همه مسائلی هستند که باید پیش از گسترده‌تر شدن نقش فناوری در دنیای ما مورد تفکر قرار بگیرند.

2- فیلم Minority Report (گزارش اقلیت - 2002)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

شاید فیلم هیجانی استیون اسپیلبرگ که مربوط به آینده می‌شود بعد از مدتی از ذهن‌ها پاک شود، اما ایده استفاده مأموران پلیس از انسان‌های با توانایی‌های پیش‌شناختی در جلوگیری از وقوع جرم بسیار جالب و تأمل برانگیز است. شاید فقط چند سال با عملی شدن این موضوع فاصله داشته باشیم، اما شکی نیست که برنامه‌نویسان در حال کار بر روی الگوریتم‌هایی هستند که بتوانند آن را با حس دیجیتالی بیشتری به واقعیت تبدیل کنند. حتی مجریان قانون از این مسئله به‌عنوان نقشه راهی برای جلوگیری از وقوع جرم در آینده صحبت می‌کنند. جنبه‌های اخلاقی چنین موضوعی گسترده و جنجالی است و مشروعیت بازداشت کسی که هنوز مرتکب جرمی نشده جای تأمل زیادی دارد. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه فناوری می‌تواند ما را امن‌تر نگه دارد، اما در کنار آن نشان می‌دهد که در صورت استفاده نادرست چه عواقب و مشکلات عمده‌ای را به وجود خواهد آورد.

3- فیلم ماتریکس (1999)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

فیلم ماتریکس تأثیر شگرف و قابل توجهی روی فرهنگ عامه داشته و روی بسیاری از فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری و کتاب‌های داستان تأثیر داشته است. به گفته ماتریکس ما در یک دنیای خیالی زندگی می‌کنیم، یک شبیه‌سازی کامپیوتری با هدف کنار نگه داشتن انسان‌ها. یک هکر به این مسئله پی می‌برد که تمام دنیا تنها یک دروغ است و قدم در راه سختی می‌گذارد تا بتواند AI شیطانی را شکست دهد. در قسمت‌های بعدی این فیلم رقابت بین ماشین‌ها و انسان‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند و شما را به این فکر فرود می‌برد که درباره تمام چیزهایی که در زندگی دارید سئوال کنید. شاید عجیب باشد، اما شاید همین الان که این مقاله را می‌خوانید همه ما در جهان شبیه‌سازی شده زندگی می‌کنیم.

4- فیلم Iron Man (مرد آهنی - 2008)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

شاید قرار گرفتن این فیلم ابرقهرمانی مارول برای بعضی‌ها تعجب‌آور باشد، اما شاید متوجه نشوید که تا چه اندازه در این فیلم از فناوری استفاده شده است. «تونی استارک» لباس هایتک فوق‌العاده‌ای را برای مرد آهنی می‌سازد تا بتواند از اسارت رهایی پیدا کند. علاوه بر لباس مخصوص، سیستم کامپیوتری مبتنی بر حرکات بدن، روبات‌های کمکی دانشمند و گجت‌های جالب باعث شده تا این فیلم به‌خوبی آخرین فناوری‌های روز را روی صفحه بزرگ سینماها در مقابل دید همگان بگذارد.

5- فیلم I, Robot (2004)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

این فیلم هیجان‌انگیز علمی تخیلی دنیایی را به تصویر می‌کشد که به‌طور نگران کننده‌ای به واقعیت نزدیک است. در این آینده، روبات‌ها دستیاران معمول انسان‌ها هستند به‌طوری‌که انسان‌ها شدیدا به روبات‌ها وابسته شده‌اند. اما وقتی یک روبات در پرونده یک قتل متهم می‌شود، خطری که بشریت را تهدید می‌کند باعث ایجاد شرایط بحرانی می‌شود.

6- فیلم Tron: Legacy (2010)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

این فیلم که در واقع بازسازی فیلمی به همین نام در سال 1982 است، اولین نمایش بزرگ از دنیای درون شبکه کامپیوتری یا بازی کامپیوتری است. فیلم بازسازی شده "ترون" داستان پسر طراح دنیای مجازی را دنبال می‌کند که هنگامی‌که به دنبال یافتن پدر خود می‌رود در درون واقعیت دیجیتالی که خود ساخته بود گرفتار می‌شود. فیلم ترون تلاش می‌کند تا تم عمومی یافتن ارتباطات انسانی در دنیای دیجیتال را نمایش دهد.

7- فیلم "مریخی" (The Martian - 2015)

 

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینیداین فیلم فضایی نامزد جایزه گلدن گلوب درباره فضانوردی است که بعد از جا ماندن از سفینه خود باید به تنهایی در مریخ زندگی کند. فیلم The Martian داستان نبوغ انسان است. این داستان حیرت‌انگیز به‌خوبی نشان می‌دهد که انسان زمانی‌که با مرگ روبرو می‌شود موفق به انجام چه کارهایی می‌شود. شاید بتوان گفت این فیلم یکی از معدود فیلم‌هایی است که تمام جنبه‌های خوب فناوری و کارهای مثبتی که می‌توانند انجام دهد را نشان می‌دهد.

8- فیلم (2008-Wall-E)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

شاید فکر نمی‌کردید یکی از فیلم‌های انیمیشن والت دیزنی در این لیست جا بگیرد. اما Wall-E پر از فناوری است. یک روبات تنها در آینده خیلی دور مسئول پاک کردن زباله‌های روی زمین بعد از ترک همه انسان‌ها از این سیاره است. او با دیدن یک روبات دیگر که به دنبال مدارکی مبنی بر امکان نجات زمین است نشانه‌های زندگی را پیدا می‌کند. آنها با یکدیگر عازم سفری می‌شوند با این هدف که بتوانند انسان‌‌ها را متقاعد به برگشت به کره زمین و درست کردن تمام خرابی‌هایی که به بار آورده‌اند کنند.

9- فیلم "او" (Her - 2013)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

کم پیش می‌آید که یک فیلم کمدی رومانتیک در رابطه با پیشرفت‌های فناوری ببینید. اما فیلم Her به خوبی این دو را به تصویر می‌کشد. این فیلم برنده جایزه اسکار داستان مرد تنهایی را روایت می‌کند که یک رابطه احساسی را با دستیار صوتی پیشرفته AI که در واقع صدای یک زن است ایجاد می‌کند. این رابطه هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود، اما بعد از مدتی زندگی مرد با پی بردن به این قضیه که این صدای مؤنت با هزاران نفر دیگر هم همین رابطه را دارد نابود می‌شود. فیلم Her زمانی منتشر شد که دستیاران مجازی مانند سیری و الکسا تازه شروع به کار کرده بودند، اما فیلم موفق شده تا عواقب بعدی AI را به زیباترین شکل ممکن نشان دهد.

10- فیلم "شبکه اجتماعی" (The Social Network - 2010)

10 فیلم برتر در حوزه فناوری که حتما باید آنها را ببینید

این لیست بدون فیلم نیمه تاریخی درام درباره بنیانگذار فیسبوک، مارک زاکربرگ، تکمیل نمی‌شود. فیلم برنده اسکار "شبکه اجتماعی" داستان واقعی یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های فناورانه عصر حاضر را نشان می‌دهد. این فیلم بیانگر قدرت فناوری‌های جدید و ابداعات و اختراعات جدید است، قدرت شبکه اجتماعی حتی زمانی که تازه در حال جان گرفتن بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟