شاید در آینده نزدیک شاهد روش درمان آلزایمر باشیم
امکان شناسایی زودهنگام آلزایمر با انجام تست ساده بینایی چشم
دانشمندان متوجه شدند که با انجام تست‌های ساده بینایی سنجی به‌سادگی می‌توان امکان وقوع بیماری آلزایمر را پیش‌بینی کرد. این کار تا پیش از این امکان‌پذیر نبوده و زمانی‌که نشانه‌های آن در بیمار بروز می‌کند راهی برای درمان آن وجود ندارد.

1606683296_1_0.gif

بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین انواع زوال عقل است. در واقع، آلزایمر نوع پیشرفته و تهاجمی زوال عقل است که در هر لحظه حدود 5.5 میلیون آمریکایی به آن مبتلا می‌شوند. در طول دوره بیماری، پروتئین‌های آسیب دیده در مغز بیمار تشکیل می‌شوند و موجب از بین رفتن ارتباط بین سلول‌های عصبی می‌شوند. در نهایت، تمام این سلول‌ها می‌میرند و بافت مغز از بین می‌رود.

در حالی‌که تاکنون درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، امکان شناسایی زودهنگام آن برای آسیب دیدگان این بیماری اهمیت زیادی دارد. در این‌صورت، بیماران می‌توانند خیلی زودتر به روش درمانی مناسب و سرویس‌های خدماتی دسترسی داشته باشند و برنامه درمانی به‌همراه تهیه هزینه‌های مورد نیاز را برنامه‌ریزی کنند.

البته، امکان شناسایی زودهنگام آلزایمر همیشه ممکن نبوده است. طی دهه‌های گذشته تنها راه مطمئن برای شناسایی آلزایمر مطالعه مغز بیماران پس از مرگ آن‌ها بوده است. اما، امروزه پزشکان از مجموعه‌ای از روش‌های مختلف برای شناسایی بیماری استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تاریخچه پزشکی، تحلیل شرایط روحی و روانی بیمار، آزمایش‌های فیزیکی و عصبی، عکس‌برداری از مغز و آزمایش‌های خون اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی

با این کاشتنی جدید نابینایان دوباره بینا می‌شوند!
خبری خوب برای کسانی که از نابینایی رنج می‌برند

محققان دانشگاه پزشکی USC در UCLA روشی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند از طریق یک راه بسیار ساده این بیماری را شناسایی کند. محققان در آزمایش‌های خود دریافتند که بیماری آلزایمر همان‌گونه که مغز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، روی شبکیه چشم نیز تأثیرگذار است. پس، می‌توان با اسکن چشم نشانه‌های مهم آلزایمر را پیش از آن‌که بیمار به آن مبتلا شود شناسایی کرد.

نتایج این تحقیق که در مجله JCI Insight به‌چاپ رسیده است حاصل آزمایش‌های بالینی بر روی 16 بیمار مبتلا به آلزایمر است. پروفسور «هامائویی»، یکی از محققان بخش جراحی مغز و اعصاب و علوم بیومدیکال  در "سدار-سینای" در این‌باره چنین می‌گوید: "از آن‌جایی که شبکیه چشم عضو مرکزی سیستم عصبی است و مستقیما به مغز متصل است، برای ما امکان شناخت پلاک‌های آمیلوئید که یکی از نشانه‌های اولیه بیماری آلزایمر است فوق‌العاده هیجان‌انگیز است. تصویربرداری شبکیه چشم در بیماران زنده حاوی اطلاعات بسیار زیادی است که در این راه به پزشکان کمک می‌کند."

وی به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر سیستم تصویربرداری در مراحل اولیه و تحقیقاتی قرار دارد و باید مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد. "امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک بتوانیم آن‌را در دسترس بیماران قرار دهیم."

با تلاش‌های این‌چنینی و استفاده از سیستم یادگیری ماشین برای شناسایی زودهنگام این بیماری، تحقیقات آلزایمر وارد مرحله جدیدی می‌شود. امیدوار هستیم قدم بعدی درمان این بیماری باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟