توسعه روبات با هدف کمک به افراد نابینا و ناشنوا
این دست روباتیک چاپ سه‌بعدی برای زبان اشاره ساخته شده است
بیشترین کاربردهای روباتیک تاکنون در زمینه‌های صنعتی یا تحقیقاتی بوده است، اما آن‌ها می‌توانند نقش‌ بیشتری در زندگی روزمره انسان‌ها داشته باشند. به‌عنوان مثال، یک راهنمای خودران برای کمک به افراد نابینا، یا روبات مخصوص آشپزخانه که به معلولان کمک می‌کند تا آشپزی کنند. اما، یک مورد دیگر که اخیرا عملی شده و در دنیای واقعی مورد استفاده قرار گرفته یک بازوی روبات است که می‌تواند ابتدایی‌ترین اصول زبان ایما و اشاره را انجام دهد.

1606683296_1_0.gif

در واقع، این تحقیق بخشی از پروژه پایان دوره مهندسی دانشجویان داشنگاه آنتورپ بلژیک است. آن‌ها با اجرای این پروژه سعی دارند به نیازهای افراد کرولال پاسخ دهند. در خیلی جاها، مانند کلاس درس، دادگاه یا در خانه، باید مفسرهایی برای کمک به این‌گونه افراد حضور داشته باشند. در حالی‌که، می‌دانیم این امر همیشه امکان‌پذیر نیست.

مطلب پیشنهادی

این روبات‌ها در صورت زخمی شدن با حرارت خودشان را درمان می‌کنند
ماده‌ای که می‌تواند منجر به ساخت روبات‌های خودترمیم شود

راه‌کار ارائه شده این دانشجویان ASLAN یا نود محرک زبان اشاره آنتورپ نام دارد. ALSN یک دست و ساعد روباتیک است که قادر به اجرای حروف و اعداد زبان اشاره است. برای ساخت این روبات از هیچ چیز آماده‌ای استفاده نشده و کاملا از صفر ساخته شده است. در ساخت آن از 25 قطعه چاپ سه‌بعدی به‌همراه 16 فرمان‌یار کنترل شده توسط برد آردویینو استفاده شد. با استفاده از یک دست‌کش وِیژه به آن انواع حرکات و ژست‌ها تعلیم داده شد و تیم سازنده در پی یافتن راه‌هایی برای شناخت آن‌ها از طریق وب‌کم نیز هستند.

در حال حاضر، این پروژه محدود به یک دست است و بنابراین، ژست‌های دو دستی و حالت‌های چهره افراد که در غنی‌سازی زبان اشاره نقش مهمی دارند در دسترس نیست. حالا این تیم در حال تحقیق بر روی هماهنک‌کردن دو دست و استفاده از احساسات صورت روباتیک هستند تا پروژه خود را کامل کنند.

هدف از اجرای این پروژه جایگزین کردن مفسران و مترجان با این روبات‌ها نیست. بلکه استفاده از آن‌ها در شرایطی است که به‌شدت به زبان اشاره نیاز است. هم‌چنین، از آن برای آموزش زبان اشاره نیز می‌توان استفاده کرد. روبات‌ها از تکرارهای مکرر اصلا خسته نمی‌شوند.

پروژه ASLAN هنوز در مراحل تست و نمونه اولیه قرار دارد ولی قرار است بعد از اتمام، طراحی‌های آن به‌صورت رایگان در دسترس همه قرار بگیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟