خداحافظی با مشاغل سنتی
روبات‌ها باعث بیکاری 7.5 میلیون کارگر شاغل در خرده‌فروشی‌ها می‌شوند
جدیدترین مطالعه انجام شده در خصوص وضعیت ورود روبات‌ها به صنایع مختلف نشان می‌دهد با خودکارسازی فروشگاه‌ها و ورود روبات‌ها به فروشگاه‌ها و به ویژه خرده‌فروشی‌ها از هر ده موقعیت شغلی حداقل چهار مورد از آن‌ها نابود خواهند شد. این اتفاقی است که در ده سال آینده آن‌را به وضوح مشاهده خواهیم کرد. در نتیجه چیزی در حدود 40 درصد از شغل‌های مرتبط با خرده‌فروشی‌ها به تاریخ خواهند پیوست و بر تعداد افراد بی‌کار افزوده خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با رکورد اقتصادی روبرو هستند و این رکورد باعث بی‌کاری بسیاری از مردم شده است، با ورود روبات‌ها به عرصه‌هایی همچون خرده‌فروشی‌ها بازهم بر تعداد بیکاران افزوده خواهد شد.

پژوهشی که به تازگی از سوی موسسه Cornerstone انجام گرفته نشان می‌دهد اگر پیشرفت‌ها در حوزه روباتیک با همین شدت دنبال شود و روبات‌ها موفق شوند به‌طور کامل به خرده‌فروشی‌ها وارد شوند، در نتیجه باید در انتظار بی‌کار شدن 7.5 میلیون نفر نیروی کار شاغل در این حوزه‌ها باشیم. اگر این وضعیت را با نمونه مشابه انقلاب صنعتی مورد مقایسه قرار دهیم آن‌گاه مشاهده می‌کنیم رقم بیکاری افراد به مراتب بیشتر از آن مقطع خواهد بود. در حالی که در گذشته صنایع خرده‌فروشی سنتی از رونق خوبی برخوردار بود، اما با ظهور خرده‌فروشی‌های آنلاین و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی صنایع سنتی به‌طور کامل دست‌خوش تغییر شدند و در بسیاری از موارد با ورشکستگی روبرو شدند. ورشکستگی که در نهایت بیکاری بسیاری از شاغلان این بخش را به همراه داشت.

در حالی که ظهور خرده‌فروشی‌های آنلاین وضعیت فروشگاه‌های سنتی را تیره و تار کرد اما به عقیده تحلیل‌گران اقتصادی این بازار به لطف ورود روبات‌ها بازهم با سونامی بزرگ‌تری روبرو خواهد شد که بیکاری شمار دیگری از مردم را به همراه خواهد شد. تعدادی از فروشگاه‌ها برای آن‌که بتوانند با رقبای مختلف خود به مقابله بپردازند، مجبور هستند به سمت فناوری‌های نوین عزیمت کنند. به‌کارگیری فناوری‌های نوین به معنای بیکاری نیروی انسانی خواهد بود.

به‌طور مثال در گذشته افرادی به منظور نگهبانی از پارکینگ‌ها و کنترل محیط‌های فیزیکی به کار گرفته می‌شدند، اما با ورود دوربین‌های مداربسته این تعداد کار خود را از دست دادند. در ادامه با ورود پهبادهای هوشمند و فناوری‌های هوشمند بازهم از تعداد متخصصانی که وظیفه نظارت بر دوربین‌های مداربسته را عهده‌دار داشتند کاسته شد.

در مقطع فعلی یکی از مهم‌ترین مشاغلی که در خطر نابودی قرار دارد بخش صندوق‌داری است. آمارها نشان می‌دهند زنان چیزی در حدود 75 درصد عهده‌دار این سمت هستند. اما به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند مشابه با چیزی که شرکت آمازون از آن رونمایی کرده است باعث بیکاری این افراد خواهد شد. در حقیقت پیامدهای مخرب به‌کارگیری فناوری از هم اکنون نیز به خوبی قابل مشاهده است اما با گذشت زمان بر شدت این تاثیرگذاری مخرب افزوده خواهد شد.

حتا آمازون خرده‌فروشی آنلاینی که سرمایه بسیار زیادی در اختیار دارد به دنبال آن است تا فروشگاهی با حداقل صندوق‌دار را راه‌اندازی کند. این شرکت به دنبال آن است به مردم اجازه دهد از طریق برنامه کاربردی که روی گوشی همراه آن‌ها نصب می‌شود دیگر از صف‌های طولانی انتظار رها شده و پرداختی‌های خود را به شکل الکترونیکی انجام دهند. جف بزوس بر این باور است که حتا فروشگاه‌های بسیار بزرگ را می‌توان با تعداد بسیار محدودی کارمند مدیریت کرد.

در نمونه مشابه دیگری شرکت اینتل نیز در نظر دارد سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه فناوری‌های مرتبط با خرده‌فروشی‌ها انجام دهد. این شرکت به دنبال طراحی سامانه جامعی است که همه فرآیندهای زیربنایی یک فروشگاه را به یک سامانه متصل به اینترنت متصل کرده و ادغام کند. در این سامانه روبات‌ها حرف اول را می‌زنند.

در این گزارش آماده است در حالی که فناوری در درازمدت باعث بیکاری نیروی انسانی می‌شود، اما در کوتاه مدت بهره‌وری کارگران را بهبود می‌بخشد. ظهور الگوریتم‌های نوین مدیریتی همچون اقتصاد گیگ، الگوریتم‌های هوشمند و تکامل فناوری‌های فعلی در دراز مدت باعث خواهد شد کارگران شاغل در بخش‌هایی نظیر فروشگاه‌ها بیکار شده و حتا اقتصاد با چالش بزرگی روبرو شود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟