ماده‌ای که می‌تواند منجر به ساخت روبات‌های خودترمیم شود
این روبات‌ها در صورت زخمی شدن با حرارت خودشان را درمان می‌کنند
دانشمندان بلژیکی موفق به ساخت ماده‌ای شده‌اند که وقتی تحت حرارت بالا قرار بگیرد قادر به ترمیم خود است. این ماده برای ساخت روبات‌های آینده امری حیاتی به‌شمار می‌رود و می‌تواند منجر به ساخت روبات‌هایی شود که در هنگام آسیب دیدن و خراب شدن قادر به ترمیم خود هستند.

1606683296_1_0.gif

همه ما در طول زندگی انواع و اقسام زخم‌های سطحی و خراش را تجربه کرده‌ایم. اما، نکته جالب قدرت بدن در ترمیم دوباره این خراش‌هاست. یک ابزار فوق‌العاده قدرت‌مند که به انسان‌ها اجازه می‌دهد عمر طولانی همراه با سلامتی را تجربه کنند. تا به‌امروز، این تنها ویژگی انسان بوده که روبات‌ها فاقد آن بودند. اما، ظاهرا با تحقیقاتی که توسط دانشمندان بلژیکی انجام شده این قضیه در حال تغییر است.

مهندسان دانشگاه Vrije Universiteit در شهر بروکسل پایتخت بلژیک موفق به اختراع ماده خودترمیم جدیدی شده‌اند که به روبات‌های نرم این قدرت را می‌‌دهد تا برخی از زخم‌های خود مانند خراش‌های ناشی از چاقو را ترمیم کنند.

پروفسور «برام وندربرات» از تیم روباتیک و مکانیک‌های چند جسمی این دانشگاه می‌گوید: "اگر اهل فیلم و سینما هستید و به کارتون‌های انیمیشن علاقه دارید حتما فیلم معروف شرکت والت دیزنی به‌نام Big Hero 6 را دیده‌اید. بِیمکس، روبات چاق و غول‌پیکر این فیلم در حقیت نوعی روبات نرم است. اگر فیلم را تماشا کرده باشید، در قسمتی از آن این روبات خراب می‌شود و خودش را در یک مرکز پلیس و با استفاده از چسب درمان می‌کند. اگر این روبات از مواد خودترمیم ما ساخته شده بود می‌توانست مانند انسان‌ها و حیوانات خودش را ترمیم کند."

این اختراع مهم نه‌تنها باعث می‌شود روبات‌های فعلی ساده‌تر از گذشته تعمیر شوند بلکه می‌تواند تأثیر شگرفی بر نوع طراحی و شیوه ساخت روبات‌های آینده داشته باشد.

ماده توسعه یافته این محققان یک نوع پلیمر ژله‌ای شکل است. وقتی حدود 40 دقیقه در دمای 80 درجه سانتیگراد حرارت داده شود، یک واکنش به‌نام "Diels-Alder" رخ می‌دهد و ماده مذکور با ذوب شدن خودش را ترمیم می‌کند. بعد از گذشت 24 ساعت در دمای معمولی اتاق، قدرت و انعطاف‌پذیری روبات دوباره احیاء می‌شود. تاکنون، این ماده در یک روبات گیرنده که وظیفه آن بلند کردن اجسام است، یک بازوی مصنوعی و دست روبات استفاده شده است. در همه این موارد، همه زخم‌ها و خرابی‌ها بعد از گذشت یک روز کامل ترمیم شدند و هیچ‌گونه نقطه ضعفی در آن‌ها دیده نشد.

با تمام این پیشرفت‌ها شاید تنها یک سئوال درذهن باقی بماند: آیا ممکن است روزی برسد که ما از خودمان بپرسیم دلیل ساخت روبات‌هایی که می‌توانند خودشان را ترمیم کنند چه بود؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟