خبر خوشحال‌کننده برای نابینایان
از این پس نابیناها به طور کامل درمان می‌شوند!
به‌گفته CDC؛ تنها در سال 2010؛ 2.5 میلیون مراجعه به اتاق اورژانس یا مرگ در رابطه با آسیب ضربه‌ای مغز در ایالات متحده آمریکا به‌ثبت رسیده است. این نوع جراحت و ضربه می‌تواند آسیب شدیدی به بینایی فرد وارد کند و حتی در مواردی منجر به نابینایی می‌شود. اما حالا دانشمندان کشف کرده‌اند که بینایی در افرادی که دچار آسیب ضربه‌ای مغز شده‌اند می‌تواند احیاء شود.

1606683296_1_0.gif

آن‌ها حتی موفق شده‌اند بینایی بیمارانی که قبل از وقوع این آسیب نیز نابینا بوده‌اند را احیاء کنند.

این تحقیق کوچک توسط محققان دانشکده پزشکی واشنگتن در سنت‌لوئیز؛ مؤسسه Kresge Eye در دانشگاه «وِین استیت» در دیترویت؛ و مؤسسه L.V. Prasad Eye در هند صورت گرفته و نتیجه آن در مجله Ophthalmology به چاپ رسیده است. تحقیق فوق بر روی 20 بیمار که تحت عمل جراحی بر روی سندروم "ترسون" قرار گرفته بودند؛ صورت گرفت. 

سندروم "ترسون" نوع خاصی از خون‌ریزی است که در اثر جراحت‌های ناشی از ضربه‌های شدید مانند برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر در بیمار به‌وجود می‌آید. برخی از بیمارانی که در این تحقیق شرکت کردند؛ هر دو چشم‌شان دچار خون‌ریزی سندروم ترسون شده بود که به این ترتیب محققان توانستند آزمایش‌های خود را روی 28 چشم انجام دهند.

رویه‌ای که برای احیای بینایی در این بیماران استفاده شد «ویترکتومی» نام دارد. با عمل جراحی؛ بافت ژله‌ای مانندی که پشت عدسی چشم وجود دارد برداشته می‌شود و به‌جای آن محلول سالین قرار می‌گیرد. هم‌چنین؛ برای انجام این تحقیق؛ بیماران به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه از آن‌ها در دوره سه ماهه خون‌ریزی جراحی شدند اما گروه دیگر درست بعد از پایان سه ماه مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

از نابینایی مطلق تا بینایی معمولی

درست یک ماه بعد از عمل جراحی؛ بینایی بیمازان از متوسط 20/1290 به 20/40 بهبود پیدا کرد. بعد از چند ماه؛ تقریبا همه بیماران از بینایی 20/20 که حد نرمال برای دیدن است؛ برخوردار بودند.

محققان خاطرنشان کردند که طول دوره بین جراحت و عمل جراحی هیچ تأثیری بر روی میزان بهبود بینایی بیمار ندارد. این مسئله یک پیشرفت مهم به‌شمار می‌رود چون‌که اغلب اوقات فاکتورهای دیگری وجود دارد که به مرگ فریب‌الوقوع بیمار نسبت داده می‌شود. اما قبل از هر جراحی؛ باید بیمار شرایط پایدار داشته باشد تا احیای بینایی انجام شود.

«پل سیبیس»؛ پروفسور شناخته شده علوم بینایی و Ophthalmology از دانشکده پزشکی واشنگتن در این‌باره می‌گوید که: "خیلی مهم بود بفهمیم برای داشتن یک عمل جراحی موفق بدون این‌که اثرات منفی روی بینایی بیمار بگذارد؛ تا چه اندازه می‌توانیم صبر کنیم. به‌دست آوردن این زمان؛ تأثیر به‌سزایی در مواردی که شرایط وخیم است؛ خواهد داشت و به‌این ترتیب سالیانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا این امید را خواهند داشت که می‌توانند بینایی خود را به‌دست بیاورند."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟