جان مک‌آفی و هویت اسرار آمیز ساتوشی ناکاموتو در پشت‌صحنه بیت‌کوین
چه کسی خالق واقعی بیت‌کوین است؟ 15 سر نخ جان مک‌آفی برای شناختن او
بدون شک یکی از بحث‌برانگیز‌ترین پرسش‌های سال‌های اخیر در ارتباط با ارز‌های دیجیتال و به ویژه بیت‌کوین این است که چه فرد یا افرادی آن‌را طراحی کرده‌اند. ساتوشی ناکاموتو کیست و چرا هویت او تا به امروز کشف نشده است. رسانه‌ها، سایت‌های خبری و افراد برجسته دنیای فناوری هر یک پاسخ‌های مختلفی در این ارتباط داده‌اند که هیچ‌یک توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه ارائه نکرده‌اند. با این‌حال، جان مک‌آفی فقید دیدگاه‌های جالب توجهی در این زمینه دارد.

1606683296_1_0.gif

جان مک آفی که بود و چرا توییت‌های او در زمینه شناسایی هویت ساتوشی ناکاموتو مهم هستند؟
مک آفی در سال 1945 در انگلستان متولد شد. پدر و مادرش در جوانی به ویرجینیا نقل مکان کردند، با این حال هنگامی که 15 ساله بود، پدرش را از دست داد. مک آفی در مصاحبه‌ای با مجله Wired در سال 2012 گفت: «هر روز با یاد او بیدار می‌شوم.» او یکی از شناخته شده‌ترین برنامه‌نویسان کامپیوتری در دهه 1980 بود که شرکت معروف McAfee Associates را تاسیس کرد. یک شرکت نرم‌افزاری که توانست در مدت زمان کوتاهی به شهرتی جهانی برسد و در زمینه ارائه محصولات امنیتی به یکی از بازیگران اصلی دنیای نرم‌افزار و امنیت تبدیل شود. با این‌حال، پس از گذشت مدت زمانی کل سهام خود در شرکت را فروخت و به حوزه‌های دیگر دنیای فناوری وارد شد. در اواسط دهه 90 میلادی، شرکتی به‌نام PowWow تأسیس کرد که یکی از اولین برنامه‌های پیام‌رسان فوری و چت برای سیستم‌عامل ویندوز را عرضه کرد. در ادامه روی ساخت دیوار آتش ZoneAlarm سرمایه‌گذاری کرد و به هیئت مدیره این شرکت پیوست.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ناکاموتو برای اکوسیستم بیت‌کوین فراتر از یک بنیان‌گذار مهم و تاثیرگذار است. او یک شخصیت فلسفی است و اغلب در میان طرفداران رمز ارزهای پایه به عنوان فردی توصیف می‌شوند که بر روند توسعه بیت‌کوین تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال‌، برخی بر این باور هستند که Bitcoin Cash که انشعابی از بیت‌‌کوین است توسط ناکاموتو توسعه پیدا کرده تا فلسفه اصلی ساخت بیت‌کوین حفظ شود. در ارتباط با این شخصیت افسانه‌ای ادعاهای بزرگ و جدی مطرح است. به‌طور مثال، اولین مورد در ارتباط با کیف پول بیت‌کوین است که در اختیار ناکاموتو قرار دارد و رقم افسانه‌ای 980،000 بیت‌کوین در آن ذخیره شده که تا قبل از سقوط بیت‌کوین در چند وقت اخیر ارزش آن برابر با 6.2 میلیارد دلار بود. علاوه بر این 21 میلیون بیت‌کوین نیز هنوز استخراج نشده‌اند و درون معادن قرار دارند که گفته می‌شود تحت تملک ناکاموتو قرار دارند. با توجه به دارایی‌های افسانه‌ای که ناکاموتو دارد قادر است به‌طور قابل توجهی بر قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد و به راحتی نوسان شدیدی در بازار بیت‌کوین به وجود آورده یا شرایط ناپایدار آن‌را متعادل کند. این رویکرد دقیقا عملکردی شبیه به بازار نفت دارد. اگر شما مالک حجم بسیار زیادی از نفت باشید به راحتی قادر به حفظ تعادل بازار یا برهم زدن بازار آن هستید.

 

پیشنهاد مطلبجان مک‌آفی یکی از بزرگان دنیای امنیت درگذشت

راز سر به‌مهر ساتوشی ناکاموتو

اگر یک کاربر عادی در این خصوص اظهارنظری کند، شاید حرف‌های او زیاد مورد توجه قرار نگیرد، اما زمانی که فردی که دستی بر آتش دارد و از زیر و بم مباحث فناوری‌اطلاعات و به ویژه حوزه امنیت اطلاع کافی دارد در این زمینه اظهارنظر کند، نباید به سادگی از کنار حرف‌های او گذشت. جان مک‌آفی فقید یکی از این افراد است. تا به امروز هویت اصلی ساتوشی ناکاموتو یکی از بزرگ‌ترین اسرار دنیای ارزهای دیجیتال است. به بیان دقیق‌تر همزمان با ظهور بیت‌کوین، این فرد ناشناس ترجیح داده برای حفاظت از جان خود و فناوری که ابداع کرده ناشناس باقی بماند. او قابلیتی در اختیار جهان قرار داده تا به جای آن‌که یک فرد یا نهاد خاصی قادر به کنترل آن باشند، این جامعه باشد که کنترل پروژه را به دست می‌گیرد. با این‌حال، فقدان یک فرد و مدیریت مرکزی باعث بروز اختلاف‌ نظرهای زیادی در ارتباط با ماهیت این پروژه شده است.

ادعاهای مطرح شده

شاید مهم‌ترین تلاش برای آشکار کردن هویت بنیان‌گذار بیت‌کوین بود توسط Newsweek در مارس 2014 انجام شد و فردی به‌نام دوریان ناکاموتو را به عنوان خالق واحد این پول مجازی معرفی کرد. انتشار این مقاله سر و صداهای زیادی در جامعه رمزارزها به وجود آورد، زیرا این اولین باری بود که یک نشریه مهم سعی داشت هویت خالق بیت‌کوین را افشا کند.

نیوزویک سعی کرد مهر تاییدی بر شباهت‌های مختلفی بزند که میان ساتوشی ناکاموتو و دوریان ناکاموتو وجود دارد. به عنوان مثال، روی مباحث اعتقادی و ژاپنی بودن هر دو طرف تاکید کرد. (دوریان، فارغ‌التحصیل فیزیک از پلی‌تکنیک کالیفرنیا بود و کار روی پروژه‌های دفاعی طبقه‌بندی شده ژاپنی-آمریکایی را بر عهده داشت). نویسنده مقاله نیوزویک در مقاله خود به این نکته اشاره دارد که ناکاموتو زمانی به او گفت: «دیگر نقشی در توسعه بیت‌کوین ندارد و فرآیند توسعه را به افراد دیگر تحویل داده است.» (این نقل را به خاطر بسپارید تا در ادامه به سراغ صحبت‌های آقای مک‌آفی برویم.)

دوریان ناکاموتو نقل قول فوق را تکذیب کرد و ادعا کرد که مفهوم سوال را اشتباه درک کرده است. وی به آسوشیتدپرس گفت: «من کاری با بیت‌کوین ندارم.» با این‌حال این نشریه یک اشتباه بزرگ در ارتباط با انتشار عکسی از خانه ناکاموتو انجام داد. در حالی که بسیاری باور نمی‌کردند دوریان ناکاموتو بنیان‌گذار بیت‌کوین باشد، جامعه رمزنگاری از نقض حریم خصوصی وی ابراز نارضایتی کرد.

با این‌حال اولین فردی که خود را خالق بیت‌کوین معرفی کرد، کریگ رایت بود. این فرد که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتو است و تصمیم گرفت برای اثبات ادعاهای خود از برخی رسانه‌ها و افرادی که حرف‌های او را باور ندارند شکایت کند.

تا به امروز آقای رایت موفق نشده هیچ‌گونه نشانه‌ محکمی مبنی بر ادعاهای خود ارائه کند و تنها به این جمله بسنده می‌کند که در حال گفتن حقیقت است. ادعاهای مطرح شده در این زمینه باعث شد تا افراد مختلف از چانگ پنگ ژائو گرفته تا جان مک‌آفی به شکل جدی این بحث را دنبال کنند. به‌طوری که آقای ژائو در صحبت‌های خود گفت که رایت کلاه‌برداری بیش نیست و آقای مک‌آفی نیز اعلام کرد که کریگ رایت به هیچ عنوان ساتوشی ناکاموتو نیست.

جان مک آفی در یکی از توییت‌های خود به این نکته اشاره کرد که کریگ رایت صد درصد ساتوشی ناکاموتو نیست و کریگ رایت باید در این خصوص خجالت بکشد. این‌کار باعث شد تا آقای مک‌آفی نامه‌های تهدید‌آمیزی از رایت و فرد دیگری به‌نام کالوین آیری که او نیز ادعا می‌کرد ساتوشی ناکاموتو است دریافت کند. با این‌حال، جان این تهدیدها را جدی نگرفت و در توییت‌های بعدی این دو فرد را نکوهش کرد.

دومین فردی که تصور می‌رفت ساتوشی ناکاموتو است، نیک سابو مهندس کامپیوتر و دانشمند حقوق است. وی مقاله‌ای در سال 1996 در ارتباط با رمزارزها منتشر کرد که باعث شد از او به‌نام پیشگام قراردادهای هوشمند یاد شود. در سال 2008 ، وی ارز غیرمتمرکزی به‌نام Bit Gold که پیش درآمد بیت‌کوین بود را پایه‌گذاری کرد. وی Bit Gold را پروتكلی توصیف كرد كه به موجب آن بیت‌های پرهزینه فراموش نشدنی با حداقل وابستگی به اشخاص ثالث قابل اعتماد به صورت آنلاین ایجاد می‌شوند و معاملات مبتنی بر آن‌ها قابل استناد هستند.

نویسنده‌ای به‌نام دومنیک فریزبی در کتاب خود، "بیت کوین: آینده پول"، این مسئله را مطرح می‌کند که آیا نیک سابو همان ساتوشی ناکاموتو است. فریزبی با یک متخصص سبک‌سنجی مشورت کرد که نتیجه گرفت سبک نوشتاری سابو مشابه نوشته‌های شناخته شده ساتوشی است. نکته دیگر این است که سابو و ساتوشی هر دو در زمینه حقوق درس خوانده‌اند. علاوه بر این ، فریزبی متوجه شد که سابو در DigiCash کار کرده که شرکتی است که اولین تحقیقات در زمینه رمزنگاری پرداخت‌های دیجیتال را انجام داده است. به‌طوری که با اطمینان خاطر اعلام کرد که نیک سابو همان ساتوشی ناکاموتو است. با این‌حال، آقای سابو خود هیچ‌گاه در این زمینه اظهارنظر نکرد.

اما توئیت‌های آقای مک‌آفی

توییت‌های جان مک‌آفی در ارتباط با رمز ارزها و اعلام این که نباید فریب کریگ را خورد و او ناکاموتو نیست باعث شد تا کاربران تصور کنند که مک‌آفی هویت اصلی ساتوشی را می‌شناسد، در غیر این صورت با قاطعیت حرف‌های کریگ را رد نمی‌کرد. این بحث‌ها به اندازه‌ای داغ شد که آقای مک‌آفی در توییت‌های بعدی اعلام کرد که سرنخ‌های جدید و تازه‌ای در اختیار کاربران قرار خواهد داد که هویت ناکاموتو را روشن می‌کند.

اولین توییت جنجال‌برانگیز

در اولین توییتی که در این خصوص منتشر کرد تئوری توطئه را رد کرد و اعلام کرد که ساتوشی ناکاموتو یک انسان نیست، بلکه سازمانی بزرگ است که افرادی زیادی در آن مشغول به کار هستند و هر یک مسئولیت‌های حقوقی و اجتماعی مختلفی دارند. در این گروه فردی وجود دارد که مسئولیت نوشتن گزارش کار بیت‌کوین با او است. این فرد اصالتا آمریکایی است یا در آمریکا زندگی می‌کند.

دومین توییت جنجال‌برانگیز

مک‌آفی در توییت دیگری گفت این روند را ادامه می‌دهد تا نویسنده گزارش هویت واقعی خود را معرفی کند یا مشارکت‌کنندگان جامعه ارزهای دیجیتال بتوانند بر مبنای سرنخ‌های آقای مک‌آفی هویت او را شناسایی کند.

سلسله توییت‌های بحث‌برانگیز

مک‌آفی در بازه‌های زمانی مختلف توییت‌های مختلفی را منشتر کرد که جمع‌بندی توییت‌های او به شرح زیر است:

  1. هیچ فردی به‌نام ساتوشی وجود خارجی ندارد. در واقع هنگامی که به نام ساتوشی اشاره می‌کنیم، روی صحبت ما فردی است که گزارش کار بیت‌کوین را آماده می‌کند، نه فرد یا افرادی که بیت‌کوین را توسعه داده‌اند و نه فردی که آن‌را پیاده‌سازی کرده، با کاربران در تعامل است و تغییراتی در زنجیره تامین به وجود می‌آورد.
  2. فردی که در ایالات متحده ساکن است، این گزارش کارها را می‌نویسد. این فرد همان ساتوشی (سازمانی) است که جامعه ارزهای دیجیتال در مورد آن صحبت می‌کنند.
  3. فردی که مسئول نوشتن گزارش‌ها است یک مرد است.
  4. ساتوشی، جان مک آفی نیست.
  5. ساتوشی، نیک سابو نیست.
  6. ساتوشی، کریگ رایت نیست.
  7. ساتوشی، ایلان ماسک نیست.
  8. ساتوشی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای پیشرفته نیست.
  9. ساتوشی یک نهاد دولتی نیست.
  10. ساتوشی فرانسوی نیست.
  11. ساتوشی حساب کاربری توییتر مک آفی را دنبال نمی‌کند.
  12. ساتوشی همچنان به اولین کیف پول بیت کوین دسترسی دارد.
  13. ساتوشی نمی‌خواهد از بازی کنار گذاشته شود.
  14. ساتوشی در حال حاضر زنده است و هیچ اثرگذاری بر نوسانات قیمت بیت‌کوین یا چرخه کاری آن ندارد.
  15. ساتوشی موی قهوه‌ای ندارد.

سرانجام چه اتفاقی برای جان مک آفی افتاد؟

بر اساس گزارش روزنامه اسپانیایی الپایس، جان مک‌آفی، چهره مطرح حوزه نرم‌افزار، خالق آنتی‌ویروس مک‌آفی و یکی از جنجالی‌ترین افراد حوزه ارزهای دیجیتال، با خودکشی به زندگی خود پایان داد. وی در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ در زندان در اسپانیا به زندگی خود پایان داد. جان مک آفی پیشتر گفته بود اگر خودش را کشت کار خودش نیست!

منابع:

 indianexpress

ethereumworldnews

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟