میلیاردرهای یک درصدی
چه کسی مالک بیشترین بیت‌کوین در جهان است؟
فکر می‌کنید چه کسی در صدر فهرست ثروتمندان بیت‌کوین قرار دارد؟ چه کسی بیشتر از دیگری بیت‌کوین در اختیار دارد؟ امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، مالک بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال جهان هستند. با این حال، در حالی که مالکیت این رمزارز گسترده است، اما توزیع یکنواختی ندارد. در حقیقت، کمتر از ۱ درصد از دارندگان بیت‌کوین تقریباً یک‌سوم از موجودی فعلی را در اختیار دارند. اما این میلیاردرهای بیت‌کوین چه کسانی هستند و دارایی آن‌ها چقدر است؟

1606683296_1_0.gif

۱. ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

ساتوشی ناکاموتو با سایر افراد موجود در این فهرست کمی متفاوت است، چون در واقع هیچ‌کس نمی‌داند آن‌ها چه کسانی هستند. ساتوشی ناکاموتو، نامی است که به فرد یا افراد ناشناسی اطلاق می‌شود که بیت‌کوین را خلق کرده‌ و مسئول شروع به کار طوفانی این رمزارز و تاثیرگذاری چشمگیر آن بر دنیای امروز هستند. افراد زیادی ادعا کرده‌اند که بنیان‌گذار واقعی بیت‌کوین هستند، از جمله کریگ رایت، که پس از متهم شدن به کلاهبرداری از رفیق قدیمی خود در استخراج میلیاردها دلار بیت‌کوین، در دادگاه برنده یک دعوی قضایی بزرگ شد. اما هیئت منصفه هرگز به این نتیجه نرسید که آیا او واقعاً مخترع بیت‌کوین بوده یا خیر. ناکوموتو بیت‌کوین را در سال ۲۰۰۹ خلق کردند و ادعا شده که از آن زمان تاکنون در مجموع ۱۱۲۵۱۵۰ توکن بیت‌کوین استخراج کرده‌اند و همین امر آن‌ها را به موفق‌ترین ماینرهای بیت‌کوین در جهان تبدیل کرده است. علاوه بر این، ادعا می‌شود که ناکوموتو بیش از نیمی از این میزان را حفظ کرده است که معادل تقریبا ۳۰ میلیارد دلار امروز است. این امر باعث شده تا آن‌ها به ثروتمندترین دارندگان بیت‌کوین در جهان تبدیل شوند.

۲. کامرون و تایلر وینکلووس (Cameron Winklevoss  و Tyler)

برادران کامرون و تایلر وینکلووس نام خود را در صنعت رمزارزها به‌عنوان بنیان‌گذاران جمینی (Gemini)- یک صرافی بسیار محبوب ارزهای دیجیتال- و شرکت سرمایه‌گذاری وینکلووس کپیتال (Winklevoss Capital) حفظ کردند. همچنین، آن‌ها به‌دلیل درگیری حقوقی با مارک زاکربرگ بر سر ایجاد فیس‌بوک که بابت آن ۶۵ میلیون دلار دریافت کردند، شناخته شده هستند. در هر حال، این دو نفر سهم بزرگی در صنعت فناوری دارند. در سال ۲۰۱۳، این دو برادر اعلام کردند که به واسطه شرکت سرمایه‌گذاری خود، مالک ۱۱ میلیون دلار رمزارز هستند. همچنین، آنها در سال ۲۰۱۹ در بلاک‌فای (BlockFi)، یکی دیگر از صرافی‌های رمزارز، سرمایه‌گذاری کردند. برادران وینکلووس در طول این سال‌ها دارایی بیت‌کوین خود را حفظ کردند و زمانی که صنعت رمزارز در سال ۲۰۲۰ رونق گرفت، نتیجه صبر و شکیبایی خود را دیدند. امروز، این برادران دوقلو حدود ۶ میلیارد دلار بیت‌کوین در اختیار دارند.

۳. بری سیلبرت (Barry Silbert)

به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل هلدینگ (DCG)Digital Currency Group ، هدف بری سیلبرت ایجاد و پشتیبانی از پیشرفت‌های مبتنی بر بلاک‌چین است. این هلدینگ شامل شرکت‌های مختلفی، از جمله تامین‌کننده نقدینگی و شرکت سرمایه گذاری است. هلدینگ DCG، در بیش از ۲۰۰ استارت‌آپ رمزارز سرمایه‌گذاری کرده است و حتا موفق شده CoinDesk، ارائه‌دهنده پیشرو اخبار ارزهای دیجیتال، و Coinbase، صرافی بسیار محبوب ارزهای دیجیتال را خریداری کند. با چنین تمرکزی بر روی ارزهای دیجیتال، هر کسی می‌توانست حدس بزند که سیلبرت مالک دارایی‌های دیجیتالی خودش خواهد بود. اگرچه مشخص نیست که سیلبرت دقیقاً چه مقدار بیت‌کوین دارد، اما یکی از شرکت‌های او، به‌نام گری‌اسکیل (Greyscale) که شرکت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال است، یک ابزار سرمایه‌گذاری را مدیریت می‌کند که دارای بیش از ۶۵۰ هزار بیت‌کوین می‌باشد. این میزان بیت‌کوین معادل بیش از ۲۵ میلیارد دلار آمریکا است.

۴. تیم دریپر (Tim Draper)

تیم دریپر یک سرمایه‌گذار آمریکایی و بنیان‌گذار دانشگاه دریپر(Draper) است. از دهه ۱۹۸۰، دریپر سرمایه‌گذاری‌های اولیه‌ای را در شرکت‌هایی همچون تسلا، اسکایپ و کوین‌بیس که به پیشتازان صنعت تبدیل شده‌اند، انجام داده است. اما سرمایه‌گذاری زودهنگام او در بیت‌کوین نام وی را به‌عنوان یک میلیاردر رمزامرز حفظ کرده است. در سال ۲۰۱۴، دریپر ۳۰ هزار بیت‌کوین را به قیمت ۱۹ میلیون دلار در یک حراجی پس از مصادره از بازار غیرقانونی و آنلاین جاده ابریشم، خریداری کرد. گرچه سرمایه‌گذاری بزرگی به‌نظر می‌رسد، اما بی‌تردید برای تیم دریپر نتیجه داد. امروز، این میزان بیت‌کوین بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد و دریپر به‌خاطر این سرمایه‌گذاری زودهنگام و هوشمندانه‌اش، تحسین می‌شود.

۵. سام بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)

شرکت FTX یکی دیگر از بازیگران بزرگ در عرصه صرافی این رمزارز محسوب می‌شود و بنیان‌گذار آن به‌طور حتم سرمایه تاسیس آن را از طریق رمزارزها کسب کرده است. سام بنکمن‌فراید در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه ام‌آی‌تی فارغ التحصیل شد و ۵ سال بعد شرکت FTX  را تاسیس کرد. او همچنین، شرکت تجارت رمزارز آلامدا ریسرچ (Alameda Research) را در سال 2017 تاسیس کرد. از آن سال، فعالیت‌های فراید دیگر هیچ حدومرزی نداشت و او به‌سرعت شروع به جمع‌آوری وجوه رمزارزها کرد. اما از سال ۲۰۱۸ بود که سام بنکمن‌فراید خرید بیت‌کوین را آغاز کرد، البته او طرفدار سفت و سخت رمزارزها نیست. هدف وی کسب درآمد و تاثیرگذاری بر این صنعت بود و مطمئناً رمزارزها درهای باز را به او نشان دادند. ارزش دارایی فعلی فراید، به رقم باورنکردنی ۲۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد و تصور می‌شود او در کنار ساتوشی ناکاموتو، ثروتمندترین فرد در حوزه ارزهای دیجیتال باشد.

۶. مایکل جی سیلر (Michael J. Saylor)

همانند تیم دریپر، داستان مایکل جی سیلر با رمزارز آغاز نمی‌شود. سیلر در سال ۱۹۸۹ مایکرواستراتژی (MicroStrategy) را تاسیس کرد، شرکتی که برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف و خدمات مبتنی بر ابر را به طیف گسترده‌ای از مشتریان ارائه می‌دهد. اما در طول دوران حباب دات‌کام، مایکرواستراتژی ضرر ۶ میلیارد دلاری را تجربه کرد و تقریبا به‌طور کامل فرو پاشید. سیلر در سال ۲۰۱۹ ریسک کرد و سرمایه‌گذاری بزرگی در بیت‌کوین انجام داد. او اکنون بیش از ۱۷۷۰۰ بیت‌کوین دارد و مایکرواستراتژی نیز بیش از ۱۲۰ هزار بیت‌کوین در اختیار دارد. در حال حاضر، ارزش تقریبی این میزان بیت‌کون ۴.۸ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاری پرریسک سیلر در واقع نتیجه داد و او را به نماد بیت‌کوین تبدیل کرد.

۷. برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

برایان آرمسترانگ همراه با شریک تجاری خود، فرد ارسام، در سال ۲۰۱۲ شرکت کوین‌بیس که یک صرافی رمزارز است را تاسیس کردند. کوین‌بیس در حال حاضر با حدود ۷۳ میلیون کاربر در سراسر جهان، یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارز در جهان است. اگرچه ارسام در سال ۲۰۱۷ از شرکت کوین‌بیس کناره‌گیری کرد، اما آرمسترانگ همچنان مدیرعامل این شرکت است و ۱۹ درصد از سهام آن را در اختیار دارد که ارزش آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است. اگرچه کسی به طور دقیق نمی‌داند آرمسترانگ چه مقدار بیت‌کوین دارد، اما تصور می‌شود که مقدار قابل توجهی باشد و مجموع دارایی‌های رمزارزی او، وی را به یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا تبدیل کرده است.

۸. گوین اندرسن (Gavin Andresen)

گوین اندرسن یکی از سرمایه‌گذاران واقعی و اولیه در بیت‌کوین بود. اندرسن مدت کوتاهی پس از معرفی این رمزارز در سال ۲۰۰۹، ۱۰ هزار بیت‌کوین را به قیمت شوکه‌کننده ۵۰ دلار خریداری کرد. عده‌ای معتقدند که بیت‌کوین در ابتدا ایده اندرسن بوده و او ساتوشی ناکاموتو واقعی است. اندرسن این موضوع را رد کرده است، گرچه ادعا می‌کند با ناکاموتو واقعی دوست است. اندرسن پس از ناپدید شدن ناگهانی ناکاموتو، مسئول توسعه رمزارزها به شکلی امروزی بود. ناکاموتو، اندرسن را به‌عنوان وارث بیت‌کوین انتخاب کرد و او شروع به رفع نواقص طراحی بیت‌کوین وتکمیل زیرساخت رمزارها نمود. بنیاد بیت‌کوین نیز در آن زمان بیش از ۲۰۰ هزار دلار به صورت بیت‌کوین به اندرسن پرداخت کرد که اکنون میلیاردها دلار ارزش دارد. پس به جرات می‌توان گفت که او یکی از میلیاردرهای برتر بیت‌کوین در جهان و یکی از توسعه‌دهندگان کلیدی این رمزارز است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟