استخراج ارز دیجیتال به چه صورتی‌هایی انجام می‌شود؟
استخراج ارز دیجیتال چیست و چرا انجام می‌شود؟
استخراج ارز دیجیتال، یا ماینینگ، روشی است که با استفاده از دستگاه‌هایی با قدرت محاسباتی بالا، تراکنش‌هایی روی یک دفتر کل دیجیتال در زنجیره بلوکی انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه بلاکچین معتبر و قابل اعتماد باشند، جلوی تقلب را گرفته و اجازه می‌دهد یک توکن‌ به‌طور همزمان دومرتبه خرج شده و مورد استفاده قرار گیرد.

1606683296_1_0.gif

استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال روشی است که ماینرها (استخراج کنندگان) در رقابت با یکدیگر، کار محاسباتی خود را در شبکه ثبت می‌کنند و در عوض، پاداشی به نام بلاک ریوارد دریافت می‌کنند. بلاک ریوارد مقداری از سکه‌های دیجیتال است که در هر بلاک قفل شده‌اند. در این حالت، برای باز کردن یک بلاک، باید یک معادله پیچیده رمزگشایی شود، که این کار در عمل تراکنش‌های انجام شده در شبکه را نیز  تایید می‌کند.

استخراج ارز دیجیتال نقش مهمی در حفظ و توسعه شبکه بلاکچین دارد. بدون استخراج، همه تراکنش‌های انجام شده در شبکه در معرض حمله و سوء استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، استخراج باعث محدود شدن عرضه سکه‌های دیجیتال مانند بیت کوین می‌شود که این خود نقش مثبت و منفعلانه‌ای در قیمت آن‌ها دارد.

مطلب پیشنهادی

چگونه بر مبنای یک برنامه اصولی به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شویم؟
راهنمای کلی آشنایی با دنیای ارزهای دیجیتال

چرا نیازمند استخراج بیت‌کوین هستیم؟

استخراج بیت کوین یک مولفه ضروری در معماری‌ تصمیم‌گیری جمعی در شبکه زنجیره بلوکی است که پایداری دفتر کل فعلی را تضمین می‌کند. استخراج بیت‌کوین قابلیت اطمینان تراکنش‌های بلاکچین را افزایش می‌دهد. با توجه به این‌که شبکه بلاکچین چارچوب عمومی و جامعی ارائه می‌کند که کاملا به‌روز است و وضعیت حساب‌ها و سابقه تمام تراکنش‌ها را نگه‌داری می‌کند، ما نیازمند حفظ پایداری آن هستیم.

استخراج ارز دیجیتال به چه صورتی‌هایی انجام می‌شود؟

استخراج بیت کوین به معنای تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بیت کوین‌های جدید با حل مسائل ریاضی پیچیده است. این فرایند نقش مهمی در حفظ و امنیت شبکه بلاکچین دارد. استخراج بیت کوین به چند روش مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:

  • استخراج با کارت گرافیک (GPU): این روش یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های استخراج بیت کوین است. در این روش، ماینرها از کارت‌های گرافیک کامپیوتر خود برای حل معادلات هش استفاده می‌کنند. این روش سرعت و قدرت محاسباتی بالاتری نسبت به استخراج با پردازنده مرکزی (CPU) دارد.
  • استخراج با پردازنده (CPU): همان‌طور که از نام آن پیدا است، در این روش، ماینرها از پردازنده‌های کامپیوتر خود برای حل معادلات هش استفاده می‌کنند. این روش ساده‌تر و ارزان‌تر از استخراج با GPU است، اما سرعت و قدرت محاسباتی آن خیلی پایین‌تر است.
  • استخراج با دستگاه‌های تخصصی (ASIC): در این روش، ماینرها از دستگاه‌های ساخته شده برای این منظور منظور استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها سرعت و قدرت محاسباتی بسیار بالاتر و مصرف برق کمتری نسبت به GPU و CPU دارند.
  • استخراج ابری: در این روش، ماینرها دستگاه‌های استخراج را خریداری نکرده، بلکه آن‌را اجاره می‌کنند، در این حالت توان محاسباتی لازم را از یک شرکت سرویس‌دهنده ابری دریافت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

کشت سود در دنیای ارزهای دیجیتال چیست و چرا کاربران به سراغ آن می‌روند؟

استخراج ابری (Cloud mining) چیست؟

استخراج بیت کوین فرایندی است که با آن بیت کوین‌های جدید ایجاد می‌شوند و تراکنش‌های انجام شده بر مبنای این ارز از طریق حل مسائل ریاضی پیچیده تأیید می‌شوند. این فرایند شبکه زنجیره بلوکی را گسترش داده و نقش مهمی در نگهداری دفتر کل عمومی دارد که میزبان تمام تراکنش‌های بیت کوین است. استخراج بیت کوین نیازمند سخت افزارهای تخصصی و قدرت محاسباتی عظیم است.

استخراج بیت کوین به عنوان یک روش رقابتی شناخته می‌شود که در آن ماینرها (استخراج کنندگان) از طریق تجهیزات محاسباتی سنگین، به امید دریافت پاداش، یک معادله به نام هش را حل می‌کنند. اولین ماینری که معادله را حل کند، پاداش را دریافت می‌کند. پاداش دو قسمت دارد: پاداش بلاک که بیت کوین‌های تولید شده جدید است. پاداش بلاک در حال حاضر 6.25 بیت کوین است (اما از اوایل مه 2024 به نصف خواهد رسید و سپس هر چهار سال یک بار دوباره نصف خواهد شد) و دوم هزینه‌های مربوط به تمام تراکنش‌ها در بلاک فعلی. کاربران نهایی که مایل به انجام یک تراکنش هستند، باید یک هزینه را به تراکنش پیشنهادی خود پیوست کنند که به عنوان انگیزه برای ماینرها برای قرار دادن آن در بلاک بعدی مشخص می‌شود.

به طور کلی، باید بگوییم که استخراج ابری روشی است که از طریق آن می‌توان ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را با استفاده از توان پردازشی اشتراکی در یک مرکز داده از راه دور استخراج کرد. این نوع استخراج به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به نصب و اجرای سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوطه، در فرایند استخراج شرکت کنند.

استخراج ابری شامل چند مدل مختلف است. رایج‌ترین مدل آن استخراج میزبانی شده است. در این مدل، کاربر سخت‌افزار استخراج را اجاره می‌کند. در این حالت، استخراج‌‌کننده مسئولیت نگهداری و عملکرد بهینه سخت‌افزار را بر عهده دارد. مزیتی که روش فوق دارد این است که کاربر کنترل مستقیم بر روی سکه‌های دیجیتال خود دارد. همچنین، به دلیل توانایی بالقوه بزرگ یک مزرعه استخراج، هزینه‌های گزاف مربوط به استخراج، مثل برق و ذخیره‌سازی، قابل کنترل‌تر می‌شوند، اما هزینه اولیه‌ای که باید پرداخت کنید در این نوع استخراج زیاد است.

مدل دیگر استخراج ابری، اجاره قدرت هش است. در این روش، مشتری قسمتی از قدرت هش گروه را به صورت زمان‌دار یا بدون زمان خاتمه، به قیمت ثابت یا پویا، خریداری می‌کند. در این روش، سودآوری وابسته به قابل پذیرش بودن قسمت‌های تعادل بودجه و عامل‌های خارج از کنترل، مانند نوسانات بازار و تغیرات پاداش بلاک است.

استخراج ابری چه مزایایی دارد؟

همان‌گونه که اشاره شد در استخراج ابری (Cloud Mining) قدرت پردازش توسط سرورهای ابری تامین می‌شود که برخلاف استخراج محلی (Local Mining) است که توسط کامپیوترهای شخصی انجام می‌شود، در استخراج ابری کاربران از طریق اشتراک‌گذاری قدرت پردازش سرورهای ابری، رمزارز استخراج می‌کنند. مزایای استخراج ابری عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌ها: استخراج ابری معمولا با هزینه‌های پایین‌تری همراه است زیرا نیازی به خرید سخت‌افزارهای پرقدرت برای استخراج نیست و معمولا هزینه‌های انرژی و تعمیر و نگهداری سرورها نیز به صورت مشترک بین کاربران تقسیم می‌شود.
  • عملکرد بهتر: سرورهای ابری معمولا دارای پردازنده‌های بسیار قدرتمند و منابع سخت‌افزاری بیشتری هستند که توانایی استخراج بیشتری را ارائه می‌دهند. از این رو، استخراج ابری می‌تواند به تولید بیشتر رمزارز و درآمد بیشتر برای کاربران منجر شود.
  • کاهش ریسک‌ها: در استخراج ابری، کاربران نیازی به نگرانی درباره نگهداری و تعمیر سخت‌افزارهای ماینینگ ندارند و از این رو ریسک‌های مربوط به خرابی و خرید تجهیزات جدید نیز کاهش می‌یابد.
  • سهولت در استفاده: استخراج ابری سهولت بیشتری در استفاده و پیکربندی دارد و کاربران نیازی به تنظیمات پیچیده و نصب نرم‌افزار ماینینگ ندارند. به علاوه، کاربران می‌توانند از طریق وب سایت‌های مربوطه به راحتی به سرویس استخراج ابری دسترسی پیدا کنند.

در کل، استخراج ابری می‌تواند برای کاربرانی که نمی‌خواهند روی خرید و نگهداری سخت‌افزارهای ماینینگ سرمایه‌گذاری کنند، یا نیاز دارند تولید رمزارز بیشتری با هزینه پایین‌تری انجام دهند، مفید است.

استخراج ابری چه معایبی دارد؟

  • کمبود کنترل و شفافیت در روند استخراج
  • ریسک بالای کلاهبرداری و تقلب از طرف شرکت‌های سرویس دهنده
  • کاهش سودآوری به دلیل هزینه‌های سرویس و قرارداد
  • محدودیت در انتخاب نوع ارز دیجیتال و الگوریتم استخراج

استخراج ابری قانونی است؟

استخراج ابری بستگی به قوانین و مقررات کشوری دارد که در آن زندگی می‌کنید یا از آن سرویس استفاده می کنید. در برخی کشورها، استخراج ابری به عنوان یک فعالیت قانونی و مجاز شناخته شده و هیچ محدودیت یا مالیات خاصی برای آن وجود ندارد. در برخی دیگر، استخراج ابری به عنوان یک فعالیت غیرقانونی یا ممنوع تلقی می‌شود و ممکن است با جرایم سنگین همراه باشد. به طور کلی، در بسیاری از کشورها، قوانین وضع شده برای استخراج ابری نامشخص، ناتمام یا در حال تغییر هستند.

به طور کلی، استخراج ابری قانونی است اگر:

  •  کشور شما استخراج، خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال را مجاز می‌داند.
  •  شما هزینه‌های سرویس و قرارداد را به صورت شفاف پرداخت کنید.
  •  شما درآمد حاصل از استخراج را به صورت صحیح گزارش و مالیات آن را پرداخت کنید.
  •  شما از یک شرکت سرویس دهنده معتبر و قابل اعتماد استفاده می‌کنید

مزرعه استخراج چیست؟

مزرعه استخراج یک اتاق یا انباری است که به منظور استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین تجهیزاتی در آن مستقر شده‌اند. مزرعه استخراج می‌تواند زیرزمین خانه شما با 2 دستگاه ASIC یا یک انبار بزرگ با ده‌ها GPU و ASIC باشد. مزرعه استخراج شامل منابع برق بزرگ، فن‌های عظیم برای خنک کردن تجهیزات و افرادی است که مسئولیت نظارت بر این تجهیزات را بر عهده دارند.

استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که با آن تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاکچین تأیید می‌شوند و سکه‌های دیجیتال جدید ایجاد می‌شوند. ماینرها (استخراج کنندگان) با حل مسائل ریاضی پیچیده، پاداشی به صورت سکه‌های دیجیتال دریافت می‌کنند.

چگونه یک مزرعه استخراج ایجاد می‌شود؟

برای ساخت یک مزرعه استخراج باید دانش بالایی در ارتباط با جزئیات فنی تجهیزات، زنجیره بلوکی و نحوه پیاده‌سازی دستگاه‌ها داشته باشید. به طور کلی، برای ساخت یک مزرعه استخراج به ملزومات زیر نیاز است (البته به این نکته دقت کنید که پیاده‌سازی این مزرعه منوط به دریافت مجوز از مقامات رسمی و دریافت تاییده از آن‌ها است):

یک کیف پول دیجیتال: یک کیف پول یک برنامه موبایل، دستگاه سخت‌افزاری یا برنامه وب است که در آن سکه‌های دیجیتال خود را نگه می‌دارید.

  • نرم‌‌افزار استخراج: مثل BTC miner، CG miner، نرم افزار‌های پشتیبان ASIC و غیره.
  • تجهیزات پردازشی: تجهیزاتی که برای انجام تراکنش‌ها در زنجیره بلوکی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.
  • کانال ارتباطی: یک ارتباط پایدار و پر سرعت و بدون تاخیر که مشکلی در ارسال و دریافت اطلاعات به وجود نیاورد.
  • رمزارز انتخابی: انتخاب یک رمزارز که سختی شبکه زیادی نداشته باشد یا شرایط استخراج آن دشوار نباشد به کسب سود بیشتر توسط شما کمک شایانی خواهد کرد.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رمزارز برای استخراج چیست؟

انتخاب رمزارز برای استخراج (ماینینگ) به مجموعه متنوعی از عوامل بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  1.  قیمت رمزارز: قیمت رمزارز مستقیما بر توانایی استخراج و درآمدزایی تاثیرگذار است. رمزارزهای با قیمت بالاتر معمولا برای استخراج بهتر است، زیرا سودآوری بیشتری برای ماینرها به همراه دارند.
  2.  الگوریتم استخراج: الگوریتم استخراج نیز بر انتخاب رمزارز برای استخراج تاثیرگذار است. برخی از رمزارزها از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که ماینرها را از طریق کامپیوترهای قدرتمند و بیشتری به چالش می‌کشانند.
  3.  پایداری رمزارز: پایداری رمزارز و اطمینان از این که ارزش آن در آینده کاهش نخواهد یافت، نیز به انتخاب رمزارز برای استخراج کمک می‌کند.
  4.  سختی استخراج: سختی استخراج رمزارز نیز نقش مهمی در برنامه‌ریزی ماینینگ دارد. رمزارزهایی که برای استخراج آن‌ها نیاز به سخت‌افزارهای پیشرفته‌ای دارند، معمولا برای استخراج سخت‌تر هستند و ماینرها مجبور هستند هزینه‌های بیشتری را متقبل شوند.
  5.  حجم معاملات: حجم معاملات نیز بر توانایی استخراج و درآمدزایی تاثیرگذار است. رمزارزهایی که حجم معاملات بالاتری دارند، معمولا سودآوری بیشتری برای ماینرها به همراه دارند؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟