راهنمای کلی آشنایی با دنیای ارزهای دیجیتال
چگونه بر مبنای یک برنامه اصولی به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شویم؟
اگر تجربه کار حرفه‌ای در بازار بورس و خرید و فروش سهام را داشته باشید، به‌خوبی از این نکته اطلاع دارید که برای موفقیت در این بازارها به تجربه و ابزارهایی نیاز دارید تا بتوانید به پیش‌بینی میزان ارزش یا کاهش سهام بپردازید. دنیای ارزهای دیجیتال از دستورالعمل‌های تجاری مشابهی پیروی می‌کند، با این تفاوت که نوسان در این بازار بیشتر است و افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند باید درباره ریسک‌های موجود در معاملات CFD‌ سرنام Contract For Differences ارزهای دیجیتال اطلاع کافی داشته باشند. مجموعه اصولی در ارتباط با معامله‌گری و مدیریت ریسک وجود دارد که اگر قصد ورود به دنیای ارزهای دیجیتال را دارید، بهتر است در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. ما در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1606683296_1_0.gif

ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و به‌ویژه معامله‌گری در این حوزه از مباحث روز دنیای فناوری است که مورد توجه بخشی از جامعه قرار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا بازار ارزهای دیجیتال با استقبال روبه‌رو شود، نوسان قیمتی است که دارند. به‌طور مثال، یک ارز دیجیتال ممکن است تنها در یک روز چند برابر ارزشمند شود و به فاصله کوتاهی ارزش خود را از دست بدهد. در این حالت تنها افرادی بیشترین سود را می‌برند که می‌دانند چه زمانی باید بفروشند و چه زمانی خرید کنند. اکنون به این پرسش مهم می‌رسیم که چگونه می‌توان در این بازار به یک معامله‌گر موفق تبدیل شد و از طریق معامله ارزهایی مثل بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها به کسب درآمد پرداخت.

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر نوسانات قیمت شدیدی را تجربه کرده‌ است که همان‌گونه که اشاره شد، برخی معامله‌گران از این نوسانات به سود کلانی دست پیدا کردند و متاسفانه برخی دیگر سرمایه خود را از دست دادند که جدیدترین نمونه در این زمینه رمزارز لونا است. چرا برخی معامله‌گران در این بازار موفق می‌شوند؟ چگونه یک معامله‌گر موفق در این حوزه شویم؟ به چه مجموعه مهارت‌هایی برای موفقیت در این حوزه نیاز داریم؟ این‌ها، تنها بخشی از هزاران پرسشی هستند که افرادی که تمایل دارند به این حوزه وارد شوند مطرح می‌کنند. در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که کمک می‌کنند به یک معامله‌گر موفق در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شوید. البته همان‌گونه که اشاره کردیم، بازار ارزهای دیجیتال ناپایدار است، به همین دلیل نباید بدون برنامه به آن وارد شوید یا تمامی اندوخته‌های خود را در این حوزه سرمایه‌‌گذاری کنید. 

معامله ارزهای دیجیتال

قبل از آن‌که ویژگی‌های یک معامله‌گر موفق را بررسی کنیم، ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که معامله ارزهای دیجیتال به چه معنا است و معامله‌گران در این حوزه چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟ 

یک معامله‌گر ارزهای دیجیتال (Crypto Trader)، فردی است که تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال، مثل بیت‌کوین یا ارزهای مطرح بازار را رصد می‌کند و از این راه کسب درآمد می‌کند. به‌طور مثال، زمانی که یک معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین در آینده افزایش پیدا می‌کند، ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین را خریداری می‌کند و هنگامی که احساس می‌کند قیمت یک ارز دیجیتال ممکن است کاهش پیدا کند، اقدام به فروش آن می‌کند و به این شکل سود می‌کند. برای معامله در این بازار دو روش کلی وجود دارد. 

راهکار اول خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌ها 

خرید و فروش ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین و اتریوم از طریق یک صرافی معتبر ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های شناخته‌شده است. این روش دقیقا مشابه خرید سهام یک شرکت از طریق یک کارگزاری بورس است. در دنیای سهام و بورس، کارگزاری‌ها نقش واسطه میان معامله‌گران و شرکت‌ها را بازی می‌کنند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز از روش فوق استفاده می‌شود. صرافی ارزهای دیجیتال نقش واسطه را بین معامله‌گران بازی می‌کند. با این‌حال، روش فوق بدون عیب نیست.  همواره احتمال هک صرافی‌ها وجود دارد که ممکن است باعث از دست رفتن دارایی‌های افراد شود. برخی صرافی‌ها در کشورهایی قرار دارند که امکان دسترسی به خدمات آن‌ها به شیوه‌های رایج وجود ندارد. از این‌رو افرادی که در ایران حضور دارند و در این صرافی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است با خطر مسدود شدن دارایی‌ها روبه‌رو شوند و شاید راهی برای بازپس‌گیری دارایی‌ها وجود نداشته باشد. 

مطلب پیشنهادی

8 روش جذاب کسب درآمد از ارزهای دیجیتال
از سرمایه‌گذاری تا معامله در حوزه ارزهای دیجیتال

راهکار دوم، معامله ارزهای دیجیتال از طریق قرارداد ما‌به‌التفاوت 

دومین روش فعالیت در این حوزه قرارداد مابه‌التفاوت (CDF) سرنام (Contract For Difference) است که برای استفاده از آن به یک کارگزاری معتبر و قانونی نیاز دارید. قرارداد مابه‌التفاوت از مباحث دنیای اقتصاد و امور مالی است که این امکان را می‌دهد تا روی تغییرات قیمت معامله کنید. این نوع معاملات را می‌توانید روی طیف وسیعی از بازارها از جمله بازار سهام، شاخص‌ها و کالاها و ارزهای دیجیتال انجام دهید.

در روش فوق این امکان وجود دارد که از طریق یک زیرساخت کاملا قانونی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. در این روش یک معامله‌گر می‌تواند از تکنیک‌هایی همچون اهرم (Leverage) در معاملات استفاده کند، درست مشابه با حالتی که سهام‌داران بورس از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این، یک معامله‌گر CFD می‌تواند از تکنیک‌های Shorting یا Selling در بازار استفاده کند تا علاوه بر بالا رفتن از ریزش قیمت‌ها نیز سود ببرد.

با توجه به روندهای صعودی و نزولی در نمودار رمزارزهایی مثل بیت‌کوین در مقابل دلار آمریکا، استفاده از CFDها می‌تواند استراتژی موفقی باشد. البته، روش فوق معایبی دارد. به‌طور مثال، هر نوع معامله CFD قوانین خاص خود را دارد. تغییرات کلی و سریع بازار ممکن سرمایه شما را با خطر جدی روبه‌رو کنند و به همین دلیل باید همواره تغییرات را بررسی کنید. 

توصیه می‌شود ابتدا یک حساب آزمایشی که بدون دارایی واقعی است در کارگزاری‌ها باز کنید و برخی معاملات آزمایشی انجام دهید تا اگر در این زمینه موفق نبودید، متضرر نشوید. مزیتی که روش فوق دارد این است که معامله‌گران ارزهای دیجیتال CDF می‌توانند ایده‌ها و تئوری‌های معاملاتی خود را در یک محیط تجاری مجازی و بدون ریسک از دست دادن سرمایه آزمایش کنند. به بیان دقیق‌تر، این توانایی را دارید تا بدون استفاده از سرمایه واقعی، معاملاتی را از طریق تکنیک CFD روی ارزهای دیجیتال مختلف انجام ‌دهید. 

در روش فوق، فرد باید قبل از ورود به معامله، مشخص کند که قصد دارد در کدام بازار، معاملات خود را انجام دهد. معامله‌گری در بازار CFD مزیت‌های بیشتری نسبت به معامله در بازار اسپات (Spot) دارد. اسپات تریدینگ (Spot Trading) به‌عنوان معامله نقطه‌ای یا نقدی نیز نامیده می‌شود و می‌تواند خرید یا فروش ارز، کالا یا دارایی‌های دیجیتال را شامل شود که قرار است در یک تاریخ مشخص معامله شوند.

مطلب پیشنهادی

قبل از ورود به بازار رمزارزها به این چند نکته دقت کنید
سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

چگونه یک معامله‌گر موفق ارزهای دیجیتال شویم؟

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که هیچ راه صددرصد تضمین‌شده‌ای وجود ندارد. معامله‌گری به مهارت‌های تحلیلی، توانایی ارزیابی تحولات، پیش‌بینی‌های درست و استفاده از ابزارهای فنی نیاز دارد. همچنین، افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید آستانه تحمل بالایی در ارتباط با ضررهای احتمالی داشته باشند. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که اگر یک روز ضرر کردید، نباید به سرعت دست‌به‌کار شوید و معامله دیگری را با هدف جبران خسارت انجام دهید، زیرا در بیشتر موارد دومرتبه ضرر خواهید کرد. در این حالت، باید مجموعه اتفاقاتی را که باعث شده ضرر کنید بررسی کنید. یک روز به خودتان استراحت دهید و فردای آن روز به فکر معامله دیگری باشید. متاسفانه، برخی افراد با مشاهده اولین ضرر، به‌سرعت دست‌به‌کار می‌شوند و پشت‌سرهم ضرر می‌کنند، بدون این‌که به ارزیابی مجموعه عواملی بپردازند که باعث شده‌اند تا متضرر شوند. با این مقدمه به معرفی نکاتی خواهیم پرداخت که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال به آن‌ها نیاز است. 

انتخاب صرافی

اولین کار انتخاب یک صرافی معتبر و شناخته‌شده است. در نگاه اول، این موضوع خیلی مهم به‌نظر نمی‌رسد، اما نباید این مسئله را دست کم بگیرید. برای درک اهمیت انتخاب یک صرافی خوب بهتر است به چند اتفاق مهم در این زمینه اشاره کنیم.

در سال 2018 میلادی صرافی ارزهای دیجیتال Coincheck در کشور ژاپن قربانی یک حمله هکری شد و نزدیک به 500 میلیون دلار از دارایی این صرافی به‌سرقت رفت. در نمونه دیگری، در سال 2017 میلادی، صرافی Youbit در کشور کره جنوبی قربانی حمله‌های هکری شد و در نهایت اعلام ورشستگی کرد و مجبور شد برای همیشه با دنیای تجارت خداحافظی کند. 

بزرگ‌ترین حادثه در سال 2014 و برای صرافی ژاپنی Mtgox اتفاق افتاد. در سال 2014 میلادی، نزدیک به 80 درصد کل تراکنش‌های بیت‌کوین جهان از طریق این صرافی انجام می‌شد، اما در اثر یک حمله هکری، تعداد 850 هزار بیت‌کوین این صرافی ناپدید شد. این هک میلیاردها دلار خسارت به‌وجود آورد که پایان کار این صرافی بود.

همان‌گونه که مشاهده کردید، انتخاب یک صرافی معتبر مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. به‌عنوان یک قاعده کلی، توصیه می‌شود نظراتی را که افراد در ارتباط با کارگزارهای مختلف در TrustPilot منتشر می‌کنند بررسی کنید. برای این منظور به آدرس زیر مراجعه کنید:

 https://www.trustpilot.com/review/admiralmarkets.com  

یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد انتخاب کنید 

پلتفرم‌های معاملاتی و نموداری که قیمت و زمان را نشان می‌دهند یکی از ابزارهای مهم در معامله‌گری ارزهای دیجیتال هستند که اجازه مشاهده پیشینه قیمت، انجام تحلیل و پیاده‌سازی ابزارهای تحلیل تکنیکال روی نمودار‌ها را می‌دهند. به همین دلیل مهم است که سراغ یک پلتفرم مناسب بروید. مزیتی که پلتفرم‌های فوق دارند این است که قیمت‌ها را به‌سرعت دریافت کرده و نمایش می‌دهند. استفاده از نرم‌افزارهای متاتریدر (MetaTrader) یکی از انتخاب‌ها در این زمینه است که فعالان بورس نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از معامله‌گران نیز از وب‌سایت تریدینگ ویو برای انجام تحلیل‌ها استفاده می‌کنند. برخی معامله‌گران از یک پلت‌فرم نموداری جدا از پلت‌فرم کارگزاری خود استفاده می‌کنند. با این حال، با توجه به پیشرفته‌تر شدن نوع معاملات، بیشتر پلتفرم‌های کارگزاری یک پلت‌فرم نموداری در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. 

استراتژی فعالیت تجارت خود در حوزه ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید 

معامله‌گری به‌معنای تصمیم‌گیری در مورد خرید، فروش یا نگه داشتن کالا یا دارایی در یک بازار خاص است. معامله‌گرانی که در یک دوره زمانی ثابت موفق هستند، از یک استراتژی معاملاتی مشخص برای تصمیم‌گیری در این زمینه استفاده می‌کنند. استراتژی‌های معاملاتی برای کمک به ساده‌سازی فرآیند تحلیل اطلاعات استفاده می‌شوند که ممکن است شامل زمان معامله یا صرف نظر از معامله، تمرکز روی شاخص‌های فنی مهم و غیره باشد. به‌طور معمول، سبک‌های معاملاتی شامل یک یا هر دو نوع تحلیل زیر هستند:

تحلیل فنی (Technical Analysis)

این نوع تحلیل شامل تجزیه‌و‌تحلیل سیر حرکتی قیمت ارزهای دیجیتال برای شناسایی الگوهای رفتاری قابل تکرار است. بیشتر معامله‌گران از شاخص‌های فنی در هنگام انتخاب ارز دیجیتال استفاده می‌کنند تا سرنخ‌هایی را در مورد  این‌که که بازار می‌تواند در کدام سطح قیمت قرار بگیرد بیابند. در تحلیل فنی تنها از نمودار قیمت یک ارز دیجیتال استفاده می‌کنیم.

تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis)

این تکنیک شامل تجزیه‌و‌تحلیل اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال مانند کاربردهای جدید نوظهور یک ارز دیجیتال در دنیای فناوری یا اقتصاد است. همچنین، برگزاری برخی رویدادها، اتفاقات و حتا توییت‌ها به‌شکل مستقیم بر افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار هستند. به‌طور کلی، در تحلیل فوق به پروژه و تیم مدیریتی آن، زنجیره بلوکی و دیگر مسائل پیرامونی دقت می‌شود. انتخاب استراتژی معاملاتی درست به تجربه زیادی در زمینه معامله‌گری ارزهای دیجیتال نیاز دارد. به همین دلیل، نباید انتظار نداشته باشید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت بتوانید یک استراتژی سودآور آماده کنید. با این‌حال، به این نکته مهم دقت کنید که بدون یک استراتژی معاملاتی، کسب درآمد و سود از بازار ارزهای دیجیتال کار سختی است. در هنگام انتخاب استراتژی معامله در حوزه ارزهای دیجیتال باید در مورد چند سبک مهم زیر اطلاعاتی داشته باشید: 

  • معامله‌گری روزانه (Day Trading): در روش فوق همه معاملات در یک روز انجام می‌شود و در انتهای روز، هیچ موقعیت معاملاتی باز وجود ندارد. معامله‌گر تمامی خرید و فروش‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که تکلیف همه معامله‌ها تنها در چند ساعت مشخص می‌شود. در روش فوق تنها قادر به استفاده از تحلیل فنی هستیم.
  • Swing Trader: روش فوق بیشتر بر مبنای خرید، نگه‌داری و فروش در بازه قیمتی مشخص انجام می‌شود. این بازه نگه‌داری ممکن است چند روز، هفته یا سال باشد. در روش فوق می‌توان از تحلیل فنی یا تحلیل بنیادی استفاده کرد. 
  • معامله‌گری خودکار (Auto Trading): در روش فوق خرید و فروش توسط یک الگوریتم انجام می‌شود. این الگوریتم توسط معامله‌گر یا تیمی از برنامه‌نویسان نوشته می‌شود. البته عملکرد الگوریتم‌ها تنها برای مدت زمان مشخصی مفید است و به‌طور مداوم باید بازنویسی شوند تا عملکرد خود را حفظ کند. روش فوق یکی از پرطرفدارترین روش‌های معامله گری در بازار ارزهای دیجیتال و بورس است.
  • معامله‌گری مبتنی بر کپی/تقلید (Copy Trading):  این سبک معامله جدید نیست، اما سبکی است که چند وقتی است معامله‌گران ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. معاملات مبتنی بر کپی به‌معنای کپی‌برداری یا تقلید الگوی کاری فردی است که معامله‌های موفقی را انجام داده است. این گزینه بیشتر برای افرادی مناسب است که تازه به دنیای معامله‌گری ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند.

یک معامله‌گر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

مهم نیست از چه استراتژی‌ای برای معامله استفاده می‌کنید. تقریبا بیشتر معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال از اصول مشخصی پیروی می‌کنند. معامله‌گران موفق ابتدا استراتژی معاملاتی خود را انتخاب می‌کنند و در ادامه شبیه به یک ربات رفتار می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، هر زمان نشانه‌ای هماهنگ با استراتژی خود دریافت می‌کنند، خرید می‌کنند و هر زمان نشانه خروج از بازار مشاهده می‌کنند از معامله خارج می‌شوند. به بیان‌ دقیق‌تر، شبیه به یک ماشین عمل می‌کنند و هیچ زمان احساسات را در معاملات وارد نمی‌کنند. افرادی که مدام با توصیه دیگران ارزهای دیجیتالی را خرید و فروش می‌کنند احتمالا در بلندمدت متضرر می‌شوند، اما معامله‌گران موفق بر مبنای تحلیل‌های خود تصمیم‌گیری می‌کنند. یک معامله‌گر موفق فردی است که تحت تاثیر حرف دیگران یا هیجانات بازار قرار نگیرد. 

استراتژی پرریسک خرید پله‌ای

یکی از استراتژی‌هایی که برخی کارشناسان به معامله‌گران پیشنهاد می‌دهند، استراتژی مارتینگل (Martingale) است که یک روش خرید پله‌ای و تصاعدی است. در نظریه آمار و احتمال، مارتینگل اشاره به دنباله‌ای از متغیرهای تصادفی در یک زمان مشخص دارد. روش مارتینگل می‌گوید در صورت شکست معامله، اندازه معامله باید دو برابر شود با این فرض که آن‌چه از دست رفته است را بازپس گیرید. با توجه به این‌‌که مقدار پول سرمایه‌گذاری‌شده از طریق روش فوق به‌صورت نمایی رشد می‌کند و هیچ معامله‌گری سرمایه بی‌نهایت لازم برای موفقیت را ندارد، استراتژی فوق پرمخاطره و خطرناک است. مفهوم خرید پله‌ای اولین بار در سال 1934 توسط پائول لوی(Paul Levy) مطرح شد، اما ژان ویل (Jean Ville) در سال 1939 میلادی به‌عنوان یک مفهوم آماری به آن اشاره کرد. برای آن‌که شناخت دقیقی در ارتباط با روش کار مارتینگل داشته باشید به مثال زیر دقت کنید: 

فرض کنید، معامله‌ای با دو خروجی با احتمال برابر داریم. معامله‌گر X تصمیم دارد مقدار ثابت 50 دلار را با امید خروجی 1 سرمایه‌گذاری کند. با این حال، خروجی 2 اتفاق می‌افتد و معامله با شکست روبه‌رو می‌شود. در صورت استفاده از استراتژی مارتینگل، اندازه معامله با امید به موفقیت و حصول خروجی 1 به 100 دلار افزایش می‌یابد، اما دوباره خروجی 2 اتفاق می‌افتد و 100 دلار دیگر از دست می‌رود. از آن‌جایی که این معامله ضررده بود‌ه، اندازه آن بازهم دو برابر می‌شود و به 200 دلار افزایش می‌یابد. این فرآیند تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه می‌یابد. اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای مقاله به شما گفتیم اگر در معامله‌ای با شکست روبه‌رو شدید، دیگر ادامه ندهید. 

استراتژی مارتینگل بر مبنای این فرضیه کار می‌کند که اگر اندازه معامله موفق از مجموع ضررهای معاملات گذشته بیشتر باشد، در نهایت معامله‌گر سود خواهد کرد، اما احتمال موفقیت پایین است و ممکن است همه سرمایه خود را از دست بدهید. با توجه به این‌که، استراتژی مارتینگل بر مبنای مفاهیم آمار و احتمالات است، ممکن است نتایج مختلفی به‌شرح زیر به‌دست آید:

 موفقیت در معامله اول و کسب سود 50 دلاری.

 شکست معامله اول و پیروزی در معامله دوم:

  • باخت 50 دلار در معامله اول و برد 100 دلار در معامله دوم که سود خالص 50 دلار است. 

 شکست معامله اول و دوم، اما موفقیت در معامله سوم:

  • باخت 50 دلار در معامله اول، 100 دلار در معامله دوم و برد 200 دلار در معامله سوم که بازهم سود خالص باز 50 دلار است. 

 شکست در سه معامله اول و موفقیت در معامله چهارم:

  • باخت 50 دلار در معامله اول، 100 دلار در معامله دوم و 200 دلار در معامله سوم. با پیروزی 400 دلاری در معامله چهارم سود خالص بازهم 50 دلار است.

هما‌ن‌گونه که مشاهده می‌کنید، ‌نسبت ریسک به پاداش استراتژی مارتینگل منطقی نیست. در صورت هزینه کردن تمام سرمایه و خروج در زمان معامله، ضرردهی غیرقابل‌جبران است. علاوه بر این، استراتژی فوق کارمزد انجام تراکنش را در نظر نمی‌گیرد.

کلام آخر

یک‌بار دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که بازار رمزارزها نوسان قیمت زیادی دارد و در گروه بازارهای پرریسک طبقه‌بندی می‌شود. علاوه بر مخاطرات و نوسانات شدید بازار، مخاطرات دیگری نیز وجود دارد. از مسائل مهم که باید دقت نظر زیادی در ارتباط با آن‌ها داشته باشید می‌توان به پول‌شویی و فرار مالیاتی، سرقت‌های سایبری، هک شدن صرافی، عرضه رمزارزهای تقلبی و کلاهبردارانه و غیره اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟