از سرمایه‌گذاری تا معامله در حوزه ارزهای دیجیتال
8 روش جذاب کسب درآمد از ارزهای دیجیتال
بازار رمزارزها حسابی داغ است و افراد آشنا به مباحث مالی دوست دارند به این بازار وارد شده و به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازند. جالب آن‌که برخی سودای میلیاردر شدن از طریق ارزهای دیجیتال را در سر می‌پرورانند. این افراد در آرزوی جهش‌های بزرگ قیمتی و سودهای ۱۰۰ درصدی هستند تا یک‌شبه ره صد ساله را بپیمایند. جهش قیمت بیت‌کوین و سود خوبی که سرمایه‌گذاران اولیه آن به دست آوردند، دلیل پدید آمدن این رویا است، اما حقیقت این است که فرصت‌های این‌چنینی دور از دسترس هستند و فقط تعداد بسیار کمی از معامله‌گران می‌توانند روی موج‌های قیمت سوار شده، به‌موقع رمزارزها را خریداری کرده و در زمان مناسب آن‌ها به‌فروش رسانده یا به ارز دیگری تبدیل کرده و سود بیشتری کسب کنند. متاسفانه افراد عادی قادر به انجام این‌کار نیستند، زیرا به ابزارهای مخصوص و به ویژه الگوریتم‌های هوشمند برای پیش‌بینی جهش‌ قیمت‌ها نیاز دارند. به‌طور کلی، اگر قصد ورود به حوزه رمزارزها را دارید، اما دانش کافی در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از متخصصان و حرفه‌ای‌های این حوزه درخواست کمک کنید و به‌طور مرتب اخبار مرتبط با رمزارزها را مطالعه کنید تا در جریان بایدها و نبایدهای قانونی قرار بگیرید و مطابق با ضوابط تصویب شده توسط نهادهای قانونی ایران گام بردارید.

1606683296_1_0.gif

نکته مهمی که برخی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال نسبت به آن شناخت کمی دارند این است که افزایش ناگهانی قیمت، تنها راهی نیست که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از آن کسب درآمد کنند. ظهور اکوسیستم دیفای (DeFi) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) و ورود تدریجی ارزهای دیجیتال به اکوسیستم اقتصادی کشورهای مختلف، فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقریبا نامحدودی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. در همین ارتباط وب‌سایت کوین تلگراف، به معرفی راهکارهایی پرداخته که علاقه‌مندان به دنیای رمزارزها و به ویژه معامله‌گران می‌توانند از طریق آن‌ها کسب درآمد کنند. 

1. تولید محتوا در حوزه بیت‌کوین و رمزارزها

‌تولید محتوا در حوزه‌های مختلف فناوری سودآور است. ارزهای دیجیتال از این قاعده مستنثا نیستند. البته کسب درآمد از این روش در مقایسه با نمونه‌های دیگر کمتر است، اما ریسک خاصی ندارد، زیرا قرار نیست دارایی‌تان را در اختیار فرد یا شرکتی قرار دهید. میزان درآمد پایین‌ این روش به دلیل این‌که ریسک خاصی ندارد، منطقی به نظر برسد. این روش برای افرادی مناسب است که استعداد خوبی در حوزه نویسندگی دارند. به همان نسبتی که ارزهای دیجیتال روبه‌افزایش هستند، سایت‌های محتوایی و خبری مختلفی اقدام به پوشش اخبار مرتبط با این حوزه می‌کنند. در بیشتر موارد سایت‌ها به نویسندگانی نیاز دارند که روزانه یا هفتگی، مطالبی برای آن‌ها آماده کنند یا در صورت داشتن دانش تخصصی، مطالب فنی و تحلیلی برای آن‌ها آماده کنند. به‌طور معمول، یافتن یک نویسنده آگاه که بتواند در زمینه ارزهای دیجیتال محتوای خوب و کارآمدی بنویسد مشکل است. بنابراین اگر بتوانید کار باکیفیت ارایه دهید، می‌توانید در زمینه ارزهای دیجیتال درآمد خوبی کسب کنید. خوشبختانه انجام این‌کار از خانه وجود دارد و نیازی به حضور تمام وقت در محل کار نیست. پیشنهاد می‌کنیم برای موفقیت قبل از ارسال درخواست، چند نمونه کار آماده کرده و در صورت لزوم برای شرکت‌ها ارسال کنید. 

2. سهام‌گذاری

سهام‌گذاری (Staking) به معنای اختصاص‌ ارزهای دیجیتال به شبکه در ازای دریافت پاداش است. افرادی که به‌دنبال روشی ساده هستند که بدون صرف زمان و هزینه زیاد (بابت مصرف برق) درآمدی از حوزه رمزارزها کسب کنند به سراغ سهام‌گذاری ارزهای دیجیتال می‌روند. در روش فوق، کاربران توکن‌های خود را به‌عنوان وثیقه در یک پروتکل قفل می‌کنند تا ارزش شبکه حفظ شود. در این حالت کاربران نقشی فعال در تایید تراکنش‌ها دارند و در مقابل انجام این‌کار سود یا همان پاداش مربوطه را دریافت می‌کنند. تمامی شبکه‌های زنجیره بلوکی که امنیت آن‌ها مبتنی بر روش اثبات سهام (PoS) و روش‌های مشتق‌شده مثل DPoS، NPoS، LPoS، DBFT، PBFT و PPoS است از سهام‌گذاری پشتیبانی می‌کنند. در روش مذکور، کاربران می‌توانند بدون این‌که به‌شکل مستقیم مسئولیت اعتبارسنجی شبکه را بر عهده بگیرند با سهام‌گذاری در مخازن (استخر‌ها) و نمایندگی‌ گره‌های اصلی به نسبت سهم خود از کل سهام‌گذاری شبکه درآمد کسب می‌کنند. در همین ارتباط پیش‌بینی شده تا چند وقت دیگر شبکه اتریوم از رویکرد اجماع مبتنی بر اثبات کار به مدل اثبات سهام مهاجرت می‌کند و مالکان اتر که در قرارداد هوشمند اتریوم 2.0 سهام‌گذاری کرده‌اند تا 5.83 درصد سود دریافت خواهند کرد. مالکان توکن اتر در سیستم جدید اثبات سهام اتریوم، نقش پر رنگی در تایید تراکنش‌ها خواهند داشت و با قفل‌کردن ارزهای خود در شبکه برای تایید تراکنش‌ها و ساخت بلاک جدید پاداش‌ خوبی دریافت خواهند کرد. داده‌های موسسه stakingrewards نشان می‌دهد در حال حاضر، سهام‌گذاری اتر، آدا و سولانا (SOL) درآمد هفتگی خوبی نصیب مالکان این رمزارزها می‌کند. شکل1 برترین رمزارزهایی که از طریق سهام‌گذاری درآمد خوبی نصیب کاربران می‌کنند را نشان می‌دهد. 

شکل 1

البته به این نکته دقت کنید هر چه توکن‌های بیشتری در شبکه قفل شود، درصد بازدهی اترهای سهام‌گذاری‌شده کاهش می‌یابد و در نتیجه این احتمال وجود دارد که درآمد نهایی تغییر کند. در زمان نگارش این مقاله رمزارزهای آدا (ADA)، اتر (ETH)، سولانا (SOL)، پولکادات (DOT) و اوکس (AVAX) به‌ترتیب پنج دارایی دیجیتالی هستند که ارزش سهام‌گذاری‌شده بیشتری دارند. در مجموع باید گفت سهام‌گذاری یکی از کم‌ خطر‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است. با سهام‌گذاری می‌توان بدون توجه به نوسانات و عملکرد بازار، سود خوبی کسب کرد و از امنیت شبکه به خوبی پشتیبانی کرد. بدون شک روش فوق بهتر از انجام کارهایی همچون استخراج رمز ارز است که دردسرهای زیادی دارد و گاهی اوقات دردسرهایی برای کاربران به همراه می‌آورد. 

3. وام‌دهی ارز دیجیتال

رشد صنعت مالی غیرمتمرکز (دیفای) باعث ظهور اکوسیستم‌های وام‌دهی مبتنی بر ارزهای دیجیتال شد. در اکوسیستم مذکور کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در پروتکل‌های وام‌دهی مختلف سپرده‌گذاری کنند و پاداش‌هایی در قالب توکن اصلی یا دارایی‌های مثل بیت‌کوین، اتر یا دیگر آلت‌کوین‌ها دریافت کنند. در حال حاضر، زیرساخت‌های Midas.Investments، YouHodler، Tidex، Hodlnaut و Aave بهترین پروتکل‌های وام‌دهی است. این زیرساخت‌ها با فعالیت روی شبکه‌های اتریوم و پالیگان، فرصت‌های کسب سود مناسبی در اختیار کاربران قرار داده است. شکل2 این موضوع را نشان می‌دهد. پاداش سپرده‌گذاری در این استخرها از طریق توکن رپدماتیک (WMATIC) انجام می‌شود. درصد سود سالیانه سپرده‌گذاری در حال حاضر ۱.۹۲ درصد است و برآورد شده تا پایان 2021 تا 6.1  درصد برسد. کرو (CRV) کامپاند (COMP)، میکردائو (MKR) و یرن فایننس  (YFI) از دیگر پروتکل‌های مطرح وام‌دهی هستند.

شکل 2

4. تامین نقدینگی

یکی از مولفه‌های اصلی زیرساخت‌های دیفای، تامین نقدینگی است. سرمایه‌گذارانی که دوست دارند نقدینگی زیرساخت‌های پلتفرم‌های نوظهور را تامین کنند، سود خوبی از سپرده‌گذاری به دست می‌آورند. به‌علاوه، تامین‌کنندگان نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند بخشی از کارمزدهای معاملاتی را دریافت کنند. به‌طور مثال، یک سرمایه‌گذار با تامین نقدینگی شبکه‌های زنجیره بلوکی مثل اتر، یواس‌دی‌سی روی پروتکل کوییک‌سواپ (QuickSwap) می‌تواند روزانه سود بسیار خوبی دریافت کند. البته میزان سود روزانه و سالانه به میزان نقدینگی شبکه زنجیره بلوکی بستگی دارد. سرمایه‌گذارانی که تمرکزشان روی کسب درآمد بلندمدت است به سراغ استخرهای موجود در زیرساخت‌ها می‌روند و سعی می‌کنند مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد را انتخاب کنند. البته پیدا کردن گزینه خوب به تحقیق زیاد نیاز دارد. برخی مواقع حساب‌های زنجیره بلوکی سود خوبی نصیب کاربران می‌کنند. 

5. کشت سود

کشت سود (Yield Farming) یکی از مباحث مهم مرتبط با ارزهای دیجیتال است و به این نکته اشاره دارد که دارایی‌های دیجیتال را به‌گونه‌ای استفاده کنید که بیشترین بازدهی را با کمترین ریسک به همراه داشته باشند. به‌طور معمول، پروتکل‌ها و زیرساخت‌های جدید، در ابتدای راه‌اندازی سعی می‌کنند به سپرده‌گذاران مشوق‌های جذابی بدهند تا از این طریق، استخراج نقدینگی و ارزش کل قفل‌شده (TVL) روی پروتکل را افزایش دهند. البته سود‌ها در قالب توکن اختصاصی زیرساخت پرداخت می‌شوند. کشت سود برای سرمایه‌گذاران بلندمدتی که پرتفویی متشکل از انواع توکن‌ها دارند، راهکاری مناسب برای فعالیت در پروژه‌های جدید و به دست آوردن توکن‌های جدید بدون نیاز به صرف بودجه است.

6. بازی‌های زنجیره بلوکی و NFT

انجام بازی و کسب درآمد یکی از منابع کسب درآمد در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب است. اکنون این مفهوم به دنیای زنجیره بلوکی نیز وارد شده است. بازی در اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) پاداش‌هایی در قالب توکن SLP سرنام  Smooth Love Potion  که توکن اختصاصی (بومی) این بازی است در اختیار گیمرها قرار می‌دهند. این توکن در صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ قابل خرید و فروش است. کاربران می‌توانندSLP  را با استیبل کوین‌های مبتنی بر دلار و سایر ارزهایی که ارزش زیادی دارند، مبادله کنند. در برخی کشورهای جهان این‌کار به منبع درآمد ثابت افراد تبدیل شده است. از جمله این کشورها باید به ونزوئلا و فیلیپین اشاره کرد. 

7. معامله در بازار ارزهای دیجیتال

معامله‌گران، افرادی هستند که با هدف کسب سود از نوسانات قیمت به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند. رویکرد فوق تقریبا شبیه به فعالیت در بورس است که نیازمند شناخت عمیق بازار است. البته دقت کنید ریسک این روش زیاد است، اما به نسبت سایر روش‌ها درآمد زیادی دارد. در این روش معامله پیرامون ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین، اتریوم و نمونه‌های مشابه انجام می‌شود و باید نوسانات بازار لحظه‌به‌لحظه بررسی شود. 

  • به‌طور مثال، در بیشتر موارد مجبور هستید تا پاسی از شب بیدار بمانید. اصطلاح تخصصی این حوزه ترید کردن (Trading) است. ترید به این معنا است که شما هنگامی‌که قیمت کاهش می‌یابد، ارزی را خریداری می‌کنید و در زمان مناسب آن‌را به فروش می‌رسانید یا آن‌را به ارز دیگری تبدیل می‌کنید تا ارزش دارایی از نوسانات دور باشد. 

در این‌جا باید به این نکته دقت کنید که معامله کردن با ارزهای پر چالشی مثل بیت‌کوین بر پایه حدس و گمان نیست و به تحلیل فنی دقیقی نیاز دارد. بنابراین باید روی بحث یادگیری تحلیل تکنیکال و مدیریت ریسک‌های موجود و اصول معامله تحقیق زیادی انجام دهید. گاهی اوقات یک معامله‌کننده در یک زمان کوتاه ضرر می‌کند، اما نحوه جبران ضرر در آینده را می‌داند. بنابراین، اگر در معامله‌ای ضرر کرد، به سرعت به یراغ معامله دیگری نمی‌رود و سعی می‌کند جوانب را بسنجد.

8. روبات های معامله‌کننده 

روبات‌های معامله‌کننده یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستند. برای استراتژی‌هایی مثل معامله روزانه، باید به‌طور مداوم نمودارهای روزانه را بررسی کنید و در زمان مناسب خرید و فروش انجام دهید. این‌کار مستلزم صرف زمان زیادی برای تحلیل داده‌ها است. البته برخی توسعه‌دهندگان برای انجام این‌کار از الگوریتم‌های هوشمند برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. با سرمایه‌گذاری روی روبات‌های هوشمند، تحلیل حجم‌ گسترده‌ای از داده‌ها در کمترین زمان انجام شده و حتا خرید و فروش خودکار دارایی نیز توسط روبات‌ها امکان‌پذیر می‌شود. از جمله روبات‌های معامله‌کننده باید به Cryptotrader ،3 commas و Cryptohopper ‌اشاره کرد. 

کلام آخر

نکته مهمی که باید یکبار دیگر به آن اشاره کنیم این است که ورود به حوزه رمزارزها به مطالعه فراوان و دریافت کمک از متخصصان نیاز دارد. سود حاصل از سهام‌گذاری، وام‌دهی، تامین نقدینگی، کشت سود و انجام بازی‌های زنجیره بلوکی متغیر و به زیرساختی که قصد ورود به آن‌را دارید بستگی دارد. همانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، در دنیای زنجیره بلوکی زیرساخت‌های مطمئن‌تر و کم‌ریسک‌تر بازدهی منطقی‌تر و پروژه‌های نوپا و جدید سود‌های بیشتری می‌دهند. این‌که در کدام پروژه‌ها قصد سرمایه‌گذاری کنید، به اطلاعات‌تان از حوزه ارزهای دیجیتال و ریسک‌پذیری‌تان بستگی دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟