جان مک‌آفی یکی از بزرگان دنیای امنیت درگذشت
بر اساس گزارش روزنامه اسپانیایی الپایس، جان مک‌آفی، چهره مطرح حوزه نرم‌افزار، خالق آنتی‌ویروس مک‌آفی و یکی از جنجالی‌ترین افراد حوزه ارزهای دیجیتال، با خودکشی به زندگی خود پایان داد. وی در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ در زندان در اسپانیا به زندگی خود پایان داد.

1606683296_1_0.gif

جان مک آفی کیست؟

جان دیوید مک‌آفی (John David McAfee) یک برنامه‌نویس رایانه و موسس شرکت مک‌آفی، اولین نرم‌افزار ضدویروس تجاری پر فروش دنیای فناوری را نوشت. او اصالتا زاده انگلستان و شهروند ایالات متحده آمریکا بود. جان مک‌آفی در انگلستان به دنیا آمد و در سیلم ویرجینیا بزرگ شد. وی از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰ به عنوان برنامه‌نویس در استخدام ناسا بود. وی از آنجا به یونی‌وک رفت و به عنوان طراح نرم‌افزار استخدام شد. سپس به شرکت زیراکس رفت و به عنوان معمار سیستم‌عامل مشغول بکار شد. هنگامیکه وی در شرکت لاکهید کورپوریشن به کار مشغول بود با نخستین ویروس هسته کامپیوتر برخورد کرد و پس از آن بود که به گسترش روش‌های مقابله با ویروس‌های رایانه‌ی پرداخت.

جان مک‌آفی در سال ۱۹۸۷ شرکت مک‌آفی را به عنوان شرکت ضدویروس رایانه‌ای بنیان گذاشت. او در سال ۱۹۸۹ از شرکت لاکهید استعفا داد و به شکل تمام وقت به کار در شرکت خود پرداخت. جان مک‌آفی در سال ۲۰۰۰ به گروه مدیران شرکت زون لب پیوست.

علت خودکشی چه بود؟

جسد جان مک‌آفی (John McAfee)، صبح 2 تیرماه 1400 در سلولش پیدا شد. در حالی که روزنامه‌های اسپانیایی علت مرگ او را خودکشی اعلام کرده‌اند، اما یک موضوع عجیب وجود دارد. خودکشی در شرایطی انجام شده که ساعاتی قبل از خودکشی، دادگاه عالی اسپانیا رأی به استرداد او به آمریکا داده بود. قرار بود پس از استرداد به آمریکا، او به جرم کلاهبرداری تحت پیگرد قضایی قرار بگیرد. با این‌حال، مقامات قضایی اسپانیا قصد دارند برای روشن ‌شدن ابعاد بیشتر ماجرا، جسد او را کالبدشکافی کنند. او در سال ۲۰۱۹ در توییتی گفت دولت آمریکا به او گفته است که کاری می‌کنند خودش را بکشد! او در ادامه اعلام کرده بود که اگر خودش را کشت کار خودش نیست و همین مسئله قضیه را پیچیده کرده است. وزارت دادگستری آمریکا سال گذشته اعلام کرد مک‌آفی از طریق تبلیغ ارزهای دیجیتال، مشاوره، سخنرانی‌ها و فروش حق پخش مستند زندگی خوشی خود میلیون‌ها دلار عایدی داشته است. او اوایل این ماه و در جلسه بررسی استردادش به آمریکا گفت دلایل سیاسی در پشت این قضیه وجود دارد. آقای مک آفی به اتهام کلاهبرداری ۴ میلیون دلاری با ۱۰ سال زندان روبرو بود. روزنامه ال‌پائیس (El Pais)، چاپ اسپانیا، گزارش کرد مک‌آفی اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) در فرودگاه شهر بارسلونا و هنگامی که قصد پرواز به ترکیه را داشت بازداشت شد.

آقای مک‌آفی چند سال گذشته به شدت به این نکته اشاره داشت که توطئه‌ای برای تعقیب او در جریان است. هرچند رسانه‌ها به این نکته اشاره داشتند که  هیچ شواهد روشنی در ارتباط با پیگرد مبنی بر دلایل سیاسی یا عقیدتی پیدا نکرده‌اند. او چند سال پیش در مصاحبه‌ای این‌گونه گفت: «من با تغییر دایمی آدرس آی‌پی (پروتکل اینترنتی) از خودم محافظت می‌کنم. در واقع نام خودم را به هیچ دستگاهی که از آن استفاده می‌کنم متصل نمی‌کنم و به سایت هایی که ممکن است ویروس داشته باشند نمی‌روم. زیرا همواره احتمال تزریق بدافزار به کامپیوترهای شما از طریق این سایت‌ها وجود دارد.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟