با هدف تدوین نقشه راه، نيازمندي‌ها و ارائه برنامه اجرايی
پروژه تحقیقاتی بومی‌سازی فناوری SDN در ایران کلید خورد
به دلیل روند رو‌به‌رشد دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی سیار، مجازی‌سازی سرورها و همچنین گسترش سرویس‌های ابری، استفاده از معماری شبکه‌های سنتی (ایستایی) در تامین نیازهای حال حاضر شرکت‌‌ها از ظرفیت خوبی برخوردار نیستند. طراحان شبکه برای رفع چالش‌های موجود و بهره‌گیری از حداکثر توان معماری پویا، معماری SDN را مطرح و استانداردهای مرتبط با آن را توسعه دادند. اما در روزهای اخیر باخبر شدیم که اتفاق بزرگی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات آغاز شده است. بومی‌سازی فناوري SDN در داخل کشور حرکتی است که از یک‌سو می‌تواند نیازهای حال حاضر شرکت‌ها، سرویس‌دهندگان مخابراتی و کاربران را تامین کند و از طرف دیگر، محدودیت‌هایی چون پیچیدگی‌ توپولوژی‌های مرسوم شبکه سنتی و وابستگی معماری ایستایی به فروشنده را مرتفع سازد.

1606683296_1_0.gif

شبکه‌های ارتباطی، مرکز اصلی تبادل داده‌ها هستند و نادیده گرفتن و همگام‌نشدن با سیر تحولات جاری در فناوري‌های شبكه، باعث می‌شود تا برای ارائه خدمات مدرن و گسترده‌تر به کاربران، بستر حساس شبکه به شرکت‌‌های خارجی واگذار شود. از یک طرف، حرکت متعادل با روند رشد و توسعه فناوری، علاوه بر حفظ امنيت و استقلال شبكه داخلی، زمینه مناسبی را برای صادرات آن به بازار كشورهاي در حال توسعه فراهم می‌کند. از طرفی دیگر، فقدان يك راه‌حل صحیح برای رفع ابهامات، آماده نبودن محصولات SDN جهت جايگزينی، سردرگمی درخصوص توسعه شبكه‌های SDN بنیان، نبود آموزش، عدم سازگاری و همچنین يكپارچگی كنترلرها از مواردی هستند كه توجه نکردن به آنها چالش‌برانگيز خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

7 نوآوری در SDN

امروزه SDN زير ساخت يا مكمل بسياري از تکنولوژی‌های نوین مخابراتي نظیر نسل چهارم و پنجم موبايل، سرويس‌هاي ابری، اينترنت اشياء و داده‌های بزرگ است که دستيابي به اين فناوريی‌ها، نیازمند زیر‌ساخت‌های خاصی است. در همین راستا، پروژه تحقیقاتی تدوین نقشه راه، نیازمندی‌‌ها و تدوین برنامه اجرایی بومی‌سازی فناوری اس‌دی‌ان در گروه ارتباطات ثابت پژوهشکده فناوری اطلاعات تعریف شده است. روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این خبر، شناخت بیشتر تکنولوژی شبکه‌‌های نرم‌افزار محور (Software-Defined Networking) و همچنین استخراج و تهیه نقشه راه برنامه اجرایی "تحقق SDN" را از اهداف محوری این پروژه پژوهشی و بسیار مهم برشمرد.

اما استفاده از شبکه‌‌های آی‌پی سنتی در زیرساخت اینترنت شبکه‌‌های حال حاضر و همچنین محدود بودن پردازش و مسيريابي در این شبكه‌ها به عملكرد تجهيزات شركت‌هاي سازنده، مواردی هستند که پیاده‌سازی طرح‌های مدرن و نوآورانه را با دشواری و پیچیدگی همراه کرده‌ است. محدودیت‌های موجود در تکنولوژی‌ شبکه‌های حال حاضر، فقدان مقیاس‌پذیری، پيچيدگي‌های منتهي به كاهش درآمد و وابستگی به فروشنده خدمات از جمله مواردی هستند که شبکه‌های فعلی با آن روبرو است. بنابراین بكارگيری "شبكه‌های نرم‌افزار محور" بهترین راهکار برای رفع موانع کنونی است و پیاده‌سازی آن بر مبنای جداسازی بخش‌های "كنترلي" از "ارسال داده" استوار است که این راهکار، به "برنامه‌پذیر" شدن ساختار شبکه خواهد انجامید.

ماهنامه شبکه دو سال پیش اقدام به انتشار کتابی درباره مفاهیم، اجزا و کاربردهای فناوری SDN کرد که جزو اولین کتاب‌های منتشر شده در این حوزه بود. علاقه‌مندان می‌توانند از اینجا کتاب SDN را تهیه کنند. 

==============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟